Mihin katosi puhelinetiketti? Viestejä pukkaa vuorokauden ympäri!
Miksi nykyään monet lähettelevät toisille viestejä keskellä yötä? Se ei ole hyvää käytöstä. Pitäisi ymmärtää se, että viestit voivat herättää nukkuvan, ellei toisen puhelin ei ole yöllä sattunut olemaan äänettömällä.
Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.
Yleensä yöaikaan viestitteleville olla ei edes vaikuta olevan mitään kovin tähdellistä asiaa. Eikö viestin lähettäminen silloin voisi suosiolla odottaa aamuun?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että kaikki on koko ajan kiinni siinä puhelimessaan, säätävät sitä illalla sinne ja aamulla tänne, ja eri ryhmiä eri ihmisille. Ei kaikille puhelin ole sellainen.
Jos itse tykkää harrastaa puhelimen säätöjä ja appeja, ei voi olettaa että kaikki tekee sitä.
On hirveä vaiva tosiaan pyyhkäistä kerran ruutua ja painaa ”älä häiritse” päälle.
Mulla on yksi kaveri, jolle en enää soita enkä viestintä, kun hän sitten lähettää vastaustekstarin monen päivän päästä aamukuudelta, jolloin nukun.
Soitti kerran ja kyseli, Miksen pidä yhteyttä. No miksiköhän en. Ja jokaisessa hänelle lähettämässä viestissä laitan, että ei saa vastata kuin klo 8-22 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viedtien idea on juuri siinä, että niitä voi lähettää silloin kun itselle sopii ja saaja lukee niitä silloin kun hänelle sopii. Jos joku ei tajua panna puhelintaa äänettömälle tai pois päältä kun ei halua olla tavoitettavissa, se ei ole tavoittelijan syy eikä ongelma, vaan sen, joka ei osaa tai halua käyttää puhelintaan.
Varmaan tämän on jo joku muukin kertonut, mutta itse en voi laittaa puhelintani äänettömälle yöksi iäkkään lähiomaisen takia. Koska tahansa voi tulla soitto, että pitää lähteä hänen luokseen tai hankkia hänelle apua jotain muuta kautta.
Onneksi omassa lähipiiirissäni ei ole moukkia, jotka pommittaisivat viesteillä öisin.
Voit kuitenkin laittaa viestit äänettömälle, tai sallia vain tietyistä numeroista tulevat puhelut.
Se lähimmäinen on voinut joutua sairaalaan ja sieltä soittavat omaisille tai ambilanssikuski soittaa tai kotihoidon työntekijä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viedtien idea on juuri siinä, että niitä voi lähettää silloin kun itselle sopii ja saaja lukee niitä silloin kun hänelle sopii. Jos joku ei tajua panna puhelintaa äänettömälle tai pois päältä kun ei halua olla tavoitettavissa, se ei ole tavoittelijan syy eikä ongelma, vaan sen, joka ei osaa tai halua käyttää puhelintaan.
Varmaan tämän on jo joku muukin kertonut, mutta itse en voi laittaa puhelintani äänettömälle yöksi iäkkään lähiomaisen takia. Koska tahansa voi tulla soitto, että pitää lähteä hänen luokseen tai hankkia hänelle apua jotain muuta kautta.
Onneksi omassa lähipiiirissäni ei ole moukkia, jotka pommittaisivat viesteillä öisin.
Onko sinulla älypuhelin? Sellaisella saat asetukset rukattua niin, että puhelin soi tämän lähiomaisesi soittaessa, vaikka ”älä häiritse” -toiminto on päällä. Lisäksi saat ainakin iPhoneissa ajastettua tuon ”älä häiritse” -toiminnon kytekeytymisen automaattisesti haluamallesi aikavälille, vaikkapa iltakymmenestä aamuseitsemään. Luulenpa, että ajastustoiminto löytyy myös muista älypuhelinmalleista...
Itse miettinyt kanssa että mikä ihmisiä vaivaa kun jo asiakkaatkin lähettää iltaisin ja Öisin työhön liittyviä kyselyjä vapaista ajoista (kampaaja) vaikka ihan varmasti tietää että se sähköposti kilahtaa sillä hetkellä vastaanottajalla. Lauantai-yönä 23.00 kun tulee joku kysely niin ärsyttää kyllä enkä periaatteesta todellakaan vastaa siihen aikaan työjuttuihin.
Ymmärrän toki että esim. jollain kansainvälisillä aloilla tarvii elää puhelin/läppäri kädessä mutta silti vähän tolkkua. Katsokaa kelloa kun laitatte viestiä vaikka sit kaverille ja miettikää onko asia niin kiireellinen että se pitää lähettää keskellä yötä.
Ja itse en pidä äänettömällä koskaan jotta herään jos on oikeasti vaikka jollain joku hätä.
Vierailija kirjoitti:
Itse miettinyt kanssa että mikä ihmisiä vaivaa kun jo asiakkaatkin lähettää iltaisin ja Öisin työhön liittyviä kyselyjä vapaista ajoista (kampaaja) vaikka ihan varmasti tietää että se sähköposti kilahtaa sillä hetkellä vastaanottajalla. Lauantai-yönä 23.00 kun tulee joku kysely niin ärsyttää kyllä enkä periaatteesta todellakaan vastaa siihen aikaan työjuttuihin.
Ymmärrän toki että esim. jollain kansainvälisillä aloilla tarvii elää puhelin/läppäri kädessä mutta silti vähän tolkkua. Katsokaa kelloa kun laitatte viestiä vaikka sit kaverille ja miettikää onko asia niin kiireellinen että se pitää lähettää keskellä yötä.
Ja itse en pidä äänettömällä koskaan jotta herään jos on oikeasti vaikka jollain joku hätä.
Itellä venyy parturointivälit kun käyttämäni palveluntarjoaja ainoastaan vastaa puhelimeen toimitiloissaan arkisin 10-17, pl vapaapäivät. Jos mä satun töissä muistaa soittaa (illalla laitettu kalenterimuistutus ja siihen pari torkkua kun on työasia kesken) niin parturi on sitten viikon lomalla ja iloisesti pyytää soittamaan uudelleen. Olen vissiin masokisti kun vielä käyn siellä.
Minä1234567890 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla älypuhelin? Sellaisella saat asetukset rukattua niin, että puhelin soi tämän lähiomaisesi soittaessa, vaikka ”älä häiritse” -toiminto on päällä. Lisäksi saat ainakin iPhoneissa ajastettua tuon ”älä häiritse” -toiminnon kytekeytymisen automaattisesti haluamallesi aikavälille, vaikkapa iltakymmenestä aamuseitsemään. Luulenpa, että ajastustoiminto löytyy myös muista älypuhelinmalleista...
No eipä muuten androidista löydy.
Ihmisellä on oikeus pitää puhelin äänellisenä yöllä siltä varalta, että jollakulla on oikeasti asiaa, esim hätä. Eihän lankapuhelintenkaan aikaan soiteltu miten sattuu ja syytetty vastaanottajaa siitä, että ei ollut ottanut puhelinta pois seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun androidista (Sony) kyllä löytyy.
En tiiä onko mainittu mutta itse laitan kyseiset henkilöt whatsappissa mutelle joten nään heidän viestit vasta silloin kun meen sovellukseen enkä voi herätä yöllisiin viesteihin. Jos kyseisillä henkilöillä tulee joskus hengenhätä niin voivat soittaa, se soitto kun taitaa kuulua toisin kuin viestit jos on mute (?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sorry väärä oletus. Mulla useempi Samsungi ollu eikä mistään niistä oo löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä onko mainittu mutta itse laitan kyseiset henkilöt whatsappissa mutelle joten nään heidän viestit vasta silloin kun meen sovellukseen enkä voi herätä yöllisiin viesteihin. Jos kyseisillä henkilöillä tulee joskus hengenhätä niin voivat soittaa, se soitto kun taitaa kuulua toisin kuin viestit jos on mute (?)
Tässä on varmasti puolensa. Osa ihmisistä haluaisi jauhaa whatsappissa aivan älyttömän tylsistä jutuista pitkälle yötä myöten. On ehkä helpointa vain olla kuin ei näitä saapuvia viestejä edes huomaisi.
Ap, mihin katosi puhelin? Apua, mulla on vain tällainen loota, jolla pääsee nettiin, jonka voi ajastaa olemaan yöt hiljaa ja jolla voi jopa blokata häiriköt. Ja hei, se ei pirise ollenkaan, jos käsken sen olla hiljaa.
Kiertovalintapuhelimen sai yöksi hiljaa vain repimällä töpselin irti.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan vain tapana että 9 jälkeen enään soitettiin jos vain huonoja uutisia ja siksi vanhemmat ihmiset pelästyvät monasti.
Olen 30 ja pelästyn minäkin jos 10 jälkeen kukaan soittelee. Lapsena opittu käytöstavat ja niihin kuuluu, ettei ihmisiä häiritä puhelimella enää myöhään illalla/yöllä. On se kumma miten älypuhelimet vie ihmisiltä kaiken kyvyn ottaa muut ihmiset huomioon.
Herranjestas, onpa teillä vaikea elämä.
Mä oon ratkaissu tämän niin että mulla on luuri äänettömällä 24/7. Mä vihaan niitä jatkuvia "piip piit kling kling" ääniä oli kellonaika mikä tahansa. Kun luurissa vielä pidin äänet päällä tuntui kuin ne jatkuvat piippaukset ja kilahdukset tekisivät mut hulluksi. (Olen herkkä äänille)
En jaksa lukea koko ketjua mutta ap, olen täysin samaa mieltä sun kanssa. Mun mielestä on lähettäjän vastuulla koska lähettelee viestejä, ei vastaanottajan vastuulla muistaa säädellä jokaista ryhmää sun muuta eri spekseille. Musta on todella itsekästä lähettäjältä ajatella että hänen asiansa ovat niin oleellisia että niitä sopii mihin aikaan tahansa lähetellä, ellei sitten oikeasti ole joku hätänä. Fb ehkä erikseen, mutta WA ja sms ovat puhelimeen suoraan tulevia asioita. Mä haluan ehdottomasti olla aina läheisteni tavoitettavissa, jos on jotain kriittistä, mutta se on hemmetin vaikeaa kun kaikki epäoleellinenkin pitää vuorokaudenajasta riippumatta nykyään viestiä pidäkkeettä nonstop. Mun mielestä me kaikki voitais paremmin kun vieroituttais aivopieruviestinnästä klo 23-08 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin edellisestä sonysta löytyi mutta otin ja hajoitin sen vahingossa ja kappas, tästä nuijasotien aikaisesta vanhasta sonysta jonka otin takaisin käyttöön, ei nyt tuollaisia hienouksia löydykään.
En itse ärsyynny yöaikaan viestittelystä mutta tää ketju on kyllä saanut mut ärsyyntymään teihin "kyllä jokaisesta kännykästä löytyy kaikki mahdolliset toiminnot kun munkin kännyssä näin on". Kaikilla kun nyt ei satu olemaan sitä viimeisimmän muodin mukaista iVehjettä...
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä taas olen ajatellut, että yrittäjillä on erikseen työasioiden hoitamiseen tarkoitettu puhelin ja yksityispuhelin erikseen. Todellakin olen muutamaan otteeseen lähettänyt jo melko myöhään illalla tai jopa viikonloppuiltana ajanvaraustiedustelun, jonka oletan yrittäjän lukevan maanantaina töihin tullessaan tai sitten kun hän työpuhelimen varta vasten aukaisee. Anteeksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ratkaissu tämän niin että mulla on luuri äänettömällä 24/7. Mä vihaan niitä jatkuvia "piip piit kling kling" ääniä oli kellonaika mikä tahansa. Kun luurissa vielä pidin äänet päällä tuntui kuin ne jatkuvat piippaukset ja kilahdukset tekisivät mut hulluksi. (Olen herkkä äänille)
Itselläni on viestiäänet pois päältä aina, puheluäänet taas päällä yleensä välillä 08-23, yöllä äänettömällä. Fb ja muut viestisovellukset olen asettanut niin, että ne eivät hälyttele, vaan halutessani lukea niihin tulleita viestejä minun pitää erikseen mennä sovellukseen katsomaan, onko jotakin tullut. Viesteinä oletan muutenkin tulevan lähinnä kuulumisten kyselyä, hauskoja linkkejä tai muuta ei-kiireistä.
Voit kuitenkin laittaa viestit äänettömälle, tai sallia vain tietyistä numeroista tulevat puhelut.