Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla mahdollista että minulla on oikeita muistikuvia siitä kun olin 1-2 vuotias?

Vierailija
25.04.2018 |

Kun olen katsonut varhaislapsuuden kuvia niin minusta tuntuu vahvasti että muistan ne tilanteet. Sen tiedän varmuudella, että muistan selvästi asioita kun Olin 3-4 vuotias. Olen esimerkiksi aikoinaan muistellut mummolleni jotain tapahtua ja mummo on ihmetellyt miten voin muistaa kun Olin vasta 3 vuotias silloin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks muisto ajalta kun olin 1 ja 10kk, mun pikkusisarus synty ja kävin hakemassa käytävältä liberolaukun, mutta en ylettäny sinne naulakkoon (tietenkään)

Muuten on lapsuus aika hämärää, vanhempien ero oli niin traumaattinen kokemus et oikeestaan kaikki muistot ajalta ennen eroa on hämärtyny.

Vierailija
22/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös eräs kertoi aikuisena muistojaan 2.5 vuotiaana myös aivan loogisesti keitä ja missä tapahtunut vaikka lasten pitäisi ajatella nyt toisin tavoin eikä muistoja niin helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin muistan pieniä väläyksiä muutaman. Noista tilanteista ei ole valokuvia, joten en ole niitä niiden kautta keksinyt. Ei niitä toki kovin montaa ole. Hassua myös, etteivät nuo muistot ole mitenkään traumaattisia tai muutenkaan erikoisia.

Vierailija
24/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen muistin kehittyminen on yhteydessä puheen kehittymiseen. Ajalta, jolloin ei ole osannut puhua ei voi olla muistikuvia, paitsi tietenkin av- mammoilla.

Vierailija
25/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden tapahtuman ajalta ennen siskoni syntymää. Tapahtumasta ei ole kuvia. Olin 2v

Vierailija
26/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen muistin kehittyminen on yhteydessä puheen kehittymiseen. Ajalta, jolloin ei ole osannut puhua ei voi olla muistikuvia, paitsi tietenkin av- mammoilla.

Ei ole ihan noin yksinkertaista, vaikka oikeilla jäljillä oletkin.

Vierailija
27/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan varhaisimmat muistoni ollessani 2-vuotias, paikkoja ja joitain tapahtumia, ikäviäkin. Niistä ei ole valokuvia, eikä niistä ole puhuttu.

Vierailija
28/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti 3-4v kai pidetään rajana, jota edeltäviä muistoja ei voisi olla (tai niitä ei voisi palauttaa mieleen), mutta uskon, että yksittäisiä poikkeuksia löytyy. Mulla itsellä on yksi selkeä muisto, jossa istun vaan tuolissa pehmoeläin sylissäni ja isäni kävelee ohi, ja ympäristön perusteella olisin 2v. Tuossa ei ole mitään voimakkaita tunteita herättävää eikä myöskään kukaan ole varmaan voinut syöttää minulle valemuistoa tuollaisesta. Tosin saattaa olla, että olen nähnyt vastaavan valokuvan itsestäni, mutta muistossa mun perspektiivi on sen tuolissa istujan.

Vierailija
29/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan 1.5v eteenpäin. Tilanteita joissa ei ollut vanhempia mukana (sairaalasta), joten kyllä on mahdollista.

Vierailija
30/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Ajalta jolloin ei ollut vauvapalstaa ei voi olla muistoja.

Vierailija
31/31 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Harvalla on muistikuvia niin varhaislapsuudesta mutta sellaisiakin ihmisiä on.

Pidin ennen itsestäänselvyytenä, että ihmiset muistavat jotain varhaislapsuudesta, koska itse muistan. Voisiko se johtua siitä, että lapsuuteni oli vanhempieni puolelta tunnekylmä ja jouduin paljon toimimaan itsekseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme