Vaimo on raskaana ja täysin eri ihminen kuin enne raskautta
Otsikossa tuo oleellisin tulikin. Eli vaimo on toivotusti raskaana. En vaan olisi kuvitellut tämän olevan tällaista, enkä edes tiedä onko tämä normaalia.
Ennen raskautta vaimo oli sosiaalinen, energinen, iloinen, urheili monta kertaa viikossa ja seksikin maittoi. Nyt tuntuu kuin tuo nainen olisi muisto vain. Ymmärrän että alkuun ei energiaa riittänyt ja mielikin oli maassa, kun hän oksensi lähes kokoajan ekat kolme kuukautta.Ei oksenna enää, mutta on vaan väsynyt ja itkuinen kokoajan. Mieli heittelee vuoristorataa ja minä saan kaiken paskan niskaani. Ei ihminen voi olla noin jumalattoman väsynyt ja saamaton kokoajan: Nuokkuu sohvalla, eikä jaksa kotitöiden lisäksi tehdä yhtään mitään. Ei tule mukaan sosiaalisiin tapahtumiin, ei käy tapaamassa ystäviään. Kun tulee töistä kotiin, rösähtää sohvalle. Ikää vaimolla 36 vuotta, voiko tämä vaikuttaa? Syyt siihen ettei lähde urheilemaan tuntuvat jotenkin tekosyiltä: tietysti väsymys ykkössyynä aina, mutta milloin ei väsytä on kipuja nivusissa, tai hermosärkyä jalassa nesteenkertymisen takia. Aina jotain.
Ja sitten tämä itkuisuus. Tuntuu että vaimo suuttuu ja pahoittaa mielensä aivan mitättömistä asioista nykyään. Ennen niin itsevarma ja iloinen nainen tuntuu olevan epävarma hermoraunio nykyään.
Onko tämä normaalia ja sanokaa joku että saan vielä joskus vaimoni takaisin tämän kiukuttelevan sohvalla nuokkujan sijaan.
M- 34
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä mies kysyy vaimoltaan lupaa kotitöiden tekemiseen? Normaali aikuinen tarttuu toimeen ja tekee. Ainoat motivaatiot kysymiselle ovat ääretön avuttomuus tai halu saada kieltävä vastaus edes kerran, jotta saa tekosyyn lopettaa kotityöt kokonaan.
Nyt on niin pitkä ketju, etten lukenut ihan kokonaan läpi. Mutta sinun kommenttiin vastauksena, että raskaana olevalta hormoonihirviöltä kannattaa kysyä. Ennen vaimon raskautta en osannut arvata, että astianpesukoneen voi täyttää niin väärin, että siitä kunnon huudot ja sen jälkeen vaimo menee makuuhuoneeseen itkemään. Kannatti siis kysyä, että saako niihin astioihin koskea vai tuleeko jälleen huutoa.
Siis täytitkö koneen niin, että astioita hajosi tai astiat jäivät likaisiksi? Kun täyttää koneen ja vaivautuu napsauttamaan sen päälle, niin enpä ole kenenkään kuullut itkevän, jos tuloksena on ollut ehjiä ja puhtaita astioita.
Voi kuule, monta kertaa. Olisi pitänyt asetella toisin,
niin olisi mahtunut vielä yksi lasi enemmän (mitä väliä, jos joka tapauksessa useampi astia jäi odottamaan seuraavaa pesua),
joku tietty astia jota tarvitsi seuraavan ruoan tekemisessä (jota ei tietenkään ollut maininnut) jäi ulos
tai ihan vaan lasit olisi pitänyt olla vasemmalla laidalla. Kyllä raskaana oleva nainen syyn keksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on lapsellisia ihmisiä.
Jos toinen kieltää auttamasta, niin mitä siinä voi toinen tehdä, kun lähteä tekemään omia juttujaan?
Mitä te naiset teette, kun mies ei enää ole isyysvapailla teitä passaamassa?
Olette koko päivän kotona, ette tee kotitöitä, ettette tee miehen osuutta (??), ette käy kaupassa, mies keskeyttää työpäivänsä jotta vaimo pääsee neuvolaan, palaa töihin, jää ylitöihin korvaamaan menetetyn ajan, josta luonnollisesti suututte ja loukkaannutte verisesti, mies menee kauppaan, unohtaa jotakin, suututte taas, pakotatte väsyneen miehen auttamaan kotitöissä joita teillä on ollut koko päivä aikaa tehdä vauvan päiväuniaikaan, valitatte kun mies ei ikinä tee mitään kotona -ja samaan aikaan mies täyttää tiskikonetta, menette nukkumaan, ja seuraava päivä lähes samanlainen, vaikkakin ilman neuvolakäyntiä.
Päivät pitkät kirjoittelette tänne kovin kärkkäästi, omaa sädekehää kiillotellen mielipiteitänne ja valitatte sivutolkulla kun se mies ei edelleenkään tee kotona mitään.
Vain naiset saavat aikaan näin pitkiä ketjuja, ja kaikki toistaa samaa levyä.
Eiköhän AP ole lukenut kaikki viestit tai ainakin osan. Miettii, onko se väsynyt vaimokin tässä ketjussa jo, kun kotona ei mitään tapahdu. Voin lyödä vetoa siitä, että joka ikinen päivä AP:n vaimo istuu vaan älylaite kädessään somea tai mitä tahansa selaamassa, mutta ei ole päivällistäkään saanut tehtyä, koska väsyttää. Mutta älylaitteen selaaminen ei väsytä koskaan, ei edes silmät väsy eikä päätä ala särkeä.
Jos väsyttää, menee nukkumaan eikä leiki älylaitteilla.
AP:n vaimo käy kokopäivätöissä. Jos ap katsoo asiakseen liehua salilla vähäisen vapaa-aikansa, ei hänellä ole aihetta odottaa valmista pöytää kotona, jossa vaimo tekee yksin kaikki kotityöt.
Ja AP:n vaimo myös halusi juuri itse tehdä kaikki kotityöt. Oli tainnut AP:ta oikein erikseen kieltääkin tekemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti tehdä töitä tässä välissä joten palaan nyt kommentoimaan.
Olen ajatellut että on kaikkien etu että minulla pysyy pää kasassa, ja siksi liikunta on ehdottomasti asia josta en voi joustaa. Olen ehdottanut vaimolle yhdessä liikkumista, vaikka niitä lenkkejä, tai että hän tulisi salille mukaan, näin voisimme viettää yhteistä aikaa. Kotitöissä auttamisessa on se huono puoli että vaimo on myös vähän marttyyri eli kokee että hänen velvollisuutensa on tehdä ne kotityöt kun minä teen niin pitkää päivää töissä. Aina kun kysyn että voinko olla jotenkin avuksi, saan vastaukseksi vaan että et voi. Nykyään siis kovin kiukkuisesti tiuskittuna. Kuten sanottu, vaimo ei halua puhua joten en häntä ala pakottamaankaan. En myöskään näe vaihtoehtona sitä että lopettaisin oman elämäni täysin ja jäisin kotiin mielistelemään häntä, aikuinen ihminen on lopulta itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan kun mikään mitä ehdotan ei käy.
M - 34
Eli nää kaikki vastaukset ei millään lailla avanneet sulle vaimosi näkökulmaa, vaan kykenet vaan toistamaan käytännössä saman, mitä kirjoitit avaukseen. No onnea tulevaisuuteen...
Eli vaikka vaimo nimenomaisesti kieltää ap:ta tekemästä kotitöitä, ap:n tulisi niitä väkisin tehdä? Pitäisikö ap:n alottaa imurointi "salaa" kun toinen on vessassa tai nukkuu vai vaan repiä imuri vaimonsa käsistä? Missä muissa asioissa neuvot tekemään juuri päin vastoin kuin puoliso ehdottomasti haluaa?
Kyllä. Menee sen väsyneen vaimon luo, ottaa siitä kiinni ja halaa, ja sanoo hellästi, mutta varmasti, että menee lepämään, minä hoidan nyt nämä tiskit. Ilman syyllistämistä, ilman arvostelua. Osoittaa tälle toiselle ihmisille, että ymmärtää hänellä olevan huono olla ja haluaa auttaa. Ja vois vaikka kysyä, onko jotain, jota voisi tehdä, jotta vaimon olo helpottuisi. Olisi läsnä ja jakaa sen huonon olon, vaikka sitä ei konkreettisesti pysty tuntemaan.
Mun mies teki juuri näin ja se toimi. Sitä oli vaan jotenkin niin uponnut siihen "raskaus ei ole sairaus" mantraan ja yritti itse suorittaa ihan kaiken vaikka ei enää jaksanut tai pystynyt. Eikä kyse ollut siitä etteikö mies koskaan olisi osallistunut, olin vaan tottunut tekemään tietyt asiat aina yksin, koska muka tein ne niin paljon paremmin. Yllätys yllätys mies osasi tehdä ne ihan yhtä hyvin. Tuli itselle todella typerä olo, ei ne kotityöt mitään ihmeellisiä kykyjä tai ylivertaista älykkyyttä vaadi, enkä tietääkseni valinnut puolisokseni idioottia. Helpotti sen jälkeen huomattavasti, kun tajusi ettei kaikkea tarvitse aina tehdä, ja se puoliso on siinä jotta sen kanssa voi todellakin jakaa sen oman elämän.
Sinä sentään osasit tunnustaa sen ja lopulta antaa toisen auttaa. Meillä vaimo torjui jo tuon halausyrityksen ja loukkaantui jos väkisin yritin auttaa. Nyt vuosien päästä katkerana tilittää kun en auttanut vaan aloin viihtymään töissä, koska kotona olin aina väärässä ja tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin parisuhde kuntoon ja tasapainoon. Sitten kotitöiden jako. Sitten kun kotityöt sujuu KUMMALTAKIN, vasta sitten ne lapset kuvioon.
Mies mukaan neuvolaan ja keskustelua miehen kanssa. Yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja niistä pitää KUMPIKIN kiinni.
Molemmat opettelevat joustamaan, kuuntelemaan toisen toiveita eikä heti tyrmää toista ja toisen ideoita.
Ei kai ne miehet mitään teekään kun olette ottaneet asenteen "kun mies ei mitään tee".
Eikä varsinkaan silloin jos vaimo kieltää tekemästä tai apua hankkimasta "minä itte" asenteella. Yllättävän monelle naiselle on vaikea vastaanottaa apua lasten/kodinhoitoon liittyvissä asioissa. Mikä lie emäntä/superäiti moodi lapsen tultua iskee päälle.
Toi on totta. Se on varmaan monen itsetunnolle iso kolaus kun huomataan ettei jaksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä mies kysyy vaimoltaan lupaa kotitöiden tekemiseen? Normaali aikuinen tarttuu toimeen ja tekee. Ainoat motivaatiot kysymiselle ovat ääretön avuttomuus tai halu saada kieltävä vastaus edes kerran, jotta saa tekosyyn lopettaa kotityöt kokonaan.
Nyt on niin pitkä ketju, etten lukenut ihan kokonaan läpi. Mutta sinun kommenttiin vastauksena, että raskaana olevalta hormoonihirviöltä kannattaa kysyä. Ennen vaimon raskautta en osannut arvata, että astianpesukoneen voi täyttää niin väärin, että siitä kunnon huudot ja sen jälkeen vaimo menee makuuhuoneeseen itkemään. Kannatti siis kysyä, että saako niihin astioihin koskea vai tuleeko jälleen huutoa.
Siis täytitkö koneen niin, että astioita hajosi tai astiat jäivät likaisiksi? Kun täyttää koneen ja vaivautuu napsauttamaan sen päälle, niin enpä ole kenenkään kuullut itkevän, jos tuloksena on ollut ehjiä ja puhtaita astioita.
Meillä on miehen tiskaamisen jäljiltä astiat ehjinä ja mun mielestä väärässä järjestyksessä astiakaapissa kun mukit, lasit ja tuopit ovat sekaisin. Eipä se haittaa, kun pääasia on että on tiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nuo ovat teidän kompastuskivenne. Ette anna arvoa edes sille, että toinen yrittää olla avuksi, vaikkei lopputulos ole mitä parhain ja aloitatte nalkuttamisen siitäkin.
Jos ei lopputulos kelpaa, tehkää sitten itse ja lopettakaa se valittaminen.
Ei ihme, että moni mies vetäytyy töihin ja salille, kun kotona eivät teidän mielestä tee kumminkaan mitään oikein.
Kyllä on naistenkin käyttäytymisessä parantamisen varaa ja paljon, eikä raskaus ja hormonit ole mikään syy unohtaa hyvät käytöstavat.
En ole jaksanut lukea koko ketjua, mutta mitenköhän ap jaksaa vauva-ajan, kun vaimon raskauskin ottaa noin koville.
Ap, vaimon väsymys ei todennäköisesti pääty lapsen syntymään. Se voi jopa pahentua, kun lapsi on vielä vauva. Aina niin ei käy, mutta siihen kannattaa varautua.
Sellaista on perheenisän elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on vaan ne hormoonit, jotka hyrrää. Ei syytä huoleen.
Tuo naisten ikuinen pirun huono tekosyy käyttäytyä huonosti <3
Huoleen on tosiaankin aihetta. Tuollainen ei missään nimessä ole tulevan lapsen etu. Ylenpalttinen väsymys yms ei kuulu normaaliin raskauteen.
Saat sanoa mielipiteesi siitä, miltä tuntuu olla raskaana, siinä vaiheessa, kun olet itse ollut raskaana. Ylenpalttinen väsymys kuuluu ihan normaaliin raskauteen, mikä selviää sulle esim. googlaamalla.
Ap ja sinä olettekin en ainoat naiset jotka on raskauden läpi käyneet. :D Muuthan ei nyt tiedä mitään.
Raskaus ei ole sairaus, eikä sen pitäisi olla noin raskas ponnitus. Jos näin on syyt pitää selvittää, eikä jäädä sinne sohvalle uhriutumaan ja syyttää hormooneja.
Anemia, kilpirauhaset?
Toisille se on pahempi kuin pieni sairaus. Ihmiset ovat yksilöitä, you know. Lopeta joskus noitten uhriutumisläpinöitten viljely, jooko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on vaan ne hormoonit, jotka hyrrää. Ei syytä huoleen.
Tuo naisten ikuinen pirun huono tekosyy käyttäytyä huonosti <3
Huoleen on tosiaankin aihetta. Tuollainen ei missään nimessä ole tulevan lapsen etu. Ylenpalttinen väsymys yms ei kuulu normaaliin raskauteen.
Saat sanoa mielipiteesi siitä, miltä tuntuu olla raskaana, siinä vaiheessa, kun olet itse ollut raskaana. Ylenpalttinen väsymys kuuluu ihan normaaliin raskauteen, mikä selviää sulle esim. googlaamalla.
Ap ja sinä olettekin en ainoat naiset jotka on raskauden läpi käyneet. :D Muuthan ei nyt tiedä mitään.
Raskaus ei ole sairaus, eikä sen pitäisi olla noin raskas ponnitus. Jos näin on syyt pitää selvittää, eikä jäädä sinne sohvalle uhriutumaan ja syyttää hormooneja.
Anemia, kilpirauhaset?
Toisille se on pahempi kuin pieni sairaus. Ihmiset ovat yksilöitä, you know. Lopeta joskus noitten uhriutumisläpinöitten viljely, jooko.
Täällä moni antaa itsestään jonkinlaisen uhrin kuvan, kun on niin rankkaa ja mies ei tee mitään.
Olen tovin ihmetellyt, että onko ne miehet tehneet mitään ennen naisen raskautumistakaan?
Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ihminen voi olla noin jumalattoman väsynyt ja saamaton kokoajan: Nuokkuu sohvalla, eikä jaksa kotitöiden lisäksi tehdä yhtään mitään."
Sori vaan ap, mutta kyllä todellakin voi. Olen ollut tuossa jamassa monta kuukautta, itsekin siis raskaana, veriarvot ok. Sinun pitää vain hyväksyä tilanne. Ei vaimosi muutu väsyneestä pirteäksi sillä, että sinä käsket tai syytät. Jos väsyttää, niin väsyttää.
Eikä mieskään muutu syyttelemällä ja käskemällä.
Jos mies ei tee mitään, mies ei tee.Miksette vastaavasti hyväksy tätä?
Eiku, miesten pitää vain hyväksyä kaikki mitä nainen sanoo, tekee tai ei tee, ja hyväksyä se, ettei sama toimi toisinpäin.
Yhteinen koti ei voi olla toiselle hotelli. Jos minä maksan puolet yhteisistä menoista, niin toisen täytyy tehdä puolet yhteisistä kotitöistä, ei ne kaikki voi kaatua minun niskaan. Voin kyllä tehdä kaiken, jos mies puolestaan maksaa kaiken. Onhan tuossa miehelle vaihtoehdot, joista valita. Jos kumpikaan ei kelpaa, niin minun kanssa ei ole mikään pakko olla parisuhteessa.
Miksette muuta hotelliin?
3,7/5
Silleen aika hyvin koostettu tähän provoon eri elementit. Ei niinku jaksa enää kotitöiden jälkeen mitään, ja töiden jälkeenkin läsähtää sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
3,7/5
Silleen aika hyvin koostettu tähän provoon eri elementit. Ei niinku jaksa enää kotitöiden jälkeen mitään, ja töiden jälkeenkin läsähtää sohvalle.
Ne kotityöt on siellä sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nuo ovat teidän kompastuskivenne. Ette anna arvoa edes sille, että toinen yrittää olla avuksi, vaikkei lopputulos ole mitä parhain ja aloitatte nalkuttamisen siitäkin.
Ei ihme, että moni mies vetäytyy töihin ja salille, kun kotona eivät teidän mielestä tee kumminkaan mitään oikein.Kyllä on naistenkin käyttäytymisessä parantamisen varaa ja paljon, eikä raskaus ja hormonit ole mikään syy unohtaa hyvät käytöstavat.
No kuinka alhainen vaatimustaso miesten kotitöille pitäisi asettaa, jos puhtaat ja ehjät astiat on jo aivan kohtuutonta? Töissäkö myös ala-arvoinen lopputulos käy, riittää, kun yrittää? Huonosti tekeminen niin, että miehen kotitöihin osallistuminen tulee kalliiksi (hajonneina tavaroina) on miesten klassinen tapa yrittää päästä harmittavista kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että moni mies vetäytyy töihin ja salille, kun kotona eivät teidän mielestä tee kumminkaan mitään oikein.Kyllä on naistenkin käyttäytymisessä parantamisen varaa ja paljon, eikä raskaus ja hormonit ole mikään syy unohtaa hyvät käytöstavat.
No kuinka alhainen vaatimustaso miesten kotitöille pitäisi asettaa, jos puhtaat ja ehjät astiat on jo aivan kohtuutonta? Töissäkö myös ala-arvoinen lopputulos käy, riittää, kun yrittää? Huonosti tekeminen niin, että miehen kotitöihin osallistuminen tulee kalliiksi (hajonneina tavaroina) on miesten klassinen tapa yrittää päästä harmittavista kotitöistä.
En tiedä millaisen skitsofreenikon kanssa asut, mutta meillä on ainakin tavarat säilyneet ehjinä miehenkin tehdessä kotitöitä. Järjestys ei omaan silmään aina ole mieluinen, mutta enpä viitsi nähdä vaivaa alkaa asiasta valittamaan. Tai tekee asiat eri tavalla kuin minä, mitä sitten, ei se mua haittaa, kun lopputulos on kumminkin että siistiä on.
Yleistä että miesten klassinen tapa on rikkoa tavaroita. Ei normaali, terve ihminen noin toimi.
Miehelläsi on skitsofrenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaisen skitsofreenikon kanssa asut, mutta meillä on ainakin tavarat säilyneet ehjinä miehenkin tehdessä kotitöitä. Järjestys ei omaan silmään aina ole mieluinen, mutta enpä viitsi nähdä vaivaa alkaa asiasta valittamaan. Tai tekee asiat eri tavalla kuin minä, mitä sitten, ei se mua haittaa, kun lopputulos on kumminkin että siistiä on.
Yleistä että miesten klassinen tapa on rikkoa tavaroita. Ei normaali, terve ihminen noin toimi.
Miehelläsi on skitsofrenia.
Siis yleistät*
Monet ovat sitten löytäneet kumppaneikseen varsinaisia helmiä, narsisteja ja skitsofreenikoita :D
Sori. Ei käy sääliksi, itse olette ukkonne valinneet ja omista valinnoista on turha muita syyttää, peilistä se vika löytyy ;)
Vain nainen kirjoittaa yhtä sekavan aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos miehesi hajottaa tavaroita tehdessään kotitöitä, se ei ole tapa päästä eroon kotitöistä, se on pitkäaikaisen nalkuttamisen tulosta.
Kiitä onneasi, ettei mies pura sitä suoraan sinuun, vaan niihin tavaroihin.
Vai olisiko musta silmä parempi vaihtoehto? Jonakin päivänä ehkä voit saadakin mustan silmän.
Hulluus alkaa juuri noin, ensin saa tavarat kyytiä, sitten saa akka ja lopuksi lapset.
T. Hullusta eronnut.
Eikä varsinkaan silloin jos vaimo kieltää tekemästä tai apua hankkimasta "minä itte" asenteella. Yllättävän monelle naiselle on vaikea vastaanottaa apua lasten/kodinhoitoon liittyvissä asioissa. Mikä lie emäntä/superäiti moodi lapsen tultua iskee päälle.