Esikoinen saa kalliin opintomatkan, mitä kuopukselle?
Eli esikoinen pääsee maailmalle kalliille opintomatkalle ja mietin että miten kuopukselle sitä kompensoisi sillä aikaa kun esikoinen on reissussa? Kuopus on 16 (tyttö) ja koulu ei kiinnosta, eli samanlaista reissua ei voi hänelle ajatella. Meinasin että lähtisin hänen kanssaan kahdestaan jonnekin reissuun kiertelemään esim. jotain maata, mutta mikä maa se olisi? Helppo pitäisi olla ja suht vaaraton.
Vinkkejä kehiin!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Japani voisi olla teille kiva helppo kohde, on turvallinen maa ja suorat lennot Suomesta. Itse en lähtisi Euroopan isoihin kaupunkeihin terrori-iskujen pelossa...
Toivon, että tätä tällä kommentilla haitkin, mutta: jos pelkäät terrori-iskua, niin ei kannata lähteä kotoa mihinkään. Ihan yhtä suuret todennäköisyydet on jollekin onnettomuudelle missä tahansa. Japanissakin oli tsunami, muistatkos!
Mutta sepä juuri, että sitä ne terroristit haluavat. Että ihmiset alkavat pelkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs maa sinua itseäsi kiinnostaisi? Olisiko Lontoo mielenkiintoinen käyntikohde. Siitä voisi 16-vuotiaskin tykätä.
Meinasin tulla ehdottamaan Pariisia tai Lontoota. Kävin about samanikäisen teinitytön kanssa Pariisissa, kierreltiin nähtävyyksiä Louvresta Versaillesiin ja Disneylandiin ja käytiin kaupoissa, syötiin hyvin aina kun kohde salli sen. Taskuvarkaita jouduttiin varomaan parissakin kohteessa. Ehkä sekin oli hyvä opetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä voit toki lähteä kuopuksen kanssa lomamatkalle ihan vaan siksi, että haluat, mutta miksi se pitää ajatella kompensaationa esikoisen matkasta? Eikö luonnollisesti menisi niin, että kustannatte jokaiselle lapselle vastaavanlaisen opintomatkan, jos he sitä haluavat - ne jotka eivät halua, olkoot ilman. Lomat sitten erikseen.
Tämä. Tarjoatte sille kuopukselle saman mahdollisuuden opintomatkalle.
Kuopus ei ole luonteeltaan semmoinen, että pystyisi sitoutumaan vastaavanlaiseen matkaan. Onneksi ei haluakaan. Eikä valitettavasti ole taloudellisesti mahdollista kustantaa parin vuoden välein reilun kymppitonnin matkaa. Karu totuus valitettavasti tämä. Mikäli jostain syystä kuopus tämän toiveen joskus esittäisi niin sitten pitäisi se uudelleen pohtia ja ottaa vaikka laina sitä varten, mutta kuopukseni tuntien se ei ole todennäköistä.
-ap
Sillähän se sitten on selvä. Lomamatka kuuluu yhtä lailla molemmille lapsille kuten opintomatka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä alapeukkuja?
-ap
Odota siihen asti, kun kuopus on esikoisen ikäinen, ja päätä sitten miten "kompensoit" esikoisen vaihto-oppilasvuoden.
Alapeukku siksi, ettei tilanne ole sellainen, että kuopus tarvitsisi mitään juuri nyt, ja kyllä hänen olisi hyvä ymmärtää se itsekin.
Valitettavasti myöhemmin ei ole mahdollista tuommoista matkaa tehdä, joten jos sen meinaan tehdä niin se on tehtävä silloin kun esikoinen on poissa.
-ap
Miksei ole mahdollista? Eikä voi matkustaa, jos esikoinen on kotona tai muuttanut aikuisena omaan asuntoon? Eikö esikoinen pärjää yksin kotona?
Koska mulla on niin vähän aikaa muutenkin lasten kanssa. En todellakaan voi jättää esikoista yksin kahdeksi viikoksi ja lähteä pelkästään kuopuksen kanssa reissuun kun tässä on ihan hyvä toinenkin vaihtoehtoehto. Ei ole valitettavasti ydinperhe kyseessä.
-ap
Jos esikoinen pärjää vuoden maailmalla, niin varmasti hän pärjää hyvin kaksi viikkoa omassa kodissaan. Todennäköisesti hän nauttisi siitä, että saa olla kaksi viikkoa omassa rauhassa.
Toki voitte tehdä matkan nyt, jos haluatte. Mutta sen voi tehdä hyvin myös myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä voit toki lähteä kuopuksen kanssa lomamatkalle ihan vaan siksi, että haluat, mutta miksi se pitää ajatella kompensaationa esikoisen matkasta? Eikö luonnollisesti menisi niin, että kustannatte jokaiselle lapselle vastaavanlaisen opintomatkan, jos he sitä haluavat - ne jotka eivät halua, olkoot ilman. Lomat sitten erikseen.
Tämä. Tarjoatte sille kuopukselle saman mahdollisuuden opintomatkalle.
Kuopus ei ole luonteeltaan semmoinen, että pystyisi sitoutumaan vastaavanlaiseen matkaan. Onneksi ei haluakaan. Eikä valitettavasti ole taloudellisesti mahdollista kustantaa parin vuoden välein reilun kymppitonnin matkaa. Karu totuus valitettavasti tämä. Mikäli jostain syystä kuopus tämän toiveen joskus esittäisi niin sitten pitäisi se uudelleen pohtia ja ottaa vaikka laina sitä varten, mutta kuopukseni tuntien se ei ole todennäköistä.
-ap
Mä olen ajatellut tätä lähinnä siitä kulmasta, että mielestäni sinun pitäisi lähteä myös esikoisen kanssa tuollaiselle parin viikon bondausmatkalle, jos lähdet kuopuksenkin kanssa (vai oletko jo ollut esikoisen kanssa aiemmin?).
Ehdottomasti viet toisenkin reissuun. Eihän se nyt voi olla niin, että toinen saa kaiken ja toinen ei mitään. Ja 16-vuotias mukaan päättämään matkakohteesta. Lapset muuttavat kohta pois kotoa. Ihan oikea ajatus, että nyt se matka on tehtävä.
Olisi kannattanut alunperin kertoa rehellisesti, että näitä matkoja jaetaan kaikille, eikä se esikoisen matka ole mikään erikoispalkinto, hän nyt vaan saa semmoisen matkan ja toinen lapsi saa toisenlaisen matkan yhdessä äidin kanssa. Kyllä minua ainakin sapettaisi jos olisin ahertanut palkinto silmissä, ja sitten käykin ilmi että ai toiset saa matkan ihan ilman mitään yritystäkään.
Olet ap ollut epärehellinen, ja jos esikoisesi suuttuu sinulle tästä hyvästä, olet sen ansainnut. Tiesit kyllä jo matkaa luvatessasi, että aiot antaa kuopukselle saman ilmaiseksi.
Sä teet ap tästä itse itsellesi nyt vaikeaa. Siinähän lähdette kuopuksen kanssa matkalle esikoisen vaihtovuoden aikana. Mutta oletko varma, että esikoinen ei ota tästä nokkiinsa, jos teillä ei muuten ole tapana matkustella? Esikoinen kuitenkin on itse kovalla työllä ANSAINNUT itselleen tarpeeksi hyvät arvosanat, jotta voi lähteä OPINTOmatkalle. Jossa siis opiskellaan yhtä lailla kuin kotona Suomessa. Sinä olisit viemässä kuopusta LOMAmatkalle pitämään hauskaa, vaikka kuopus ilmeisesti on vähän vaikea, eikä sitä ole ansainnut. Esikoinen voi siis myös hyvin miettiä, että miksei hän ole päässyt lomamatkoille.
En tiedä, minkä ikäinen esikoisesi on. Mutta oletettavasti lukiossa ja ikä siis 17-18. Mikset voisi kuopuksenkin kanssa lähteä vaikka viikon matkalle, kun hän on 17-18? Esikoisesi on silloin jo 18-19 ja pärjää aivan hyvin yksin kotona viikon. Ja esikoiselle voisi olla hyväksyttävämpää se, että koska hän itse sai olla 17-18 vuotiaana vuoden ulkomailla (vaikkakin opiskelemassa), niin pikkusisarus pääsee viikoksi johonkin. Se, että sinä et muutenkaan vietä aikaa lasten kanssa on hölynpölyä. Vuodessa on 52 viikkoa, joten aika huolestuttavaa on, jos et esikoinen suuttuu, kun olet viikon pois.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti viet toisenkin reissuun. Eihän se nyt voi olla niin, että toinen saa kaiken ja toinen ei mitään. Ja 16-vuotias mukaan päättämään matkakohteesta. Lapset muuttavat kohta pois kotoa. Ihan oikea ajatus, että nyt se matka on tehtävä.
Jos alkavat seurustelemaan, voi olla ettei sitten matkat äidin kanssa enää kiinnosta. Nyt lähdette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Odota siihen asti, kun kuopus on esikoisen ikäinen, ja päätä sitten miten "kompensoit" esikoisen vaihto-oppilasvuoden.
Alapeukku siksi, ettei tilanne ole sellainen, että kuopus tarvitsisi mitään juuri nyt, ja kyllä hänen olisi hyvä ymmärtää se itsekin.
Valitettavasti myöhemmin ei ole mahdollista tuommoista matkaa tehdä, joten jos sen meinaan tehdä niin se on tehtävä silloin kun esikoinen on poissa.
-ap
Minuakin alkoi nyt kiinnostaa, miksi ei ole mahdollista tehdä 2 viikon matkaa enää ikinä tämän vuoden jälkeen?
Siksi koska tämä on provo.
Minusta vaihto-oppilasvuosi ei ole mikään palkinto. Sinne mennään oppimaan ja saamaan uusia kokemuksia.
Siltä kuopukselta voi kysyä itseltäänkin mitä haluaa. Matka, ajokortti, huonekaluja omaan kämppään? Isoja juttuja on joka tapauksessa edessä teillä.
Sitä minäkään en ymmärrä, miksi jotain 17-19 -vuotiasta ei vois jättää kotiin pariksi viikoksi myöhemmin, vaikka ette ole ydinperhe. Sehän voi ottaa ja muuttaa omilleen ihan minä hetkenä hyvänsä.
Miksi tuut tänne kyselemään, kun ilmeisesti olet jo päättänyt asiasta? Hakemaan jotain hyväksyntää?
Itse en kuopusta veisi millekkään matkalle, jos koulu ei kiinnosta. Korkeintaan särkänniemeen tai lintsille. Usko pois, se kuopus asuu vielä keski-ikäisenäkin teidän luona, jos ette saa sen koulunkäyntiä kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Minuakin alkoi nyt kiinnostaa, miksi ei ole mahdollista tehdä 2 viikon matkaa enää ikinä tämän vuoden jälkeen?
Siksi koska tämä on provo.
Niin, siltä alkaa vaikuttaa.
Kompensaatio? Koulu ei kiinnosta? Miksi koit tarpeelliseksi mainita nämä asiat jos halusit vaan vinkkejä matkakohteista? Tyttäresi ei myöskään tule pärjäämään tässä karussa maailmassa jos aina silottelet tuolla tavalla tietä tytön edestä. En ymmärrä täysin aloitustasi ja sen tarkoitusta, mutta itse en tarjoasi toiselle tytölle "ihan muuten vaan" (eli siksi kun toinenkin saa) matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kompensaatio? Koulu ei kiinnosta? Miksi koit tarpeelliseksi mainita nämä asiat jos halusit vaan vinkkejä matkakohteista? Tyttäresi ei myöskään tule pärjäämään tässä karussa maailmassa jos aina silottelet tuolla tavalla tietä tytön edestä. En ymmärrä täysin aloitustasi ja sen tarkoitusta, mutta itse en tarjoasi toiselle tytölle "ihan muuten vaan" (eli siksi kun toinenkin saa) matkaa.
Totta; miksi ap ei kirjoittanut vain "minne lähteä 1-2 viikoksi teinitytön kanssa kahdestaan?"
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 52 viikkoa, joten aika huolestuttavaa on, jos et esikoinen suuttuu, kun olet viikon pois.
Mulla on 26 viikonloppua lasten kanssa. Nuorten kesätyöt sun muut vaikeuttaa lisäksi kesälomaviikkojen osumista kohdilleen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sä teet ap tästä itse itsellesi nyt vaikeaa. Siinähän lähdette kuopuksen kanssa matkalle esikoisen vaihtovuoden aikana. Mutta oletko varma, että esikoinen ei ota tästä nokkiinsa, jos teillä ei muuten ole tapana matkustella? Esikoinen kuitenkin on itse kovalla työllä ANSAINNUT itselleen tarpeeksi hyvät arvosanat, jotta voi lähteä OPINTOmatkalle. Jossa siis opiskellaan yhtä lailla kuin kotona Suomessa. Sinä olisit viemässä kuopusta LOMAmatkalle pitämään hauskaa, vaikka kuopus ilmeisesti on vähän vaikea, eikä sitä ole ansainnut. Esikoinen voi siis myös hyvin miettiä, että miksei hän ole päässyt lomamatkoille.
En tiedä, minkä ikäinen esikoisesi on. Mutta oletettavasti lukiossa ja ikä siis 17-18. Mikset voisi kuopuksenkin kanssa lähteä vaikka viikon matkalle, kun hän on 17-18? Esikoisesi on silloin jo 18-19 ja pärjää aivan hyvin yksin kotona viikon. Ja esikoiselle voisi olla hyväksyttävämpää se, että koska hän itse sai olla 17-18 vuotiaana vuoden ulkomailla (vaikkakin opiskelemassa), niin pikkusisarus pääsee viikoksi johonkin. Se, että sinä et muutenkaan vietä aikaa lasten kanssa on hölynpölyä. Vuodessa on 52 viikkoa, joten aika huolestuttavaa on, jos et esikoinen suuttuu, kun olet viikon pois.
Just näin. Mun lapsuudenperheessä ei juuri matkusteltu, mutta kun olin itse (esikoinen) muuttanut pois kotoa, niin mun isä vei mun molemmat pikkusiskot erikseen kahdenkeskisille matkoille (minua ei koskaan vienyt minnekään), ja se tuntui kyllä aika pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta; miksi ap ei kirjoittanut vain "minne lähteä 1-2 viikoksi teinitytön kanssa kahdestaan?"
Varmaan siksi että tällä aloituksella saa paljon mehukkaamman keskustelun aikaiseksi.
:D kiitos tästä, repesin. Oispa edes mies :D
-ap