Mies ei ymmärrä vauvaa/lastaan
Meillä on miehen kanssa 4kk vanha vauva, joka on ollut kovasti masuvaivainen ja itkuinen syntymästään saakka. Sen hoito on pääasiassa jäänyt minun vastuulleni, koska mies ei kestä vauvan itkua, ja mies on esimerkiksi nukkunut yönsä meistä erillään jottei menetä yöuniaan, kun itse olen siis hoitanut yövalvomisetkin. Mies on vauvalle vihainen itkusta ja kaikenlaisesta "väninästä", vaikka olen koittanut selittää, että vauvalla ei ole muuta keinoa ilmaista itseään.
Olen itse tosi turhautunut selittämään tuota asiaa uudestaan ja uudestaan, olen koittanut tarjota erilaisia oppaita ja tiedonlähteitä, joista voisi lukea esim vauvan kehityksestä jotta ymmärrys paranisi, mutta ne eivät miestä kiinnosta, tai hän bongaa niistä mieleisensä asiat (esimerkiksi jos jossain lukee, että on ok jättää vauva hetkeksi itkemään yksin, jos meinaat hermostua, niin hän lukee, että on ok jättää itkevä vauva yksin jos sinua ei vaan huvita sitä hoitaa). Ollaan käyty asian vuoksi useammalla eri terveydenhuollon taholla juttelemassa, ja vauva käytettiin jopa lastenosastolle perusteellisissa tutkimuksissa (joissa mitään ei löytynyt), koska miehen mielestä vauvassa on jokin vika.
Joka toinen viikonloppu meillä on myös miehen isompi lapsi hoidossa, ja tuntuu, ettei mies ymmärrä senkään hoidosta mitään. Tänään tivasi lapselta aakkosia, ja kun ei osannut, niin vähätteli ja moitti kun ei onnistu. Eihän nyt herranjumala sen ikäisen tarvitsekaan osata....
Tuntuu että olen ihan pulassa tässä tilanteessa. Voiko sellainen ymmärrys vauvaa tai lasta kohtaan kehittyä jotenkin, vai onko se ihan turha toivo?
Kommentit (41)
Lisää vielä, että exä ei ymmärtänyt miestä lainkaan, pyrki pitämään erossa isästä ja vaati megalomaaniset elarit...
Mistä tuollainen ymmärtämättömyys johtuu ja miten ei edes halua muuttaa käytöstään? En itsekään nauti vauvan itkusta ja onhan se tosi kuluttavaa, mutta sen verran pälli toimii että tiedän sen olevan tahatonta... AP
Joo, ei tuosta tule mitään. Sulle on toedossa sana kuvio kuin miehelläsi on nyt exänsä kanssa. Onnea yh-vanhempana oloon.
Ja sinä olet mennyt tekemään lapsen miehen kanssa joka ei ymmärrä edellisiäkään koska.... ?
Tunnevammainen tyyppi. Empatiakyky puuttuu?
Älä missään nimessä anna miehen vähätellä lapsiaan. Täällä on hyvä esimerkki siitä mitä siitä seuraa.
Onko jotenkin erikoisen keskenkasvuinen muutenkin???
Tai sitten on jotain hahmottamisvaikeuksia, asperger tms.
- mutta aika ihme, kun tietokaan ei ilmeisesti sitten mene perille - tai ehkä sitten jotenkin kieltää omia ristiriitaisia tunteitaan ja se vaikuttaa tiedonkin vastaanottoon...
Ehkä oppii ja tottuu ajan myötä? Tosin kyllähän tuollaista käytöstä on ilmeisesti muillakin miehillä, kun vastaavaa lukenut ennenkin. Pääasia on, ettei vahingoita lasta.
Kuulostaa aspergerilta.
T: Assi itsekin
Minkä ikäinen on isompi lapsi? Opin itse 3-vuotiaana lukemaan, joten ainakin silloin olisi syytä osata edes aakkoset
Etkö ennen vauvaa huomannut kuinka mies kohteli entistä lastaan? Tunsitteko toisenne vain vähän aikaa
ennen kuin piti vauva tehdä? Turha toivoa hänestä huolehtivaa ja kannustavaa isää, parempi kun alat
katsella omaa kotia ettei taas uuden lapsen elämää pilaa moittiva ja piittaamaton isukki.
Olen epäillyt itse tuota aspergeria, mutta vaikka se olisikin se, niin olisiko tilanne jotenkin autettavissa? Voiko aspergeria jotenkin hoitaa?
Ja ei, ei keretty kauaa tuntea, mutta se voivottelu ja kettuilu ei nyt auta tässä vaiheessa.
Ja lapsen parasta tässä ajattelen, siksi täällä kyselenkin, jos kellä olisi kokemusta vastaavasta, että voiko tilanne parempaan muuttua. Koska en aio antaa lapsen kasvaa tällaisessa ympäristössä, jos tilanne ei muutu parempaan suuntaan. Apua ollaan kyllä haettu. AP
Hrrr.. tuli ihan kylmät väreet. Minkä ikäinen se miehen vanhempi lapsi on? Vaikuttaa kyllä miehesi erittäin v^ttumaiselta ihmiseltä.
Tuskinpa enää tässä vaiheessa kykenee tuollaisesta tunnevammaisuudesta oppimaan pois. Voi olla neurologisia häiriöitä, älykkyydessä puutteita tai muuten vaan jäykkä kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen se miehen vanhempi lapsi on?
5-vuotias. AP
Kumman aloitteesta aloitte hankkimaan lasta? Tiedätkö miehen taustoista tarkemmin miksi erosivat? oletko nähnyt miten mies aiemmin on touhunnut esikoisen kanssa? Oletko eksän kanssa tekemisissä? Voisitko kysyä häneltä miten mies hoisi aiemmin lapsenhoidon? Millaiset odotukset miehellä oli lapsenhoidosta? Havahduitko itse tilanteeseen vasta kun on liian myöhäistä?
Meillä on vähän sama juttu paitsi että kyseessä on ensimmäinen lapsemme, joka on nyt pari kuukautta vanha.
Mies ei ymmärrä vauvan tapaa kommunikoida. Siis jos vauva on sitterissä ja ääntelehtii, ojentelee käsiään, ääntely alkaa olemaan melko vaativan kuulloista jne. Mies vain ihmettelee hermostuneena että mikähän sitä vaivaa kun se pitää tuollaista ääntä. Sitten sanon sille (joka ikinen kerta), että se on vauvan tapa kommunikoida. Vastaa sille, ota se syliin ja juttele sille. Vaikka lukisit sille Tokmannin mainosta, ei mitään väliä. Juttele sille, ota se syliin. Niin ei mene perille. Joka kerta sama ihmettely. "Mikä sitä vaivaa, miksi se ääntelee noin". Ja jos tämä ääntely tapahtuu silloin kun vauva on miehen sylissä, niin eipä ole miehen sylissä kovinkaan kauaa.
Jos menen vaikka suihkuun ja sanon että ole hetki vauvan kanssa, niin mies voi laittaa sen sitteriin ja pahimmassa tapauksessa unohtaa sen vaikka keittiöön kun itse menee olohuoneeseen. Sitten löydän vauvan yksin sitteristä keittiöstä kun mies katsoo olohuoneessa televisiota.
Turha toivo.