Ensimmäinen ajotunti takana ja tekee jo mieli lopettaa autokoulu.
Ajaminen pelottaa ihan kamalasti, tuntuu etten ikinä voi oppia ajamaan kunnolla, pitää tehdä ihan liian monta asiaa samaan aikaan.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä tehdä asioita samaan aikaan, vaan yksi kerrallaan.
Liikenteessä on vähän pakko tehdä asioita samaan aikaan. Esimerkiksi katsoa eteensä sinne minne on menossa, ja samalla napsauttaa suuntavilkku päälle.
No joo, jos aivokapasiteetti on tuota luokkaa niin parempi unohtaa koko autoilu. Tapat vielä jonkun. Khan samat asiat fillarilla pitää tehdä: polkea, jarruttaa, vaihtsa vaihdetta havannoida ympäristöä, näyttää suuntamerkkiä jne.
On se fillarillakin vähän hankalaa, mutta (ainakin mnun polkemanani) se sentään kulkee hitaammin kuin auto, on siis enemmän aikaa ajatella. Ja yleensä fillarilla voi milloin tahansa pysähtyä miettimään; autolla keskellä kaistaa vaikeampaa.
Juuri tuosta mainitsemastasi syystä mietin, mennäkö autokouluun vai ei. Nyt olisi tarjolla töitä hevon kuusessa jonne julkisilla hankala päästä. Niillä olen tähän mennessä ihan pärjännyt.
Toisaalta meitä hannareita enemmän liikenteessä taitaa ihmisiä listiä ne "keskimääräistä paremmat kuskit"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajaminen pelottaa ihan kamalasti, tuntuu etten ikinä voi oppia ajamaan kunnolla, pitää tehdä ihan liian monta asiaa samaan aikaan.
Miten niin paljon samaan aikaan? Ei ajaessa kuuku instaa tai facebookkia päivittää. Keskityt vaan siihen ajamiseen.
Vaihteiden vaihtaminen, liikennemerkkien seuraaminen, ohjaaminen, muun liikenteen seuraaminen, nopeuden pitäminen oikeana... onhan näitä. Meni kaikkeen tähän niin paljon energiaa, etten meinannut edes ymmärtää mitä opettaja vieressä sanoi.
Muistan ensimmäiset ajoni, ja ne olivat juuri tuollaisia. Ei pystynyt yhtään keskittymään ohjeisiin ja melkein itku kurkussa yritin sohlata sitä autoa eteenpäin. Ei se kuitenkaan aina tunnu noin vaikealta, helpottuu koko ajan :) Ajan kanssa alat oppimaan ihan moottorin äänestä että koska vaihdetaan isompaa tai pienempää vaihdetta, ja silloin muistat jo ulkoa mikä vaihde on missäkin kohdassa, jolloin tuohon ei vaadita juurikaan keskittymistä ja ajatustyötä. Ajan kanssa myös muun liikenteen seuraaminen helpottuu, kun et enää jännitä ja tiedät suunnilleen kuinka liikenne toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset 3-5 kertaa ovat aika stressaavia, kun vielä jännittää ja kaikki on uutta. Sen jälkeen se alkaa jo vähän sujua, ja kohta kaikki tapahtuukin ihan ilman sen kummempaa ajatustyötä. Ajaminen on helppoa. Ohjaaminen ja vaihteiden vaihto tapahtuu ihan huomaamatta kun aivo tottuu siihen. Liikennettä täytyy aina kuitenkin seurata aktiivisesti ja havainnoida mitä ympärillä tapahtuu. Tämä on tosi tärkeää. Muista että siellä on muitakin, katso peileihin, sivuille ja eteen, kauemmaskin kuin 5m päähän. Kyllä se siitä!
Kiitos tästä. Musta tuntuu, että kaikki on niin hirveän vaivalloista tehdä kun pitää pohtia ja muistella, että miten mikäkin juttu toimi. Onnistuin sammuttamaan auton risteykseen yhdessä vaiheessa, mutta onneksi takana ei ollut ketään kun paniikissa yritin sohlata autoa takaisin käyntiin. :/
Huh, olipas terapeuttinen ketju, ehkä minä uskaltaudun takaisin rattiin. Kiitos teille, mammat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset 3-5 kertaa ovat aika stressaavia, kun vielä jännittää ja kaikki on uutta. Sen jälkeen se alkaa jo vähän sujua, ja kohta kaikki tapahtuukin ihan ilman sen kummempaa ajatustyötä. Ajaminen on helppoa. Ohjaaminen ja vaihteiden vaihto tapahtuu ihan huomaamatta kun aivo tottuu siihen. Liikennettä täytyy aina kuitenkin seurata aktiivisesti ja havainnoida mitä ympärillä tapahtuu. Tämä on tosi tärkeää. Muista että siellä on muitakin, katso peileihin, sivuille ja eteen, kauemmaskin kuin 5m päähän. Kyllä se siitä!
Kiitos tästä. Musta tuntuu, että kaikki on niin hirveän vaivalloista tehdä kun pitää pohtia ja muistella, että miten mikäkin juttu toimi. Onnistuin sammuttamaan auton risteykseen yhdessä vaiheessa, mutta onneksi takana ei ollut ketään kun paniikissa yritin sohlata autoa takaisin käyntiin. :/
Onhan se alkuun vaivalloista, on se ollut meillä kaikilla (paitsi niillä superlahjakkailla ratinveivaajilla jotka osasivat jo 10v ajella ympäri kylää). Mäkin oon onnistunut sammuttamaan auton keskelle risteystä, hidastanut muuta liikennettä ja hävennyt. Mut oikeesti se helpottuu kyllä tosi nopeasti kun vaan ajaa. Vaikka auto sammuu perässä olisi pitkä letka vihaisia kuskeja niin ihan rauhassa voit muistella että mitä nyt tehdään ja lähteä liikkeelle. Tärkeintä on aina että ajaa oman taitotason mukaan, niin sitä oppii. Kiire voi olla sitten myöhemmin.
Voiko muuten autokoulun suorittaa niin että ajaa vain automaattivaihteisella autolla? Ja sitten tietysti jatkossa vain sellaisella.
Omistan autonpuolikkaan (ts. se on perikunnan), voisin ostaa toisen puolen itselleni kyllä, mutta kortti pitäisi hommata. Ja autossa on automaattivaihteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä on vähän pakko tehdä asioita samaan aikaan. Esimerkiksi katsoa eteensä sinne minne on menossa, ja samalla napsauttaa suuntavilkku päälle.
Ei ehkä ole liian haasteellista katsoa eteensä ja samalla napsauttaa vilkku päälle? Jotkut kun kuulemma pystyvät jopa kävelemään ja puhumaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko muuten autokoulun suorittaa niin että ajaa vain automaattivaihteisella autolla? Ja sitten tietysti jatkossa vain sellaisella.
Omistan autonpuolikkaan (ts. se on perikunnan), voisin ostaa toisen puolen itselleni kyllä, mutta kortti pitäisi hommata. Ja autossa on automaattivaihteet.
Kyllä. Silloin ajokorttiin tulee rajoitus vain automaattivaihteisen auton käyttämisestä. Mutta kannattaa kyllä opetella ajamaan manuaalivaihteisella autolla. Se ei todellakaan ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ole liian haasteellista katsoa eteensä ja samalla napsauttaa vilkku päälle? Jotkut kun kuulemma pystyvät jopa kävelemään ja puhumaan samaan aikaan.
Jotkut pystyvät, minulle tuottaa vaikeuksia.
Ja olettaisin että minulle tuottaisi vaikeusia katsomatta löytää se vilkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin paljon samaan aikaan? Ei ajaessa kuuku instaa tai facebookkia päivittää. Keskityt vaan siihen ajamiseen.
Minulle se "vain ajaminen" tarkoittaa monta asiaa samanaikaisesti. Pitää seurata muuta liikennettä, liikennemerkkejä, miettiä millä kaistanvaihdoilla pääsee sinne minne on menossa, hoitaa auton kaikki hallintalaitteet.
Minäkin olen pian aloittamassa autokoulua. Suhtaudun asiaan niin, että jos moni tyhmempikin on oppinut autoa ajamaan, niin ei se kovin rakettitiedettä voi olla :D
Polkupyörällä ajokin oli eka hankalaa, mutta kyllä senkin oppi kuin tarpeeksi toistoja tuli 👌
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on fiksua, että isät opettaa lapsensa ajamaan suljetulla tiellä jo 10-15 vuoden iässä.
Mistä niitä sellaisia suljettuja teitä löytää?
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä, ja se on käsittääkseni myös niin halvempaa. Saat tosin merkinnän ajokorttiisi, joka rajoittaa ajo-oikeuden koskemaan pelkästään automaattivaihteisia autoja. Eli jos päädytkin ostamaan jossain vaiheessa manuaalivaihteisen auton, sinun pitää käydä ajokoulu uudestaan.
Ope pitää huolen ettei tuu vaaratilanteita ja osaa kiinnittää sun huomion niihin asioihin, mihin kuuluu. Ei kuulukaan osata aluksi. Hyvin se menee, et ole ainoa arkajalka, joka on saanut kunnialla ajokortin!
Tuon takia ajokortti ajetaan ajokoulussa ja harjoittelun ajan vieressä istuu opettaja, joka ohjeistaa ja tarvittaessa ottaa tilanteen hallintaansa. :)
Jos ennen autokoulua on ajanut korkeintaan polkupyörällä, on edessä opettelua. Ensimmäisillä kerroilla käydään jossakin isolla parkkipaikalla, turvallisella alueella harjoittelemassa autolla ajamista. Liikenteen sekaan lähdetään sitten kun se opettajan mielestä tuntuu soveliaalta. Ja opettaja on siinä vieressä koko ajan ja seuraa myös liikennettä. Jos opettaja joutuu tarttumaan rattiin tai painamaan jarrua, niin se on ihan ok, ei kannata hävetä. Siksi se opettaja siinä vieressä on.
Opettaja myös arvioi, että onko tarvetta lisätunneille ja toki niitä voi itsekin pyytää, jos jokin asia tuntuu vaikealta. Esim. Helsingin keskustassa korttia ajaville suositellaan miltei aina lisätunteja (oma inssiajoni alkoi ratikan väistämisellä ja jatkui hälytysajoneuvon väistämisellä, minkä jälkeen pääsin ajamaan autokoulun pihasta pois). Harjoittelemalla oppii. Aluksi kaikki tuntuu vaikealta.
Minulla oli lihakset ihan kipeät ja krampissa ensimmäisen ajotunnin jälkeen. Olin kirjaimellisesti istunut kauhusta jäykkänä ratin takana.
Tämän takia kaikkien ei tarvitsisi ajokorttia ajaa :D selvittäisiin vähemmillä kuolemilla liikenteessä kun ne pelkääjät pysyisi poissa.
Mutta kokemuksellapa se sieltä korkeintaan tulee jos noin kova pelko on.
Onpa lohdullista luettavaa. Itse muistan ekan ajotunnin. Istuin penkille ja opettaja sanoi, että paina kytkin pohjaan. Kysyin, että mikä on kytkin. Opettaja ivallisesti nauroi, että kaikkihan ovat ajaneet ennen autokoulua. Yritin sanoa, että minä en ole, koska isä ei suostunut antamaan autoa sen verran koekäyttöön, että olisin edes polkimet opetellut.
Sitten niillä taidoilla heti maantieajoa ajamaan :) Kymmenen kilometrin päästä opettajakin ymmärsi, etten todellakaan ole ajanut ja alettiin käymään auton perusasiat lävitse.
Mutta muutenkin oli paskaope. Vihjaili koko autokoulun ajan, että voisin maksaa osan tunneista luonnossa. Ajetaanko metsätielle ja siellä kuittaat ajotunnin. Todella ahdistavaa nuorelle tytölle. Vanha äijä oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulun käyminen on vapaaehtoista.
Eihän ole. Ajokortti on pakollinen, jos haluaa ajaa.
Kulje bussil tai pyöräl.
Autonomiset tulee 10 vuoden sisään.
Hei ap mä olin samanlainen, mutta musta tuli lopulta oikein hyvä kuski. Tsemppiä vaan! Pääsisitkö harjoittelemaan esimerkiksi äitisi tai isäsi kanssa jonnekin tyhjälle parkkipaikalle ihan sitä perus auton käsittelyä tuntien välissä?
Sitten kun saat kortin, niin aja ensin päiväsaikaan tuttuja reittejä, älä tunge heti ruuhka-aikana jonnekin keskustaan. Harjoittele moottoritielle liittymistä rauhassa kun on väljää jne. Mä olin myös aluksi täysi tunari mutta nyt pärjään jopa siellä Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan.
Mullakin tuntui, mun kaikki keskittyminen meni vaihdekeppiin ajotunneilla ja muu liikenne jäi lähes huomioitta :D nyt kun mulla on ollut kortti muutaman kuukauden, niin en enää edes kiinnitä huomiota koko vaihdekeppiin. Vaihdan vaihteet täysin automaattisesti ja polkimiakin painelee automaattisesti. Sen oikeasti oppii niin kuin pyörällä ajon.