Mies ei ymmärrä vauvaa/lastaan
Meillä on miehen kanssa 4kk vanha vauva, joka on ollut kovasti masuvaivainen ja itkuinen syntymästään saakka. Sen hoito on pääasiassa jäänyt minun vastuulleni, koska mies ei kestä vauvan itkua, ja mies on esimerkiksi nukkunut yönsä meistä erillään jottei menetä yöuniaan, kun itse olen siis hoitanut yövalvomisetkin. Mies on vauvalle vihainen itkusta ja kaikenlaisesta "väninästä", vaikka olen koittanut selittää, että vauvalla ei ole muuta keinoa ilmaista itseään.
Olen itse tosi turhautunut selittämään tuota asiaa uudestaan ja uudestaan, olen koittanut tarjota erilaisia oppaita ja tiedonlähteitä, joista voisi lukea esim vauvan kehityksestä jotta ymmärrys paranisi, mutta ne eivät miestä kiinnosta, tai hän bongaa niistä mieleisensä asiat (esimerkiksi jos jossain lukee, että on ok jättää vauva hetkeksi itkemään yksin, jos meinaat hermostua, niin hän lukee, että on ok jättää itkevä vauva yksin jos sinua ei vaan huvita sitä hoitaa). Ollaan käyty asian vuoksi useammalla eri terveydenhuollon taholla juttelemassa, ja vauva käytettiin jopa lastenosastolle perusteellisissa tutkimuksissa (joissa mitään ei löytynyt), koska miehen mielestä vauvassa on jokin vika.
Joka toinen viikonloppu meillä on myös miehen isompi lapsi hoidossa, ja tuntuu, ettei mies ymmärrä senkään hoidosta mitään. Tänään tivasi lapselta aakkosia, ja kun ei osannut, niin vähätteli ja moitti kun ei onnistu. Eihän nyt herranjumala sen ikäisen tarvitsekaan osata....
Tuntuu että olen ihan pulassa tässä tilanteessa. Voiko sellainen ymmärrys vauvaa tai lasta kohtaan kehittyä jotenkin, vai onko se ihan turha toivo?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen ymmärtämättömyys johtuu ja miten ei edes halua muuttaa käytöstään? En itsekään nauti vauvan itkusta ja onhan se tosi kuluttavaa, mutta sen verran pälli toimii että tiedän sen olevan tahatonta... AP
Perheen vauva-narsissi on isä. Lapset ovat hänelle palvelijoita ja egon jatkeita, ei toisin päin.
Miehessä on vika, ei vauvassa tai lapsessa.
Ei se tuosta helpota. Mun mies oli vähän samanlainen meidän esikoisen kanssa, mutta pikkuhiljaa kasvoi siitä yli. Meidänkin esikoinen on viisi ja nuorempi pian kaksi, mies on huolehtivainen ja hyvä isä (ainakin hurjasti parempi kuin silloin esikoisen synnyttyä).
Sun miehellä on jo viisi vuotta kokemusta isänä olemisesta eikä käytös ole parantunut yhtään, vaikka apuakin on ilmeisesti haettu. Älä anna pienen lapsen kasvaa tuommoisen kusipään kanssa.
Aleksitymia - tunnesokeus? Erittäin yleistä suomessa, noin 10 Prosenttia väestöstä. Hieman enemmän miehiä kuin naisia.
Jokaisesta miehen kommentista alat huolestua. että tämähän on käyty läpi, tämä kuuluu lapsen kehitysvaiheeseen, on lapsen tapa kommunikoida, etkö sinäole sisäistänyt asiaa, etkö muista, kuule nyt voi kyse olla että sinulla itselläsi on joku kehityshäiriö tai tunne-elämän häiriö, ei näin tavallinen asia voi olla normaalille ihmiselle noin vaikea ymmärtää, onko sinulla koskaan tutkittu vaikka lapsena kehityshäiriöitä, kysehän voi olla vaikka hoitamaton tai ainakin analysoimaton aspegerin syndrooma, olisiko se hyvä tutkia sinun kohdalla niin tiedetään voiko se periytyä vai olisiko sinulla sitten joku muu kehityshäiriö kun eihän normaali ihminen pidä näitä lapsen kehitykseen liittyviä asioita noin ihmeellisenä kuin sinä, mikään ei läpäise sinun tajuntaa vaikka ollaan puhuttu ja luettu, täytyy olla kyse sinun kehityshäiriöstä tai defenssistä ja me tarvitaan nyt ammattilaisen apua.. blaa blaa blaa ja eiköhän äijä hiljene.
Mistä riivatusta AV-mammat kaivaa näitä ihan täysiä idiootti-miehiä? En voi käsittää...
On myös mahdollista että häntä on kohdeltu vauvana ja lapsena samalla lailla. Millaiset hänen vanhempansa ja heidän välinsä ovat? Mutta joka tapauksessa hän vahingoittaa lastaan tuolla, tämä on fakta.
Epäilen myös sitä että oma lapsuuden perheensä on ollut tuollainen. Mies vaikuttaa kovin kylmältä.. En osaa sanoa mikä auttaa, mutta hyvä jos olette hakeneet apua. En uskaltaisi jättää lasta tuolla tavalla käyttäytyvän ihmisen vastuulle.
Meillä oli ihan sama. Esikoinen oli koliikkivauva ja kolme vuotta vaivaava refluksi päälle. Olettehan te tutkituttaneet myös silent refluksin? Haastava temperamentti tarkoitti meillä myös vaikeaa uhmaikää, eikä mies suostunut ymmärtämään siitäkään mitään. Saatiin vielä useampi lapsi.
Kyllä se on miehen omassa lapsuudessa se pohja. Kun ei ole itse saanut, niin ei osaa toisellekaan antaa.
Yksin olen sitten lapset hoitanut, kun ei niitä uskalla miehelle jättää. Se mollaaminen ja ”etkö edes tuota osaa” -valitus alkaa heti, mutta saan ainakin myös nauttia heistä yksin.
Hienoa että ootte hakeneet apua!
Ap raukka (ja lapset). Toi ois mun painajainen. Joutuisin ottamaan kaiken vastuun lapsista, koska en kestä sitä, että lasten tarpeisiin ei vastata.
Vierailija kirjoitti:
ei miehessä vikaa ole. Ehkä mies ei vaan saa naiseltaan huomiota ja kunnioitusta. Siitä kunnioituksen puutteesta kielii tämäkin keskustelun avaus. Lapsi ei saa nousta parisuhteen edelle. Ensin parisuhde ja sen jälkeen lapsi
Herranen aika, kyseessä on muutaman kuukauden ikäinen vauva eikä mikään teini. Älä tee ikinä yhtään lasta, jos et tuon vertaa tajua.
Isäkin voi masentua, nyt käytte ihan lääkärin juttusilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei miehessä vikaa ole. Ehkä mies ei vaan saa naiseltaan huomiota ja kunnioitusta. Siitä kunnioituksen puutteesta kielii tämäkin keskustelun avaus. Lapsi ei saa nousta parisuhteen edelle. Ensin parisuhde ja sen jälkeen lapsi
Herranen aika, kyseessä on muutaman kuukauden ikäinen vauva eikä mikään teini. Älä tee ikinä yhtään lasta, jos et tuon vertaa tajua.
Joo en meinaa tehdä. Rasittavan kuuloista kitinää ja rääkymistä, mitä usein saa busseissa kuulla, kun vahemmat ei saa nykypäivän muksuihin mitään otetta. Suomen politiikka tukee vapaatakasvatusta, mikä on erittäin epätervettä politiikkaa. Nykypäivän Suomeen ei kannata muksuja tehdä. Onneksi elämässä on paljon muutakin kuin jälkeläisten tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vauva menee kyllä kaiken edelle, se on avuton olento ja vanhempiensa vastuulla, ja kaikkeni teen jotta vauvalla on kaikki hyvin. Vaikka se sitten tarkoittaisi parisuhteen päättymistä. Omassa lapsuudessani kärsin kovasti siitä, että äitini laittoi aina isän ja eronsa jälkeen miesystävänsä meidän lasten edelle, ja sitä virhettä en oman lapseni kanssa tee. AP
Miehet on vaan idiootteja eivätkä osaa aatella kuin itteesä.
Oikein kultakimpaleen olet lapsesi isäksi löytänytkään
Miksi lisäännyit tuollaisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen ymmärtämättömyys johtuu ja miten ei edes halua muuttaa käytöstään? En itsekään nauti vauvan itkusta ja onhan se tosi kuluttavaa, mutta sen verran pälli toimii että tiedän sen olevan tahatonta... AP
Siis sä et huomannut miehen k-päisyyttä silloin kun teillä oli hänen etälapsi hoidossa eikä hän tajunnut siitäkään lapsesta mitään? Tuollainen ois ainakin itselle huutomerkki yhteistä lasta vastaan- eihän tuosta molopäästä ole isäksi!
Joo täällä on sekin, että mies ei tajua vauvan viestejä yhtään. Vaikka päivittäin selitän, että kun vauvan äänensävy menee tällaiseksi, niin esim. ota lattialta syliin ennen itkua tai että siihen jokellukseen pitää vastata. Tai että haukotukset ja silmien hieromiset on väsymyksen merkkejä, jolloin pitää päästä vauvan nukkumaan ennen väsymysitkua.
Onko nää jotain ylivoimaisia juttuja miehille tajuta? AP