Mitä tehdä kun hormonaallinen ehkäisy ei vain sovi ja mies ei huoli kortsua
Läheisyys on jäänyt aika minimiin. Strelisaatioon olemme liian nuoria ja lisääntymishaluisia, muttemme nyt. Voiko mies tosiaan painostaa minut ottamaan kierukan tai hormonikapselin, jollen halua? Millaisia kokemuksia hormonikierukasta tai kuparikierukasta? Entä kapselista? kapselista kuulin, että on äärimmäisen vaikeaa pudottaa painoa sen jälkeen ja siitä jää käteen kammottava arpi.
Kommentit (62)
Käske äijäs vetämään pelkästään saviruukkuun?
Ekaksi: mies ei voi pakottaa sua mihinkään. Saat itse päättää omasta kehostasi.
Jos hormonaalinen ehkäisy ei sovi, niin ei sitten kierukat, nuvaring tai kapselitkaan. Nykyään synnyttämättömätkin haluavat ja saavat kierukoita, mutta sen asentaminen voi edelleen olla aika hirveää. Eivätkä ne muutenkaan ongelmittomia ole.
Siis vaihtoehdoksi jää käytännössä kondomi tai vaginaalisista yhdynnöistä pidättäytyminen. Varmojen päivien laskeminen, keskeytetty yhdyntä tms. ei ole mitään oikeita ehkäisymenetelmiä.
Jos nämä vaihtoehdot eivät käy, sitten teidän pitää harkita eroa. Hormonaalinen ehkäisy ON isompi juttu kuin kondomin käyttö, joten näkisin että jos mies haluaa harrastaa vaginayhdyntöjä, on hänen hommansa joustaa tässä asiassa. Sinänsä "mielenkiintoinen" tilanne jos miehelle kondomittomuus on tärkeämpää kuin se voitteko harrastaa ylipäätään seksiä tai olla yhdessä.
Ohis, mutta hiukan särähtää korvaan, kun jotkut iloitsevat kuukautisten poisjäännistä. En rakasta menkkoja, mutta jos ei niitä olisi, tuntuisi että kropassa on jotain pahasti vialla.
Ite oon käyttäny ladycompia (pearly) yli kaks vuotta ja raskaaksi en oo tullut. Oma kierto on aina 28pv, mutta jos sulla on epäsäännöllinen, nii en sitte tiiä paljonko saa sallittuja päiviä. Onhan se silleen aika harmi et yleensä just oviksen aikaan ois ne isoimmat halut, mut kortsulla mennään. Ostin laitteeni käytettynä 150e, joten ei ees tullu niin kalliiks, kuin mitä uus maksaa. :)
Minä "suostuin" kokeilemaan hormonaalista ehkäisyä, minipillereitä, koska mies niin usein sanoi että eihän se seksi kortsun kanssa ole kuin ihan murto-osan nautinnosta verrattuna paljaalla... Huonoitsetuntoisena en halunnut olla huonompi kuin miehen eksät, joiden kanssa päässyt nauttimaan oikeasti. Mies ei siis mitenkään "pakottanut" ja sanoi että kortsulla mennään jos minä en muuta ehkäisyä halua kokeilla, mutta tuo jatkuva ihanan seksin haikailu kyllä edesauttoi päätöstäni. Nyt on useampi merkki kokeiltu ja sain lisäkiloja (ikinä ennen elämässäni en ole yhtä nopeasti lihonut), mielialaoireita, lähes jatkuvasti kivuliaan turvonneet rinnat, haluttomuutta ja melkeinpä tunnottomuutta alapäähän, kuivat limakalvot, seksi sattuu. Menkat tulevat harvakseltaan mutta ovat sitäkin kamalammat kun tulevat. Akne minulla oli jo valmiiksi, se ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Lähemmäs vuoden on tämä kokeilu kestänyt ja aion lopettaa, miehelle annoin aikaa tottua ajatukseen kortsuista sekä hankkia itselleen sopivia, käytän loppuun jo ostamani pillerit (muutama viikko vielä). Olen menossa myös ehkäisyneuvontaan juttelemaan kuparikierukan mahdollisuudesta, mutta minulla on nikkeliallergia enkä tiedä soveltuuko kierukka. En sitä myöskään ihan heti halua, koska haluaisin vähän aikaa elämästäni vielä olla vapaa ehkäisyn sivuvaikutuksista... Kortsusta ei itselleni ole yhtään mitään harmia, ainut harmi siinä on epävarmuus jos luiskahtaa paikaltaan tai menee rikki, mutta oikeankokoisilla pitäisi tuonkin asian korjaantua.
Caya pessaari, saa ihan apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja on yhtä lailla siinä ehkäisykapselissa tai hormonikierukassa. Kuparikierukkaa en saanut koska mulla on paha nikkeliallergia ja muutenkin runsaat vuodot.
No meillä oli kondomi + persona ehkäisytietokone + keskeytetty käytössä monta vuotta. Saatiin lapsi kun jätettiin nuo pois ja lasten välissä toimi taas tuo ehkäisy. Nykyään miehellä vasektomia. Mutta hormonit eivät ole mitään karkkeja, niissä on myös riskejä kuten esim. veritulppariski! Itselle tekivät mm. mielialaoireita. Ei vaan sovi. Se on pieni epämukavuus kondomi miehellä verraten mitä hormonit voi tehdä naiselle. Ja jos toista rakastaa niin ei tosiaan pakotan hormoneja syömään! N37
No ei ole yhtä lailla hormoneja, kun kerran estrogeeni puuttuu. Siksi ehkäisykapseli sopiikin monille, joille ei yhdistelmäpillerit sovi. Ei veritulppariskiä!
Ai niin, kortsujen kieltämättä huono puoli on HINTA. Mutta yhdynnät ovat muutenkin harventuneet jokapäiväisestä siihen että kerran tai max 2 kertaa viikossa siihen päädytään, joten jos sama tahti jatkuu niin ei hintakaan tule esteeksi. Turhaan myrkytän kroppaani vaikka halvemmaksi tulisikin. Tietysti on se mahdollista että hormonaalisen lopetettuani haluan seksiä useammin, mutta mies tuskin itse taas haluaa joten eiköhän noilla sitten pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja on yhtä lailla siinä ehkäisykapselissa tai hormonikierukassa. Kuparikierukkaa en saanut koska mulla on paha nikkeliallergia ja muutenkin runsaat vuodot.
No meillä oli kondomi + persona ehkäisytietokone + keskeytetty käytössä monta vuotta. Saatiin lapsi kun jätettiin nuo pois ja lasten välissä toimi taas tuo ehkäisy. Nykyään miehellä vasektomia. Mutta hormonit eivät ole mitään karkkeja, niissä on myös riskejä kuten esim. veritulppariski! Itselle tekivät mm. mielialaoireita. Ei vaan sovi. Se on pieni epämukavuus kondomi miehellä verraten mitä hormonit voi tehdä naiselle. Ja jos toista rakastaa niin ei tosiaan pakotan hormoneja syömään! N37
No ei ole yhtä lailla hormoneja, kun kerran estrogeeni puuttuu. Siksi ehkäisykapseli sopiikin monille, joille ei yhdistelmäpillerit sovi. Ei veritulppariskiä!
Mutta jos minipilleritkään eivät sovi niin sitten ei sovi kapselikaan. Kierukka saattaa sopia koska on pienempi pitoisuus, mutta paikallinen vaikutus niin voimakas että todennäköisesti kuivattaa alapään koppuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko mies tosiaan painostaa minut ottamaan kierukan tai hormonikapselin, jollen halua?
Kysytkö sinä tätä muilta?
No jos lapsi ei ole katastrofi, niin keskeytetty ja oletetun oviksen ympärillä kumi. Hyvin toiminut meillä, mutta toisaalta aina on lapsi sinänsä ollut ajatuksena ihan okei. Lapset on saaneet alkunsa sitten ihan suunnitellusti kumminkin.
Miksi et voisi laittaa kuparikierukkaa? Minä en myöskään halua enää käyttää mitään hormoneja, joten laitoin kuparikierukan pari vuotta sitten. Nyt kävin sen poistamassa lapsitoiveiden vuoksi. Kuparikierukka ei sisällä mitään hormonia joten se ei muuta sinua mitenkään. Eli ei tule lihomista, mielialan vaihteluita jne. Kuukautiset tulevat "luomuna" normaalin kierron mukaan koska kierukka ei vaikuta niihin. Sen laittaminen ja poistaminen on nopea toimenpide ja minulla ei ainakaan tuntunut missään.
Kaikki hormonivalmisteet saattavat aiheuttaa ties mitä sivuvaikutuksia (ainakin minulla ja siksi en niitä enää käytä). Jos menet laittamaan jonkun ehkäisykapselin tai hormonikierukan niin sitä ei ihan heti pois otetakkaan jos ei tunnu hyvältä. Tai ehkä otetaan mutta rahat meni hukkaan. Lisäksi jos pari vuottakin tuollaista käytät niin poiston jälkeen menee aikansa ennenkuin "palautuu".
En ole kuullut kuparikierukasta muuta huonoa kuin että saattaa aiheuttaa runsaampia ja kivuliaampia kuukautisia. Itselläni oli muutama ensimmäinen kuukausi mutta sitten tasaantui. Lisäksi poiston jälkeen ei tapahtunut mitään muutoksia koska olin ollut kokoajan "oma itseni" syystä että kierukka ei tosiaan eritä hormonia. Suosittelen lämpimästi sinun harkitsemaan kuparikierukkaa tuossa tilanteessasi, uskon että sinä ja miehesi olette molemmat tyytyväisiä ratkaisuun. Minä ainakin aion laittaa kuparikierukan uudestaan sitten kun taas on aika ehkäisyn käyttöön.
Itselleni ei sovi hormonaalinen ehkäisy eikä kuparikierukka, ja kortsuista en tykkää itse eikä poikakaverikaan, suostuisi toki käyttämään. Ollaan kuitenkin käytetty keskeytettyä yhdyntää jo muutama vuosi, sama juttu edellisen avopuolison kanssa. Raskaaksi en ole tullut, mutta voihan olla että mussa on jotain vikaa enkä tulisi raskaaksi yrittämälläkään. Tai sitten on käynyt tuuri. Tätähän ei tietty voi kenellekään suositella, jos raskaus olisi katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi laittaa kuparikierukkaa? Minä en myöskään halua enää käyttää mitään hormoneja, joten laitoin kuparikierukan pari vuotta sitten. Nyt kävin sen poistamassa lapsitoiveiden vuoksi. Kuparikierukka ei sisällä mitään hormonia joten se ei muuta sinua mitenkään. Eli ei tule lihomista, mielialan vaihteluita jne. Kuukautiset tulevat "luomuna" normaalin kierron mukaan koska kierukka ei vaikuta niihin. Sen laittaminen ja poistaminen on nopea toimenpide ja minulla ei ainakaan tuntunut missään.
Kaikki hormonivalmisteet saattavat aiheuttaa ties mitä sivuvaikutuksia (ainakin minulla ja siksi en niitä enää käytä). Jos menet laittamaan jonkun ehkäisykapselin tai hormonikierukan niin sitä ei ihan heti pois otetakkaan jos ei tunnu hyvältä. Tai ehkä otetaan mutta rahat meni hukkaan. Lisäksi jos pari vuottakin tuollaista käytät niin poiston jälkeen menee aikansa ennenkuin "palautuu".
En ole kuullut kuparikierukasta muuta huonoa kuin että saattaa aiheuttaa runsaampia ja kivuliaampia kuukautisia. Itselläni oli muutama ensimmäinen kuukausi mutta sitten tasaantui. Lisäksi poiston jälkeen ei tapahtunut mitään muutoksia koska olin ollut kokoajan "oma itseni" syystä että kierukka ei tosiaan eritä hormonia. Suosittelen lämpimästi sinun harkitsemaan kuparikierukkaa tuossa tilanteessasi, uskon että sinä ja miehesi olette molemmat tyytyväisiä ratkaisuun. Minä ainakin aion laittaa kuparikierukan uudestaan sitten kun taas on aika ehkäisyn käyttöön.
Eikö nikkeliallergia saata olla esteenä? Ap ei maininnut, omalta kohdaltani mietin... Monille tuon asentaminen on kyllä erittäin kivuliasta ja kivuliaat krampit saattavat jatkua pitkään, samoin kuin tiputteluvuoto.
Lateksittomista kondomeista puhutaan hyvin vähän. Ovat varmasti todella nautinnollisia.
Idiootti mies, mutta voi olla että joskus itsekin kaipaat kortsuista luopumista. Mulla on erittäin hyviä kokemuksia kuparikierukasta. Se on ollut mulla nyt 1,5 vuotta ja ei oo ollut minkäänlaisia ongelmia. Menkat oli jo ennestään melko helpot, nyt ne kestää ehkä päivän pidempään mutta edelleenkään ei mitään ongelmaa niiden kanssa, ei kipuja. Kuulemma se uusi gynefix-kierukka ei edes vaikuta menkkoihin. On vaan ihan huippu fiilis kun on päässyt irti siitä hormonikierteestä ja tietää että oma hormonitoiminta pyörii. Laitto nipisti vähän mutta ei ollu mitään siihen nähden että kierukkaa voi pitää 5 vuotta.
Uudenlainen pessaari Caya olikin jo mainittu täällä. Itsellä ei ole kokemusta, olisin ostanut sellaisen jokunen vuosi sitten ulkomailta, mutta eivät suostuneet myymään ilman reseptiä. Nykyisin sitä saa myös Suomesta ja siis ilman reseptiä.
Kuparikierukan myötä vuodon määrä lisääntyi ja kivut pahenivat. Jaksoin sinnitellä sen kanssa 2,5 vuotta, mutta valitettavasti poisto ei auttanut kipuihin vaan kärsin edelleenkin kovista kuukautiskivuista ja kramppien aiheuttamista pyörtymiskohtauksista 😔
Nykyisin ehkäisy hoituu varmojen päivien ja kondomin yhdistelmällä. Käytän Clue-kuukautissovellusta, joka laskee hedelmälliset päivät ja johon voi merkitä kaiken aamulämmöistä kuukautiskipujen laatuun ja seksikertoihin.
Oma kupparikierukka asetettiin nukutuksessa.
Hinta 500 eur
Ei sattunut
Musta on muutenkin vähän outo argumentti (esim viesti 35) että kierukan laitto sattuu. Asennus sattuu muutaman sekunnin, kramppeja voi tulla päivä pari (itselleni ei tullut lainkaan) mutta se on paikoillaan sitten vuosikausia. Elämässä joutuu välillä kestämään pientä epämukavuutta, on viisaudenhampaan poistoa, leikkauksia, synnytyksiä. Ja jos vertaa kierukan laitto jonka jälkeen se on sun sisällä 5 vuotta ja oma hormonitoiminta vs. esim. pillereistä aiheutuvat sivuvaikutukset, jotka saattavat näkyä vaikka joka päivä jotenkin, mielialavaihtelut, turvotus, iho-oireet, haluttomuus, kuivuus, rahanmeno... ja nikkeliallergikoille on gynefix.
En tiiä, mulla menis fiilikset tuommosesta miehestä, joka ei voi käyttää kondomia vaikka tietää, että hormonaalinen ehkäsy ei terveydellisistä syistä sovi naiselle. Jotenki kuulostaa siltä ettei oo yhtään valmis tulemaan vastaan, vaan että on jotenki naisen velvollisuus tehä mitä ikinä keksiikään ehkäsyn eteen. Kondomit on helppokäyttösiä, niitä on erilaisia, ei aiheuta sivuvaikutuksia muuta ku seksin aikana, saa ilman reseptiä ja lääkärikäyntiä toisin ku kaikki naisten ehkäsyvälineet.