Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
721/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pyjama päälle ja mene sänkyyn.

Vierailija
722/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tyylisille ihmisille ei ole heidän omat vanhempansa aikoinaan opettaneet, että kylässä on kohteliasta viipyä vain se aika joka talonväelle sopii." Talo elää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon itse suoraan, mutta ystvällisesti, että "nyt tiedätkö teidän pitää alkaa löhteä, koska mulla on huimenna sitä/tätä ja olen tosi vösynyt".

Tlipäänsä tllätysvierailu korona-aikaan tai nykyaikaan yleensä, millaiset ihmise tekee tuollasta? En vilpittömästi tunne tollaista ihmistä, joka tulis toisille kylään sopimatta etukäteen. Tai että edes etukäteen itse ehdottais että tulee toisten kotiin. Kylään kutsutaan.

Vierailija
724/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aika hyvä taktiikka on nousta seisomaan vieraiden edessä ja sanoa, että nyt teidän on aika lähteä, meillä on nyt muuta. Pitää jäädä seisomaan siihen eteen ja tarvittaessa toistaa. Kannattaa myös säilyttää katsekontakti. Ei ole vielä niin kovahermoists tullut vastaan, joka jäisi parin kehotuksen jälkeen vänkäämään.

Missään tapauksessa ei saa istua tai hävitä, pitää seistä edessä ja tarvittaessa toistaa lähtökehotusta.

Käytännössä sama metodi kuin lasten ja eläinten kanssa. Katsekontakti ja määrätietoinen kehotus.

Selittely ja vihjailu vesittää kaiken.

Vierailija
725/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsumaton ilmestyy ovelle, ei ole pakko avata.

Jos kuitenkin erehtyy avaamaan, taikoo voipuneen ilmeen naamalle ja sanoo odottelevansa koronatestin tuloksia. - Aivastaa tai yskii rehevästi päälle (ei siis kainaloon tai kyynärtaipeisiin).

Vierailija
726/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen ehdottaa, että jää toisen kotiin odottamaan, kun kodin omistaja on lähdössä johonkin?

Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.

Kyllä niitä kuule on! Itselläni on eräs tuttava joka viipyilee ja jos sopivasti sattuu niin ehdottaa että jää meille oleilemaan ja voi vaikka siivota. Kerran siivosikin, muuten kiva mutta osa tavaroista oli paikoissa joista en osannut edes etsiä...

Vierailija
727/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".

Alan olla niin epätoivoinen, että voisin turvautua tähän!

Jos sinulla on vanhoja kotivideoita tai valokuva albumi niin

sano että aletaan katselemaan niitä.

Vierailija
728/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".

Alan olla niin epätoivoinen, että voisin turvautua tähän!

Jos sinulla on vanhoja kotivideoita tai valokuva albumi niin

sano että aletaan katselemaan niitä.

Parhaiten toimii vanhat valokuvat esivanhempien häistä

ja hautajaisista sekä 70luvun värivalokuvat Tukholman, Mallorcan tai Leningradin matkalta.

Vierailija
729/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole yhtäkään tutua, joka noin menettelisi. Pikemminkin tuntuu, ettei kukaan välitä tulla kylään ja jos tuleekin, niin kiire tuntuu olevan pois. Ehkä meillä ei sitten ole niin mukavaa tai seura ei vain kelpaa.

Sama meillä!

Sitämukaa kun asunnot ovat suurentuneet ja asumisen ”taso” noussut, sitä vähemmäksi ovat käyneet vieraat. Jännä juttu. Ja meillä on aivan tavallista, aivan keskiverto asunto.

Onko ihmiset tosiaan noin pieniä?

Vierailija
730/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyville kavereille toimii parhaiten sanoa ihan yksinkertaisesti, että ulos.

Muille sitä jotenkin vähä pehmentää selittelemällä, "että joudun nyt heittämään teidät pihalle, minulla on vielä sitä sun tätä tekemättä."

Toimii, ei tarvitse ihmetellä kenenkään. Ihmiset kyllä oppii siihen, jos niille suoraan sanoo eikä pidä sitä loukkaavana. Ihmiset oppii olemaan rentona, kun tietävät että ovat varmasti tervetulleita, koska talon emäntä kertoo, kun on aika lähteä. Pidän enemmän loukkaavana kiertelyä ja kaarteluita, piilovihjeitä. Pitää jotenkin olla kokoajan varpaillaan, että pitääkö sitä lähtiä vai olla rauhassa.

Vierailija
731/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

No ei välttämättä. Minä lakkasin kutsumasta tällaista kaveria kylään, joka oli kylässä 6-8h. 2-3h max. on aika jonka siedän vieraita. Ja ei ole tökeröä vaan kohteliasta lähteä silloin, kun emäntä asiasta vihjaa. Mielellään olisi kiva, että vieras tajuaa lähteä, ennen kun tarvii alkaa vihjailemaan. Ajattelet nyt vain itseäsi. Eikö olisi kiva, että vierailusi olisi mukavia myös isäntäperheelle?

Vierailija
732/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon itse suoraan, mutta ystvällisesti, että "nyt tiedätkö teidän pitää alkaa löhteä, koska mulla on huimenna sitä/tätä ja olen tosi vösynyt".

Tlipäänsä tllätysvierailu korona-aikaan tai nykyaikaan yleensä, millaiset ihmise tekee tuollasta? En vilpittömästi tunne tollaista ihmistä, joka tulis toisille kylään sopimatta etukäteen. Tai että edes etukäteen itse ehdottais että tulee toisten kotiin. Kylään kutsutaan.

Etelä-Pohjanmaalla on tapana tulla kylään kutsumatta. Kun olin pieni vieraita kävi joka päivä. Yleensä saattoi olla useampikin. Jatketaan tätä perinnettä myös kavereiden kesken. Yleensä kyllä soitellaan minuutti kaksi etukäteen, että onko huono hetki.

Vierailija
733/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavapariskunta oli semmoinen, että tulivat kylään ja alkoivat hölistä keskenään niitä omia asioitaan. Olivat kuin kotonaan ja hölisivät keskenään niin, ettei muut suunvuoroa saaneet. Menettivät täysin ajantajunkin. Yhtäkkiä alkoivat siunailla, että voi hyvä tavaton, joko me ollaan tässä kolme tuntia oltu? Voiko tuo kello olla oikeasti jo noin paljon, kun eihän me olla vasta kuin muutama sananen vaihdettu? No voi hyvä ihme nyt sentäjäs.

Juu. Heidän muutama sananen oli sama kuin kirja kannesta kanteen.

Koomisia piirteitä. Kun heidän kahdenkeskisiin pölinöihin kyllästyi ja pyysi kohteliaasti poistumaan, niin alkoivat hämmästelemään semmoista, että mitä? Emmekö me olleetkaan omassa kodissamme keskustelemassa kahden kesken, vaan me olemmekin täällä kylässä?! No voi hyvä tavaton sentään. No jo mä vähän katsoinkin, että missä vaiheessa meillä on seinät maalattu ja kalusteita uusittu, kun tuo kaappikin on erilainen ja pöytäliina vaihtunut? Höh.

Viimeinen vierailu oli sellainen, että tulivat luoksemme myrtseinä. Olivat jo riidelleet kotona ja jatkoivat riitaansa meillä. Ukko valitti sitä, kun muijansa oli pilannut hänen hyvät 27 vuotta vanhat suorat housut pesemällä ne kuudessakympissä. Ne oli pilalla ja uusia samanlaisia ei mistään saa. Muija kyllästyi ukon marmatukseen ja nakkasi ukkoaan muovipullolla päähän.

Heitä pyydettiin poistumaan, ja se heidän lähtö kesti vartin. Ei tarvinnut enää tulla kyläilee. Ei olla nyt 15 vuoteen nähty, että mitä lie heidän rauhaan mahtaa nykyisin kuulua.

Vierailija
734/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukottele, silloin olen vieraana tajunnut suunnata ulko- ovelle.

Vierailija
735/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on nämä kyläpaikat josta ei saa lähteä pois. Omasta mielestäni hyvä kyläily kestää max 3 tuntia, jolloin keritään rauhassa vaihtaa kuulumiset, juoda kahvia, vaihtaa kuulumiset..

Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä, jolloin tietty isäntäpari sanoo että ”eihän tässä nyt mihinkään ole kiire” ja sit aletaan joko keittämään sitä kahvia lisää (tai sanomaan että keitetään lisää) etsitään joku kiva homma mihin tarvitaan apua ihan nyt heti pakko saada hoidettua pois alta, tai sit vain asia jää siihen.

Monesti on ollut tilanne että ollaan katsottu TV: t tai jotain muuta mikä on mielestäni outoa kun kylään mennään ja silti ei saisi lähteä kotiin.

Nykyään vain lähden sen sanomisen jälkeen, olen valehtelematta ollut tässä kyläpaikassa ja on ruvettu lämmittämään saunaa sen jälkeen kun mielestäni vierailu tullut täyteen ja kotiin lähdetty vasta 5 tuntia myöhemmin kun miesväki tullut saunasta..

Oma mies on ärsyttävästi ulkoistanut minulle sen lähtemishokemisen. Mä olen aina se ilonpilaaja, mutta pakko olla, muuten ne venyis aina 8 tuntisiksi ne kyläilyt..

Varsinaista "käänteistä kursailua" kyllä tämmöinen.

Vierailija
736/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihan järjetöntä, että joutuisi keksimään jotain, mihin muka pitäisi itse lähteä. Minusta ystäville ja sukulaisille voi sanoa ihan suoraan, että nyt on sellainen hetki, että teidän täytyy nyt lähteä, kun meillä pitää lasten rauhoittua tai on meillä on muuta tekemistä. Jos väittävät vastaan, sanot vaan napakasti, että nyt ei sovi enää tällä kertaa jatkaa tätä vierailua. Onhan jo ihan idioottimaista jos vielä tuon jälkee vänkäävät ja jäävät. Jos suuttuvat, antaa vaan suuttua, eihän tuollainen ole normaalia käytöstä enää, jos ei tajua kun sanotaan asiallisesti suoraan.

Vierailija
737/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vieraille te lähdette kotiinne NYT.Se on moro ja näkemiin.

Vierailija
738/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännä puolitoistaminuuttinen pieru.

Vierailija
739/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivat haulikon esiin, laitat patruunat sisään ja sanot, että ”se joka on täällä vielä kymmenen sekunnin päästä, on vainaa”. Toimii joka kerta!

Vierailija
740/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Meidän perheen vierailua varten oli ilmiselvästi mietitty taktiikka miten meidät saa lähtemään mahdollisimman nopeasti pois.

Tapahtuneesta on jo vuosia aikaa, kyseessä oli lapsuuden/nuoruuden aikainen paras ystävä joka oli myös puolisolleni tuttu, ei oltu nähty pitkään aikaan ja kysyin häneltä viestitse kävisikö jos tulisimme x viikonloppuna käymään? vastaus viipyi useita päiviä, mutta kävi kuulemma tulla. Minä ilmoitin että tosi kiva, tulemme klo 13 jos käy, tämä kävi. Meiltä oli parin tunnin ajomatka ystävän ja puolisonsa kotiin, ilmoitin puoli tuntia ennenkuin olisimme perillä, vastaus oli, emme ole kotona, tullaan ehkä tunnin päästä.. No, kuluteltiin aikaa ajelemalla pidempää reittiä perille. Perillä juttu luisti kivasti puolin ja toisin, katseltiin heidän uutta taloaan ja juotiin kahvit, tämän jälkeen meille ilmoitettiin että heidän täytyy alkaa kohta valmistautumaan synttärijuhliin mihin heidät on kutsuttu illaksi. Tuli kyllä selväksi että oli etukäteen suunniteltu taktiikka ja tuskin oli juhlia, kai niistä olisi voinut mainita ja sanoa että kyseinen ajankohta ei käy meidän vierailulle, emme muutenkaan olisi jääneet "asumaan" mutta olisi ollut kiva vaihtaa kuulumisia vähän pidempään. Ei tuon jälkeen olla "tuppauduttu" sen verran hölmö fiilis jäi tuosta vierailusta..