Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nousussa oleva ura ja esiintymiskammo - miten eteenpäin?

Vierailija
24.04.2018 |

Olen yrittäjä, joka on juuri lanseerannut tuotteen jonka kysyntä on ylittänyt odotukseni. Luonteeltani olen avoin, ihmisistä pitävä ja puhelias, mutta totaalisen esiintymiskammoinen ja viime vuoden aikana tapahtuneiden asioiden takia äärimmäisen huonoitsetuntoinen.

Ydintyö oman yritykseni osalta onnistuu hienosti, markkinointikampanjat, asiakkaiden tapaamiset ja jopa lehtihaastattelut sujuvat hyvin. Nyt kuitenkin ongelmaksi on muodostunut enenevässä määrin tulevat pyynnöt erilaisiin tilaisuuksiin esiintymään ja kertomaan yrityksestäni. Olen jo joutunut muutamasta kieltäytymään vedoten kiireiseen pikkulapsiarkeen kotioloissa, mutta toisaalta inhoan tätä että en tähän pysty! Haluaisin kovasti oppia esiintymään, mutta tällä itsetunnolla ja lamautavalla esiintymiskammolla se ei onnistu. Sain juuri pyynnön parin viikon päähän vetämään eräs tilaisuus läpi, jonka alkuun voisin kertoa yrityksestäni ja tuotteeni olisivat siellä esillä. Tiedän jo heti, että en siihen pysty.

Missä voisin opetella esiintymistä, olisiko kenelläkään mitään aivan konkreettista käytännön reittiä? Mene vaan ja haasta itsesi ei tällä hetkellä toimi, sillä lamaannun aivan täysin joutuessani huomion keskipisteeksi. Tämä on koettu jo muutamassa yrittäjätilaisuudessa jossa olen esitellyt itseni ja yritykseni ja jälkeenpäin inhonnut ihan puolen minuutinkin suoritustani sydän hakaten ja ääni väristen. Enempään en tällä hetkellä pysty, mutta haluaisin kyllä.

Näen selvästi että tämä estää urani nousua ja yritykseni menestystä. Kateellisena katson kun supliikit nuoret miehet porskuttavat ohi oikealta ja vasemmalta esiintymään itsevarmoin olemuksin ja haluaisin näyttää, että kyllä tällainen pölyinen kotiäitikin pystyy samaan sujuvasti! Haluan että vuoden päästä tähän aikaan olen ylittänyt itseni!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mitään lääkkeitä kokeillut esim beetasalpaaja tai bentsodiatsepiini, noista on ihan varmasti apua.

Vierailija
2/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mitään lääkkeitä kokeillut esim beetasalpaaja tai bentsodiatsepiini, noista on ihan varmasti apua.

Itsellä oli aikanaan sama tilanne kuin aloittajalla ja beetasalpaajat käytännössä pelastivat urani. Bentsoja en ole kokeillut, koska pelkään tokkuraa. Beetasalpaajien kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, diapamit naamaan, niin menee hyvin..

Ap palkkaa joku myyntiesittelijä tai työkaveri tekemaan tuon puolestasi

Vierailija
4/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi ihan ammattitaitoisen esiintymiskouluttajan järjestämä kurssi. 

Vierailija
5/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tosiasia on, että AINOA tomiva keino on se mene ja haasta itsesi - ja opi keskittymään olennaiseen oman napasi ja suorituksei sijaan. Tämä on tie sellaiseen esiintymiseen, joka auttaa sinua ja tuotettasi, vaikka tuntuukin ehkä ikävältä.

Lääke auttaa kyllä siihen, ettei tunnu ikävältä. Valitettavasti etenkin bentsot mutta myös beetasalpaajat vaikuttavat esiintymisen tasoon, ja vaikutus on epäedullinen. Bentsot ihan rehellisesti tyhmentävät. Et tajua kaikkea, vaikka tuntuukin hyvältä - ja voi olla, että juuri siksi se tuntuu hyvältä, kun et tajua. Beetasalpaajat ei varsinaisesti tyhmennä, mutta ne hidastavat sua niin, että lopputulos on samanlainen. Yleisö näkee esityksen, josta on taitettu terä pois. Se ei enää tee samoja asioita kuin se alkuperäinen esitys, jossa olit täysillä mukana, vaikka tuntui pahalta. Se ei innosta, se ei myy, se ei vakuuta - se on vaan keskiverto.

Vierailija
6/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää opetella ajattelemaan että se  on rooli, jonka vedät päälle mennessäsi lavalle. Vaatii mielikuvaharjoittelua mutta onnistuu kyllä. Keksti sille roolihahmolle vaikka oman nimen ja kerrot itsellesi että x menee nyt puhumaan tuonne tuotteesta y. Ulkoistat itsesi  henkisesti tilanteesta, kuvittelet olevasi joku muu. On auttanut mua.

Vierailija
7/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan auttoi juuri tuo "mene ja haasta itsesi" -taktiikka. Jouduin pitämään esityksiä nopealla aikataululla, ja lamaannuin aivan täysin aluksi. En edes haluaisi tietää, miten hirveältä se luentoni kuulosti. Lopulta niitä alettiin jo videoida, ja se vasta hirveää olikin, kun niitä katseli jälkikäteen.

Kun sitä tarpeeksi kauan tekee, itsevarmuus kehittyy. Minun esiintymiskammoni johtui selvästi koulukiusaamisesta ja itsetunnosta: aina ajattelin, mitä muut ajattelevat minusta, eikä itse aiheesta. Jotenkin täytyy vaan takoa päähän, että "Ketään ei kiinnosta, mikä minä olen, vaan niitä kiinnostaa se aihe. Ja jos jotakuta kiinnostaa pilkata minua, siinäpähän kiinnostaa"

En muuta oikein osaa sanoa. Toivoisin vaan, että kouluissa ja yliopistoissa pidettäisiin enemmän esityksiä niin luokalle kuin vaikka rinnakkaisluokille. Ja niin, että niitä esitysten pitämisiä myös harjoteltaisiin, eikä vaan että "tässä aihe, tee esitys".

Toivotan tsemppiä. Äläkä ajattele itseäsi pölyisenä kotiäitinä.

Vierailija
8/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, diapamit naamaan, niin menee hyvin..

Ap palkkaa joku myyntiesittelijä tai työkaveri tekemaan tuon puolestasi

Meinasin vaan että jos pelko on kasvanut liian suureksi niin ei se beetasalpaaja riitä. Beetasalpaaja vaikuttaa vain fyysisiin oireisiin joten se ei paljon auta jos naama on henkisestä pelosta jäykkänä.

Vierailija
9/9 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin tuohon tilanteeseen lyhytterapiaa tms. Jostain aiemmasta (lapsuudesta) pelot kumpuavat. Syitä käsittelemällä pääset eteenpäin.