Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Jos aikuinen ihminen ei viihdy kotonaan tai on yksinäinen, pitäisi osata käsitellä sitä asiaa jollain muulla tavalla kuin kaverin luona siipeilemällä. Muutenhan kaikkien ihmisten kodit täyttyisivät yksinäisistä kavereista, joilla ei ole muuta tekemistä kuin istua muiden sohvalla katsomassa telkkaria.
Eiköhän näissä viipyjissä aina ole joku nielenterveysongelma taustalla, kyllä ns. normaalit ihmiset osaavat lukea viestejä ja signaaleja eikä jäädä "vahingossa" yökylään. Tai sitten on kyseessä asunnottomuus jota ei ole kehdannut myöntää. Joka tapauksessa ei ole normaalia, ja selkeintä olisi jos ko. ihminen voisi avoimesti kertoa että ei "uskalla olla yksin" , taion jotain peliriippuvuus ongelmaa, fobiaa tai jokin selkeä syy. Ei toki silti ole hyvä ratkaisu etsiä ongelmaan ratkaisua lapsiperheen luota mutta ehkä kaveri voisi vinkata hakemaan apua jostain oikeasta paikasta. Nuorempana omassakin tuttavapiirissä oli liikaa yllätyskyläilijöitä, itse en voi sietää yllätysvierailuita mutta vanhemmiten on paremmin kehdannut sanoa ettei sovi. Samoin onneksi tiheä muuttaminen ja yhteystietojen salassapito on auttanut asiaa. Kuitenkin olen hyvin sosiaalinen ja on laaja ystäväpiiri , mutta jossa kaikki ymmärtävät että kyläillään silloin kun asiasta on etukäteen sovittu. On mukava kutsua ihmisiä suunnitellusti ja valmistella rauhassa, mutta vain niiden ihmisten kanssa joista pitää. nimin. ei kiitos yllätysvieraita.
Yleensä tiedän etukäteen, ketkä vieraista ovat sellaisia viipyileviä, joten keksin etukäteen jonkun menon itselleni, jonka takia vieraiden täytyy poistua. Ei niistä muuten eroon pääse. Joillain on kumma tarve jäädä ”asumaan”, kun on niin mukavaa tai ilmeisesti mukavampaa kuin omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että aika lähteä. Jos haluaa, että muut soittavat sinun sävelmääsi, on sinun tehtäväsi toimia kapellimestarina.
Näin sanon, mutta olen älyttömän stressantunut näistä vierailuista. Samaa asiaa joutuu nimittäin hokemaan moneen otteeseen, kun viesti ei tahdo mennä perille.
Asteittain agressiivisemmaksi.
"Nyt voisi lähteä."
"nyt on aika lähteä."
Itse nousee seisomaan "nyt on lähdettävä."
seisoen vieläkin "hei, nyt teidän on lähdettävä."
jne
Sanoo että nyt on lähdettävä. Jos tuo ei tehoa niin sitten sanoo että "johan nyt on perkele, ettekö te saatana sentään ymmärrä puhetta, painukaa helvettiin!" Sen jälkeen tuskin enää ovat riesana.
Kaveri tuli vänkäämällä käymään, vaikka kerroin olevani flunssassa. Ei lähtenyt ennen kuin oli kumonnut viinipulloni. Vasta kun ilmoitin meneväni nukkumaan, suuttui ja lähti eikä ole vastannut viestiini sen jälkeen. Lisäksi jouduin koko illan kuuntelemaan, kuinka älykäs hän on ja sen takia osaa olla niin veemäinen. Tulipa ihan käytännössä todistettua, ainakin jälkimmäinen. Kyllä nyt tämä ¨kaveruus¨ saa jäädä ihan suosiolla.
Niin mitä niiltä vierailta kannatti kysyä? Meni ohi.
"Koskahan vieraat olis kotona, jos ny lähtisivät?"
Kotipaikkakunnalta opittu vieraidenhäätölause, jonka sävy huvittaa edelleen itseäni. :)
Vierailija kirjoitti:
"Koskahan vieraat olis kotona, jos ny lähtisivät?"
Kotipaikkakunnalta opittu vieraidenhäätölause, jonka sävy huvittaa edelleen itseäni. :)
Joo, kaverin isä aikoinaan käytti tätä. Myös ovella vieraita saatellessaan sanoi vielä, että "Jos joskus ajelette täälläpäin, niin ajakaa ohi."
Vierailija kirjoitti:
Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä,
Miksi kotiinlähdöstä pitää alkaa puhua? Kokoa perheesi ja kiitä vierailusta, ja suoraan ovesta ulos.
Siksi, että muuten joku ehtii ottaa uuden kupillisen kahvia, avata uuden tölkin olutta tai ottaa lisää syötävää lautaselleen. Heti ei voi koota porukkaa ja lähteä, koska jollain on aina kesken se edellinen kahvi/olut/jäätelö tmv. Tai sit isäntäväki ehtii keksiä aina vaan uutta tekemistä, joka pitää sit tehdä loppuun ennen lähtöä. Kun yksi alkaa puhua lähdöstä, niin sen pitäisi olla kaikille merkki, että nyt ei enää aloiteta mitään uutta.
Viinatarjoilu seis ja yrittiteetä tilalle.
Mä kerron mun kavereille heti aluksi, että tosi kivaa nähä ja ihanaa kun tulitte jne ja sitten siihen samaan syssyyn, että mulla on aikaa seiskaan asti. Sitten perustelen sen niillä ihan oikeilla syillä (töissä ollut kiirettä ja mulla on parikin juttua tehtävänä, mitkä haluan /pitää tehdä tänään). Sinä voisit siis sanoa syyksi ne syyt, mitä mainitsit kirjoituksessa, tai vaikka. lapset menevät kasilta nukkumaan ja meillä syödään yhdessä iltapala ja luetaan iltasatu. Eli seiskaan asti voidaan istua, sitten meillä alkaa iltatoimet.
Mikähän siinä on, että ihmiset osaa ihan hienosti sanoittaa haluamansa tälläkin palstalla, mutteivat osaa ilmaista itseään ihan samoilla sanoilla omille ystävilleen/kavereilleen/sukulaisilleen.
Ainakin mun kaverit tykkää rehellisyydestä. Samoin mä uskallan kysyä apua mun kavereilta, kun voin luottaa siihen, että ne rohkenee kieltäytyä jos niille ei sovi jeesaaminen juuri nyt tässä asiassa. " Auttaisin mieluusti, mutta nyt en ehdi/jaksa", riittää. Tai "Äh, no tänään ei kyl käy, nähtäskö ens viikolla, vaik loppuviikosta?"
Mun yhellä kaverilla oli tapana laittaa soimaan kummelin rumat ihmiset biisi, siinä lun lauletaan rumat ihmiset menkää kotiinne, ootte turhia. Suosittelen kaikille😆
Vedät pullon kossua naamaan ja alat kertoa totuuksia vieraista.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tuli vänkäämällä käymään, vaikka kerroin olevani flunssassa. Ei lähtenyt ennen kuin oli kumonnut viinipulloni. Vasta kun ilmoitin meneväni nukkumaan, suuttui ja lähti eikä ole vastannut viestiini sen jälkeen. Lisäksi jouduin koko illan kuuntelemaan, kuinka älykäs hän on ja sen takia osaa olla niin veemäinen. Tulipa ihan käytännössä todistettua, ainakin jälkimmäinen. Kyllä nyt tämä ¨kaveruus¨ saa jäädä ihan suosiolla.
Mitäs flunssainen tarjosit viinipullosi - kamomillateellä olisi lähtenyt nopeammin :D
Mä harrastan kirjallisuutta tosissani, mutta siitä pystyy puhumaan vain samanhenkisten kanssa. Sitten juttua riittääkin vaikka aamuun.
Sillä saa kuitenkin halutessaan hankalat vieraat lähtemään, kun alkaa vääntää tosissaan jostain Eino Leino -tutkimuksesta. Tehokasta on alkaa lukea ääneen valittuja kohtia erityisesti Kilven Alastalon salista.
Joo, että senkun viivytte, mutta mun jutut. En jaksa kauan kuunnella, enkä ottaa kantaa kenenkään ruumiin terveyksiin ja mielen terapioihin tai lasten koulumenestyksiin/menestymättömyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Alkamalla valmistelemaan nukkumaanmenoa, hampaidenpesut, yöpaidan vaihto...
Isäntäpariskunta voi myös alkaa kiehnäämään toistensa kyljissä siihen malliin, että sokea ja kuurokin vieras ymmärtää olevansa nyt liikaa tässä seurassa.
Vieraat saa lähtemään hyvin helposti. Esim. sanomalla Hyvä kun olette. Aloitan juuri siivouksen ja kaikki komerot siivotaan, ja kylpyhuone ja wc. Jos sauna niin se. Mökiltä lähtee vieraat nopeast kun sanoo Nyt on huussin tyhjennys, mukava kun apuvoimaa. Kertoo mahdollisimman suuritöiset hommat, esim. ikkunanpesut jne. Toinen on että nyt ei ole ruokarahaa kuin vasta viikon kuluttua aikaisintaan ja jääkaappi tyhjä.
Pidätä ne ja karkota ne lähtömaihinsa.
"Syyllistämisen" sijasta pitäisi tarjota terapiaa, vai?
Jos joku sinkkumies haluaa pitää kaveria kylässä, koska sillä on kotona kurjaa, se on eri asia. Nyt on kyse lapsiperheestä, joka haluaa olla illat ja yöt rauhassa. Kyseessä on röyhkeä ihminen, joka ei ymmärrä toisten rajoja. Voihan taustalla ollakin joku psyykkinen ongelma, mutta ei se nyt ole sen lapsiperheen asia selvitellä sitä.
Tuo tilanne johtaa lisäksi siihen, että isä ei ehdi olla lasten kanssa, kun pitää viihdyttää sitä kaveria. Kaikkien kannalta epäterve tilanne.