Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden pukukoodi??!

Hämmästynyt
21.04.2018 |

Serkkuni kertoi saaneensa hääkutsun, jossa oli maininta ”Pukukoodi iltapuku”. Yhdessä hämmästelimme moista tosi paljon. Käsityksemme mukaan normaaleihin hääkutsuihin ei kuulu laittaa pukukoodina, vaan protokollana hyvien tapojen mukaisesti häävieraiden pitäisi ihan itse tajuta pukeutua asiallisesti juhlan luonteen mukaan. Eli naisilla juhlapuku, joka tarkoittaa, että valkoiset, vaaleat mekot kiellettyjä, jotta eivät vie huomiota juhlan ” kuningattarelta” eli morsiamelta. Ja miehillä itsestäänselvyys on puku.
Kiinnostaisi kuulla, mitä mieltä muut ovat asiasta. Niin ja kyseessä isot ns. muutoin normaalit kesähäät... 😊

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin, että meidän häihin voi tulla millä puvulla haluaa. Vaatteet eivät ole tärkeät, läsnäolo kylläkin. Monilla miehillä oli puvut, muutamilla kauluspaita ja farkut. Muutama tuli shortseilla ja pikee paidalla. Naislla taisi pääosin olla jotkin kevyet mekot. Eivät kai varsinaisesti olleet mitäö iltapuku tasoa. Lämpöä oli 43 astetta, joten shortsit ja t-paita olisi ollut paras valinta.

Niin?

Vierailija
22/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti pukukoodia "iltapuku" ei ole olemassakaan, se on "tumma puku".

Itse olen ymmärtänyt, jotenkin niin että iltapuku on astetta rennompi kuin juhlapuku. Esimerkiksi minulle miehenä iltapuku saattaa olla tummapuku tai smokki mutta frakki saattaisi minulle vieraana, ehkä olla jo ylipukeutumista, jos kyse olisi "rennoista kesähäistä." Mutta jos kyse olisi vaikka Suomen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotosta, epävirallisemmin Linnan juhlista, niin smokkiin pukeutuminen olisi minulta etikettivirhe, koska se olis liian "arkinen."

Smokki EI OLE iltapuku. Jos mies ei harrasta akateemisia juhlia ja juhlii muutenkin harvakseltaan, niin tumma puku (siis musta) täyttää tarpeen erinomaisesti. Smokki on niille jotka luulevat pari Bond-elokuvaa nähneensä osaavansa pukeutua juhlaan. Smokkia siis EI SAA sekoittaa juhlapukuun.

Nykyisin poikkeukseksi on muodostunut sulhanen itse. Sulhanen saa pukeutua haluamallaan tavalla. Smokkia näkeekin aika paljon wt-häissä hääpukuna.

Smokki nimenomaan ON iltapuku. Frakki on juhlapuku, shaketti päiväpuku. Näiden kaikkien tilalla voi käyttää tummaa pukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hääpari haluaa, että vieraat pukeutuvat esim. valkoiseen ja silloin on ihan hyvä ilmoittaa asiasta.

Vierailija
24/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti pukukoodia "iltapuku" ei ole olemassakaan, se on "tumma puku".

Itse olen ymmärtänyt, jotenkin niin että iltapuku on astetta rennompi kuin juhlapuku. Esimerkiksi minulle miehenä iltapuku saattaa olla tummapuku tai smokki mutta frakki saattaisi minulle vieraana, ehkä olla jo ylipukeutumista, jos kyse olisi "rennoista kesähäistä." Mutta jos kyse olisi vaikka Suomen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotosta, epävirallisemmin Linnan juhlista, niin smokkiin pukeutuminen olisi minulta etikettivirhe, koska se olis liian "arkinen."

Smokki EI OLE iltapuku. Jos mies ei harrasta akateemisia juhlia ja juhlii muutenkin harvakseltaan, niin tumma puku (siis musta) täyttää tarpeen erinomaisesti. Smokki on niille jotka luulevat pari Bond-elokuvaa nähneensä osaavansa pukeutua juhlaan. Smokkia siis EI SAA sekoittaa juhlapukuun.

Nykyisin poikkeukseksi on muodostunut sulhanen itse. Sulhanen saa pukeutua haluamallaan tavalla. Smokkia näkeekin aika paljon wt-häissä hääpukuna.

Sinulla taisi lipsahataa tahaton lipsahdus. Tarkoitit varmaan sanoa, että smokki ei ole juhla-asu. Smokkia käytetään yleensä kello 18 jälkeen.

Smokki on intiimi ilta-asu, johon sopii musta tai yönsininen matriaali. Smokin juhlavuutta voidaan  lisätä silkkisin kauluskääntein, erikoisvalmisteinen paidalla, joka vaatii solmukkeen, sekä leveä silkkivyö tai liivit. Smokkia ei voi kuitenkaan käyttää häissä.

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että tumma puku ajaa saman asian; smokki kun ei ole "vakiintunut" Suomessa juhla-asuksi yleisesti.  - Ja, jos  sen valitsisin itse päälleni saataisin kieltämättä kokea, että olen lähdössä naamiaisiin.

Ylistys tumman puvun monikäyttöisyydelle (! )

Tumma puku korvaa yleensä juhlapuvun jopa presidentin vastaanotolla. Tumma puku on musta (, mutta voi olla myös tummansininen), Tumma puku sopii myös iltapäivävastaanotolle, cocktailkutsuille, häihin, vierailulle ja onnittelukäynneille...

Frakki on suurten juhlien asu ja se on aina musta tai yönsininen. Frakin voi korvata ainoastaan mustalla puvulla. Frakin ja mustan puvun kanssa voidaan käyttää pieniä kunniamerkkejä ellei toisin määrätä. (Tai jos osallistuu Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän juhlaan, jota on Suomessa tavattu pitää Suomen arvokkainpana (juhla) tilaisuutena, jossa käytetään isoja kunniamerkkejä).

Frakin kanssa käytetään aina valkoisia liivejä, paitsi akateemisissa päivätilaisuuksissa, jolloin on käytössä mustat liivit. Solmuke on aina valkoinen. Tummaa solmuketta käyttävät ainoastaan hovimestarit.

Vierailija
25/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukukoodi on tosiaan vieraalle helpotus ja apu.

Ottakaa sitten myös selvää, mitä ne koodit tarkoittavat. Iltapuku on se rennompi iltajuhlan asu. Saa olla myös lyhyt. Juhlapuku on se pitkä mekko tarkkoine sääntöineen ja frakki miehelle. Eli ihan hyvä koodi iltahäihin.

Vierailija
26/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus hääpari haluaa, että vieraat pukeutuvat esim. valkoiseen ja silloin on ihan hyvä ilmoittaa asiasta.

No. Yleisesti otaten, jos hääpari haluaa, tai toivoo vierailtaan mitä tahansa "tavallisuudesta poikkeavaa", niin sen on syytä mainita siitä hyvissä ajoin hääkutsussa. - Ja me kutsutut pyrimme tuota toivetta toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan, emmekä ainakaan esitelmöimään siitä, että kuinka hääparin tulisi viettää ja haluta viettää häitään niinkuin me itse koemme ja tunnemme, että mikä on oikein ja sopivaa. - Oli kyse sitten juhla-asu valinnoista tai siitä mikä on tai olisi sovelias häälahja tai vaikka sitten hääparin toive viettää juhlat "aikuisten juhlana" ja pyyntö, ettei juhlapaikalle saapuisi kutsutun (parin) lisäksi heidän tai kenenkään muunkaan lapsia (tai muuta jälkikasvua). - Olkoonkin, että tällaisen pyynnön toteuttaminen saattaa osalla vaatia "hieman" vaivannäköä enemmän kuin silloin, jos lapset olisivat yhtälailla kutsuttujen joukossa. Kyse ei minusta ole itsekkyydestä, vaan siitä, että minusta meillä jokaisella on oikeus ja mahdollisuus järjestää omalla tavallaan ja omien mieltymystensä mukaiset häät(kin).    

Vierailija
27/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa sitten myös selvää, mitä ne koodit tarkoittavat. Iltapuku on se rennompi iltajuhlan asu. Saa olla myös lyhyt. Juhlapuku on se pitkä mekko tarkkoine sääntöineen ja frakki miehelle. Eli ihan hyvä koodi iltahäihin.

Esimerkiksi kuninkaallisissa häissä ainakin niillä vierailla jotka kutsutaan illalliselle on iltapuku, vaikka vihkiminen onkin jo päiväaikaan. Normaalilla suomalaisparilla ei tietenkään ole yhtä suuren luokan juhlallisuuksia, mutta etiketin mukaan iltapuku häissä on hyväksyttävä.

Vierailija
28/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin, että meidän häihin voi tulla millä puvulla haluaa. Vaatteet eivät ole tärkeät, läsnäolo kylläkin. Monilla miehillä oli puvut, muutamilla kauluspaita ja farkut. Muutama tuli shortseilla ja pikee paidalla. Naislla taisi pääosin olla jotkin kevyet mekot. Eivät kai varsinaisesti olleet mitäö iltapuku tasoa. Lämpöä oli 43 astetta, joten shortsit ja t-paita olisi ollut paras valinta.

43 asteen helteessä ja juhlat tilassa, jossa ei ole ilmastointia? Tämä voi tapahtua vain Suomessa.

Vierailija
29/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kuninkaallisissa häissä ainakin niillä vierailla jotka kutsutaan illalliselle on iltapuku, vaikka vihkiminen onkin jo päiväaikaan. Normaalilla suomalaisparilla ei tietenkään ole yhtä suuren luokan juhlallisuuksia, mutta etiketin mukaan iltapuku häissä on hyväksyttävä.

Kai nyt kuninkaallisten häiden illallisille sentään kaikki laittavat juhlapuvun?

Vierailija
30/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt kuninkaallisten häiden illallisille sentään kaikki laittavat juhlapuvun?

"Heh." En tiedä miksi minua alkoi hymyilyttää kun näen mielessäni rouva Hyacinth "pokka pitää" Bucketin kertoo rakkaalle Ricahrdilleen  kutsussa olevasta toiveesta (/ pukuetiketti maininnasta) "iltapuku" ja tulkitsee sen tarkoittavan samaa, kuin se asu, jossa hän tapaa mennä nukkumaan....

Vierailija
31/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Heh." En tiedä miksi minua alkoi hymyilyttää kun näen mielessäni rouva Hyacinth "pokka pitää" Bucketin kertoo rakkaalle Ricahrdilleen  kutsussa olevasta toiveesta (/ pukuetiketti maininnasta) "iltapuku" ja tulkitsee sen tarkoittavan samaa, kuin se asu, jossa hän tapaa mennä nukkumaan....

Useampi luulee, että ’iltapuku’ on se asu, missä mennään linnanjuhliin, mutta ei se ole sitäkään. Nämä löytyy helposti googlaamalla. Iltapuku on se rennompi iltajuhlan asu, myös lyhyt. Juhlapuku on se pitkä puku juhlalaukkuineen ja kampauksineen.

Vierailija
32/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukukoodissa ilmoitetaan vain miehen pukeutuminen (tumma puku, frakki, smokki tms.). Nainen pukeutuu sitten sen mukaisesti, juhlan luonteen ja erityisesti kellonajan huomioiden.

Naisen pukua ei koskaan merkitä pukukoodiin.

Olisi aivan kamalaa, jos olisi useammat häät ja kaikkiin eri pukukoodi. Kallista ostaa kaikkiin eri vaatteet.

Vierailija
33/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on minimalistinen vaatevarasto niin kaapissa on 1-3 mustia perusmekkoja, jotka eivät käy iltapuvusta. Tällöin voi toki laittaa alle maksimittaisin hameen ja meillä on "iltapuku". Tai sitten vuokrata juhliin jostain sen iltapuvun. Kannattaa tosin miettiä, haluaako panostaa juhliin niin paljon rahallisesti.

Kutsu tarkoittaa sitä, että sinut on kutsuttu. Ei sitä, että "on pakko mennä".

Vierailija
34/35 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on minimalistinen vaatevarasto niin kaapissa on 1-3 mustia perusmekkoja, jotka eivät käy iltapuvusta. Tällöin voi toki laittaa alle maksimittaisin hameen ja meillä on "iltapuku". Tai sitten vuokrata juhliin jostain sen iltapuvun. Kannattaa tosin miettiä, haluaako panostaa juhliin niin paljon rahallisesti.

Kutsu tarkoittaa sitä, että sinut on kutsuttu. Ei sitä, että "on pakko mennä".

"Musta perusmekko" käynee pikkumustasta, mikä sopii iltapukujuhliin. Naisen iltapuvun ei tosiaan tarvitse olla pitkä, se voi olla jopa housupuku. Ja toisaalta mikä tahansa pitkä hame ei käy frakkijuhlan puvuksi.

Vierailija
35/35 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIS UPEETA ITE OLLA JOSKUS HÄISSÄ ITE VIERAANA PUVUSSA+SMOKISSA JA SIT MENNÄ NAIMISIIN SMOKISSA 4+2-6. 2+1-3 KERTAA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi