Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lapsenpyöreys?

Vierailija
23.04.2018 |

Kaikki tuntemani, jotka ovat lapsena olleet ”lapsenpyöreitä” ovat laihtuneet hujahtaessaan pituutta, mutta hyvin äkkiä myös nuorena aikuisena menneet samaan lapsenpyöreään muotoon mitä ennen kasvipyrähdystä.
Jokaisella heillä oli huono kunto ja kotona kermakastikkeella höystetyt eväät ja jälkkärit joka päivälle. Viikonloppuisin heillä sai aina parhaat yökyläeväät.
Lapsenpyöreys kertoo kasvoilla iästä, ei vielä murrosiän muutoksia.
Ei se ole sama kuin tanakka tai lihava, mutta tanakoista lapsista käytetään silti nimitystä lapsenpyöreä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän vanhempaa sukupolvea jo, mutta mitä omasta lapsuudesta muistelen, niin en kyllä ole huomannut korrelaatiota sellaisen normaalin lapsenpyöreyden ja aikuisuuden lihavuuden kanssa. Jotkut nyt vaan oli murrosikään asti vähän pyöreitä, ja sitten yleensä hoikistuivat kasvupyrähdyksen myötä. Ei näistä lapsena pyöreistä sen todennäköisemmin näytä tulleen lihavia aikuisia kuin niistä lapsena hoikistakaan. 

Vierailija
2/4 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut korrelaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina mieltänyt lapsenpyöreyden koskevan sellaisia lähinnä vauvaikäisiä, pääosin maidolla eläviä pikku palluroita. Reisimakkarat, rannemakkarat, kaksoisleuat ja semmoiset. Taapero-ja leikki-ikään mennessä nuo sulavat pois, kun lapsi lähtee liikkeelle.

Vierailija
4/4 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käsitä sanaa "lapsenpyöreys" sellaisena oikeana pyöreytenä. Minulle lapsenpyöreys on enemmänkin sitä, että lasten kasvot luonnostaan ovat pyöreämmät kuin vanhemman ja saattaa olla pientä mahaa, mutta ei mitään varsinaisia makkaroita. Lapsenpyöreys alkaa kadota siinä kouluiän kynnyksellä, ainakin näin olen oman lapsen eri vuosien päiväkotikuvia (ryhmäkuvat) vertaillessa todennut. Esikoulukuvassa istui huomattavan paljon kapeakasvoisempia lapsia kuin edellisvuoden kuvassa (samat lapset).

Lapsuusaikainen ylipaino taasen kyllä tuppaa säilymään aikuisuuteen, vaikka murrosiän pituuskasvu hetkeksi hoikentaisikin. Jos joku selittää lapsuusiän ylipainoa "lapsenpyöreydeksi", niin pettää ehkä vähän itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän