Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lentämisestä on yhtäkkiä tullut halveksittua?

Vierailija
22.04.2018 |

Tällainen ilmiö on sitten nostanut päätään. Vaikka Suomessa muutamat ulisevatkin ja vaativat kaikkia muuttamaan luoliin metsästäjä-keräilijöiksi, niin fakta on se, että lentoliikenteen määrä kasvaa koko ajan. Eikä loppua näy.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden hengen Thaimaan lomalennoista syntyy yli kolme tonnia päästöjä. Määrä vastaa arviolta kolmannesta keskivertosuomalaisen vuoden kasvihuonekaasupäästöistä .Tutkimusten mukaan lentoliikenteen päästöt edistävät ilmastonmuutosta 2–5 kertaa lentokoneiden pelkkiä hiilidioksidipäästöjä enemmän. Kerrannaisvaikutus johtuu lentämisen muista päästöistä ja niiden epäsuorista kemiallisista reaktioista ilmakehässä.

http://www.lentolaskuri.fi/index.php

Vierailija
22/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lennettiin taas lomalle lasten kanssa. En näe enää mitään syytä siihen, lentäminen on perseestä, saastuttaa eikä se maailma muualla ole sen kummempi kuin suomessakaan.

Jatkossa hoidetaan lomailut autolla (mahdollisimman ekologisella) tässä Suomessa ja pohjoismaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maapallo tuhoutuu.

Vierailija
24/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, koneet lentävät ilman minuakin ja harvoin ovat täynnä, joten samapa se on kerran-pari vuodessa matkustaa.

Ne koneet lentää niin kauan kun on matkustajia. Ei ne tyhjinä tuolla suhaa.

Vierailija
25/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa.

Vierailija
26/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsia ei hankita siksi, että maapallo kuormittuu niin miten ihmeessä samaan lentomatkailee ei millekään maailma pelastuu lähilomille vaan eksoottisiin kaukokohteisiin 😂

Vierailija
27/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni häiritsee kun keski-ikäiset moralisoi lentojen saasteista. Helppohan se on vähentää matkustelua jos on kerennyt jo monta vuosikymmentä matkustella. Itse olen parikymppinen enkä todellakaan aio jättää näkemättä maailmaa vaikka miten maailma tuhoutuisi. 

Me kuljettiin junalla interreilaamassa. Ainoa halpalentoyhtiö oli Aeroflot, eikä sekään ollut halpa. Lentojen hinnat oli jotain aivan muuta kuin nykyään. Kaulolento vei kahden kuukauden palkan.

Vierailija
28/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneiden kulutus on matkustajaa kohden pienempi kuin monessa henkilöautossa per sata kilsaa.

Vierailija
29/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaudun että se avokado tuodaan sillä samalla lennolla Suomeen.

Vierailija
30/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kun oon reissannut jonkin verran (en kauheasti), kovasti kiinnostaisi vielä nähdä joitakin paikkoja, mutta mulle on tullut hirveä ilmastoahdistus. Tuskin lennän enää muualle kuin eurooppaan jos sinnekään.

Tai sitten vois mennä just autolla,junalla ja laivalla. Minkäs verta se laiva sitten saastuttaa?

Vierailija
31/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valistuneet ihmiset ovat kyllä tienneet lentomatkailun ilmastovaikutuksista jo vuosikymmeniä. Fiksuimmat ovat osanneet jopa soveltaa tietoa omaan käyttäytymiseensä.

t. N44

Vierailija
32/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa kun oon reissannut jonkin verran (en kauheasti), kovasti kiinnostaisi vielä nähdä joitakin paikkoja, mutta mulle on tullut hirveä ilmastoahdistus. Tuskin lennän enää muualle kuin eurooppaan jos sinnekään.

Tai sitten vois mennä just autolla,junalla ja laivalla. Minkäs verta se laiva sitten saastuttaa?

Laivat käsittääkseni saastuttaa ihan hirveästi ja jotkun niistä dumppaa jätevedet mereen.

Meillä on auto jonka co2 päästöt on 78g (per mitä onkaan). Sillä kehdataan mennä Ruotsiin. Tosin laivamatkahan siihenkin tulee. Ruotsinlaivat ei sentään enää kippaa jätevesiä mereen....

Vierailija
33/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, koneet lentävät ilman minuakin ja harvoin ovat täynnä, joten samapa se on kerran-pari vuodessa matkustaa.

Ne koneet lentää niin kauan kun on matkustajia. Ei ne tyhjinä tuolla suhaa.

Minun vähäisellä matkustamisellani ei ole mitään merkitystä lentomatkustamisen tuottavuuteen, joten aion jatkossakin matkustaa ilman tunnontuskia. Paremman moraalin ihmiset saakoot iloa paremmuudestaan, minä nautin matkustamisesta.

Vierailija
34/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustajamääristä sen näkee eikä viherpiipertäjien suurista puheista.

Itsellä on kolme reissua varattuna. 1 omalla autolla ja 2 lentäen -toinen maapallon toiselle puolelle.

Vierailija
35/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kuulee usean suusta. 😁😁

Vierailija
36/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tahansa tulee halveksuttua, kun se alkaa olla suurten massojen ulottuvilla. Asiat ovat niin kauan hienoja, kun niitä voi harrastaa vain pieni rajallinen joukko ihmisistä.

Vierailija
37/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi pitää avartaa maailmankatsomusta käymällä avaruuslennolla. Siinä maailma avartuu ihan eri tavalla, eikä maksa kuin 625k dollaria yö.

Vierailija
38/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni häiritsee kun keski-ikäiset moralisoi lentojen saasteista. Helppohan se on vähentää matkustelua jos on kerennyt jo monta vuosikymmentä matkustella. Itse olen parikymppinen enkä todellakaan aio jättää näkemättä maailmaa vaikka miten maailma tuhoutuisi. 

...ihanko tosissas olet tämmösen mielipiteen kanssa? että kärjistetysti tärkeetä  on vaan sun oma mielihalu ja muilla ei ole mitään väliä? mikset matkusta junalla? laivalla? Kyllä itse olen sitä mieltä, että lentäminen pitäisi vähentää minimiin.

Vierailija
39/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain lentoliikenteen järjettömistä polttoainekuluista kertoo polttoainetankin koko ym.

Lentokoneen tankkiin menee yli 90 000-200 000 litraa kun normaalin henkilöauton tankkiin noin 60-70 litraa.

Mun pihi auto kuluttaa noin 5l/tunti ja normaali matkustajakone noin 4000l/tunti vähintään,isot koneet yli 10 000l.

Laskutaitoiset pystyykin tästä laskemaan, että lentokone ei vie siis autoa oleellisesti enemmän polttoainetta per henkilö kilometriæ kohden. Voi viedä jopa vähemmän, riippuu monesta asiasta.

Oma autoni vie muuten reilut 4 litraa satasella normaalissa ajossa, mutta jos ajan tunnin 100 km/h kulutus onkin yli 5 litraa, aika tarkasti 5,3 l. Nämä kesällä, talveen vähintään +20% omalla ajotavalla ja -matkalla.

Vierailija
40/52 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiva saastuttaa pahimmillaan enemmän kuin lentokone. Olen lukenut, että esim. Tukholmaan lentäminen olisi parempi vaihtoehto kuin laiva.

Junaa kannattaisi useampien käyttää ja tutkia Eurooppaa ennen kuin lentää jonnekin Thaimaan turistirannoille. Harmi että toisinaan junien hinnat eivät ole kilpailukykyisiä lentoihin nähden. Siksi lentojen hintoja tulisi nostaa ja junien madaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi