Kerro yhdellä lauseella mitä tarkoittaa vapaa kasvatus?
Kommentit (11)
Otetaan lapsi päätöksentekoprosessiin mukaan.
Ei aseteta rajoja eikä vaadita mitään tapoja.
Rajojen totaalista puutetta, mikä aiheuttaa lapselle loppupeleissä vain ahdistusta ja siitä kasvaa häiriköivä juippiteini joka ei kunnioita mitään tai ketään. Tämä taas on vanhempien vika ja aiheuttaa aikuisenakin ongelmia kiperissä tilanteissa, esim. parisuhteessa tapahtuvan riidan aikana.
Minä varmaan olen nyt vapaan kasvatuksen edustaja: löysin 17 v ja 9 kk vanhan pojan taskusta tupakat ja luulen etten sano asiasta mitään.
Olen niiiiiin väsynyt.... voi kun muuttaisi jo pois...
Vihervasemmistolainen perhe-elämä.
Vapaa kasvatus: lapsen oikeus elää turvallisten vanhempien kanssa ja päättää omista tekemisistään niin kauan, kun ei satuta muita eikä itseään.
Kasvatetaan esimerkillä, ei rangaistuksen pelolla.
Selkärangattomat trendivanhemmat eivät osaa oikeasti kasvattaa lastaan oikeisiin arvoihin.
Minä luin jo teininä kirjan Summerhill, jossa oli kerrottu vapaasta kasvatuksesta. Lähes kaikki ovat ymmärätneet sen idean väärin. Vapaassa kasvatuksessa lapselle annetaan vastuu teoistaan. Jos lapsi rikkoo huoneensa ikkunan, hänen pitää kestää kylmyyttä tai keksiä itse, miten tilanteen saa korjattua. Vaikka nuorena ajatus oli minusta loistava, niin myöhemmin tajusin, että se on liikaa vaadittu lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin jo teininä kirjan Summerhill, jossa oli kerrottu vapaasta kasvatuksesta. Lähes kaikki ovat ymmärätneet sen idean väärin. Vapaassa kasvatuksessa lapselle annetaan vastuu teoistaan. Jos lapsi rikkoo huoneensa ikkunan, hänen pitää kestää kylmyyttä tai keksiä itse, miten tilanteen saa korjattua. Vaikka nuorena ajatus oli minusta loistava, niin myöhemmin tajusin, että se on liikaa vaadittu lapselta.
Minäkin olen lukenut summerhillin, ja uskon häneen.
Minulla on hyvä ystävä, joka ei ole koskaan tehnyt mitään lasten puolesta. Jos lapsi unohti pakata uimapuvun, niin voi voi. Etc.
Siis äitinä patalaiska. Ja nyt lapset aikuisuuden kynnyksellä ovat paljon ahkerampia kuin kenenkään muun kaverin lapset.
Perheen lapset elää kuin siat pellossa.