Te, jotka harrastatte juoksemista tai lenkkeilyä ja sanotte olevanne hitaita juoksijoita!
Minkälaista vauhtia te juoksette, jotka miellätte itsenne hitaiksi? Kuinka monta kilometriä tunnissa tai minuuttia kilometrillä?
Itse pidän itseäni tosi hitaana. Juoksen 10km noin 1h10min tai noin 7.5-8 minuuttia kilometriä, jos pidempää matkaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Itse en edes juokse, vaan kävelen 3 - 4 viikossa 10 - 20km.
Saman asian ajaa terveydellisesti, eikä polvet ja nivelet rasitu yhtä pahasti kuin juostessa.
Kyllähän jonkinlaisen lihaskunnon ylläpitäminen on myös erittäin terveellistä. 2 kävelylenkkiä ja 2 porrasjouksutreeniä viikossa voisi olla fiksumpi setti. Itse asiassa kävelykunto nousee samalla, kun tekee kovempaakin treeniä.
Mä vaihtelen nopeutta, mun perustahti on n. 11-11.5km/h. Katson juoksevani hitaasti jos juoksen 9-10km/h. Nopea on mulle 12-13km/h.
Juoksen yleensä yli 10 km lenkit 9km/tunti vauhtia. Mielestäni ei ole nopea vauhti.
Kaikilla on se oma nopeutensa suhteessa matkaan.
Kroppa ja kunto ovat mitä ovat, ihminen vin rikkoo itsensä jos hakkaa päätään liikkumattomaan vastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihtelen nopeutta, mun perustahti on n. 11-11.5km/h. Katson juoksevani hitaasti jos juoksen 9-10km/h. Nopea on mulle 12-13km/h.
Lisään, että mulla on epänormaalin pitkät jalat (ihan totta), ja mun on tosi vaikea juosta alle 9km/h, menee kävelyksi.
Ei ihme ettei liikkuminen innosta monia, jos lenkkeilykin on jotain ihmeen kilpajuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Kroppa ja kunto ovat mitä ovat, ihminen vin rikkoo itsensä jos hakkaa päätään liikkumattomaan vastukseen.
Voi kuule. Liikunta kuin liikunta, niin aina joku on kertomassa, ettö väärin liikuttu. Juokset = juokset liian hitaasti, turha edes tehdä. Kävelet pitkiä matkoja = nivelet jäykistyy, turha ees tehdä.
Jnejne.
Jännä, ettei lopulta liikunta innosta näiden besserwisserien takia. Antakaa nyt herranjumala ihmisten liikkua miten liikkuvat, ei me mihinkään olympialaisiin olla pyrkimässäkään. Eli erottakaa keskenään terveysliikunta ja tavoitteellinen liikunta, ennen kuin alatte päsmäröidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Liikunta kuin liikunta, niin aina joku on kertomassa, ettö väärin liikuttu. Juokset = juokset liian hitaasti, turha edes tehdä. Kävelet pitkiä matkoja = nivelet jäykistyy, turha ees tehdä.
Jnejne.
Jännä, ettei lopulta liikunta innosta näiden besserwisserien takia. Antakaa nyt herranjumala ihmisten liikkua miten liikkuvat, ei me mihinkään olympialaisiin olla pyrkimässäkään. Eli erottakaa keskenään terveysliikunta ja tavoitteellinen liikunta, ennen kuin alatte päsmäröidä.
Edelleenkään en väittänyt, että joku juoksee liian hitaasti. Annoin vain objektiivisesti tarkasteltuna hyvän ajan. Itse te siitä hiekkapilluiduitte. Vähän kuin suuttuisi siitä, että musta aukko on musta.
Mä en edes juokse vaan hölkkään. 5 km lenkillä voi mennä jopa 45 minuuttia. Mun juoksukunto kehittyy hitaasti, aina kun alotan keväällä, vauhti on noin hidas. Syksyllä vitonen menee jo 23 minuuttiin. Mä hölkkäilen oikeastaan vain sen takia kun en pidä juurikaan kävelystä ja hölkkäily laihduttaa nopeasti löysät pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes juokse vaan hölkkään. 5 km lenkillä voi mennä jopa 45 minuuttia. Mun juoksukunto kehittyy hitaasti, aina kun alotan keväällä, vauhti on noin hidas. Syksyllä vitonen menee jo 23 minuuttiin. Mä hölkkäilen oikeastaan vain sen takia kun en pidä juurikaan kävelystä ja hölkkäily laihduttaa nopeasti löysät pois.
Ei kyllä kehity kunto hitaasti, jos kerran otat vitosen ajasta puolet pois puolessa vuodessa. Olet oikeastaan perimältäsi aika lahjakas juoksija ja voisit juosta kympin aika nopealla aikataululla alle 40 minuuttiin.
HÄH! Minähän nimenomaan kysyin mielipiteitä niiltä lenkkeilijöiltä ja juoksijoilta, jotka ITSE kokevat juoksevansa tai lenkkeilevänsä hitaasti. En kysynyt nopeiden juoksijoiden mielipiteitä muiden (hitaampien) juoksuvauhdista.
Olen itse hieman ylipainoinen ja juoksen mielestäni hitaasti. Mietin, että onko muillekin tuo vauhti "hidas" vai normaali vai mikä, kun omat kaverini juoksevat reippaasti nopeammin.
Niin ja minä olen sentään juossut (tai laahustanut) maratonin alle kuudessa tunnissa. Ei siihen kuka tahansa sohvaperuna pysty.
ap
Olen kova juoksija, mutta joka ikinen puolimararon on juostu 2:00-2:15 välillä. En koskaan alita tuota 2 tuntia, mutta tänä vuonna yritän alittaa sen. Pidän silti tuota omaa aikaani "kovana". Vapaa-ajalla on oma 10 km:n ennätys 50 min.
Jos kympin juoksee tunnissa tai vähän yli, niin ei se mielestäni ole kovin hidas vauhti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnejne.
Edelleenkään en väittänyt, että joku juoksee liian hitaasti. Annoin vain objektiivisesti tarkasteltuna hyvän ajan. Itse te siitä hiekkapilluiduitte. Vähän kuin suuttuisi siitä, että musta aukko on musta.
Miksi annoit objektiivisesti tarkasteltuna hyvän ajan, kun sitä ei kukaan kysynyt? Lue aloitus uudestaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnejne.
Miksi annoit objektiivisesti tarkasteltuna hyvän ajan, kun sitä ei kukaan kysynyt? Lue aloitus uudestaan.
ap
Eihän kukaan kysynyt myöskään sitä, onko 1h 10min hyvä aika vai ei ja joku päätti sanoa, että se on hyvä. Vastasin vain siihen.
Onneksi itse olen kovapintainen, koska muuten olisi liikunta jäänyt jo ajat sitten pois.
Polvessa hermovamma, joka aiheuttaa kipua juostessa, eli reipasta kävelyä n. 10km. Päälläni vanhat collegeverkkarit, halpakaupasta ostetut lenkkarit ja t-paidan päällä 2000 -luvun alussa ostettu hupputakki.
Ja voi jeesus niitä halveksuvia ilmeitä, joita toisinaan saan näiltä "oikeilta" lenkkeilijöitä, jotka juoksevat niissä viimeisimmän muodin mukaisissa erikoisteknologia -varusteissaan 👌
Anteeksi, minä vaan käyn lenkeillä pitääkseni terveyteni kunnossa, en näyttäytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävelyvauhti on 6km/h.
Joo, varmasti on...
Oma vauhti 8km/h ja todellakin olen hidas.
Olen nyt aloitellut juoksulenkit. Hiihtäminen on kuulunut talviin jo pitkään ja mielestäni siinä kunto on ihan kohdillaan. Muuten kävelen koirien kanssa. Juostessa kunto ei vain kestä. Teen 5km lenkkejä ja aikaa menee 35-40min ja se on mielestäni aika hitaasti. Tavoitteena on juosta syksyllä 10km tuntiin ja se olisi mulle ihan ok tulos.
Miten juoksunopeutta voi vertailla, kun jokainen juoksee lenkkinsä eri maastossa! Asun erittäin mäkisellä alueella, joudun juoksemaan jyrkkiä pitkiä nousuja niin, että kilometrin matkalla korkeuseroa voi tulla 80m. Nopeuteni on noin 9-10km tunnissa, mikä on mielestäni hitaanpuoleista menoa. Tasaista pyörätietä etenen helposti 12km tunnissa, rehkimällä enemmänkin.
Mutta kyllä noin nyrkkisääntönä voisi sanoa, että peruspirkolle kymppi tunnissa on jo ihan ok. Jos haluaa edetä nopeammin, olisi hyvä treenata vauhtikestävyyttä, vaikkapa ohjatusti juoksukoulussa.
Ei se kaverin tyttöystävä varmaan pelkästään sohvan pohjalla makoile