Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko opiskelijan ottaa sinulta verinäytteen?

Vierailija
18.04.2018 |

Eli jos menet labraan otattamaan verinäytettä, antaisitko bioanalyytikko-opiskelijan ottaa näytteen? Miksi, miksi et?

T. Bioanalyytikko-opiskelija jolla pian näytteenottoharkka alkamassa

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa opiskelija pistää.

Vierailija
22/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa opiskelija pistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
24/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pistetään kyllä useampaan otteeseen, usein vielä hutipistojen takia useaan otteeseen päivässä (ollaan siis vasta opiskeltu 3 kk) eli harjoitusta kyllä tulee.

Vierailija
25/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin niin kauan kunnes tietoihini merkittiin, että vain kokeneimmat labrahoitajat saavat ottaa näytteet. Itse en kieltänyt.

Mihin ihmeen tietoihin tällainen muka merkitään ja miksi jos et itse vaatinut?

Vierailija
26/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa opiskelija pistää.

Vierailija
27/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran annoin. Ei hallinnut hommaa yhtään ja mun molemmat kädet meni kivuliaille mustelmille ja siitä jäi mulle neulakammo. Kestän kipua muuten hyvin mutta tuollainen hetkellinen pieni nipistys on aina tuntunut musta aivan sietämättömältä mutten kuitenkaan ennen tätä pelännyt niitä tilanteita.

Vierailija
28/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin antaisin. Kysytäänkö vastaanotolle tulevilta muka erikseen saako opiskelija ottaa nätteen?

Vierailija
29/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin, koska hyvä harjotella

Vierailija
30/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle juuri laitettiin tippa. En ollut syönyt enkä juonut mitään 10 tuntiin kun odotin leikkaukseen pääsyä. Oli vaikeaa kun suonet kadoksissa. Kaks kertaa kokeili sitvaihtoivat hoitajaa. Oli hyvät särkylääkkeet alla joten ei tuntunut missään.

Vierailija
31/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ja monta muutakin toimenpidettä on opiskelija päässyt minulle tekemään. Muistakaa että kirurgikin leikkaa joskus ensimmäisen kerran!

Vierailija
32/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt ainakaan kenenkään ensimmäinen pistettävä haluaisi olla, jos osaa homman niin sitten miksei voisi pistää mutta jos on epävarmaa niin sitten ei.

Vierailija
33/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi viisikymppinen näytteenottaja sanoi, että he pistivät aikoinaan opiskellessa joka päivä toisiaan. Eihän sitä voi heti mennä asiakkaita pistämään. Yhteensä siis valtavia määriä pistivät toisiaan.

Pistävätkö ne nykyään ensin paljon toisiaan? En halua opiskelijan pistävän, sillä suoneni eivät löydy helposti.

Kyllä. Toisiaan ja sukulaisia, kavereita, lääkäreitä.

Vierailija
34/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Opiskelija on poistanut minulta viisaudenhampaan.

Vierailija
35/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni saa opiskelijakin pistää mutta lapsiani ei. Minä olen aikuinen ja kestän kyllä vaikka vaikka ri kertayrittämällä onnistuisi. Lasteni taas ei tarvitse sietää yhtään turhaa kipua.

Vierailija
36/58 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla on todella heikot suonet ja kokeneetkin joutuvat yleensä pistämään useamman kerran. Pahimmillaan mulla on pistosjäljet molemmissa taipeissa ja kämmenselissä, kun lähden labrasta.

Vierailija
37/58 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska minulla on piikkikammo!

Vierailija
38/58 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin tapauskohtaisia.. vinkki huonosuonisille, juokaa paljon vettä ennen näytteenottoa, niin veren volyymi lisääntyy ja näyte on helpompi ottaa. Ja meillä luokassa paljon "huonosuonisia" mutta niin vaan niiltäki on melkein ekaa kertaa pistävät saaneet verta.

Ap

Vierailija
39/58 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen antanut. Neulat ei pelota ja miten muuten sitä opiskelija oppii jos ei tekemällä?

Ensimmäisen lapsen synnytyksessä kysyttiin saako opiskelija laittaa käteen kanyylin. Annoin luvan. Opiskelija pisti - ei onnistunut. Pisti uudestaan muutaman kerran, lopulta osui suoneen mutta jotenkin se suoni vuoti ihon alle; kämmenselkä turposi ja siihen tuli mustelma. Se käsi oli sitten menetetty peli kanyylin kannalta ja piti siirtyä toiseen käteen. Opiskelija pahoitteli ja näytti siinä vaiheessa jo hyvin epävarmalta. Koska kanyyli piti laittaa pisti sen sitten kokeneempi hoitaja. Opiskelija sanoi, ettei enää uskalla koittaa jos ei onnistu. Itselle ei jäänyt huono maku hommasta kuitenkaan.

Vierailija
40/58 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen annoin ihan mielellänikin mutten enää pidemmän sairauden jälkeen jossa verta imettiin päivittäin ja suonet lauloi hoosiannaa. Tuli inho verinäyteitä ja piikittämistä kohtaan ja etenkin siihen tuskaan näytteidenottamisen jälkeen kun suonia oli ranssattu. Pahin oli harjoittelijatoope joka yritti laittaa leikkauksessa kanyyliä kämmenselän pintaverisuoneen. Käsi oli viikkoja hellänä ja turvoksissa. Joten nyt toivon aina kokenutta hoitajaa. Ja jos voi toivoa niin älkää pyöritelkö neulaa suonessa jos verta tulee huonosti. Siitä tulee järkyttävät mustelmat vaikka miten yrittäisi painaa kohtaa näytteenottamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi