Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
1/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt niiltä: "Pitäiskö teidän lähteä kotiin?"/"Oiskohan nyt aika lähteä kotiin?". Harva siitä suuttuu.

Vierailija
2/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt niiltä: "Pitäiskö teidän lähteä kotiin?"/"Oiskohan nyt aika lähteä kotiin?". Harva siitä suuttuu.

Olen kysynyt, mutta saan vastaukseksi vain ettei asiaa ole mietitty. Jos sanon, että olisi muutakin tekemistä, niin silloin vastataan, että alkavat nyt miettiä sitä, koska hän olisivat lähdössä / mitä aikovat tehdä. Tuumailu voi kestää pitkään ja lähtö myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".

Vierailija
4/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".

Alan olla niin epätoivoinen, että voisin turvautua tähän!

Vierailija
5/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaan kestänyt tai sitten olen ihan tietoisesti sopinut jonkun menon siihen vierailun perään. Ihan vaikka vaan kauppakäynti, mutta sit ei kyllä mikään auta, jos jäävät teille, vaikka sä kiität kyläilystä ja sanot, että nyt on pakko mennä.

Tietysti yllätysvierailujen osalta tää on hivenen vaikeampaa. Jos asut yksin, sulla voi ”olla joku meno”, mutta perheellisillä joku perheenjäsen voi paljastaa olemalla ihan pihalla.

Vierailija
6/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on muuta tekemistä, tee sitä muuta. Ota vieraat vaikka avuksi siivoukseen "sinä peset ikkunat, sinä tamppaat matot...". Jos sinulla on lähtö jonnekin, sanot että nyt pitää mennä.

Vierailija
7/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama ongelma meillä! Meillä ”piipahtaa” jatkuvasti kaveriperheitä ja serkkuja ja muita, joille on varmaan kymmeniä kertoja painotettu, että ovat kyllä lämpimästi tervetulleita käymään esim arkisin, mutta meillä lapset menevät nukkumaan klo 20 ja ihan viimeistään siihen mennessä on lähdettävä kotiin. Mutta kun ei. Nämä samat ihmiset pitää melkeinpä heittää ulos talosta kun ystävälliset vihjailut ja muistutukset eivät mene perille. Juuri pari päivää sitten sanoin vieraille klo 19.30, että nyt meidän lapsilla on aika mennä kylpyyn ja iltapalalle ja nukkumaan. Että nähdään sitten taas vaikka ensi viikolla joku päivä. Vein lapset pesulle ja sieltä tultuamme nämä vieraat olivat antaneet omien lastensa aloittaa legonrakennuksen lasten huoneessa. Kun ”ei heillä ole niin kiire kotiin kun heidän lapsensa eivät ole päiväkodissa eikä tarvitse aamulla herättää - laita ihan rauhassa vaan teidän lapset sänkyyn”. No milläs laitat kun toiset samanikäiset lapset leikkivät samassa huoneessa. Aika harva lapsi malttaa rauhoittua nukkumaan kun on leikkikaverit paikalla. Vasta kun kolmannen kerran sanoin että tämän päivän vierailut on nyt vierailtu, alkoivat pikkuhiljaa tehdä lähtöä, silti siinä kesti vielä lähemmäs tunnin kun piti tehdä sitä ja tätä. Ja asuvat siis parin kilometrin päässä.

Vierailija
8/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaan kestänyt tai sitten olen ihan tietoisesti sopinut jonkun menon siihen vierailun perään. Ihan vaikka vaan kauppakäynti, mutta sit ei kyllä mikään auta, jos jäävät teille, vaikka sä kiität kyläilystä ja sanot, että nyt on pakko mennä.

Tietysti yllätysvierailujen osalta tää on hivenen vaikeampaa. Jos asut yksin, sulla voi ”olla joku meno”, mutta perheellisillä joku perheenjäsen voi paljastaa olemalla ihan pihalla.

Meillä on tosi vaikeaa päästä sinne kauppaan, kun vieraat ilmoittavat olevansa lähdössä "kohtapuolin", kun kerrot että pitäisi ehtiä ostoksille. Eivät sen jälkeen liikahda pitkään aikaan mihinkään, vaikka yrität hoputtaa lähtemään.

Vierailija
9/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama ongelma meillä! Meillä ”piipahtaa” jatkuvasti kaveriperheitä ja serkkuja ja muita, joille on varmaan kymmeniä kertoja painotettu, että ovat kyllä lämpimästi tervetulleita käymään esim arkisin, mutta meillä lapset menevät nukkumaan klo 20 ja ihan viimeistään siihen mennessä on lähdettävä kotiin. Mutta kun ei. Nämä samat ihmiset pitää melkeinpä heittää ulos talosta kun ystävälliset vihjailut ja muistutukset eivät mene perille. Juuri pari päivää sitten sanoin vieraille klo 19.30, että nyt meidän lapsilla on aika mennä kylpyyn ja iltapalalle ja nukkumaan. Että nähdään sitten taas vaikka ensi viikolla joku päivä. Vein lapset pesulle ja sieltä tultuamme nämä vieraat olivat antaneet omien lastensa aloittaa legonrakennuksen lasten huoneessa. Kun ”ei heillä ole niin kiire kotiin kun heidän lapsensa eivät ole päiväkodissa eikä tarvitse aamulla herättää - laita ihan rauhassa vaan teidän lapset sänkyyn”. No milläs laitat kun toiset samanikäiset lapset leikkivät samassa huoneessa. Aika harva lapsi malttaa rauhoittua nukkumaan kun on leikkikaverit paikalla. Vasta kun kolmannen kerran sanoin että tämän päivän vierailut on nyt vierailtu, alkoivat pikkuhiljaa tehdä lähtöä, silti siinä kesti vielä lähemmäs tunnin kun piti tehdä sitä ja tätä. Ja asuvat siis parin kilometrin päässä.

Juuri tällaisia meidänkin vieraat ovat tyyliltään! En tiedä sitten, että puuttuuko tällaisilta ihmisiltä päästä joku olennainen palikka, kun mitään oppimista ei näissä tilanteissa vaikuta tapahtuvan. Aivan samaa vääntämistä kerta toisensa jälkeen, vaikka mitä yrittäisit.

Vierailija
10/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on muuta tekemistä, tee sitä muuta. Ota vieraat vaikka avuksi siivoukseen "sinä peset ikkunat, sinä tamppaat matot...". Jos sinulla on lähtö jonnekin, sanot että nyt pitää mennä.

Ovat sellaisia, että toteavat, että haluaisivat istua rauhassa: "puuhaa sinä vain, minä voin tässä lukea vaikka uutisia".

Vierailija
11/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä ole yhtäkään tutua, joka noin menettelisi. Pikemminkin tuntuu, ettei kukaan välitä tulla kylään ja jos tuleekin, niin kiire tuntuu olevan pois. Ehkä meillä ei sitten ole niin mukavaa tai seura ei vain kelpaa.

Vierailija
12/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tietysti että voi kuinka mukava kun tulitte käymään, keretään kyllä kahvit juoda, mutta klo 17 minulla on meno paikkaan x, ja pitää käydä vielä sitä ennen suihkussa. Vaikka menoa ei siis olisikaan. Jos taas tulevat niin myöhään että iltatoimet jo uhkaavat, niin sanot ihan suoraan että kiva kun poikkesitte nopeasti, mutta nyt alkaa teidän iltatoimet, joten katsotaan sitten paremmalla ajalla niitä kahveja.

Vierailija
13/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tapausta tieda kun nain kaynyt itselle, paras tapa ollut vetaa takki niskaan ja sanoa "sitten mennaan". Hetken ne siina ihmettelevat mutta tajuavat lahtea. Joku taisi joskus ehdottaa etta jaa sinne mutta sanoin nee nee, pakko tehda toita kun tulen takas / anoppi tulee / tulen vasta huomenna / keksi jotain omaa.

Vierailija
14/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole yhtäkään tutua, joka noin menettelisi. Pikemminkin tuntuu, ettei kukaan välitä tulla kylään ja jos tuleekin, niin kiire tuntuu olevan pois. Ehkä meillä ei sitten ole niin mukavaa tai seura ei vain kelpaa.

Hyvä sinulle! Laita osoitteesi tähän, niin ohjaan ensi kerralla nämä vieraat kylään luoksesi.

Vierailija
15/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tapausta tieda kun nain kaynyt itselle, paras tapa ollut vetaa takki niskaan ja sanoa "sitten mennaan". Hetken ne siina ihmettelevat mutta tajuavat lahtea. Joku taisi joskus ehdottaa etta jaa sinne mutta sanoin nee nee, pakko tehda toita kun tulen takas / anoppi tulee / tulen vasta huomenna / keksi jotain omaa.

Asuisinpa yksin. Nyt nopeat lähdöt ovat hankalia, kun kotona on pieniä lapsia, joiden pukemiseen yms. menee aikaa. Lähteminen on tosi stressaavaa, kun ei perhe saa sitä rauhassa hoitaa.

Vierailija
16/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen ehdottaa, että jää toisen kotiin odottamaan, kun kodin omistaja on lähdössä johonkin?

Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.

Vierailija
17/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tietysti että voi kuinka mukava kun tulitte käymään, keretään kyllä kahvit juoda, mutta klo 17 minulla on meno paikkaan x, ja pitää käydä vielä sitä ennen suihkussa. Vaikka menoa ei siis olisikaan. Jos taas tulevat niin myöhään että iltatoimet jo uhkaavat, niin sanot ihan suoraan että kiva kun poikkesitte nopeasti, mutta nyt alkaa teidän iltatoimet, joten katsotaan sitten paremmalla ajalla niitä kahveja.

Suostuvat lähtemään vasta samalla ovenavauksella pois, vaikka miten olisi etukäteen kertonut, että on menoa ja haluaisi ehtiä rauhassa valmistautua ennen sitä. Ei auta, toteavat vain että voivat katsoa vaikka TV:tä sillä aikaa, kun käyt suihkussa yms.

Vierailija
18/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen ehdottaa, että jää toisen kotiin odottamaan, kun kodin omistaja on lähdössä johonkin?

Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.

Tiedät varmaan vastauksen kysymykseesi itsekin: sukulainen.

Vierailija
19/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että aika lähteä. Jos haluaa, että muut soittavat sinun sävelmääsi, on sinun tehtäväsi toimia kapellimestarina.

Vierailija
20/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että aika lähteä. Jos haluaa, että muut soittavat sinun sävelmääsi, on sinun tehtäväsi toimia kapellimestarina.

Näin sanon, mutta olen älyttömän stressantunut näistä vierailuista. Samaa asiaa joutuu nimittäin hokemaan moneen otteeseen, kun viesti ei tahdo mennä perille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme