Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko opiskelijan ottaa sinulta verinäytteen?

Vierailija
18.04.2018 |

Eli jos menet labraan otattamaan verinäytettä, antaisitko bioanalyytikko-opiskelijan ottaa näytteen? Miksi, miksi et?

T. Bioanalyytikko-opiskelija jolla pian näytteenottoharkka alkamassa

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Eihän opiskelija muuten voi oppia ellei saa käytännössä harjoitella.

Vierailija
2/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin, pitäähän niidenkin harjoitella ja ihan sama mulle kuka sen ottaa kun en pelkää verikoetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koska suonet ovat niin pullottaen esillä, että saa olla kyllä täysin tunari opiskelija jos ei niistä näytettä saa

Vierailija
4/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Miksi tahtoisin jotain epäammattimaista tomppelia tökkimään minua neulalla?

Vierailija
5/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin verenluovutuksessa harjoittelijan (mies) törkätä neulan ja meni ihan ok,vaikka olikin aika ronskit otteet. Neulan poistaminen ei sujunutkaan sitten yhtä sujuvasti,onnistui roiskimaan verta siinä rytäkässä, myös omille näpeilleen ja meni tästä syystä lievään paniikkiin.

Vierailija
6/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin, mutta sanoisin, että vain sillä ehdolla saa, että jos ei saa verta tulemaan, niin pistää uudestaan, eikä kääntele neulaa yhtään sisälläni!

Vierailija
7/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja joskus kohtaa niitä potilaita, jotka alkavat inttää vastaan kaikissa hoitotoimenpiteissä, jos kuulee, että olen "vain" opiskelija... Näitä potilaita on onneksi aika vähän, koska eihän siitä oppimisesta mitään tulisi, jos ei saisi ikinä harjoitella mitään... Oon itsekin antanut jonkun opiskelijan gynellä katsoa toimenpidettä, vaikka eipä se kauhean mukavaa toki ole, että useampi henkilö tuijottaa siinä...

Vierailija
8/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosi ohuet ja huonosti näkyvät suonet.. Olen antanut opiskelijoiden koittaa ottaa näytettä, mutta yksikään ei ole onnistunut. Kipeetä se kyllä tekee... mutta kestää sen kivun kuitenkim. Hyvä on koittaa harjoitella vaikeitakin tapauksia.

Vierailija
9/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Ja jos ei kerralla onnistuisi, mitä sitten. Saisi yrittää uudelleenkin. Ihmiset voisivat olla usein opiskelijoita kohtaan avarakatseisempia etenkin hoitoalalla.

Vierailija
10/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin niin kauan kunnes tietoihini merkittiin, että vain kokeneimmat labrahoitajat saavat ottaa näytteet. Itse en kieltänyt.

Vierailija
11/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla kävin verikokeissa ja opiskelija kysyi voiko pistää. Sai ottaa verinäytteen ja hyvin ottikin. Ei kai sitä opi jos ei pääse opettelemaan.

Vierailija
12/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa harjoittelijan muutaman kerran yrittää. Ei kukaan muuten opi. Neulatyynyksi en kuitenkaan tahdo, joten kovin montaa uusintapistoa en kaipaisi.

Vierailija
13/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtasin preanalytiikan harkassa vain kourallisen potilaita jotka eivät halunneet opiskelijan ottavan näytettä, siis niitä oli todella vähän ja lähinnä he olivat lapsia (tai heidän vanhempiaan). Oikeasti ihmiset suhtautuu yleensä aika kivasti opiskelijoihin :)

T. Labratäti

Vierailija
14/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi viisikymppinen näytteenottaja sanoi, että he pistivät aikoinaan opiskellessa joka päivä toisiaan. Eihän sitä voi heti mennä asiakkaita pistämään. Yhteensä siis valtavia määriä pistivät toisiaan.

Pistävätkö ne nykyään ensin paljon toisiaan? En halua opiskelijan pistävän, sillä suoneni eivät löydy helposti.

Vierailija
15/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki antaisin. Täytyyhän niiden oppia. Kaikki käytännön harjoitus on opiskelijalle vain hyväksi.

Vierailija
16/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Olin jo ensimmäisenä kesänä  näytteenotossa töissä (näytteenoton harjoittelukin oli vasta seuraavana syksynä) ja enpä muista kuin yhden asiakkaan olleen sitä mieltä, ettei opiskelija häntä pistä. Ei tokikaan tullut läheskään kaikkien kanssa edes puheeksi, että olen opiskelija. Myöhemmin harjoitteluissa osastoilla näytteitä ottaessa en ole edes sen kummemmin kysynyt lupaa että saanko opiskelijana ottaa. Varmaan tämä voi riippua harjoittelupaikasta, mikä on käytäntö. Tsemppiä harkkaan! Itse valmistun jouluna :)

Vierailija
17/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran annoin. Minulla on piikkikammo, joten tilanne oli tuomittu epäonnistumaan, sillä minua jännitti ja näytteenottajaakin jännitti. Pitkän (tai no, pitkältä tuntuneen) sörkkimisen ja kovan (no okei, kovalta tuntuneen) kivun ja pyörtymisen jälkeen piti hakea vanhempi hoitaja ottamaan näytteen.

Veikkaisin, että harjoittelijoille sopisi paremmin potilaat, jotka eivät vähästä hätkähdä... tai ainakaan ole erityisen piikkikammoisia.

Vierailija
18/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin labrassa harjoittelemassa asiakkailta ei edes erikseen kyselty, ohjaaja vaan istutti tuoliin ja asiakkaita tuli kuin liukuhihnalta. Puolen päivän päästä homma sujui jo niin näppärästi että tuskin kukaan edes tajus että olin opiskelija. Nykyään varmaan ilman muuta kysytään lupa tai ainakin kerrotaan että on opiskelija kyseessä mikä on ihan oikein, mutta silloin aikanaan noin. Mutta ei se siis vaikeeta oo. Tosi nopeesti oppii tekniikan. Varmaan moni muu asia labratyössä on vaativampaa, en tiedä kun itse olen sh.

Vierailija
19/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi viisikymppinen näytteenottaja sanoi, että he pistivät aikoinaan opiskellessa joka päivä toisiaan. Eihän sitä voi heti mennä asiakkaita pistämään. Yhteensä siis valtavia määriä pistivät toisiaan.

Pistävätkö ne nykyään ensin paljon toisiaan? En halua opiskelijan pistävän, sillä suoneni eivät löydy helposti.

Jonkin verran pistellään toisiamme, ei tosiaankaan joka päivä. Riippuu varmaan koulusta, meillä yhteensä ehkä 10-15 kertaa ennen ensimmäistä harjoittelua. Johan siinä alkaa suonet arpeutua valtavasti jos joka ikinen päivä pistetään turhan takia - ei ole millään tapaa järkevää kun ihmiselle annetaan vain yksi setti suonia ja niistä pitäisi lopun ikää saada tarvittaessa otettua näytteitä.

Vierailija
20/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon antanut. Ei ollut sen kummempaa kuin kokeneen hoitajan ottamana. Opiskelija on myös laittanut minulle osastolla suonikanyylin. Ihan onnistuneesti tämänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi