Te, jotka harrastatte juoksemista tai lenkkeilyä ja sanotte olevanne hitaita juoksijoita!
Minkälaista vauhtia te juoksette, jotka miellätte itsenne hitaiksi? Kuinka monta kilometriä tunnissa tai minuuttia kilometrillä?
Itse pidän itseäni tosi hitaana. Juoksen 10km noin 1h10min tai noin 7.5-8 minuuttia kilometriä, jos pidempää matkaa.
Kommentit (48)
Sanoisin että 10km juokseminen 10h10min on ihan hyvä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
On se minulle hyvä suoritus, mutta miellän itseni silti hitaaksi. Kaverini ovat enemmän juoksijoita ja urheilijoita ja juoksevat 10km reippaasti alle tunnin. Puolimaraton menee heillä alle kahteen tuntiin ja maraton alle neljään tuntiin..
Kovin paljon hitaammin en voi "juosta" tai lenkkeillä, koska menee jo paikallaan köpöttelyksi tai nopeaksi kävelyksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista vauhtia te juoksette, jotka miellätte itsenne hitaiksi? Kuinka monta kilometriä tunnissa tai minuuttia kilometrillä?
Itse pidän itseäni tosi hitaana. Juoksen 10km noin 1h10min tai noin 7.5-8 minuuttia kilometriä, jos pidempää matkaa.
Oon samaa mieltä kanssasi. Toi on hidas vauhti.
Jotain 7min/km tahtia peruskuntolenkeillä, tällöin syke noin 120bpm.
Kovaa juotessa, esim puolen tunnin juoksutesti, niin 4min/km.
Oma vauhtini on tällä hetkellä n. 5:30/km 10km matkalla. Pidän sitä hitaana. Tässä iässä (vajaa 50) kun on ikänsä joussut (mutta ollut puolisen vuotta ei-vapaaehtoisella juoksutauolla) aika pitäisi saada alle 5:00/km. Nopea olisi n. 4:00/km.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä ole. Tavallinen aloittelijan suoritus. Hyvästä voidaan puhua, kun aika jää alle 40 minuutin.
Mun paras suoritus on juurikin kymppi aikaan 1 h 10 min ja se on mun mielestä ihan hyvä suoritus mulle. Aloitin lenkkeilyn yli 35 vuotiaana ja tavoite oli juosta joskus kymppi tuntiin, mutta sittemmin olen luopunut siitä. En ole mikään himolenkkeilijä vaan ihan melkeinpä sellainen ”sunnuntaihölkkääjä”. Nyt 10 vuotta myöhemmin en edes yritä tehdä mitään ennätyksiä vaan juoksentelen vaan omaksi ilokseni. Tietty ymmärrän jos varsinkin nuorempana haluaa kehittyä koko ajan paremmaksi, mikäs siinä, mutta sellainen verenmaku suussa kuntoilu ei välttämättä kauhean mukavaa ole.
Mä juoksen 10 km aika tasan tarkkaan tuntiin, jaksan juosta 20-30 km, jos sillä päällä olen ja tankkaus/nesteytys on kunnossa, pidempiä matkoja en ole kokeillut. Olen yrittänyt lisätä nopeutta matkan pituuden sijaan ja se ei vain onnistu! Joku 12 km/h tuntuu jo älyttömältä vauhdilta, se menee korkeintaan lyhyessä spurtissa. Kadehdin kaikkia, jotka juoksevat puolimaratonin aikaan 1:40 ja Cooperin testiin en edes suostu! Pitäisi varmasn iloita, että minulla hidas, mutta kestävä kone, mutta olisi kivaa pystyä juoksemaan edes vähän nopeammin. Ai niin, olen myös hyvä ylämäissä, mutta alamäissä ja tasamaalla kaikki menevät ohi :(
Mulla kävelyvauhti on 6km/h ja juoksuvauhti 10-12km/h. Olen hidas, mutta treenaan intervallia ja kestävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä kanssasi. Toi on hidas vauhti.
Voisi jopa sanoa että TODELLA hidas 😂
Eilen juoksin tunnin, 8.7 km näytti mittari. Olen aika välttävässä kunnossa kestävyyden suhteen, sykkeet oli korkealla, vaikka vauhti ei päätä huimannutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä juoksen 10 km aika tasan tarkkaan tuntiin, jaksan juosta 20-30 km, jos sillä päällä olen ja tankkaus/nesteytys on kunnossa, pidempiä matkoja en ole kokeillut. Olen yrittänyt lisätä nopeutta matkan pituuden sijaan ja se ei vain onnistu! Joku 12 km/h tuntuu jo älyttömältä vauhdilta, se menee korkeintaan lyhyessä spurtissa. Kadehdin kaikkia, jotka juoksevat puolimaratonin aikaan 1:40 ja Cooperin testiin en edes suostu! Pitäisi varmasn iloita, että minulla hidas, mutta kestävä kone, mutta olisi kivaa pystyä juoksemaan edes vähän nopeammin. Ai niin, olen myös hyvä ylämäissä, mutta alamäissä ja tasamaalla kaikki menevät ohi :(
Meillä on selvästi saman valmistajan moottorit. Mä juoksen just samaa vauhtia kuin sinä ja jaksan hyvin tuon pitää vauhtia yllä lähes tuon 30 km, sen jälkeen alkaa hyytyä (oon kokeillut maratonilla). Enkä kehity tästä millään, toisaalta myöskään vauhti ei juurikaan huonone, vaikka olisi laiskempia treenikausia välillä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä ole. Tavallinen aloittelijan suoritus. Hyvästä voidaan puhua, kun aika jää alle 40 minuutin.
Miksi tätä miinustettiin näin paljon? Eiköhän hyväksytä totuus nyt kuitenkin siitä, että mikä aika on hyvä verrattuna siihen, mihin ihminen pystyy (Kenenisa Bekele, 26:17.53) ja mikä ei.
1h 10min kehuminen hyväksi on vähän sama kuin kehuisi kaksi kuukautta laulua harrastanutta hyväksi laulajaksi. Toki 1h 10min on hyvä tulos, jos otetaan viiteryhmäksi yli 50-vuotiaat ja 100-kiloisia naiset.
Joo just. Tähän nää juoksunopeuskeskustelut aina menee. Tuntuu siltä, että kirjoittelijat tietävät juoksevansa ihan hyvillä nopeuksilla, mutta kärsivät ihme alemmuuskomplekseista tai haluavat vaihtoehtoisesti painaa muita alas.
10-12 km/h on peruslenkkeilyä harrastavalle ihan hyvä aika. Itse juoksen tuon kympin tuntiin, ja väitän olevani ihan ok kunnossa. Iso osa ihmisistä ei jaksa juosta edes varttia yhtäjaksoisesti, saati sitten edes tehdä kymmenen kilometrin lenkkejä säännöllisesti.
Älkää murehtiko ja ottako paineita, se ns. "hidaskin" juoksunopeus on paljon parempi kuin liikkumattomuus :)
Mitä väliä. Itse en edes juokse, vaan kävelen 3 - 4 viikossa 10 - 20km.
Saman asian ajaa terveydellisesti, eikä polvet ja nivelet rasitu yhtä pahasti kuin juostessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä miinustettiin näin paljon? Eiköhän hyväksytä totuus nyt kuitenkin siitä, että mikä aika on hyvä verrattuna siihen, mihin ihminen pystyy (Kenenisa Bekele, 26:17.53) ja mikä ei.
1h 10min kehuminen hyväksi on vähän sama kuin kehuisi kaksi kuukautta laulua harrastanutta hyväksi laulajaksi. Toki 1h 10min on hyvä tulos, jos otetaan viiteryhmäksi yli 50-vuotiaat ja 100-kiloisia naiset.
1h 10min olisi huonosti sille ammattilaispikajuoksijalle. Turha keksiä tuollaisia viiteryhmiä - jos nyt lähdetään tosissaan vääntämään, niin kansanterveystilastollisesti 100-kiloisista tai 50-vuotiaista naisista kymmentä kilometria ei varmasti saa juostua kuin marginaalinen osa.
Helpottaako paha olosi arvostelemalla muita liikkujia anonyymina av:lla?
Välillä noita näkyy kävellessä että melkein pysyy ripeällä kävelyllä vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1h 10min olisi huonosti sille ammattilaispikajuoksijalle. Turha keksiä tuollaisia viiteryhmiä - jos nyt lähdetään tosissaan vääntämään, niin kansanterveystilastollisesti 100-kiloisista tai 50-vuotiaista naisista kymmentä kilometria ei varmasti saa juostua kuin marginaalinen osa.
Helpottaako paha olosi arvostelemalla muita liikkujia anonyymina av:lla?
En minä arvostele ketään. Kerron vaan, mikä on mielestäni hyvä aika ja mikä ei. Jos sitä ei kestä, niin on kyllä elämässä asiat vähän liian hyvin.
Kaverin tyttöystävä muuten juoksi kympin treenaamatta 53 minuuttiin. Kävi vähän motivaation päälle, kun itse olen treenannut vuoden tavoitteellisesti ja pääsen juuri ja juuri samaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Itse en edes juokse, vaan kävelen 3 - 4 viikossa 10 - 20km.
Saman asian ajaa terveydellisesti, eikä polvet ja nivelet rasitu yhtä pahasti kuin juostessa.
Tuolla vauhdilla nivelet jäykistyy.
8 km/h oli minulle hidas vauhti.