Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyy syyskuussa. Koska pitää valita päiväkoti, johon voi mennä 9kk ikäisenä. Asutaan Helsingissä.

Vierailija
19.04.2018 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat korkeasti koulutettuja ja palasivat nopeasti työelämään, joten meille palkattiin lastenhoitaja kotiin. Joku muukin tätä vaihtoehtoa ehdotti, minäkin suosittelen lämpimästi.

Varsinkin ulkoilu on noin pienelle aika stressaavaa päiväkodissa, kun siellä ei olla aina edes nostamassa heti pystyyn.

Tämä itseasiassa on ihan varteen otettava vaihtoehto. Ei kuitenkaan mitään superrikkaita olla, mutta yrittäjiä kuitenkin, eli toimeen tulo on itsestä kiinni :/

Tämä on sellainen kysymys, jota monet pohtivat, eli koska lapsi hoitoon.

-ap

Vierailija
62/72 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muissakin maissa viedään lapset hoitoon jopa 3kk ikäisinä ja ihan täyspäisiä heistä tulee..."

Näille kommentoijille sanoisin, että suurimmasta osasta lapsista tulee ihan täyspäisiä. mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että lapsuus olisi kaikilla onnellinen.

En itse usko, että vauvat ovat onnellisia vieraiden hoidossa päivät pitkät enkä ikinä haluaisi omaa vauvaani jättää muille, ellei aivan pakko olisi. Uran luominen ei ole pienen lapseni turvallisuudentunnetta tärkeämpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan vanhemmista ei voi olla kotona

Vierailija
64/72 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mä kyllä mietin.. vaikka sun laskettu aika olis 1.9, oot silti vasta n. puolivälissä. Voit saada vielä helposti keskenmenonkin ja suunnittelet jo päiväkotia.

Koti varmaan jo valmis ja keittelet tutteja vauvalle?

Vierailija
65/72 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä mä kyllä mietin.. vaikka sun laskettu aika olis 1.9, oot silti vasta n. puolivälissä. Voit saada vielä helposti keskenmenonkin ja suunnittelet jo päiväkotia.

Koti varmaan jo valmis ja keittelet tutteja vauvalle?

??? 

Vierailija
66/72 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Tosiaan aika näyttää, miten tehdään. Saattaa olla, että venytetään siihen vuoteen.

Helsingissä asuminen on kallista ja haluamme pitää yllä tiettyä tulotasoa. Myös mahdolliset eläkkeet yms. niin, että molemmille tulee kertymää. Pakko myös myöntää, että molemmat meistä rakentavat samalla uraa.

-ap

Vaikka täällä moni moralisoi, niin tehkää niin kuin teidän perheellenne on paras!

Itse emme säästäneet kaikkea isyysvapaata vanhempainrahakauden jatkoksi, koska puolison kotona olo oli perheellemme tärkeää heti lapsen syntymän jälkeen. Lapsi menossa näillä näkymin hoitoon 10 - 11kk ikäisenä.

Vierailija
67/72 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ihmisiä, joilla on taivas putoamassa niskaan koko ajan. "rahat ei tule riittämään, voi joutua työttömäksi jne jne." Jos sitä aina miettii, ei koskaan ole lapsien hankinnalle sopiva hetki. Jos onkin vakityöpaikat, kaunis koti, rahaa säästössä, voi toinen vanhemmista vaikka kuolla tai sairastua.

Aina voi jotain sattua muttei elämää sen takia kannata jättää elämättä. Pieni vauva ei kuluta juuri yhtään mitään, etenkään verrattuna vanhempiin lapsiin.

Ihmiset alkaa nykyään harkita lasten tekoa lähes nelikymppisenä kun ne väitöskirjat on tehty ja sitten itketään kun ei onnistukaan tulla enää raskaaksi.

Ja itse vein lapseni päiväkotiin 9 kk:n ikäisenä ja työkaverini tuli töihin kun lapsi oli 6 kk. Kaikki äidit ei vaan viihdy kotona vaan pysyvät täysipäisempinä päästessään töihin edes osaksi päivää. Ovat parempia äitejäkin kun jaksavat ja voivat paremmin.

Vierailija
68/72 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päivähoitoryhmässä on kanssa yksi n. 9/10kk iäinen ja voi apua, ihan täysi vauva vielä, ei liiku itse kuin vähän kontaten. Vaatii kokoajan syliä ja yhtä hoitajaa kolmesta itsellee. Muut lapset jäävät huomattavasti vähemmälle, koska muille 11 lapselle on sitten käytössö vain 2. Itkee paljon. Ulkoillessa istuu rattaissa kun muut leikkii. Päiväkoti on mielestäni ihan väärä paikka alle 1v lapselle.

Vierailija
69/72 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat korkeasti koulutettuja ja palasivat nopeasti työelämään, joten meille palkattiin lastenhoitaja kotiin. Joku muukin tätä vaihtoehtoa ehdotti, minäkin suosittelen lämpimästi.

Varsinkin ulkoilu on noin pienelle aika stressaavaa päiväkodissa, kun siellä ei olla aina edes nostamassa heti pystyyn.

Tämä itseasiassa on ihan varteen otettava vaihtoehto. Ei kuitenkaan mitään superrikkaita olla, mutta yrittäjiä kuitenkin, eli toimeen tulo on itsestä kiinni :/

Tämä on sellainen kysymys, jota monet pohtivat, eli koska lapsi hoitoon.

-ap

Itse olin yrittäjä, kun sain esikoisen. Mieheni teki vuorotyötä (päivä- ja iltavuoroja). Me haimme aikoinaan paikkaa ryhmäperhepäiväkodista (vuoropäiväkoti), kun mun olisi pitänyt palata töihin huhtikuun lopussa. Esikoinen osasi tällöin jo mm. kävellä. Kaupungilla ei ollut paikkaa tarjota tuossa vaiheessa ja ehdottivat aloittamista elokuussa.

Toukokuussa hoidimme lasta kotona vuorotellen miehen kanssa. Kun mies oli töissä, niin minä olin kotona ja päinvastoin. Kesä-, heinä-, ja elokuun mies piti lomaa ja osan oli hoitovapaalla. Lapsi aloitti hoidossa elokuussa ja viihtyi oikeasti todella hyvin. Ryhmässä oli 16 lasta, mutta harvoin kaikki olivat yhtäaikaa paikalla johtuen vuorohoidoajoista. Hoitajia oli aina riittävästi ja mm. lapsen omahoitaja aivan ihana. Lapsi sairasti yhden mahataudin ja pari flunssaa koko päiväkotiaikana (mm. vesirokko jäi sairastamatta), vaikka kaikki pelottelivat, että nyt alkaa sairastumiskierre, kun aloitatte päiväkodin. Päiväkoti sijaitsi kerrostaloasunnossa, joten oli hyvin kodinomainen. Lisäksi lapset leikkivät eri huoneissa (ei yhdessä isossa tilassa), niin melua ei ollut juuri ollenkaan. Ikäjakauma oli n. 1v. -5v. (ei eskarilaisia) ja noita 1-vuotiaita oli vain kaksi.

Jos olette molemmat yrittäjiä, niin pystyttekö jotenkin tekemään töitä osittain kotona tai vuorotellen, jotta voisitte siirtää hoidon aloittamista parillakin kuukaudella.

Jäi hyvät muistot päiväkotiajoilta. Kiitos vain kaikille hoitajille.

Toivottavasti olet maksanut hyvät yel-vakuutukset (edes viimeiseltä 6kk) ennen laskettua-aikaa. Näin saisit hyvät äitiyspäivärahat.

Lisäksi: Yel-vakuutusta voi maksaa myös äityispäivärahan ajalta. Näin saat kasvatettua "eläke"pottia äitiyspäivärahasta kertyvän eläkkeen lisäksi. Onko tämä järkevää, niin kukapa tiedää.

Vierailija
70/72 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutama vuosi sitten Vantaalla päiväkotia sai hakea heti kun lapsi syntyi, tuo neljä kuukautta varmaan viimeinen jotta takaavat hoitopaikan ajoissa. Kun hakee ajoissa saa myös valita, viimeisille ei ole kuin hajapaikkoja ja on otettava se minkä saa. Siis etenkin niille viimeisille, jotka eivät pysty hakemaan 4 kk ennen. Maakunnissa ilmeisesti helpompi saada sinne minne haluaa.

Vierailija
71/72 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Tosiaan aika näyttää, miten tehdään. Saattaa olla, että venytetään siihen vuoteen.

Helsingissä asuminen on kallista ja haluamme pitää yllä tiettyä tulotasoa. Myös mahdolliset eläkkeet yms. niin, että molemmille tulee kertymää. Pakko myös myöntää, että molemmat meistä rakentavat samalla uraa.

-ap

arvelen ja vauvan takia toivon, että arvojärjästyksenne vähän muuttuu sitten kun vauva syntyy.

Vierailija
72/72 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemista diplomi-insinööripariskunnista jotkut ovat tehneet niin, että äiti on ollut kotona kaksi ensimmäistä vuotta ja isä sen kolmannen. Ihan hyvät urat ovat kuitenkin saaneet aikaiseksi. Ja neljä lasta. 

Äitiys on myös sellainen asia, mistä ei voi tietää etukäteen miten se menee ja miten sen kokee. Minä lähdin äitiyteen avoimin mielin, en tehnyt suunnitelmia etukäteen miten kaikki  menisi. Tuossa vaiheessa kun vauva oli 9kk ikäinen olin todella tiukassa symbioosissa hänen kanssaan enkä olisi voinut kuvitella olevani hänestä erossa. Jos et taistele äitiyttä vastaan, niin sinäkin voit tuossa kohtaa olla hyvin kiinni vauvassa - ja se on vauvan kannalta vain hyvä asia. 

Myös imetys tekee monelle tepposensa. Äidin aivoissa saattaa tapahtua muutoksia jo raskausaikana, jos ravinto ei ole riittävän monipuolista. Vauvan kehittyvät aivot tarvitsevat tiettyjä rasvahappoja ja jos niitä ei tule ravinnosta, ne otetaan äidin aivoista. Tämä sama jatkuu imetyksen aikana ja monet äidit huomaavat tämän tilapäisenä tyhmentymisenä. Järki ei vaan juokse samalla tavalla kuin ennen raskautta, joutuu hakemaan ihan yksinkertaisiakin sanoja (esim. pyyhe, takki) ja puhe takkuilee nolosti. Jotkut joutuvat valvomaan vauvan kanssa ja väsymys tuo tähän oman lisänsä. Ei ole mitään takeita siitä, että olisit edes työkykyinen sinne asiantuntijatehtäviin siinä kohtaa kun vauva on 9kk vanha!

Yleensä korkeasti koulutetut imettävät vähintään sen vuoden ja tämä tuo oman lisänsä siihen aikaiseen päivähoitoon menoon. Vauvalle pitää lypsää maitoa tai vaikkei lypsäisikään, joutuu työpäivän aikana pitämään lypsytauon, etteivät rinnat räjähdä. Ja jos erehdyt jossain välissä ajattelemaan vauvaa kesken työpäivän, saatat huomata kuinka maito alkaa valua tahtomattasi.

Sanoisin että katsele rauhassa miten se elämä vauvan kanssa lähtee sujumaan (ja nyt ensiksi, syntyykö vauva elävänä tai terveenä) ja mieti niitä päivähoitokuvioita sitten myöhemmin. Yksityinen hoitaja kotiin voisi olla parempi ratkaisu kahden uraihmisen perheessä kuin joku kunnallinen päiväkoti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä