Miksi lentämisestä on yhtäkkiä tullut halveksittua?
Tällainen ilmiö on sitten nostanut päätään. Vaikka Suomessa muutamat ulisevatkin ja vaativat kaikkia muuttamaan luoliin metsästäjä-keräilijöiksi, niin fakta on se, että lentoliikenteen määrä kasvaa koko ajan. Eikä loppua näy.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Jotain lentoliikenteen järjettömistä polttoainekuluista kertoo polttoainetankin koko ym.
Lentokoneen tankkiin menee yli 90 000-200 000 litraa kun normaalin henkilöauton tankkiin noin 60-70 litraa.
Mun pihi auto kuluttaa noin 5l/tunti ja normaali matkustajakone noin 4000l/tunti vähintään,isot koneet yli 10 000l.
Tankin koolla ei pidä mitata kulutusta. Lentoomme ei voi ajaa tankki yhtä tyhjäksi.
5l/h ajelet yksin. Lentokoneessa 4000l/230 matkustajaa on 17,39l/h. Autolla pääsee noin 70-80km/h ja lentokoneella noin 350 km/h. Eli eroa ei ole. Pitää vain valita tarkoituksenmukainen väline eri matkoille eikä ajella yksin tai tyhjällä lentokoneella.
Sehän se tekee lentämisestä tuomittavaa, kun tavallinen ihminenkin voi matkustaa eikä se ole pelkästään eliitin etuoikeus. Saastuttaminen olisi vähäisempää, jos vain eliitti matkustaisi ja rahvas pysyisi kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun hiilijalanjälki oli keskivertosuomalaista paljon pienempi, vaikka lennän ulkomaille lomalle 2-3 kertaa vuodessa. Ei ole yhtään huono omatunto lomareissuista.
Ihminen on sika.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kulkee kesät ja talvet pyörällä eikä omista edes ajokorttia? Kai silloin on sallittua käydä pari kertaa vuodessa ulkomailla? Fakta toki on se, että lentäminen saastuttaa enemmän, mutta eikö olisi silti syytä pohtia myös autoilun vähentämistä?
Pari kertaa vuodessa on ehdottomasti liikaa!
Ehkä yksi lentomatka kerran viidessä vuodessa voitaisiin sallia.
Muutama viherfanaatikko vastustaa lentämistä. Ei siitä kukaan normaali ihminen vouhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kulkee kesät ja talvet pyörällä eikä omista edes ajokorttia? Kai silloin on sallittua käydä pari kertaa vuodessa ulkomailla? Fakta toki on se, että lentäminen saastuttaa enemmän, mutta eikö olisi silti syytä pohtia myös autoilun vähentämistä?
Pari kertaa vuodessa on ehdottomasti liikaa!
Ehkä yksi lentomatka kerran viidessä vuodessa voitaisiin sallia.
Sori, ei käy moinen ekofasismi.
Me lennämme 2-4 kertaa/vuosi ja meitä on 5 henkeä.
Lapset pitävät myös matkustamisesta -ei ole viherpiiperrys saanut otetta.
Kulutuksia laskevalle: oma autoni kuluttaa talvinopeuksien mukaan nysvätessä 10l satasella. Saksan moottoriteillä 15-17l menee helposti.
Joo Ruotsissa tuo lentojen vältäminen on jo saanut jalansijaa arvona.
Vierailija kirjoitti:
Lentoliikenne on saastuttavaa. Muovipussit on ihan pikku juttu siihen verrattuna, sillä Suomessa jätteet päätyy lämpöenergiaksi. Sitä vastoin lentämisen hiilijalanjälki on valtava. Jos oikeasti haluaa pienentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta, niin lentämisestä on syytä luopua. Ei siis enää viikonloppuja Pariisissa tms.
Niin, mutta kun minulla on oikeus kokea kaikki mahdollinen. Minä minä minä!!
Lentäminen saastuttaa paljon enemmän kuin yksityisautoilu. Siksi sitä kuuluu paheksua.
Lähinnä niiden kouhkaamista, jotka eivät halua itse lentää. Kyllä Helsinki-Vantaalta lennetään täysillä koneilla, kannattaa lentää nyt kun liput on halpoja.
Vihervasurit itsekin lentelevät, kunhan paasaavat vaan tekopyhästi.
Muistetaan, että jo yhden lapsen hankkimisen aiheuttama hiilijalanjälki on monisatakertainen lentämiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoliikenne on saastuttavaa. Muovipussit on ihan pikku juttu siihen verrattuna, sillä Suomessa jätteet päätyy lämpöenergiaksi. Sitä vastoin lentämisen hiilijalanjälki on valtava. Jos oikeasti haluaa pienentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta, niin lentämisestä on syytä luopua. Ei siis enää viikonloppuja Pariisissa tms.
Niin, mutta kun minulla on oikeus kokea kaikki mahdollinen. Minä minä minä!!
Ei vaan kun minulla on oikeus saada kiellettyä kaikki, mistä en itse tykkää. Minä minä minä!!
Lyön mistä tahansa vetoa, että ne vanhurskaat jotka nyt lopettavat lentomatkailun ympäristösyistä, eivät alun perinkään tykänneet matkustamisesta. Todellinen syy matkustuksen lopettamiseen on lentopelko tai muuten vaan kotona paremmin viihtyminen.
Aiemmin matkustelematonta henkilöä pidettiin tynnyrissä kasvaneena peräkammarin poikana. Ihailtiin ihmistä, joka oli nähnyt maailmaa.
Nyt kaikki kotihiiret voivat huokaista helpotuksesta ja yhtäkkiä olla muodikkaita ympäristön ystäviä. Ja vieläpä paheksua niitä, jotka edelleen janoavat seikkailuja ja uusia kokemuksia.