Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosi puhelinetiketti? Viestejä pukkaa vuorokauden ympäri!

Vierailija
17.04.2018 |

Miksi nykyään monet lähettelevät toisille viestejä keskellä yötä? Se ei ole hyvää käytöstä. Pitäisi ymmärtää se, että viestit voivat herättää nukkuvan, ellei toisen puhelin ei ole yöllä sattunut olemaan äänettömällä.

Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.

Yleensä yöaikaan viestitteleville olla ei edes vaikuta olevan mitään kovin tähdellistä asiaa. Eikö viestin lähettäminen silloin voisi suosiolla odottaa aamuun?

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että vinkumalla täällä kaikki pahat ihmiset muuttavat tapansa eivätkä enää lähetä viestejä yöllä.

Kaksi vaihtoehtoa:

1) Odota, että muut muuttavat tapansa

2) Opettele käyttämään luuria ja säädä sitä niin, ettei se pimputa öisin

Kumpi on helpompi?

Vierailija
142/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän nimenomaan saa olla paremmin rauhassa kuin ennen. En ymmärrrä tätä ”pakko olla tavoitettavissa” -valitusta, kun nimenomaan nykyään ei tarvitse!

Lankapuhelin-aikana puhelu saattoi tulla milloin vain, kesken ruokailun, lempiohjelman tai ystävän vierailun. Aina vastattiin, tai jos et vastannut niin et saanut tietää kuka soitti ja miksi.

Nykyään kaikki valta on itsellä, muiden asiat saat kyllä tietoosi, mutta silloin kun sinulle itsellesi sopii. Samoin voit vastata kun sinulle itsellesi sopii. Saat myös valita ketkä tavoittavat sinut milloinkin.

Rauha ja vapaus ja valta, kaikki omissa käsissä. En todellakaan ymmärrä ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että vinkumalla täällä kaikki pahat ihmiset muuttavat tapansa eivätkä enää lähetä viestejä yöllä.

Kaksi vaihtoehtoa:

1) Odota, että muut muuttavat tapansa

2) Opettele käyttämään luuria ja säädä sitä niin, ettei se pimputa öisin

Kumpi on helpompi?

Kai tästä ilmiöstä saa keskustella ilmankin että asia otetaan vinkumisena. Minusta tämä on yhteydessä laajempaankin ilmiöön jossa raja ihmisten yksityisyyden kanssa häilyy, kun ei enää ole päivässäkään sellaista aikaa joka tulkittaisiin täysin ihmisen omaksi ajaksi. Ja tämä taas kertoo että ihmiset itsekään eivät koe samalla tavalla toisten rajoja yhtä tarkoiksi.

Vierailija
144/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

138 jatkaa vielä

Olen itse kronotyypiltäni iltaihminen ja teen myös tällä havaa (lastensuojelun päivystyksessä) kolmivuorotyötä, joten periaatteessa tämä "8-21" -etiketti ei olisi itsellenikään luontaisin mahdollinen. Auta armias, jos joku herättäisi minut klo 8.03, kiehuisin salaa (erittäin epäoikeuttua) raivoa. 😂

En kuitenkaan oleta, että muiden ihmisten elämänrytmi mukailee omaani. Suurin osa ihmisistä, myös ystävistäni tätä nykyä, on aamupainotteisia, kello 8-16 työskenteleviä ja lapsiperheellisiä, joita ei käväisisi mielessänikään häiritä yöllisillä ajatuspieruilla. Iltaihmisenä olen väkisinkin joutunut opiskelemaan suvaitsevaisuutta erilaisilla rytmeillä eläviä kanssaihmisiäni kohtaan. Tiedän toki varsin mainiosti, kuinka huonosti he todennäköisesti arvostaisivat yö yhden filosofointejani.

Kuitenkin myös maatalousyhteiskunnan normaalirytmiin tyytyväisiltä kanssaeläjiltäni peräänkuuluttaisin vastaavaa ymmärrystä; ensin on tunnistettava, että nykyäänkin "normaali ihminen" määrittyy virkatyöaikaa elävänä aamuvirkkuna. Se on täysin sallittavaa, mutta niin on myös toisenlainen tapa elää: antakaa anteeksi niille, jotka vilpittömän naiivisti kuvittelevat klo 23.59 olevan sovelias aika vastata illalliskutsuun tai kertoa kasuaaleja kuulumisia. Ehkeivät he aina vain ymmärrä olevansa teidän näkökulmastanne täysin hanurista!

Siksi siis olen vienyt viestintäkeinojen tärkeysjärjestyksen näin analyyttisen tasolle, ja luonut hieman aikaa sekä vaivaa vaativan "vain hätätilanne" -profiilin levon tuntieni ajaksi. Kaikki elämme tavallamme, vaikka yksi tapa on nykykontekstissa suvaitumpi, voimme onneksi nykyteknoligian turvin kaikki vaalia rauhaa valitsemalla sopivimmat hetket vastaanottaa viestejä sekä puheluita!

Vierailija
145/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan yöksi ilmoitukset äänettömälle, mutta soittamalla saisi kiinni (kukaan ei koskaan soita, mut hätätapauksen vuoksi kuitenkin)

Jotkut ryhmäkeskustelut olen kokonaan vaientanut, en jaksa kun kännykkä koko ajan piippaa.

Vierailija
146/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähetän viestejä ystävilleni ja he minulle, silloin kun aikaa on. 

Yhden koliikkilapsen ja kahden muun lapsen äitinä päivät ovat sellaista härdelliä, etten kertakaikkiaan pysty keskittymään viestien kirjoitteluun. Voin kyllä lukea viestit, mutten saa järjellisiä vastauksia aikaiseksi. 

Johonkin aikaan yöstä saan kaikki lapset nukkumaan, mutten itse saa heti unta, silloin on hyvää aikaa paneutua viesteihin ja vastailuihin. Olen aina olettanut, että nukkujilla on viestiäänet pois päältä. Ja näin ainakin tuttavillani on. 

Mutta sinulla on kuitenkin aikaa näpytellä täällä.

Vierailija
147/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan yöksi ilmoitukset äänettömälle, mutta soittamalla saisi kiinni (kukaan ei koskaan soita, mut hätätapauksen vuoksi kuitenkin)

Jotkut ryhmäkeskustelut olen kokonaan vaientanut, en jaksa kun kännykkä koko ajan piippaa.

Itse en juurikaan ryhmäkeskusteluihin muualla kuin täällä edes hakeudu, koska ne tuntuvat rasittavilta. Vaikea tietää mihin kaikkeen pitäisi niissä somessa reagoida ja mihin ei. Ja viestisuma on aivan liikaa minulle!

Vierailija
148/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän nimenomaan saa olla paremmin rauhassa kuin ennen. En ymmärrrä tätä ”pakko olla tavoitettavissa” -valitusta, kun nimenomaan nykyään ei tarvitse!

Lankapuhelin-aikana puhelu saattoi tulla milloin vain, kesken ruokailun, lempiohjelman tai ystävän vierailun. Aina vastattiin, tai jos et vastannut niin et saanut tietää kuka soitti ja miksi.

Nykyään kaikki valta on itsellä, muiden asiat saat kyllä tietoosi, mutta silloin kun sinulle itsellesi sopii. Samoin voit vastata kun sinulle itsellesi sopii. Saat myös valita ketkä tavoittavat sinut milloinkin.

Rauha ja vapaus ja valta, kaikki omissa käsissä. En todellakaan ymmärrä ongelmaa.

Saattoihan ennenkin vastattuaan todeta soittajalle, että on kiirettä ja toivoo toisen soittavan uudelleen paremmalla ajalla.

Vierailija
149/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lähetän viestejä ystävilleni ja he minulle, silloin kun aikaa on. 

Yhden koliikkilapsen ja kahden muun lapsen äitinä päivät ovat sellaista härdelliä, etten kertakaikkiaan pysty keskittymään viestien kirjoitteluun. Voin kyllä lukea viestit, mutten saa järjellisiä vastauksia aikaiseksi. 

Johonkin aikaan yöstä saan kaikki lapset nukkumaan, mutten itse saa heti unta, silloin on hyvää aikaa paneutua viesteihin ja vastailuihin. Olen aina olettanut, että nukkujilla on viestiäänet pois päältä. Ja näin ainakin tuttavillani on. 

Mutta sinulla on kuitenkin aikaa näpytellä täällä.

Niin. Näin tänään. Kaikki päivät eivät ole identtisiä. 

Vierailija
150/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimiin on saanut säädettyä automaattiset profiilit ainakin kymmenen vuotta. Jos joku ei niitä osaa käyttää, on se kyllä ihan oma häpeä.

Ei ainakaan Samsungin puhelimiin. Eikä pysty millään helpolla tavalla hiljentää esim. viestejä ja someja ja pitämään puheluäänet päällä kun niitä profiileita ei Sampassa ole, Nokioissa ennen vanhaan olikin.

Vierailija
151/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että kaikki on koko ajan kiinni siinä puhelimessaan, säätävät sitä illalla sinne ja aamulla tänne, ja eri ryhmiä eri ihmisille. Ei kaikille puhelin ole sellainen.

Jos itse tykkää harrastaa puhelimen säätöjä ja appeja, ei voi olettaa että kaikki tekee sitä.

Vierailija
152/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää trolli on lähes kopio yhdestä mun vanhasta :)

Vierailija
153/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on äänet päällä aina koska on sellainen tilanne että milloin vain voin saada avunpyynnön, vaikka keskellä yötä. En lankapuhelimen aikaan myöskään hajottanut seinäpuhelimesta hälytyskelloa yöksi, ihmiset tajusivat noin pääsääntöisesti ettei yöllä oteta yhteyttä.

Ainakin iPhonessa voi tehdä niin, että puhelin on äänettömällä, mutta tärkeäksi pistetyiden henkilöiden puhelut tulevat läpi. Toki jos on esim. sellaisessa työssä, jossa avunpyyntöjä voi tulla oudoista numeroista, niin tämä ratkaisu ei toimi. 

Vierailija
154/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessani on aina soittoäänet päällä hätätapausten vuoksi. Sen sijaan olen ottanut viestiäänet pois sekä whatsupista, sms:tä että messengeristä. Niitä voi lukea sitten kuin ehtii ja vastaa, kun ehtii.

Vierailija
155/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus ei ole trolli. Kiva juttu, jos sinulla on hauskaa, mutta minulla ei. Itse mieluiten yöaikaan nukkuisin kaikessa rauhassa. Viestejä siis minulle vasta aamulla, kiitos!

Ap

Vierailija
156/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viedtien idea on juuri siinä, että niitä voi lähettää silloin kun itselle sopii ja saaja lukee niitä silloin kun hänelle sopii. Jos joku ei tajua panna puhelintaa äänettömälle tai pois päältä kun ei halua olla tavoitettavissa, se ei ole tavoittelijan syy eikä ongelma, vaan sen, joka ei osaa tai halua käyttää puhelintaan.

Varmaan tämän on jo joku muukin kertonut, mutta itse en voi laittaa puhelintani äänettömälle yöksi iäkkään lähiomaisen takia. Koska tahansa voi tulla soitto, että pitää lähteä hänen luokseen tai hankkia hänelle apua jotain muuta kautta.

Onneksi omassa lähipiiirissäni ei ole moukkia, jotka pommittaisivat viesteillä öisin.

Vierailija
157/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vi tun uuno suostuu elämään tän somepas kan ja puhelimen ehdoilla?

Eikö se kapula oo sua varten, etkä sä kapulaa varten?

Vierailija
158/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimessani on aina soittoäänet päällä hätätapausten vuoksi. Sen sijaan olen ottanut viestiäänet pois sekä whatsupista, sms:tä että messengeristä. Niitä voi lukea sitten kuin ehtii ja vastaa, kun ehtii.

Mulla on 112:nen ystävien hätätapauksia varten ja mun nro ystäviä varten sit ku herään.

Hyvää yötä.

Vierailija
159/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pääministeri ei saanut puhelua poikansa kuolemasta, kun puhelin oli äänettömällä. Varmaan aika turhauttavaa. Entä, jos olisi soitettu, että on kuolemaisillaan, mutta vielä ehtii tavata, mutta puhelu ei olisi mennyt läpi, kun puhelin on äänettömällä.

Vierailija
160/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus ei ole trolli. Kiva juttu, jos sinulla on hauskaa, mutta minulla ei. Itse mieluiten yöaikaan nukkuisin kaikessa rauhassa. Viestejä siis minulle vasta aamulla, kiitos!

Ap

Laitatko nimesi ja numerosi vielä niin tiedän lisätä sinut ajastetun lähetyksen ryhmään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän