Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
761/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pihalle teltta ja mee sinne nukkumaan, sit sano vieraille et olkaa kuin kotonanne, niin ei suutu.

Vierailija
762/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit menon. Olet lähdössä kauppaan tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hei muuten, meillä alkaa perusteellinen siivous puolen tunnin päästä, kun nyt olette täällä ja teillä näyttää olevan aikaa, niin varmasti mielellään autatte!"" "minulla nimittäin olisi nuo ikkunat vielä pesemättä ja pitäisi kylppärikin perusteellisesti siivota, likakaivot ja kaikki, voisimme vaikka huvikseen katsoa miten tehokkaasti ja nopeasti saadaan siivottua porukalla, minä kun niin tykkään tehdä kaikenlaista porukassa, vai oliko se niin, että joku teistä sanoi, että on aika kiireinen loppupäivä/pitää herätä huomenna aikaisin/kotona odottaa ruoka laittoaan?"

Vierailija
764/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Slayer soimaan täysillä ja sano että nyt humpataan.

Vierailija
765/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ollaan muuten nyt iltapäivästä lähdössä metsähommiin, pitää kaata pari puuta ja pilkkoa ne polttopuiksi, kiinnostaako lähteä mukaan? Ei teidän tietenkään ole pakko siellä mitään tehdä, mutta tokihan apukädet auttaa!"

Vierailija
766/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt me lähdetään kauppaan ja hoitamaan asioita. Kaikki ulos.

Vierailija
767/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustasyyt viipyjiin ja yllätysvierailijohin

-Omassa lapsuudessaan on voinut olla ihan ok mennä yllättäen kylään ja omassa kodissa on käynyt myös usein yllätysvieraira. Ei ehkä huomata ajatella, että nykyisin voi soittaa ja kysyä. Ja sitä, että nykyisin ihmisillä on kiirettä ja ajankäyttö ym. on ihan erilaista kuin vuosikymmeniä sitten.

-Viipyjä-vieras voi kokea kyläpaikan ihmiset ehkä mukavina ja hyvinä keskustelijoina, kuuntelijoina. Tämän vuoksi hän ei huomaa ajatella kyläaikaa eikä kyläilytiheyttäkään

ollenkaan. Jos kyläpaikan perhe on kohteliaita ja kilttejä voi heillä olla vaikeaa sanoa, että nyt päättyy vierailuaika toisin sanoen heidän on vaikea sanoa, ei.

Vierailija
768/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat ottamaan kalsarikänniä, etkä tarjoa vieraalle. Teet aivan mitä lystäät omassa kodissasi, yhtäkkiä vieraalle eivät ilmaiset majoituspalvelut toimikaan: ei ateriapalveluita, puhtaita lakanoita jne.

Etkä ole seurustelu-upseeri, mitään ei tarvitse puhua, korkeintaan "haista paska" ja "nyt helvettiin täältä!" ovat sallittuja.

Vierailija
769/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoeläin kirjoitti:

Niiiin suomalaista! Me ei juuri vieraita kutsuta juuri tuosta syystä. 

Yksiä huijattiin (sorry vaan, mutta tiesimme heidän tavat) siten, että laitoin puhelimeeni hälytyksen kohtuullisen pitkän vierailuajan mietittyäni. Puhelin sitten hälytti ja menin vastaamaan ja tulin silmät pystyssä takaisin, että sorry, mutta meidän pitää nyt lähteä auttamaan yhtä hätään joutunutta kaveria. Vieraat kun olivat kehuskelleet kyläilleensä jollakin kello 10-19!!

10 h vierailutkaan eivät ole suomipiireissä outoja. No, ehkä me ollaan, mutta kamalampaa en keksisi.

Tällaistako ei ulkomailla tapahdu? Tiedät tarkkaan, miten ruotsalaiset, norjalaisrt, britit, puolalaiset, unkarilaiset, romanialaiset, kiinalaiset, laosilaiset, argentiinalaiset, naminbialaiset ym. käytyäytyvät keskenään?

Siis en ymmärrä, miten ulkomaalaiset ja heidän vierailutapansa toimivat? Itse kun ollaan suomiloisia ja niin ne meidän vieraatkin.

Vierailija
770/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ottavat kaiken irti minkä saavat joka asiassa,kylässäkin. Nämä hyötyjä-hyväksi käyttäjät oppii kyllä huomaamaan jo eka metreillä.Sen vain vaistoaa. Ja vaisto pitää paikkansa.

Heistä vain tulee heti sellainen tietynlainen olo itselle.

Vierailija
771/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laita tarjoamisia. Vettä korkeintaan, jos aavistaa riesan, tuikkaa veteen hieman suolaa.

Vierailija
772/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täisamppoopullo näkyville kylppärin hyllylle.

Vierailija
773/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännä puolitoistaminuuttinen pieru.

Äänetön ja mahdollisimman pahalta haiseva.

Kyllä lähtee.

Vierailija
774/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Meillä alkavat nyt iltatoimet, joten täytyy päättää tämä vierailu nyt tähän. Oli kiva kun kävitte.

Mitään satuja ja esityksiä ei kannata säveltää. Se on vain hämmentävää. Suoraan ja kohteliaasti.

Vierailija
775/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.

Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.

Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.

Vieras on kyllä aika juntti, hänellä on vähäinen empatiakyky tai hän ei kuuntele tai ota vihjeitä tosissaan. Vaatii kait, että hänelle pitää puhua suoraan.

Vierailija
776/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä puolitoistaminuuttinen pieru.

Äänetön ja mahdollisimman pahalta haiseva.

Kyllä lähtee.

Jos haluaa lisätä pikku twistin, niin voi tämän jälkeen katsoa vierasta tai vierailijoita inhoten, kuin ajattelisi hajun olevan peräisin heistä.

Vierailija
777/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyy kumppanilta "kuule maikki/mikko, unohdin aamulla kysyä joko se sinun kihomatolääkitys alkoi toimia, onko vielä oireita, muistithan varmasti desinfioida kädet?"

Vierailija
778/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerron mun kavereille heti aluksi, että tosi kivaa nähä ja ihanaa kun tulitte jne ja sitten siihen samaan syssyyn, että mulla on aikaa seiskaan asti. Sitten perustelen sen niillä ihan oikeilla syillä (töissä ollut kiirettä ja mulla on parikin juttua tehtävänä, mitkä haluan /pitää tehdä tänään). Sinä voisit siis sanoa syyksi ne syyt, mitä mainitsit kirjoituksessa, tai vaikka. lapset menevät kasilta nukkumaan ja meillä syödään yhdessä iltapala ja luetaan iltasatu. Eli seiskaan asti voidaan istua, sitten meillä alkaa iltatoimet.

Mikähän siinä on, että ihmiset osaa ihan hienosti sanoittaa haluamansa tälläkin palstalla, mutteivat osaa ilmaista itseään ihan samoilla sanoilla omille ystävilleen/kavereilleen/sukulaisilleen.

Ainakin mun kaverit tykkää rehellisyydestä. Samoin mä uskallan kysyä apua mun kavereilta, kun voin luottaa siihen, että ne rohkenee kieltäytyä jos niille ei sovi jeesaaminen juuri nyt tässä asiassa. " Auttaisin mieluusti, mutta nyt en ehdi/jaksa", riittää. Tai "Äh, no tänään ei kyl käy, nähtäskö ens viikolla, vaik loppuviikosta?"

Onkohan niin, että ovat saaneet vanhemmiltaan mallin, jossa ajatellaan aina ensin vieraan parasta vaikka oman jaksamisen kustannuksellakin? Kohteliaisuus syistä.

Vierailija
779/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne vieraat istuneet siellä jo kolme vuotta?

Vierailija
780/1164 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaa tiskaamisen, imuroimisen, maton tamppauksen vieraille tehtäväksi jotta pääset itse silittämään pyykkiä, ehkä sitten lähtevät?