Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
41/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.

Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.

Eihän tuo ole suoraan sanomista. Sano, että kello on xx:xx, joten on aika painua ulos.

Silloin tämä ihminen sanoo, että lähtee kohta, hetki vielä. Vaikka lähdöstä tiettyyn aikaan olisi jo etukäteen sovittu. Lähtee vasta samalla oven avauksella tai silloin, kun olet pitkään hokenut, että nyt on oikeasti lähdettävä.

Vierailija
42/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde viikoksi reissuun ja katso ovatko teillä vielä, kun palaat. Jotain vikaa täytyy olla kotioloissa, jos jää puoliväkisin kylään roikkumaan (mies hakkaa kännissä tms).

Jos ei ala lähteä, kysyy suoraan, että onko kotona ongelmia, hakkaako puoliso, tuleeko seksistä mitään, käytkö jo terapiassa - voin suositella terapeuttia X, joka on hyvä vaikeissa ihmissuhdeasioissa. Voi olla kivempi poistua kuin vastata liian intiimeihin uteluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että aika lähteä. Jos haluaa, että muut soittavat sinun sävelmääsi, on sinun tehtäväsi toimia kapellimestarina.

Näin sanon, mutta olen älyttömän stressantunut näistä vierailuista. Samaa asiaa joutuu nimittäin hokemaan moneen otteeseen, kun viesti ei tahdo mennä perille.

Älä avaa ovea jos tiedät että vierailu on sinulle epätoivottu ja epämieluisa. Eikö kyseessä ole sinun kotisi? Ehdota, että tapaatte vaikka kahvilassa tai muussa neutraalissa paikassa. Olet oikeutettu elämään kodissasi niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Todennäköisesti menetät maineesi mukavana tyyppinä, mutta se saattaa olla sen arvoista.

Vierailija
44/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.

Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.

-No jopas  - kello onkin jo noin paljon. -kyllä mun nyt täytyy saada hoidettua XX ja sitten vielä rauhoittua hetken. Teidän täytyykin nyt sitten lähteä, kiva kun kävitte.

-Ei me mihinkään lähdetä.

- Minun pitää saada olla yksin, kun teen tuon xx. Oli kiva kun kävitte, mutta nyt teidän pitää lähteä.

- Ei me mihinkään lähdetä.

Siis voiko joku todella kieltäytyä lähtemästä?

Kyllä voi! Tällainen ihminen selittelee olevansa kylässä vielä pienen hetken ja ettei hän ole muille häiriöksi.

Tällaista selittelijää varten oisin käynyt hakemassa jostakin rautakaupasta ison pahvilaatikon, leikkaisin siihen muutaman ilmareiän, asettaisin "vieraan" istumaan sohvalle ja asettaisin pahvihökötyksen päälleen. Sitten vain yksinkertaisesti sanoisin, että siinä et ole häiriöksi. Huuda, kun halust lähteä kotiisi.

Siis oikasti - minkälaisten ihmisten kanssa te olette tekemisissä????

Vierailija
45/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde viikoksi reissuun ja katso ovatko teillä vielä, kun palaat. Jotain vikaa täytyy olla kotioloissa, jos jää puoliväkisin kylään roikkumaan (mies hakkaa kännissä tms).

Jos ei ala lähteä, kysyy suoraan, että onko kotona ongelmia, hakkaako puoliso, tuleeko seksistä mitään, käytkö jo terapiassa - voin suositella terapeuttia X, joka on hyvä vaikeissa ihmissuhdeasioissa. Voi olla kivempi poistua kuin vastata liian intiimeihin uteluihin.

Mielenkiintoinen käänne keskusteluun, mutta nyt mennään jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta.

Vierailija
46/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-No jopas  - kello onkin jo noin paljon. -kyllä mun nyt täytyy saada hoidettua XX ja sitten vielä rauhoittua hetken. Teidän täytyykin nyt sitten lähteä, kiva kun kävitte.

- Minun pitää saada olla yksin, kun teen tuon xx. Oli kiva kun kävitte, mutta nyt teidän pitää lähteä.

Kyllä voi! Tällainen ihminen selittelee olevansa kylässä vielä pienen hetken ja ettei hän ole muille häiriöksi.

Tällaista selittelijää varten oisin käynyt hakemassa jostakin rautakaupasta ison pahvilaatikon, leikkaisin siihen muutaman ilmareiän, asettaisin "vieraan" istumaan sohvalle ja asettaisin pahvihökötyksen päälleen. Sitten vain yksinkertaisesti sanoisin, että siinä et ole häiriöksi. Huuda, kun halust lähteä kotiisi.

Kuten jo aiemmin mainittu, niin sukulaisten. Ovat yleensä mukavia, mutta sosiaalisten tilanteiden lukutaito puuttuu ja siksi lähtöjen kanssa on tällaistä.

Vierailija
47/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole suoraan sanomista. Sano, että kello on xx:xx, joten on aika painua ulos.

Silloin tämä ihminen sanoo, että lähtee kohta, hetki vielä. Vaikka lähdöstä tiettyyn aikaan olisi jo etukäteen sovittu. Lähtee vasta samalla oven avauksella tai silloin, kun olet pitkään hokenut, että nyt on oikeasti lähdettävä.

Sano kerran suoraan, älä ala hokemaan. Ota vieraan takki naulakosta, avaa ulko-ovi ja ohjaa vieraasi ystävällisesti olkavarresta pitäen ulos.

Vierailija
48/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin mainittu, niin sukulaisten. Ovat yleensä mukavia, mutta sosiaalisten tilanteiden lukutaito puuttuu ja siksi lähtöjen kanssa on tällaistä.

Suora kysymys sukulaisellesi: Onko sinun vaikeata ymmärtää, että nyt on aika lähteä?

Vierailija
49/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut paikkakunnalla, missä tämä oli ihan tavallista. Sukulaisperheet asuivat toistensa taloja yhteisesti, lapset saattoivat jäädä serkkujensa luo nukkumaan , jos nukahtivat ennen kuin aikuisten vierailu loppui. Sisarukset ja serkukset käyttivät toistensa autoja ja saattoivat esim. mennä tekemään toisen puutarhatöitä, jos ei ollut ketään kotona kun menivät kylään. Lapsen vei lääkäriin oma äiti tai täti, kenelle sattui sopimaan.

Tällaiseen elämäntapaan tottuneiden on vaikea ymmärtää toisenlaista käsitystä yksityisyydestä.

Vierailija
50/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeks luotettavia vieraita niin lähet vaan ite menemään :D

Tämä ei ole mikään todellinen ratkaisu. En halua, että vieraat ovat meillä tuntitolkulla. Haluan päästä yksin rauhoittumaan, kun palaan kotiin hoidettuani ensin asioita.

Kannattaa sairastaa migreeniä. Jokainen osaa näyttää hyvin sairaalta ja kärsivältä, jos on tarvis karkottaa ei-toivotut vieraat jo ovelta.

Vierailija
51/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, minkälaisten ihmisten kanssa pitää vääntää siitä lähtevätkö he yöksi kotiinsa!? En ole ikinä tavannut moisia vaikka paljon vieraita käykin, kyllä he ihan itse osaavat hankkiutua uloskin kohtuullisen ajan kuluessa. En myöskään tarjoa ruokaa ellei ole etukäteen sovittu, kahvia toki riittää vaikka ämpärikaupalla ja jotain sen kanssa. Jos vierailu tapahtuu illalla en välttämättä tarjoa sitäkään vaan hedelmävadillinen tarjolla saa riittää.

Ehdottaisin myös tämmöisten ongelmatapausten kanssa tapaamista kahviloissa tai ruokapaikassa yhteisen aterian merkeissä, kotiini en heitä päästäisi lainkaan.

Vierailija
52/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on nämä kyläpaikat josta ei saa lähteä pois. Omasta mielestäni hyvä kyläily kestää max 3 tuntia, jolloin keritään rauhassa vaihtaa kuulumiset, juoda kahvia, vaihtaa kuulumiset..

Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä, jolloin tietty isäntäpari sanoo että ”eihän tässä nyt mihinkään ole kiire” ja sit aletaan joko keittämään sitä kahvia lisää (tai sanomaan että keitetään lisää) etsitään joku kiva homma mihin tarvitaan apua ihan nyt heti pakko saada hoidettua pois alta, tai sit vain asia jää siihen.

Monesti on ollut tilanne että ollaan katsottu TV: t tai jotain muuta mikä on mielestäni outoa kun kylään mennään ja silti ei saisi lähteä kotiin.

Nykyään vain lähden sen sanomisen jälkeen, olen valehtelematta ollut tässä kyläpaikassa ja on ruvettu lämmittämään saunaa sen jälkeen kun mielestäni vierailu tullut täyteen ja kotiin lähdetty vasta 5 tuntia myöhemmin kun miesväki tullut saunasta..

Oma mies on ärsyttävästi ulkoistanut minulle sen lähtemishokemisen. Mä olen aina se ilonpilaaja, mutta pakko olla, muuten ne venyis aina 8 tuntisiksi ne kyläilyt..

Vierailija
53/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä,

Miksi kotiinlähdöstä pitää alkaa puhua? Kokoa perheesi ja kiitä vierailusta, ja suoraan ovesta ulos.

Vierailija
54/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ap, jos ihan vain kysyisit vierailtasi "mihin aikaan olisitte kotonanne, jos nyt just lähtisitte".

Vierailija
55/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään todellinen ratkaisu. En halua, että vieraat ovat meillä tuntitolkulla. Haluan päästä yksin rauhoittumaan, kun palaan kotiin hoidettuani ensin asioita.

Kannattaa sairastaa migreeniä. Jokainen osaa näyttää hyvin sairaalta ja kärsivältä, jos on tarvis karkottaa ei-toivotut vieraat jo ovelta.

Vieraat eivät ole lähteneet, jos olen yrittänyt vedota päänsärkyyn ja väsymykseen päästäkseni nukkumaan. Jäivät toiseen huoneeseen seurustelemaan keskenään.

Vierailija
56/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on nämä kyläpaikat josta ei saa lähteä pois. Omasta mielestäni hyvä kyläily kestää max 3 tuntia, jolloin keritään rauhassa vaihtaa kuulumiset, juoda kahvia, vaihtaa kuulumiset..

Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä, jolloin tietty isäntäpari sanoo että ”eihän tässä nyt mihinkään ole kiire” ja sit aletaan joko keittämään sitä kahvia lisää (tai sanomaan että keitetään lisää) etsitään joku kiva homma mihin tarvitaan apua ihan nyt heti pakko saada hoidettua pois alta, tai sit vain asia jää siihen.

Monesti on ollut tilanne että ollaan katsottu TV: t tai jotain muuta mikä on mielestäni outoa kun kylään mennään ja silti ei saisi lähteä kotiin.

Nykyään vain lähden sen sanomisen jälkeen, olen valehtelematta ollut tässä kyläpaikassa ja on ruvettu lämmittämään saunaa sen jälkeen kun mielestäni vierailu tullut täyteen ja kotiin lähdetty vasta 5 tuntia myöhemmin kun miesväki tullut saunasta..

Oma mies on ärsyttävästi ulkoistanut minulle sen lähtemishokemisen. Mä olen aina se ilonpilaaja, mutta pakko olla, muuten ne venyis aina 8 tuntisiksi ne kyläilyt..

Miehet tuntuvat olevan monesti aika saamattomia tällaisissa sosiaalisissa tilanteissa, kun ei sillä hetkellä haluttaisi pahoittaa kenenkään mieltä. Vaimolle voidaan kyllä sitten jälkikäteen näistä tilanteista kitistä paljonkin.

Vierailija
57/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ongelma teillä on oikeasti sanoa suoraan, että nyt vieraiden on aika lähteä? Luovutatteko lastenkin kanssa heti kun ne vähän väittää vastaan?

Ei siinä tarvitse ilkeä olla ja jos joku sellaisesta loukkaantuu, niin sittenpähän loukkaantuu

En luovuta. Ongelma on se, että kyläilyt ovat epämiellyttäviä, kun niiden loppuosa on pelkkää jankuttamista vieraan kanssa siitä, että pois kylästä on oikeasti lähdettävä.

No sitten korotat ääntä kerran ja käsket poistumaan, älä jää jankuttamaan

Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kyläilystä jää paha mieli. Haluaisin olla hyvissä väleissä ja saada nämä tilanteet hoidettua jollain näppärällä tavalla. Toki voin huutaa vieraille, että painukaa nyt jo pois, mutta tämä ei ole sellainen tapa, joka ratkaisisi ongelmani tyydyttävällä tavalla.

Entä jos alkaisit seurustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ymmärtävät puhetta? Minun on tosi vaikeata nähdä, miksi haluat olla kynnysmattona.

Suurin osa vieraistamme ei ole tällaisia. Nämä ovat poikkeus.

Vierailija
58/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laskisi tällaisia tyyppejä kotiini. Sopisin, että nähdään kaupungilla, kahvilassa tai sopisin, että lähdetään lenkille. Sieltä poistuisin sitten itse kotiin, kun siltä alkaa tuntua.

Mun mielestä tällaisille tyypeille pitää myös olla tiukka. Sanoa suoraan, että mun pitää lähteä kauppaan tai harrastukseen. Ilmoita menostasi heti ja sano tarkka kellonaika milloin pitää viimeistään lähteä.

Ja jos jotkut ihmiset on jatkuva riesa, niin ihan hyvin voit olla vähän tylykin. Sanoa, että tänään meille ei sovi tulla tai että tänään meillä ei sovi olla kylässä kuin pari tuntia. Tulkaa viikon päästä uudelleen.

Liian pitkään viipyvät lapsiperheet voi ohjata ulos valmiiksi tyyliin, "mennään vielä hetkeksi ulos leikkimään". Olette hetken ulkona ja sen jälkeen ohjaat omat lapset sisälle nukkumaan. Vieraita et laske enää sisälle.

Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.

Vierailija
59/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraat eivät ole lähteneet, jos olen yrittänyt vedota päänsärkyyn ja väsymykseen päästäkseni nukkumaan. Jäivät toiseen huoneeseen seurustelemaan keskenään.

Migreenipotilas voi vaatia täydellistä hiljaisuutta ja pimeyttä. Valot pois koko kämpästä ja surkeaa valitusta, jos pienikin ääni lähtee vieraasta.

Vierailija
60/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ongelma teillä on oikeasti sanoa suoraan, että nyt vieraiden on aika lähteä? Luovutatteko lastenkin kanssa heti kun ne vähän väittää vastaan?

Ei siinä tarvitse ilkeä olla ja jos joku sellaisesta loukkaantuu, niin sittenpähän loukkaantuu

En luovuta. Ongelma on se, että kyläilyt ovat epämiellyttäviä, kun niiden loppuosa on pelkkää jankuttamista vieraan kanssa siitä, että pois kylästä on oikeasti lähdettävä.

No sitten korotat ääntä kerran ja käsket poistumaan, älä jää jankuttamaan

Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kyläilystä jää paha mieli. Haluaisin olla hyvissä väleissä ja saada nämä tilanteet hoidettua jollain näppärällä tavalla. Toki voin huutaa vieraille, että painukaa nyt jo pois, mutta tämä ei ole sellainen tapa, joka ratkaisisi ongelmani tyydyttävällä tavalla.

Yrität siis säilyttää maineesi sovinnaisena ja miellyttävänä ihmisenä vaikka et halua olla sovinnainen ja miellyttävä vieraillesi? Piti ihan jäädä seuraamaan tätä ketjua, että minkä ratkaisun se ap kelpuuttaa, kun ei voi rehellisesti vaan ottaa ohjia omiin käsiinsä ja olla avoin siitä, ettei ole lapanen. Tuota mitä teet kutsutaan manipuloinniksi ja kieroiluksi. Tiedät varmaan itsekin, että kun sukulaisille jossain kohtaa paljastuu todelliset motiivisi, heidän luottamuksesi sinuun on mennyt iäksi. Itse olen mieluummin mulkku kuin selkärangaton niljaska.