Antaisitko opiskelijan ottaa sinulta verinäytteen?
Eli jos menet labraan otattamaan verinäytettä, antaisitko bioanalyytikko-opiskelijan ottaa näytteen? Miksi, miksi et?
T. Bioanalyytikko-opiskelija jolla pian näytteenottoharkka alkamassa
Kommentit (58)
Kun minä olin vastaavassa harjoittelussa terveysaseman labrassa, ei kukaan tiennyt minun olvan opiskelija, ellei sitten sattunut tarkistamaan/lukemaan nimikylttiäni.
Jos ei harjoittele opiskeluaikana, niin koska sitten. Se jo valmistunut sairaanhoitaja tms muu näytteenottaja voi olla kans hommassa ekaa kertaa ja sillon et varmaan kyseenalaista....
Antaisin muuten, koska olen itsekin ottanut opintojen aikana laskimoverinäytteen, mutta koska jostain idiootista syystä pelkään näytteenottoa, jätän homman yhdelle ainoalle labrahoitajalle jonka tiedän saavan näytteen helposti 😳 ärsyttää, kun eihän näytteenotossa ole mitään pelättävä, mut sanokaa se mun mielelle... 😓
Terv. Se joka itkee ja huutaa vastaanotolla
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niin tapauskohtaisia.. vinkki huonosuonisille, juokaa paljon vettä ennen näytteenottoa, niin veren volyymi lisääntyy ja näyte on helpompi ottaa. Ja meillä luokassa paljon "huonosuonisia" mutta niin vaan niiltäki on melkein ekaa kertaa pistävät saaneet verta.
Ap
Joissain näytteissä ohjeena on nimenomaan mennä ravinnotta. Aamulääkkeet kera pienen määrän nestettä saa ottaa näyteestä riippuen, mutta en lähtisi ohjaamaan potilasta ainakaan tietämättä mitä tulisi ottaa. Siksi noi paastonäytteet onkin välillä haasteellisempia ottaa.
Olen aina suostunut sekä opiskelijoiden ottamiin verikokeisiin, että muihin toimenpiteisiin ja ollut "harjoittelupotilaana".
Kerran on käynyt niin, että kokeneempi hoitaja keskeytti tilanteen, kun opiskelija ei kolmen yrityksen jälkeenkään onnistunut. Jäi vähän paha mieli opiskelijan puolesta.
Itse olin nuorena paljon sairaalassa ja verta otettiin putkitolkulla muutaman päivän sisään ja kuukausittsin. Itse olen samaa mieltä, että mielummin pistetään kahdesti kuin ruetaan ronkkimaan ympäriinsä ihon sisällä. Nyt kuitenkin koulussa opetetaan, että kannattaa vähän venkslata sitä neulaa josko sattuisi olemaan suonessa, mutta on esim suonen seinämää vasten se neulan reikä eikä siksi verta tule. Itse silti aina pistän mielummin uudestaan kuin että alkaisin sörkkimään ympäriinsä sokkona..
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nuorena paljon sairaalassa ja verta otettiin putkitolkulla muutaman päivän sisään ja kuukausittsin. Itse olen samaa mieltä, että mielummin pistetään kahdesti kuin ruetaan ronkkimaan ympäriinsä ihon sisällä. Nyt kuitenkin koulussa opetetaan, että kannattaa vähän venkslata sitä neulaa josko sattuisi olemaan suonessa, mutta on esim suonen seinämää vasten se neulan reikä eikä siksi verta tule. Itse silti aina pistän mielummin uudestaan kuin että alkaisin sörkkimään ympäriinsä sokkona..
Ap
Tottakai.
Vielä senkin jälkeen, kun lääketieteen kandi yritti laittaa kanyylia ja ruikki neulalla miten sattuu, sänky ihan veressä...
En antaisi enää, viimeksi pyörryin ja sain kouristuskohtauksen, ja siinä tarvittiinkin sitten koko labran tädit paikalle. Jostain syystä minulla on muutamia kertoja elämäni aikana noin kivun vuoksi käynyt, joten lienee parempi että se tottunut labratäti tuikkaa nopeasti ja kivuttomasti.
Ja joo, viimeksikin epäilytti kun tiesin labrassa olevan harjoittelijan, mutten vaan kehdannut vaatia jotakuta toista, ensi kerralla kyllä pyydän vaikka pidettäisiin kuinka kusipäänä.
En anna. Tarviiko sitä jotenkin perustella?
Tietysti.
Olen antanut opiskelijan myös ottaa näytteen ainoalta lapseltani, kun hän oli pikkuvauva. Vain tekemällä oppii.
Appelsiinilla hyvä harjoitella, on ihomainen.
En ole piikkikammoinen eikä sitä veren tursottamistakaan tarvitse suoraan tuijottaa, joten ottakoon näytteensä. Jos ei ala onnistua, niin sitten konkari ottakoon.
Olen lähihoitaja ja meiltä töistä osa "pakotettiin" näytteenotto koulutukseen, kaksi iltapäivää, pisteltiin ensin toisiamme, sitten aamupäivä labrassa, labran täti antoi ensin pistää itseään ja sitten asiakkaita, sanoi ettet sitten sano että olet kolmas, jolta otan näytteen.
Ja helppoahan se oli suurin osa nuoria kimmoisia suonia. Mummoilta kun tahtoo löytyä se yksi ainoa hapero suoni josta voi hyvällä onnella saada näytteen.
En, jäi aika paha maku viime kerrasta. Opiskelija kysyi saako tökätä, suostuin. No ei olisi pitänyt.. Muutaman kerran yritti, ei onnistunut. Kysyin olisko aika kutsua kokeneempi hoitaja paikalle. Ei suostunut, sanoi että kyllä se onnistuu. Eipä onnistunut, oli tökännyt jo moneen eri kohtaan joista ei verta saanut, mutta jotka kyllä sen jälkeen vuotivat mukavasti. Olin verissään ja alkoi jo ärsyttämään ja sattumaan, jolloin hoitaja pamahti paikalla. Hän tuhahti että ei näin, pitää kutsua hoitaja heti jos ei ala onnistumaan. Lisäksi hän jotain tupisi opiskelijalle, että on "parhaat paikat" nyt pilattu, pitää hankalimmista paikoista etsiä uusia suonia. Ja tosiaan se opiskelija tökki todella_monta_kertaa ja tunsin itseni neulatyynyksi vaikka pyysin lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
En, jäi aika paha maku viime kerrasta. Opiskelija kysyi saako tökätä, suostuin. No ei olisi pitänyt.. Muutaman kerran yritti, ei onnistunut. Kysyin olisko aika kutsua kokeneempi hoitaja paikalle. Ei suostunut, sanoi että kyllä se onnistuu. Eipä onnistunut, oli tökännyt jo moneen eri kohtaan joista ei verta saanut, mutta jotka kyllä sen jälkeen vuotivat mukavasti. Olin verissään ja alkoi jo ärsyttämään ja sattumaan, jolloin hoitaja pamahti paikalla. Hän tuhahti että ei näin, pitää kutsua hoitaja heti jos ei ala onnistumaan. Lisäksi hän jotain tupisi opiskelijalle, että on "parhaat paikat" nyt pilattu, pitää hankalimmista paikoista etsiä uusia suonia. Ja tosiaan se opiskelija tökki todella_monta_kertaa ja tunsin itseni neulatyynyksi vaikka pyysin lopettamaan.
Olipa törppö opiskelija, harmittaa tämmöset jotka saa ihmiset jatkossa kaihtamaan opiskelijan tekemiä toimenpiteitä. Harjoitella kuitenkin pitää jo kouluaikana.
Itse olen aina ehdottomasti antanut kokeneemman tehdä loppuun minkä tahansa toimenpiteen jota olen opiskelijana tekemässä jos potilas pyytää keskeyttämään, oli syy mikä hyvänsä. Turha kiusata ketään, uusi yritys sitten seuraavan suostuvan potilaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa törppö opiskelija, harmittaa tämmöset jotka saa ihmiset jatkossa kaihtamaan opiskelijan tekemiä toimenpiteitä. Harjoitella kuitenkin pitää jo kouluaikana.
Itse olen aina ehdottomasti antanut kokeneemman tehdä loppuun minkä tahansa toimenpiteen jota olen opiskelijana tekemässä jos potilas pyytää keskeyttämään, oli syy mikä hyvänsä. Turha kiusata ketään, uusi yritys sitten seuraavan suostuvan potilaan kanssa.
Oli joo ihan idiootti opiskelija, ite en ikinä yli 2 kertaa pistäisi ketään pyytämättä apua, ja vaikka jättäisin kertaan jos potilas pyytää lopettamaan!
Ap
Olen antanut opiskelijan tehdä minulle sektion. Kun olin saamassa toista lastani, minulta kysyttiin, saako gyneksi erikoistuva nuori lääkäri tehdä sektion. Vanhempi kouluttava gyne oli koko ajan siinä vieressä.
Oli hyvin turvallinen olo. En tiedä montako sektiota tällä oli takana, mutta ei arvatenkaan kovinkaan monta, koska vanhempi gyne selosti koko ajan vieressä.
Tämä sektio meni erittäin hyvin. Mulle oli jäänyt ekasta sektiosta ikävä, huonosti ommeltu arpi, joka nyt tämän toisen sektion yhteydessä korjattiin siistiksi ja sellaiseksi ettei se pullota.
Joten kyllä, antaisin varmaan opiskelijan ottaa käsivarresta verikokeen, kerran olen antanut opiskelijan myös viiltää mahani auki ;)