Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Sanon suoraan, että nyt meidän on aika ryhtyä muihin puuhiin.
Jos joku toistuvasti ei ymmärtäisi mun viestiä asiasta, en kutsuisi ko. ihmistä enää meille kotiin. Tapaisin vain jossain, mistä pääsen itse omien toiveideni mukaan irtautumaan ;)
Tosin meillä saa kyllä olla ja osallistua esim. siivoukseen, ruoanlaittoon, ulkoiluun, lastenhoitoon. Että ei sen puoleen yleensä ole pakko lähteä ennen kuin lasten nukkumaanmenoaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä on ilmeisesti ap:n omat tai puolison vanhemmat, jotka eivät miellä olevansa vieraita ja kylässä. Ap:n mielestä ovat. Tässä se ristiriita.
Jos mä olen jonkun muun kodissa kuin omassani, olen vieras ja kylässä, onhan tuo itsestäänselvyys.
En käsitä miten jotkut ihmiset eivät tätä sisäistä.
Niin no, joissakin perheissä he ovat perheenjäseniä.
Perheenjäsen on toki perheenjäsen, mutta vieraan roolissa silloin, kun hän toisten kotona vierailee. Oletko sinä sellainen ihminen, joka sukulaissuhteen varjolla pesiytyy pitkäksi aikaa toisten nurkkiin? 🤔
En, mutta meille saa omat vanhemmat ja omat lapset kyllä tulla ja jäädä vaikka yöksi. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mölli kirjoitti:
Ongelman ydin on siinä että vieraat viihtyvät liian hyvin. Yritä saada heidän olonsa niin ei-mukavaksi kuin kohteliaisuuden rajoissa voi. Ilmoitat ääneen että iltatouhut alkaa ja talo rauhoittuu. Lopetat kaiken tarjoilun, kahvit sun muut. Laitat keneltäkään mitään kysymättä television kiinni, musiikin yms muut pois. Keräät lasten lelut pois. Laita valoja vähemmälle ja haukottele maireasti. Älä istahda enää alas juttelemaan...Poista kaikki virikkeet mitä vaan keksit.
Tätä olen myös miettinyt. Ehkä kuoppa on osittain itse kaivettu, kun olemme aina pyrkineet kohtelemaan vieraita hyvin. Pitää muuttaa tyyliä ainakin vähän, että vieraista joskus pääsee ajallaan eroon.
Tuohan se on. Jos ylläpitää vieraanvaraisen imagoa, joku saattaa oikeasti luulla, että on sellainen luonnostaan. Sitten kun fasaadi kaatuu ja menee naama näkkärille niin vieraskin on ihmeissään. Itse en pidä mitään vierasvaroja ja tungettelevimpia naapureita olen varoittanut, että saatan olla kotona alasti ym. Ei ole ruuhkaa.
Vieraanvaraisuus on aivan aitoa, mutta ei se koko päiväksi tahdo riittää. Eikö suurin osa ihmisistä pyri kestitsemään vieraita jollain tavalla niiden parin tunnin ajan, mitä kyläily tavallisesti kestää?
Jos tarjoaa vieraille vain kahvit ja keksin niin lähtevät kun nälkä tulee. Itse pitää sinnitellä sen aikaa myös nälissään. Tai käydä salassa komerossa syömässä jotakin joka ei haise. Ei vaan kertakaikkiaan tarjoa muuta vaikka kuinka kattiloita katselisivat niin ei emännällä porise liedellä mitään.
Eräs vieraista ylpeilee sillä, että hän jaksaa olla vaikka koko päivän syömättä eikä edes tee heikkoa. Minä en jaksa, joten tähän kisaan en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Voisin kuvitella, että näin kävisi yhden ystäväni kanssa. Seurustelisi mukavia ja yhtäkkiä vain katoaisi toiseen huoneeseen nukkumaan mitään ilmoittamatta. Jostain olisi pitänyt vain telepaattisesti tietää että on lähdön aika 😂
En ymmärrä miksi niin monet suosittelevat tuota "jos lähtisit nyt, moneltako olisit kotona". Mielestäni ihan käsittämätön kysymys, eikä tuota välttämättä ymmärtäisi lähtövihjaukseksi jos ei ennestään tietäisi.
Itse inhoan näitä vihjausleikkejä joissa kumpikaan, vieras tai vierailtava, ei halua pahoittaa toisen mieltä ja sitten vaan arvaillaan mitä se toinen nyt oikeasti haluaa. Pakenen paikalta tökerösti mahdollisimman pian 😁
Jos lähtisit nyt, niin monelta oisit kotona?
Ja tämäkö ei herätä joissakin ihmisissä ajatusta että haluaakohan nuo mun lähtevän?No ei herätä. Se kuulostaa vain typerältä vitsiltä - ei kai kukaan noin hölmösti sanoisi, jos tosissaan on sitä mieltä, että vierailu on kestänyt jo liian kauan?
Minusta tuo taas kuulostaa siltä että nyt on parempi lähteä, heti. Koska seuraava kehotus ei enää ole ehkä kovin kohtelias
Ei ole koskaan sanottu ja siksi ajattelenkin, että ei kai kukaan noin typerää vitsiä tosissaan toistaisi. Peukuista päätellen niinkin tyhmiä ihmisiä on. Vai onko ne kaikki kerääntyneet AV:lle?
En mä sietäis yhtään tollasta. Mä sanoisin, että ette voi tulla takas jos ette nyt lähde.
Miksi avata ovea alunperinkään?
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos ei halua vieraita, niin ovet säppiin vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos ei halua vieraita, niin ovet säppiin vaan!
Montako kertaa tämä pitää selittää? Vieraat ovat mukavia ja haluan nähdä heitä. Ainoa ongelma on siinä, että kyläilyn päättäminen jollain mukavalla tavalla ajallaan on hankalaa.
Poista ne. That´s it.
POISTA.
Tämäkin täysin turhaa täällä lillunut aloitus voitaisiin poistaa.
Alan siivoamaan tai lähden koiraa ulkoiluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan sanoa suoraan, että lähtekää menemään, nähdään toiste uudestaan. Ihme salakieliä ja kryptistä vihjailua pitää käyttää kun ei pysty olemaan rehellinen ja ottamaan vastuuta omista rajoistaan :D
Onko sun mielestä salakieltä jos sanoo vieraalle, (illalla) että mun pitää pian mennä nukkumaan kun on aikainen herätys / pitäis varmaan lähteä suihkuun / (päivällä) mun pitää kohta alkaa valmistautua lähtöön / kiva kun tulit käymään mut pitää tänään vielä saada siivottua yms
Miten tuon sanoisi vielä suoremmin ja rehellisemmin? Että voisitko jättää minut jo rauhaan kun olet viipynyt täällä jo ihan liian pitkään ja mä haluan että sä lähdet nyt heti pois.
Moniko ihan oikeasti arvostaa noin suoraa puhetta?
Jos koko perhe kokoontuu eteiseen laulamaan perheen omaa vieraiden lähtölaulua, niin pitää olla melkoinen kovakallo, jos ei ymmärrä poistua.
Vierailija kirjoitti:
Jos koko perhe kokoontuu eteiseen laulamaan perheen omaa vieraiden lähtölaulua, niin pitää olla melkoinen kovakallo, jos ei ymmärrä poistua.
Täytyy katsoa, jos lasten laulukirja löytyisi jotain tähän sopivaa! 😄
laula lähtölaulu, niin tajuvat lähteä, joskus vuonna nakki täälä oli hyvä ketju lähtölauluista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan sanoa suoraan, että lähtekää menemään, nähdään toiste uudestaan. Ihme salakieliä ja kryptistä vihjailua pitää käyttää kun ei pysty olemaan rehellinen ja ottamaan vastuuta omista rajoistaan :D
Onko sun mielestä salakieltä jos sanoo vieraalle, (illalla) että mun pitää pian mennä nukkumaan kun on aikainen herätys / pitäis varmaan lähteä suihkuun / (päivällä) mun pitää kohta alkaa valmistautua lähtöön / kiva kun tulit käymään mut pitää tänään vielä saada siivottua yms
Miten tuon sanoisi vielä suoremmin ja rehellisemmin? Että voisitko jättää minut jo rauhaan kun olet viipynyt täällä jo ihan liian pitkään ja mä haluan että sä lähdet nyt heti pois.
Moniko ihan oikeasti arvostaa noin suoraa puhetta?
Mä en ymmärrä mitä muuta vaihtoehtoa tuollaisten ihmisten kanssa jää, kuin sanoa että suksikaa nyt jo kuuseen siitä?
Jos on antanut monta erilaista ja hyvinkin selvää vihjettä eikä oo aikomustakaan poistua, niin miksei voi vaan sanoa suoraan, että teidän on nyt aika lähteä?
Kyllä ihmisten pitää ymmärtää olevansa vierailulla toisen ihmisen kotona ja sieltä poistutaan silloin kun sinä niin haluat. Jos siitä suuttuu niin sehän on vieraiden ongelma, eikä sinun.
Itse en antaisi kauhean paljon arvoa kyseisille ihmisille vaikka olisivat kuinka sukulaisia tai kavereita olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
laula lähtölaulu, niin tajuvat lähteä, joskus vuonna nakki täälä oli hyvä ketju lähtölauluista
Yllätysvieraille älä avaa ovea vaikka kuinka koputtelisivat tai rimputtavat ovikelloo.
Älä käy kaupassa ennen vieraiden tuloa (jos tiedät että tulossa) koska jos käyt niin sitten jäävät syömään (jos ovat röyhkeitä ja omin lupineen penkovat jääkaapit jne)..
äläkä myös siivoa kuin vasta heidän lähdön jälkee, sotkut ja pöly voi ns karkottaa pitkään viipyjät etenkin jos on pölyallergisia..
ja jos tiedät muita allergioita/herkyyksiä niin käytä hyödyksi mutta älä tapa, älä siis syötä allergisoivii juttuja kun voipi tulla sit lähtö...
Jos on hajusteallergikko niin suihkauta yllesi enemmän hajuvettä äläkä anna avata ikkunaa tms. Ilkeää juu mutta varmasti vähenee tai lyhenee vierailut kun henkee ahistaa jne.
Itse jos tiiän että vieraita tulee niin en siivoa ja pölisytän kissanpedit että pöllyää 😂😂 enkä tarjoa kuin kahvin ja keksit. Yhen kala-allergikko tutun sain häädettyä kun rupesin syömään kalaa useammin 😂 ilkeetä on mutta kun vierailut kesti tyyliin koko päivän ja moni haluaa yöksikin jäädä että voi seuraavan päivän vielä loisii ni pakko oli keksii jotain kun puheisiin ei reagoida vaan jatketaan omii kälätyksiä.
Kerrot vieraalle ennen hänen tuloaan, että sulla on tärkeää tekemistä tiettyyn kellonaikaan. Tällöin tietää milloin tulee viimeistään lähteä.
Helppoa!
Jos tarjoaa vieraille vain kahvit ja keksin niin lähtevät kun nälkä tulee. Itse pitää sinnitellä sen aikaa myös nälissään. Tai käydä salassa komerossa syömässä jotakin joka ei haise. Ei vaan kertakaikkiaan tarjoa muuta vaikka kuinka kattiloita katselisivat niin ei emännällä porise liedellä mitään.