Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettuun aikaan viisi viikkoa. Pitääkö olla koko ajan lähtövalmiudessa? Syntyikö sinun vauva ennen la:ta?

Vierailija
25.04.2018 |

Mietin tässä, että pitääkö koko ajan olla valmiudessa siihen, että synnytys käynnistyy koska tahansa? Kuinka tavallista on, että vauva syntyisi viisi tai neljä viikkoa ennen laskettua aikaa? Te, joilla niin on käynyt, oliko jotain ennakkomerkkejä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Syntyy kun syntyy, ei ole mitenkään tavatonta syntyä kuukauden etuajassa. Tiedän ihan ensisynnyttäjiäkin jotka synnyttäneet kuukauden ennen laskettua aikaa. Tuo 5 viikkoa on jo aika paljon, en usko että syntyy 5 viikkoa etuajassa.

Vierailija
2/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmillä naisilla vauvat syntyvät usein hieman aiemmin. Olen huomannut tämän tuttavapiiristäni, ja luin myös jonkun uutisen, jossa kerrottiin, että näin todella on, ihan tutkitusti. 

Mulla ei ollut mitään erityisiä oireita ennen synnytyksen alkamista. Molemmat lapset syntyivät vähän lasketun ajan jälkeen. Jos jaksaa tarkkailla, niin persvakoon ilmestyvä purppuraviiva on sellainen merkki, joka kertoo synnytyksen alkavan muistaakseni vuorokauden sisään. Luin tästä ennen toista synnytystä, mutta unohdin tarkkailla sitä. Mies sanoi kuitenkin, että huomasi synnytyksessä sen purppuraviivan. Ilmeisesti pitää siis paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi syntyi neljä viikkoa ennen laskettua aikaa. Ei ollut muuta ennakkomerkkiä kuin supistukset jotka alkoivat 2 tuntia ennen lapsiveden menoa. Ei kokoaika tarvitse valmiudessa olla, mutta olis hyvä olla kaikki vauvalle hankittuna ja sairaalakassi pakattuna.

Vierailija
4/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi syntyi neljä viikkoa ennen laskettua aikaa. Ei ollut muuta ennakkomerkkiä kuin supistukset jotka alkoivat 2 tuntia ennen lapsiveden menoa. Ei kokoaika tarvitse valmiudessa olla, mutta olis hyvä olla kaikki vauvalle hankittuna ja sairaalakassi pakattuna.

Mietin tässä, että uskaltaako vielä lähteä 200 km päähän viikonloppulomalle tai lähipäivinä risteilylle tms? Olen juuri jäänyt äitiyslomalle, ja olisi paljon vapaa-aikaa matkustaa. Ap.

Vierailija
5/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä löhtövalmiudessa? Ihan normaalia elämää voi elää oman voinnin mukaan, se synnytys käynnistyy kun käynnistyy. Tietty jos tarvii jotain hoitojärjestelyjä vanhempien lasten tai vaikka lemmikkien takia, niin ne nyt on hyvä olla neuvoteltuna etukäteen. Voi laittaa sairaalakassia valmiiksi ja tehdä vaikka listaa mitä nappaa tositoimiin lähtiessä vielä mukaan. Omat synnytykset oli rv 40+0 ja rv 41+0, tuossa järjestyksessä.

Vierailija
6/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt silleen tarvi valmiudessa olla, mutta onhan se hyvä, että kaikki olisi valmiina siltä varalta jos vauva syntyy jo aikaisemmin.

Vierailija
7/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä löhtövalmiudessa? Ihan normaalia elämää voi elää oman voinnin mukaan, se synnytys käynnistyy kun käynnistyy. Tietty jos tarvii jotain hoitojärjestelyjä vanhempien lasten tai vaikka lemmikkien takia, niin ne nyt on hyvä olla neuvoteltuna etukäteen. Voi laittaa sairaalakassia valmiiksi ja tehdä vaikka listaa mitä nappaa tositoimiin lähtiessä vielä mukaan. Omat synnytykset oli rv 40+0 ja rv 41+0, tuossa järjestyksessä.

Lähtövalmiudella tarkoitin, että pitääkö olla lähellä sairaalaa vai voiko lähteä päiväristeilylle vaikka, ja että pitääkö olla koko ajan äitiyskortti mukana kaupungilla (jos synnytys käynnistyy shoppailemassa), ja että pitääkö miehen varautua koska vain lähtemään kesken töistä vai voiko hän vielä ottaa sellaisia töitä, joista ei voi irrota kuuteen tuntiin. Ap.

Vierailija
8/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+3 syntyi vaikka olin muka varma ettei mene laskettuun aikaan. En tiedä oliko edellisen päivän lääkärin hiton kivuliaalla kopeloinnillakin osuutta asiaan. Risteilylle en ehkä uskaltais lähtee, muuten kyllä sinne 200km päähän.

Vierailija
9/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtövalmiudella tarkoitin, että pitääkö olla lähellä sairaalaa vai voiko lähteä päiväristeilylle vaikka, ja että pitääkö olla koko ajan äitiyskortti mukana kaupungilla (jos synnytys käynnistyy shoppailemassa), ja että pitääkö miehen varautua koska vain lähtemään kesken töistä vai voiko hän vielä ottaa sellaisia töitä, joista ei voi irrota kuuteen tuntiin. Ap.

Ne ei kyllä välttämättä ota sua laivaan enää noilla viikoilla. Omat on syntyneet 42+1, 41+5 ja 39+1 (viimeinen suunnitelulla sektiolla).

Vierailija
10/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, no mun lapset on syntyneet reilusti LA:n jälkeen, joten itse varmaan uskaltaisin tämän kolmannen kohdalla päiväristeilylle ja mökille vielä about viikolla 37, mutta en ehkä sen jälkeen - mutta mä olen aikamoinen varmistelija, enkä missään nimessä haluaisi alkaa synnyttää Tallinnan lautalla.

Vierailija
11/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisynnyttäjälle on epätodennäköistä että vauva syntyisi kuudessa tunnissa supistusten alettua, toki poikkeuksia on. Itse varmaan pitäisin jotain rv 37-38 rajaa etten sen jälkeen enää risteilisi ja kaupungilla oon muutenkin pitänyt äitiyskorttia mukana käsilaukussa. Varmaan jos supisteluja alkaa tulla vaikka päivittäin, niin alkaisin himmailla. Omalla kohdalla vasta ensimmäiset supistelut käynnisti synnytykset (ja vesien meno), joten tämäkin riippuu ihan sun voinnista, kärvisteletkö jatkuvasti supistuksissa, onko kohdunkaulalle jo tapahtunut jotain yms.

Vierailija
12/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa pärjää aivan hyvin ilman sairaalakassia. Kyllä vauvasta pidetään huolta ilman omia tavaroitakin 😄

Vierailija
13/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan uskaltaisi lähteä enää noilla viikoilla. Mutta mies voisi kyllä ottaa 6h kestäviä töitä vielä (esikoisen kohdalla hyvin todennäköisesti ehtisi paikalle).

Vierailija
14/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies päästetään kyllä lähtemään töistä!

Vierailija
15/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinun synnytys voi alkaa milloin vain. Se voi olla nopea tai hidas tai kaikkea siltä väliltä. Emme me voi tietää miten sinun kohdallasi käy.

Se on varmaan ihan sinusta itsestäsi kiinni miten ns. valmiina haluat olla. Kannattaa ehkä ottaa huomioon, että syntyy lapsia myös äideille jotka eivät edes tiedä olevansa raskaana. Heillä tuskin on sairaalakassi pakattuna tai ylipäätään yhtään mitään valmiina kun synnytys käynnistyy.

Sitten on niitä jotka suunnittelee kaiken valmiiksi jo siinä vaiheessa kun ehkäisy on vielä käytössä.

Että tee nyt vaan ihan miten hyvältä tuntuu.

Vierailija
16/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani syntyi 2, 5 kk etuajassa ja ilman mitään syytä.

Vierailija
17/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laivaa noilla viikoilla menis, mutta muuten ympäri Suomea reissaisin kyllä äitiyskortti matkassa, varsinkin jos esikoinen kyseessä. Oma syntyikin sit 40+3.

Vierailija
18/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen (syntyi 40+3) antoi selvän merkin synnytyksen käynnistymisestä 36 tuntia ennen syntymistään. Limatulppa irtosi. Päivän aikana alkoi tulla supistuksia, seuraavana aamuna ne olivat jo niin kovia, että sanoin miehelle että heittää mut sairaalaan, koska en enää uskalla jäädä yksin kotiin.

(Taustatietoa: sairaalaan 20 minuutin matka ja olin soittanut sinne aiemmin ja siellä oli vaan hyssytelty, että käy nyt suihkussa ja yritä saada unta, mistä sain sen käsityksen että turhaan höpäjät, pysy vaan kotona).

Kaksi tuntia ja kolme varttia ja se oli sitten siinä.

Nuorempi syntyi 42+3 (KYLLÄ! "Kyllä sillä vauvalla on kaikki ihan hyvin")

Otettiin yliaikakäynnistykseen, mutta sanoivat siellä että ei tätä tarvitse käynnistää, saliin vaan. Ilman ensimmäistäkään kunnon supistusta. Tuli ne sitten ja viiden tunnin jälkeen päästiin esittelemään uutta tulokasta.

Vierailija
19/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sai juuri lapsen viikolla 35. Ei ollut vielä edes äitiyslomaa ehtinyt aloittaa. Hänellä olisi ollut vielä viikko töitä ja silloin oli ollut suunnitteilla sijaisen perehdytys. Sunnuntai-iltapäivällä alkoi synnytys joten hän nopeasti suppareiden välissä kirjoitti sähköpostiin ohjeet. Lapsi syntyi melko nopeasti n 6 h supistusten alun jälkeen.

Vierailija
20/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteilylle en lähtisi mutta muuten voisin kyllä matkustaa Suomessa sillä eihän se oma sairaala ole Suomen ainut. Tietty autossa voi olla tukala istua tuntikausia ison mahan kanssa.

Omat lapset ovat syntyneet 39+5 ja 40+1. Limatulppa irtosi päivää ennen niin siitä arvasi että pian syntyy.

Itse olen syntynyt rv 32 ja lasten serkku rv 29. Eli vauvasi voi syntyä huomenna tai 5 viikon päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi