Olen todella väsynyt ja mies ei jousta yöheräilyissä
Meillä on 7kk ikäinen lapsi, ja alan olemaan itse jo todella väsynyt yöheräilyineen ja päivisin vain ja ainoastaan vauvan kanssa olemiseen.
Mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona, raskausaikana en nukkunut muistaakseeni yhtenäkään viikkona kunnolla. Lapsen syntymän jälkeen minulle tuli rintatulehdus ja olin kipeänä korkeassa kuumeessa, sinne nekin yöunet, mies aloitti työt tammikuussa ja sen vuoksi valvoin ensimmäiset 2kk vauvan kanssa yksin (alunperin tarkoitus oli 2vk).
Nyt olemme tehneet vuorotellen jokatoisen yön, alan kuitenkin olemaan jo todella väsynyt, ja koen että se vaikuttaa jo siihen millainen äiti olen lapselleni arkisin. Pyysin eilen, että mies syöttäisi yöllä puolestani, koska olen tosiaankin niin väsynyt. Miehelle se ei käynyt ja jankutti vain miten ”ollaan jo sovittu”. Hän siis oli valvonut edelliset 2 ylimääräistä yötä, kun lupasin, että saa sitten aamulla nukkua pitkään. Ei siis joustanut, ja nyt taas väsyttää ihan pirusti kahden valvotun yön jälkeen. Edellisviikolla lapsi oli oksennustaudissa ja minähän senkin yön kukkuilin hereillä.
Nyt kuitenkin tilanne se, että saan päivisin paniikkikohtauksia, itken ja raavin itseäni näin karusti sanottuna. Tuntuu kuin kukaan ei välittäisi minusta tai jaksamisestani. Turhauttaa että lupailin kuitenkin valvoa vauvan kanssa 2kk vain miehen takia ja kun pyydän häntä hoitamaan sillointällöin öitä puolestani, niin ei onnistu.
Tuntuu, että mies kuvittelisi, että minulla on kotona niin ihanaa ja helppoa, ja voin vain nukkua kun vauva nukkuu. Ei todellakaan, kämppä on jatkuvasti kuin pommin jäljiltä, ja täytyy edes jotain saada aikaiseksi.
Täytyykö mun vaan hakea neuvolasta tms apua.
Mies meinasi jo kerran jättää, kun käytökseni oli väsymykseni takia niin kamalaa. Nyt minun täytyisi aloittaa vielä ilta/viikonlopputyöt , että pärjätään taloudellisesti.
Pakotanko miehen ymmärtämään, vai haenko jostain muualta apua. Jos jollain on jotain linkkiä linkata liittyen äitien väsymykseen, sen saa tähän laittaa, niin olisi näyttää miehelle jotain ”todisteita” että oikeasti äiditkin voivat väsyä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuku päivällä kun vauvakin nukkuu. Olet kuitenkin päivät kotona toisin kuin mies.
Äläkä ikinä tee enempää lapsia.
Ja millonhan tehdään siivoukset, ruoka ym? Kun mies ei jaksa kotitöissä auttaa, vaan pelailee koneellansa illat kun ei kuulemma ole muutakaan tekemistä. Ja kyllä varmasti teen, väsymyksenkö takia täytyy lapset jättää tekemättä? Huhhuh.
Jos ei kerran pärjää yhden lapsen kanssa, niin ei ehkä kannata tehdä ainakaan enempää. Huhhuh taas mitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet yhdessä ja lisääntynyt tuollaisen paskapään kanssa joka ei halua hoitaa omaa lastaan eikä välitä sinunkaan hyvinvoinnista?
Nyt o-lem-me teh-neet vuo-ro-tel-len jo-ka-toi-sen y-ön. Ketä lasta sitten hoitaa kun molemmat palaa loppuun?
Ap, joko soitit neuvolaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuku päivällä kun vauvakin nukkuu. Olet kuitenkin päivät kotona toisin kuin mies.
Ja millonhan tehdään siivoukset, ruoka ym? Kun mies ei jaksa kotitöissä auttaa, vaan pelailee koneellansa illat kun ei kuulemma ole muutakaan tekemistä. Ja kyllä varmasti teen, väsymyksenkö takia täytyy lapset jättää tekemättä? Huhhuh.
Kyllä ne lapset pitää jättää tekemättä väsymyksen takia. Ainakin tuon miehen kanssa. Jos se ei kerran osallistu, niin teet lapsia just sen verran kun jaksat niitä hoitaa. Ja sinähän et nyt jaksa sitä yhtäkään.
Totta, mutta lapsi on mitä ihanin ja rakkain. Jaksan olla hänen kanssaan, mutta en halua tilannetta, jossa en enää jaksa. Meillä piti olla ”laaja” tukiverkosto, mutta ei sitä apua näy missään. Lupasi minunkin äitini tulla siivoamaan ja milloin lupasivat auttaa muuten, ei näy apua.
Oletko edes pyytänyt?[/tuote
Niin monta kertaa että enään ei jaksa. Aina on jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kerran pärjää yhden lapsen kanssa, niin ei ehkä kannata tehdä ainakaan enempää. Huhhuh taas mitä touhua.
No ehkä en NYT ole tekemässä lapsia, vaan esim. Kun tää esikoinen nukkuu hyvin. Tuskin 7 vuoden päästä enää kovin väsynyt olen ? Eli jos olet esikoisen aikana väsynyt, et voi enää koskaan tehdä lapsia?
Minustakin sinun pitäisi soittaa neuvolaan. Tarvitsette varmaankin jotain apua. Ei se mieskään nukkumatta jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan siksi jättää lapset tekemättä että sulla on tollanen mieslapsi siellä joka vaan pelaa. Ja kuka siellä kämpässä sotkee? Mies ei HALUA auttaa, sitä ei kiinnosta auttaa, sillä ei ole halua hoitaa omaa lastaan eikä empatiakykyä vaan se taantuu itse lapseksi ja uhkaa lähteä kun olet väsynyt ja sen vuoksi sanot pahasti?Vain todella tyhmä lisääntyisi moisen miehen kanssa toistamiseen.Fiksut oppivat kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vauva on jo 7 kk eikä tarvitse enää yösyöttöä. Eli nyt kaivatte jostain voimanrippeenne ja lopetatte nuo yösyötöt. Saattaa muutaman yön protestoida, mutta uskon että siitä ne unet paranee. Illalla vaan kunnon tankkaus puuroa ja maitoa, niin luulisi pärjäävän aamuun asti. Päiväunia kannattaa myös mietiskellä, että nukkuuko päivällä liikaa? Meillä on lapset nukkuneet tuossa iässä noin 2 kertaa 2 tuntia ja yöksi on ihan hyvin riittänyt unta. Päivärytmi kannattaa myös pitää säännöllisenä, eli ruoka-ajat aina suht samaan aikaan ja päikkärit myös. Tasainen rytmi päivällä saattaa auttaa tasoittamaan yöt. Mieskin voi olla väsynyt ja siksi käyttäytyä tuolla tavalla. Istukaa alas ja keskustelkaa sen sijaan että moititte vaan toista. Teillä mies sentään herää yöllä, vaikka käy töissä. Meillä mä olen hoitanut kaikkien lasten yövalvomiset ym kukkumiset yksinäni, että se mies jaksaisi käydä siellä töissä.
Meillä päivärytmi aina sama. Jos ei saa yöllä maitoa, niin huutaa koko yön, ei väliä kuinka paljon tankataan puuroa illalla. Ei riitä selkärankaa huudattamaan toista, kun selvästi vielä haluaa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkiä päiväunia lapsi nukkuu? Ja sanot sille miehelle, että menee vaikka vaunukävelylle muksun kanssa illalla.
Ja eihän sitä kämpää tarvitse joka päivä siivota. Ruokaa voi tehdä isomman määrän valmiiksi, kun siihen on sopiva hetki.
Mutta jos lähtökohtaisesti näkee vain ja ainaoastaan ongelmia arjessaan, niin eihän siitä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä en NYT ole tekemässä lapsia, vaan esim. Kun tää esikoinen nukkuu hyvin. Tuskin 7 vuoden päästä enää kovin väsynyt olen ? Eli jos olet esikoisen aikana väsynyt, et voi enää koskaan tehdä lapsia?
Fiksut eivät toista virheitään. Ei se valvominen 7 vuotta vanhempana olet yhtään sen helpompaa, neropatti. Ihan oikeasti kannattaa jättää se lapsiluku yhteen jos ekan kanssakin on ylivoimaista. Puhumattakaan miehen asenteesta asiaan. Juu ei kiitos, en alkais.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta seuraavan lapsen kohdalla on jo kaksi huollettavaa. Tämä ei varmasti ainakaan helpota tilannetta. Ja jos ei vauvan kanssa kerran pärjää, niin onko sama homma tehtävä sitten uudestaan? Mutta kukin tyylillään.
Palkkaa joko siivooja tekemään kotityöt tai hoitaja auttamaan öisin. Kumpiakin löytää ihan kohtuuhintaan opiskelijoista tai eläkeläisistä.
Mitä ne siellä neuvolassa tekee kun soittaa tilanteesta? Ap
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa joko siivooja tekemään kotityöt tai hoitaja auttamaan öisin. Kumpiakin löytää ihan kohtuuhintaan opiskelijoista tai eläkeläisistä.
Joudun luultavasti itse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun niitä lapsia ei kannata tehdä miehen kanssa joka ei ymmärrä väsymystäsi.
Tänään, kun mies tulee töistä olejennat lapsen miehelle ja poistut asunnosta vaikka kahville tai lenkille. Tai pariksi tunniksi kaverille nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei kannata edes kokeilla kun miehen haukkuminen ajanvietteenä käytettävällä palstalla korjaa kaiken ja elätte onnellisena elämänne loppuun asti.
Miehesi käy töissä, mielestäni yöheräilyt ainakin miehen työpäivinä kuuluu sinulle.
Selvitä miksi lapsi yöheräilee, nälkään, tutti hukassa, elimillinen syy vatsavaivoja tai refluksi. Kaikille näille syille voi tehdä jotain.
Mene illalla ajoissa nukkumaan. Iltauni on tärkeämpää kuin aamu- uni. Se auttaa jaksamaan 1 tai 2 yöheräilyä. Ulkoile heti aamusta, jotta saat virtaa pivään. Esim. Vaunulenkki tai lenkki rattailla vauvan kanssa. Rattaissa lapsi viihtyy hereilläkin. Kun mies vapaalla töistä tee lenkki itseksesi tai ystävän kanssa.
Pidä yhteyttä vanhoihin ystäviisi, opiskelukavereihisi, työkavereihisi. Tarvitset aikuisen seuraa.
Jokin harrastus lapsen kanssa ja saisit seuraa.
Viikonlopputyö ja työympäristö tekisi varmasti hyvää sinulle.
Älä nyt hyvä ihminen vauvan nukkuessa niitä kotitöitä tee! Laitat vauvan kantoreppuun/-liinaan (huom ei rintareppu) ja tee päivisin yhdessä vauvan kanssa. Tuon ikäisen voi jo laittaa selkään, niin on helpompi. Jää sitten enemmän lepoaikaa vauvan nukkuessa.
Ps. meillä mies siivoaa joka ilta keittiön ja muut akuutit samaanaikaan kun minä nukutan lapset. Jonkun aikaa asiasta piti puhua ja muistuttaa, mutta nykyää sujuu ihan oma-aloitteisesti. Tyhjän saa pyytämättäkin, joten aina kannattaa yrittää puhua näistä.
Olen se, jonka esikoinen valvoi 3 vuotta (ja itse asiassa osittain vielä 3 siihen päälle). Kotityöt oli meillä viimeinen asia, mistä piitattiin. Ruoan tein valmiiksi illalla, kun mies oli kotona, en edes yrittänyt tehdä ruokaa päivällä vaan nukuin tai lepäsin. Tuollaisessa tilanteessa täytyy priorisoida raskaalla kädellä.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos mies valvoo joka toisen yön, niin ei ole reilua vaatia häneltä enempää. Mutta iltaisin hänen kuuluisi hoitaa vauvaa. Siitä on paras aloittaa vakava keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola on kanava jonka kautta lähdetään selvittämään syitä sinun väsymykseen. Normaaliin äitiyteen ei kuulu noin raskas väsymys, eikä mitkään paniikkikohtaukset.
ei väsymyksen takia tartte jättää lapsia tekemättä, mutta kokonaisuuden olisi hyvä olla kunnossa: eli keskusteluyhteys puolison kanssa ja aktiivinen ote perheeseen myös miehellä (nyt sanot että hän pelailee konsolilla/tietokoneella yksinään illat pitkät...). Väsymys on normaalia, mutta miten sen kanssa osaa elää, on yksilöllistä: miten osaat levätä, ottaa omaa aikaa, kestät väsymystä masentumatta kokonaan jne...