Vertailin poikani koenumeroita ja arvosanoja
Englanti oli kasi, vaikka kokeista oli tullut jokaisesta kymppi ja wilmassa ei ollut ainuttakaan merkintää. Pistää kyllä miettimään tuollainen.
Kommentit (62)
Missä koulussa nyt jo annetaan numerot? Opsissa on tarkat kriteerit päättäarvosanalle 8 eri oppiaineissa. Ops löytyy opetushallituksen sivuilta, rapiat 400 sivua peruskoulun osalta. 8 on hyvä ja sen päälle tuleva on jo ekstraa. Luepa sieltä, niin näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"wilmassa ei ollut yhtään merkintää", eli poikasi ei ole ollut tunneilla aktiivinen, sillä sekin merkitään wilmaan. Kahden numeron rokottaminen on kuitenkin hieman kohtuutonta, joten otapas yhteys opettajaan ja kysy perusteluja.
Kuulemma viittaa aktiivisesti ja tekee tehtävänsä.
-apOpettaja sanoi näin?
Poika sanoi. Opettajalle en ole puhunut.
-apEli et tiedä. Numerosta voi päätellä, että opettaja on eri mieltä. Voin kertoa, että lapsesi ei ole ensimmäinen koululainen, joka valehtelisi puolustellakseen itseään.
Kysy opettajalta. Joskus tulee virheitä, ja ne korjataan. Ja jos ei ollut virhe, kuulet opettajan näkemyksen lapsen toiminnasta, ja voit kannustaa parempaan. Kasi ei kuitenkaan ole huono numero.
On se nyt vähän kumma miten se vain laskee kaksi numeroa alas ilman, että siitä on mihinkään ilmoitettu.
-ap
Miten niin alas? Ei koenumerot ole ainoa näyttö. Jos kokeet on 10 ja tuntiosaaminen kutonen, numero on juuri se, mitä pitää. Kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikavähennys. Tuttu juttu
Ei ole olemassa. Suurin osa opeista on naisia, jotka antavat enemmän anteeksi pojille ja vaativat enemmän tytöiltä.
Ope
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002621387.html
"Varsin ristiriitaista oli se, että tytöt saivat parempia matematiikan arvosanoja kuin pojat, vaikka arviointikokeessa hyvin tai erinomaisesti pärjäävien poikien osuus oli suurempi."
Mitkäs arvosanat ne tähän aikaan vuodesta jaetaan? Kevätlukukauden loppuun on vielä toista kuukautta aikaa. Provo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa. Suurin osa opeista on naisia, jotka antavat enemmän anteeksi pojille ja vaativat enemmän tytöiltä.
Ope
On se, teillä sitä kutsutaan "jatkuvana näyttönä" tai mikä nyt onkaan. Pojat saavat usein todistukseen koearvosanoja heikomman numeron ja tytöt taas paremman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
On se, teillä sitä kutsutaan "jatkuvana näyttönä" tai mikä nyt onkaan. Pojat saavat usein todistukseen koearvosanoja heikomman numeron ja tytöt taas paremman
Entä jos se jatkuva näyttö tytöillä oli keskimäärin parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Varmasti onkin, mutta onko se hyvä osaamisen mittari? Erityisesti kun sitä ei varsinaisesti mitata vaan siitä jää vain mielikuva opettajalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Varmasti onkin, mutta onko se hyvä osaamisen mittari? Erityisesti kun sitä ei varsinaisesti mitata vaan siitä jää vain mielikuva opettajalle
Se on kuitenkin opetussuunnitelman määräys, eikä opettaja voi sitä ohittaa. Kansanedustajat ja kuntien valtuutetut nuo vahvistavat, eivät opettajat niitä päätä.
Arvosana=isot kokeet+"pikkukokeet"+sanakokeet+tuntiaktiivisuus+projektit
Mulla ainakin. Olen yläkoulussa enkun ope. Mutta tosiaan, mekin ollaan vaan ihmisiä, joten ole asiallisesti opeen yhteydessä, sillä arviointiin vaikuttavat dokumentit pitää pyydettäessä esittää. Mä olen kirjannut joskus todistukseen väärän numeron vahingossa, arviointivirhettä en tietääkseni ole tehnyt vielä koskaan.
Mä olen myös aloittanut jo kevään osalta arviointikeskustelut, eli kahdestaan oppilaan kanssa reflektoidaan kulunutta lukuvuotta ja kerron, mitä numeroa voi odotella todistukseen, joten ei ole provo.
Hitto, onkohan jannu mun oppilas...? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Mikä olisi parempi? Merkitsen jokaisen tunnin jälkeen wilmaan plussaa oppilaalle, joka onnistunut tunnilla. Lukukauden lopussa lasken plussat ja sillä perusteella nostan arvosanaa koearvosanasta, jos jatkuva näyttö on ollut hyvää eli plussia on paljon. Tiedän tekeväni väärin, sillä en koskaan laske kenenkään arvosanaa jatkuvan näytön perusteella. Kyse on aina kuitenkin myös persoonallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Arvosana=isot kokeet+"pikkukokeet"+sanakokeet+tuntiaktiivisuus+projektit
Mulla ainakin. Olen yläkoulussa enkun ope. Mutta tosiaan, mekin ollaan vaan ihmisiä, joten ole asiallisesti opeen yhteydessä, sillä arviointiin vaikuttavat dokumentit pitää pyydettäessä esittää. Mä olen kirjannut joskus todistukseen väärän numeron vahingossa, arviointivirhettä en tietääkseni ole tehnyt vielä koskaan.
Mä olen myös aloittanut jo kevään osalta arviointikeskustelut, eli kahdestaan oppilaan kanssa reflektoidaan kulunutta lukuvuotta ja kerron, mitä numeroa voi odotella todistukseen, joten ei ole provo.
Hitto, onkohan jannu mun oppilas...? :D
Onko noin, että kaikki arviointiin vaikuttava pitää dokumentoida ja pyydettäessä esittää? Meillä on lievästi autistinen lapsi, jonka oppisisältöjä ei ole mukaitettu, eli ei ole niitä asteriskeja arvosanojen perässä. Näin ollen tietysti lapsen vamma ja persoonallisuus arvioidaan jokaisen aineen kohdalla erikseen ja tokihan sieltä aina numeron verran vähintään lähtee. Olisi mielenkiintoista nähdä sanallisessa muodossa, mitä ja milloin on arvioitu. Voiko näin tehdä ja teettääkö kovasti lisätyötä väsyneelle opettajalle?
-edellisen sivun ihmettelijä
Se on törkeää kuinka opettajat voi antaa reilusti kokeiden alle arvosanan. Pojalla koenumerot matikasta ysejä ja kymppejä, todistuksessa kasi. Kysyin siitä niin tuli sellaista mussutusta etten toiste sille puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002621387.html
"Varsin ristiriitaista oli se, että tytöt saivat parempia matematiikan arvosanoja kuin pojat, vaikka arviointikokeessa hyvin tai erinomaisesti pärjäävien poikien osuus oli suurempi."
Tytöillä on parempi käytös tunneilla ja koulussa, kuunnellaan ja tehdään tehtävät niinkuin sanotaan, jaksetaan keskittyä ja kotitehtävät tehdään huolellisesti. Pelkkä asian osaaminen ei riitä vaan arvosana muodostuu kokonaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on törkeää kuinka opettajat voi antaa reilusti kokeiden alle arvosanan. Pojalla koenumerot matikasta ysejä ja kymppejä, todistuksessa kasi. Kysyin siitä niin tuli sellaista mussutusta etten toiste sille puhu.
Opeta pojallesi käytöstapoja. Jos poikasi asenne on sama kuin omasi, niin enpä ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"wilmassa ei ollut yhtään merkintää", eli poikasi ei ole ollut tunneilla aktiivinen, sillä sekin merkitään wilmaan. Kahden numeron rokottaminen on kuitenkin hieman kohtuutonta, joten otapas yhteys opettajaan ja kysy perusteluja.
-ap
Kenen mukaan? Kuka näin on sanonut, lapsi vai opettaja? Tällä on nimittäin väliä.
Vielä viittaaminenkaan ei riitä, vaan pitää osata vastata oikein. Ja tehtäviäkin voi tehdä, mutta onko ne tehty oikein ja huolellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Numero varmaankin sitten koostuu muustakin, kuin wilma-merkinnöistä ja koenumeroista. Tuntiaktiivisuudella ja ääntämisellä voi olla varmaan vaikutusta.
Ääntämiselle ei pitäisi antaa paljon painoa peruskoulussa. Peruskoulussa ei ole tavoitteena natiivipuhujien ääntämys vaan rohkaistaan yleensäkin puhumaan ja käyttämään vierasta kieltä aktiivisesti. Näin oli ainakin omien lasteni kouluaikana. Kieltenopettajat korjatkoot, jos olen sittenkin väärässä.
Yliopisto-opinnot ovat sitten ihan erikseen, mutta niistä tässä tuskin on kysymys, koska ap puhuu Wilma-viesteistä ja arvosana-asteikkokaan ei viittaa yliopisto-opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOpettaja sanoi näin?
Poika sanoi. Opettajalle en ole puhunut.
-ap
Otapa nyt yhteyttä opettajaan ja kysy opettajan mielipidettä. Kummasti lapsen näkökulmasta kerrottu opintomenestys näyttääkin aikuisen näkökulmasta ihan joltakin muulta.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse peruskouluaikoina vaihdoin joskus kokeet hyvin pärjäävän kaverini kanssa ja äiti näki sen kympin, seuraavana päivänä kaverini vasta näytti omille vanhemmilleen. Kiitos hajamielisen äitini, hän unohti usein allekirjoittaa kokeeni ja väärensin sitten hänen nimensä näihin koepapereihin. Useamman ällän silti myöhemmin kirjoitin ja valmistuin lääkiksestä, joten täysin hunningolle en silti mennyt!
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä, sillä kokemukseni mukaan poikien "aktiivinen" opiskelu tarkoittaa juuri sitä hölynpölyn puhumista ja muiden oppilaiden häiritsemistä oppitunneilla, vaikka pitäisi tehdä tehtäviä ja antaa muille opiskelurauha.
Tosin tällä perusteella tehdään myös tyttövähennyksiä tarpeen mukaan. Oppitunneilla pitää antaa opiskelurauha kaikille. Siitä ei ole tinkimisen varaa.
Kysy opelta. Meillä yläasteella oleva poika valitti todistusnumerostaan. Laitettiin siitä kysymys opelle Wilmaan. Selvisi, että numero oli kirjoitettu todistukseen väärin.