Mua pelottaa. Tajusin tänään viimeistään, että olen ihan oikeasti alkoholisti - ja kotiäiti :(
Kukaan ei tiedä, ja lapset (alle 5v kaikki kolme) ei onneksi tai harmiksi osaa kertoa. Mies on reissutöissä, kotona vain viikonloppuisin jos silloinkaan.
Tää alkoi jotenkin niin salakavalasti; palkitsin itseäni siiderillä illalla lasten nukahdettua - kohta se siideri oli kaksi, ja nyt jo viinipullollinen :( Tänään sitten huomasin aloittavani aamuni siiderillä :( En juo niin paljoa todellakaan, etten voisi lapsista huolehtia, mutta eka kertaa ahdistaa oma tilanteeni. Lähinnä se, etten kehtaa kertoa kellekään, ja se kertoo mulle, että ongelma on.
Kokemuksia?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Aloita kertomalla miehellesi ja haette päivähoitopaikkaa lapsille, mies miettikööt nuo reissutyöt, saako hän niitä vähennettyä vai otatteko illaksi sinulle kotiin seuraa. Vai jääkö mies nyt hetkeksi vapaalle, vai mikä nyt tilanteeseenne on se nopein ratkaisu. Jonain päivänä se nimittäin tulee tapahtumaan: sinä juot liikaa ja olet yksin vastuussa lapsista. Se on ennaltaehkäistävä heti. Sinä et voi tietää milloin se päivä tulee, se voi olla jo tänään.
Sitten menet lääkäriin ja kerrot ongelmasta. Et todennäköisesti enää pysty lopettamaan kertomatta ulkopuolisille tilanteesta, ja todennäköisesti tarvitset jonkinlaista hoitoa. Sinä, lapsenne ja miehesi ansaitsette tuon avun. Älä pelkää hakea sitä.
Lopeta! Mutta mitä teetkin, niin hoitakaa asia perheen kesken.! Jos lapsia on, niin tässä maassa lastensuojelu saa viimeistään sen aikaan että tekee mieli dokata!! Ne on Todella pelottava taho. Mutta sun täytyy lopettaa tuommonen!
Just sun tilanteeseen sopiva dokkari Areenassa, mä etsin sen ja laitan tänne. Katso se!
Vierailija kirjoitti:
Just sun tilanteeseen sopiva dokkari Areenassa, mä etsin sen ja laitan tänne. Katso se!
Inhimillinen tekijä: tunnollisen naisen salattu elämä.
En todellakaan tiedä mitä sun pitää tehdä mutta jos olisin tilanteessasi niin pakko olisi vain heti yrittää lopettaa. Vaihtaisin alkoholin vaikka röökiin, karkkeihin tai melkein mihin tahansa kunhan voit lopettaa juomisen. Pelkäisin lasua ja muita ongelmia ja lasten huostaanottoa niin paljon. Jos haet apua, pyri yksityiselle. Miettisin myös tarkkaan mitä kertoisin miehelleni. Jos hän haluaisikin erota tmv. suistuu suurkuluttaja luultavasti täysalkoholistiksi ja tuollaisessa tilanteessa mies olisi ehkä vahvoilla lasten tapaamisoikeuksien. Lopetat nyt tosiaan keinolla millä hyvänsä. Huippua että olet tajunnut tilanteen ja itsekin peloissasi. Pelon ja stressin avulla luopuminen tissuttelusta käy helpommin. Tee nyt kuitenkin strategisesti oikeita ratkaisuja eli älä vaan läyhää asiasta neuvolassa ja mieti tarkkaan tarvitseeko miehelle vielä kertoa vai olisiko esimerkiksi äitisi parempi tuki nyt alussa.
Meillä tuttavapiirissä tällainen tapaus. Korkeakoulutettu nainen alkoholisoitui hoitovapaalla. Lähti liikkeelle juuri viinilasillisesta iltaisin. Kohta ei enää lasi riittänytkään. Apua onneksi haki, eikä ainakaan vielä ole menettänyt lapsiaan.
Voi ei, kuulostaa ikävältä :( Minulla oli myös tapana juoda viinilasillinen iltaisin. Vähitellen otin sitten pari lasia. Vatsani ei kuitenkaan kestänyt jatkuvaa alkoholia, vaan alkoi närästys ja ylämahakivut. Sain lähestulkoon mahahaavan. En tiedä, mitenolisi käynyt ilman noita vatsaoireita :/ Alkoholin käyttö alkaa tosi salakavalasti ja toleranssi nousee koko ajan.
Minäkin haluaisin tietää, miten ap pärjäilee? <3
Tule ap kertomaan miten oot pärjäillyt!! Tsemppiä!
No korkki kiinni vaan! Jos aikuinen tajuaa ongelman niin osaa kyllä jotain tehdä itsekin. Ei siinä välttämättä paapojaa tarvita. Pelasta itse itsesi.
Itsehän sieltä kaupasta kotiin alkoholia kannat. Et enää kanna. Se on loppu nyt.
Pistä säästöön jokainen alkoholista säästyvä euro ja palkitse itsesi jollakin muulla tavalla kun summa on karttunut.
Jos et halua hakea ulkopuolista apua leimautumisen pelossa, on ainut vaihtoehto lopettaa itse. Lue aiheesta, keksi vaihtoehtoja, pääasia ettet juo enää Yhtään.
Olen itse alkoholistin lapsi, ja äitini kuoli tähän sairauteen. Ja hän oli ihan kotona tissuttelija, eikä monikaan tiennyt tästä ongelmasta. "Vain" 10 vuoden päivittäinen juominen ajoi hautaan.
Eli tee sä siirtosi nyt heti, ennen kun riippuvuus vie kokonaan mukanaan!
Multa on jutunaiheet loppu. T. iltapäivälehden toimittaja.