Miks ihmiset pelkää punaista maitoa?
Siis siinähän on 3% rasvaa? Eihän se oo yhtään mitään! Ja kaloreita on 100ml kohden 50kcal joka on about saman verran kuin kauramaidossa ja sinisessä maidossa. Rasvattomassakin on vain n. 10kcal vähemmän.
Siis esim. Kreikkalaisessa jogurtissa on rasvaa yli 3x enemmän kuin punaisessa maidossa. Juustoista ja rasvoista leivän päällä nyt puhumattakaan.
Mikä siinä 3% punaisessa maidossa siis niin pelottaa ihmisiä? En ole koskaan ymmärtänyt. 😂😂
Kommentit (38)
Enpä ole juonut minkäänlaista maitoa moneen vuoteen.
En pelkää, enkä ole kuullut kenenkään pelkäävän. Mitä pelättävää maidossa on?
Tiedän useita jotka käyttää kahvissa punaista maitoa. Ihan terveitä hyvinvoivia ja liikunnallisia ihmisiä ovat. :)
Itse käytän kahvissa kauramaitoa, mutta ihan vain koska en käytä ollenkaan maitotuotteita. Jos käyttäisin, niin varmaan punaista sitten.
Turvallisempaahan se on kun nuo kovemmin prosessoidut rasvattomat porsaan lihotus litkut, mutta varmaan joku Pekka Pusikon aivopesu tämänkin taustalla on, kuten kaiken rasvattomuuden ja nythän se nähdään mihin johtanut, entistä enempi sairastutaan ties mihin. Homogenoimattomana tämäkin paras.
Mistä saa punaista maitoa? Olen löytänyt vain valkoista :(
Mäki luulin aina ennen et se on jotain kunnon rasvakamaa.. sitte hämmästyin ku siinä onkin vaan niin vähän rasvaa :D
Olen juonut täysmaitoa koko ikäni. Myös lapseni juovat vain täysmaitoa, koulussa kevytmaitoa koska ei ole oikeaa maitoa eli punaista.
Puuronkeitossa ihan hyvää mutta muuten rasvaton maito on kyllä parhaimman makusta. Joskus kylässä ollessa on kahvimaidoksi tarjottu luomu punaista maitoa, joka oli kyllä ällö kokemus kun kahvin pinnassa ihan lillui rasvapisaroita. Siitä tuli kyllä vähän kammo ainakin luomuversiota kohtaan.
Itsehän käytän kermaa kahvissa ja monesti muutenkin ruoanlaitossa. 😅
Olen oppinut Pohjanmaalta hyvin perinteisen ruokakulttuurin. Keitän monesti perunoita ja kananmunia, syön perunoita ja jauhelihakastiketta yms. Leipää ja puuroa ja millon nyt mitäkin. En ole koskaan ymmärtänyt mitään rasvan tai hiilareiden karttamista... Niin ja olen ihan normaalipainoinen/hoikka ja terve nainen. Myös suvussani on todella paljon pitkäikäistä tervettä porukkaa, joten tottakai minäkin haluan jatkaa samalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Puuronkeitossa ihan hyvää mutta muuten rasvaton maito on kyllä parhaimman makusta. Joskus kylässä ollessa on kahvimaidoksi tarjottu luomu punaista maitoa, joka oli kyllä ällö kokemus kun kahvin pinnassa ihan lillui rasvapisaroita. Siitä tuli kyllä vähän kammo ainakin luomuversiota kohtaan.
Tuleehan kauramaidostakin sellainen outo "pinta" ?
Ruokahifistely on elintason kasvun ja kulutusvalintojen monipuolistuessa tullut entistä enemmän muotiin.
Miksi ihmiset juo maitoa? Kuvottavaa.
Finelin mukaan 63 kcal /100 g (kevytmaito 46 kcal, 34 kcal). Joten jos viikossa juo viisi litraa maitoa, niin ekstrakaloreita tulee 850 tai 1450, vuodessa 44200 tai 75400 (vastaa n. 10 kilon painonnousua). Ja kaikki ylimääräiset kalorit tulevat maitorasvasta, joka ei sinänsä ole ehkä se paras mahdollinen rasva. Ainakaan jos sitä saa kovin paljon.
Joo, ei siinä kauheasti kaloreita ole, mutta jos pitää valita kolmen ja nollan prosentin välillä, niin sekin kannattaa niistää veks, kun on perintötekijöissä korkea kolesteroli, verenpaine ja sydänkohtaukset.
Meillä kumminkin juodana maitoa aika lailla, yli puoli litraa per nassu päivässä, eli yli puoli kiloa, mikä tarkoittaa että täysmaidosta saisi noin 18 grammaa eläinrasvaa päivässä, koska siinä on sitä 3,5 grammaa sadassa grammassa maito (315 kaloria).
Kun rasvattomasta taas vain 0,1 grammaa sadassa grammass maitoa eli puolessa litrassa on eläinrasvaa vain 0,5 grammaa (170 kaloria)
Aikamoinen ero tuossa eläinrasvan määrässä, ja minä joudun siis välttämään juuri sitä, ei kaloreita sinänsä.
Kyllä minä rasvaista maitoakin välillä käytän, esim. tehdessäni valkokastiketta, koska rasvaisempi maito ei pala niin herkästi pohjaan.
MINKÄ lisäksi rasvaton maito maistuu paremmalta. Minä kun olen tottunut sen makuun, kevymaitokin maistuu suussani rasvaiselta, ja täysmaitoa en pysty juomaan. Makuasia, siis.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki ylimääräiset kalorit tulevat maitorasvasta, joka ei sinänsä ole ehkä se paras mahdollinen rasva. Ainakaan jos sitä saa kovin paljon.
Maitorasva on hyväksi ihmiselle. Suojaa esim. diabetekseltä. Tutkittu juttu jo vuosia sitten.
Oikeesti, miksi kukaan juo maitoa? Ällöttävää, epäterveellistä, edistää mm. osteoporoosin syntymistä. Oksettaa edes ajatella litkiä jonkun eläimen äidinmaitoa. Lehmäparka ollut ehkä koko ikänsä kytkettynä kaulasta parteen, vauvansa varastetaan pian syntymän jälkeen, että joku toinen eläinlaji saa sen lehmävauvan maidon. Ja lehmän pitää poikia joka vuosi, että saatte sen litkunne. Ja kun lehmä ei enää tuota riittävästi tai sairastuu, se saa nallin otsaansa. Perinjuurin epäeettistä ja kaikinpuolin sairasta. Juokaa vaikka lemmikkikoiranne maitoa, jos on pakko saada äidinmaitoa vielä aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Finelin mukaan 63 kcal /100 g (kevytmaito 46 kcal, 34 kcal). Joten jos viikossa juo viisi litraa maitoa, niin ekstrakaloreita tulee 850 tai 1450, vuodessa 44200 tai 75400 (vastaa n. 10 kilon painonnousua). Ja kaikki ylimääräiset kalorit tulevat maitorasvasta, joka ei sinänsä ole ehkä se paras mahdollinen rasva. Ainakaan jos sitä saa kovin paljon.
Kukahan juo viisi litraa maitoa viikossa? Vai juoko joku ihan oikeasti? Miksette juo vettä maidon sijaan?
meillä on aina ollut vain valkoista maitoa.
Siis juoko nyt tosiaan aikuiset ihmiset vielä maitoa? Ei mun tuttavapiirissä juo kuin äitini, joka on kahdeksankymppinen. Ei oikein enää lapsetkaan juo. Sehän on epäterveellistäkin kaiken muun pahan lisäksi. Ja ihan turhia kaloreita, parempi ottaa kalorit terveelllisestä ruuasta.
Se on pahaa. Kevytmaito on parasta sellaisenaan juotavaksi.