Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki uusperheessä missä vain osa lapsista saa maksusitoumuksella pyöriä, harrastuksia yms..

Tukiapu
25.04.2018 |

Miten selittäisitte tuon asian 13 vuotiaalle joka käy joka toinen viikko 3 pv meillä...? Että isä ja minä ostamme sossun tukemana esim. uuden pyörän pysyvästi asuville mutta etä lapselle ei voida ostaa uutena kun muillekaan ei ole muuten varaa... harrastuksissa näkyy sama kans.. Etälapsen toinen perhe on kyllä erittäin varakas ja siellä saa kaiken ja enemmän, että sen puoleen hänellä kaikki ok. Me vaan emme voi ostella uutena ilman tätä tukea ja tämä tuki ei koske etälasta.. Miten sen hänelle selittää ilman että sisarukset leimataan täysin köyhiksi.. Tai että etälapsi kokee epätasa arvoa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä taas valtio tuhlaa minulta ja muilta veronmaksajilta varastettuja rahoja. Kiitos, että muistutitte minua taas kerran siitä, että miksi olen muuttamassa täältä pois. 

Menee sitä vähän yritys- ja maataloustukiinkin.

Vierailija
22/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko  ihan pakko  lisääntyä  ennen kuin on laskenut riittääkö oma elatuskyky?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette vain kateellisia. Veisitte lapselta vaikka tikkarin suusta, itsekkäät!

Mä myönnän kyllä avoimesti että olen vähän kateellinen. Säästän rahaa, jotta voin ostaa lapsille mitä sitten tarvitsevatkin. Pieni palkka taitaa olla vähemmän kuin toimeentulotuki.

Ja toisille noin vaan maksetaan pyörä.

Tässä muuten uusi ihmettelyn aihe, miten mulla on varaa säästää tuosta palkasta ja tt-asiakkaat valittaa ettei mitään jää käteen?

Vierailija
24/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko  ihan pakko  lisääntyä  ennen kuin on laskenut riittääkö oma elatuskyky?

Onko ihan pakko olla noin tyhmä?

Vierailija
25/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myönnän kyllä avoimesti että olen vähän kateellinen. Säästän rahaa, jotta voin ostaa lapsille mitä sitten tarvitsevatkin. Pieni palkka taitaa olla vähemmän kuin toimeentulotuki.

Jos olet kateellinen toimeentulotuesta (perusosa enimmillään n. 490 euroa kuukaudessa), niin vähäänpä olet tyytyväinen.

Vierailija
26/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette vain kateellisia. Veisitte lapselta vaikka tikkarin suusta, itsekkäät!

Ja toisille noin vaan maksetaan pyörä.

Tässä muuten uusi ihmettelyn aihe, miten mulla on varaa säästää tuosta palkasta ja tt-asiakkaat valittaa ettei mitään jää käteen?

No miten sinulla sitten on varaa säästää? Meillä on ainakin jatkuvasti jääkaappi tyhjänä ja saa ostaa ruokaa.

Vierailija
27/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankitaan sen verran, että pystytään itse (ilman sosiaalitukia) heidät huoltamaan. Ei ole reilua käyttää meidän muiden veronmaksajien varoja. 

Vierailija
28/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on yksi lapsi, ikää nyt 11v. Aina on ostettu käytetty pyörä, vaikka uuteenkin olisi varaa. Käyttöikä on niin lyhyt, kun jää pieneksi, joten käytetyt ovat olleet ihan hyvä valinta. Mieluummin ostan sopivan kokoisen käytettynä kuin liian ison uuden. Aina ollaan myös myyty pieneksi jääneet pyörät eteenpäin. Niistä on usein saanut omansa/melkein omansa takaisin. Säästetyt pyörärahat vrt. uuden pyörän hinta on käytetty johonkin muuhun.

Toivottavasti kunnatkin käyttäisivät rahansa järkevästi.

Vierailija
29/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankitaan sen verran, että pystytään itse (ilman sosiaalitukia) heidät huoltamaan. Ei ole reilua käyttää meidän muiden veronmaksajien varoja. 

Juuri näin! Ei haeta lapsilisää eikä laiteta lasta muuhun kuin yksityiseen päivähoitoon/kouluun/lukioon/yliopistoon/vanhainkotiin. Lapsi ei myöskään käytä verorahoilla sponssattua joukkoliikennettä tai terveydenhuoltoa. Vain varakkaat lisääntykööt!

Vierailija
30/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jaksetaan valittaa, kun köyhät saavat verorahoilla jotakin.

Miksi ette koskaan valita, kuinka paljon meidän verorahoista saa rikkaat?!

Eikö tässä juurikin ollut juttua esim.Lipposista, kuinka käyttivät virka-autoa omiin menoihinsa? Ja veronmaksajat sen(kin) maksoivat.

En ymmärrä tätä suomalaista kateus kulttuuria, varsinkin kun köyhiltä kadehditaan. Ottakaa huomioon, ettei heillä sitä rahaa tolkuttomasti ole, vasn tuet riittävät juuri ja juuri elämiseen ja sen takia sitten voivat joskus saada jotakin harkinnanvaraisena.

Ei meilläkään ole aina varaa uusia pyöriä ostaa, vaikka töissä käynkin, mutta en silti ala jaksaa muilta pyöriä kadehtimaan. On tässä elämässä muutakin mietittävää kuin mitä muut saavat ja paljon suurempia epäkohtia kuin köyhien auttaminen.

Vierailija
31/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kirjoitti:

Miksi alapeukkuja... Minusta on hyvä että muut lapset saavat pyörän jos tarve on.

Meilläkin kela antoi tarve harkintaista rahaa ja uutena piti ostaa ei ollut vaihtoehto hakea sillä kirpparilta. En ymmärrä miksi.

Kuitti toki pakollinen mutta summaa ei saanut käyttää muuhun kuin uuteen tuotteeseen.

Niin minustakin. En ole koskaan ymmärtänyt perheitä, joissa kaikille lapsille pitää aina hankkia kaikki sama tai vähintäänkin samalla summalla jotain muuta. Siis ihan rippumatta siitä, tarvitseeko lapsi juuri silloin juuri sitä asiaa/mitään  vai ei. Erityisesti uusperheissä kannattaa opettaa lapset jakamaan omastaan, mutta hyvä olisi opettaa sama ydinperheen lapsillekin. Teillä etälapsi on vain noin  6 päivää kuukaudessa, hänellä on kotona oma polkupyörä ja omat harrastuksensa, joten noiden kuuden päivän aikana hän varmaankin voi lainata lähilasten pyöriä, jos juuri silloin lapset haluavat ajaa pyörällä. Ja mikäli noiden kuuden päivän aikana hänellä on jotain harrastuksia, hän voi varmasti käydä harrastuksissaan etävanhempansa luotakin. Ei siis tarvitse hankkia hänelle noiksi kuudeksi päiväksi mitään muuta harrastusta. 

Olen ydinperheestä ja oma perheeni on uusperhe. En minäkään saanut 12-vuotiaana autoa enkä mitään muutakaan auton hintaista, kun 6 vuotta vanhempi siskoni sai auton. Ei mulla ollut mitään tarvetta autolle 12-vuotiaana. Eikä vanhempani ostanut mulle vauvanvaunuja, hoitopöytää, vauvanvaatteita yms silloin, kun siskoni sai esikoisensa. Eivätkä mitään muutakaan samalla summalla. Ostivat sitten, kun minäkin sain esikoiseni. Eli tarpeen mukaan eikä siksi, että toinenkin sai NYT. Samalla linjalla olen ollut omien lasteni kanssa. Jos toisella on tietokone hajonnut, olen ostanut hänelle uuden. En toiselle, jolla on ollut ihan toimiva tietokone. En myöskään ole ostanut toiselle samalla summalla jotain muuta vain siksi, että toinen sai uuden tietokoneen. Uuden tietokoneen on saanut sitten, kun sille on ollut tarvetta. 

Minusta lasten tasapuolinen kohtelu ei tarkoita, että kaikki saavat samaan aikaan samalla summalla jotain. Tasapuolinen kohtelu tarkoittaa, että kaikki saavat  tarvitessaan tarvitsemansa. 

Vierailija
32/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kateellinen toimeentulotuesta (perusosa enimmillään n. 490 euroa kuukaudessa), niin vähäänpä olet tyytyväinen.

Tuo on yksinelävän aikuisen saama summa. Lapsista saa myös toimeentulotukea kustakin ja korotukset muihinkin perustukiin.

Vierailija
33/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani otsikon luulin että ongelma on ettei tämä etä saa pyörää ,mutta hänellähän oli jo pyörä toisessa osoitteessa.Menikö oikein,jos niin en käsitä mikä oli ongelma.

Vierailija
34/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyl haluis ostaa sun lapsille uusia pyöriä kun ei munkaan lapsilla ole ja mä sentään raadan takamus verillä meen elannon eteen. Hävetkää!!

No eihän kukaan ole sinua pyytänytkään ap:n lapsille pyöriä ostamaan.

No hemmetin toope, me veronmaksajat pakko-osallistutaan näitten toimeentulotuella kakaroita rustaavien elättämiseen. Olet itse yhtä typerä kuin ap:kin. Ottakaa elämästänne vastuu, jos ei ole toimeentuloa, ei penikoita lisää.

Vierailija
35/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää penskoja väännetään, vaikka ei pyörää ole varaa ostaa ilman veronmaksajien kukkarolla käymistä. Jotaivrajaa nyt siihen lisääntymiseen. Hemmetin elättivarikset.

Pöliäkö nää oot?

Tämä yhteiskunta ei pyöri, jos kukaan ei hanki lapsia. Täällä on sellainen työnjako kuin muurahaispesässä, että osa ihmisistä on ottanut kantaakseen sen lastenhankkimistaakan eli veronmaksajienkasvattamistaakan. Se on meidän yhteinen taakkamme, ja osa muurahaisista on niin ystävällisiä, että tekee uutta sukupolvea meidän lapsettomienkin puolesta.

Sillä välin kun muurahaiset kasvattavat uutta veronmaksajapolvea meidän kaikkien hyödyksi, me lapsettomat eli vapaamatkustajat voimme käyttää kasvatustaakasta vapautuneen ajan toimimalla vaikka aivotutkijoina.

Sinäkö haluat, että aivotutkija panee työpaikalla rukkaset naulaan ja menee kotiin tekemään lapsia? Miksi sinulle ei riitä se, että osa ihmisistä hoitaa sen puolen muidenkin edestä? Niille jotka sen hoitavat, pitää tietenkin korvata veronmaksajien kasvattamisesta aiheutuva rasitus.

Vierailija
36/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettuani otsikon luulin että ongelma on ettei tämä etä saa pyörää ,mutta hänellähän oli jo pyörä toisessa osoitteessa.Menikö oikein,jos niin en käsitä mikä oli ongelma.

Meillä melkein vastaavassa tilanteessa uusperheessä on niin että miehen mielestä etälapsella täytyy olla pyörä myös meillä vaikka on toisessakin kodissa. Lapsi on meillä aikalailla tuon saman määrän päiviä kun aloittajalla...

Ymmärrän kyllä tuon että ei niillä vakituisesti asuvillakaan ole kahta pyörää niin miksi pitäisi etälapsellakaan olla ja onnistuuhan sen pyörän mukaan ottaminenkin muutamaksi päiväksi...

Ja aloittajalle: ei teillä ole ongelmaa ja hyvä että nuoremmatkin saa pyörät.