Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosi puhelinetiketti? Viestejä pukkaa vuorokauden ympäri!

Vierailija
17.04.2018 |

Miksi nykyään monet lähettelevät toisille viestejä keskellä yötä? Se ei ole hyvää käytöstä. Pitäisi ymmärtää se, että viestit voivat herättää nukkuvan, ellei toisen puhelin ei ole yöllä sattunut olemaan äänettömällä.

Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.

Yleensä yöaikaan viestitteleville olla ei edes vaikuta olevan mitään kovin tähdellistä asiaa. Eikö viestin lähettäminen silloin voisi suosiolla odottaa aamuun?

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.

No tuo on ihan sinun oma ongelma. Kyllä normaali aikuinen osaa käyttää puhelinta.

Vierailija
102/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on ihan sinun oma ongelma. Kyllä normaali aikuinen osaa käyttää puhelinta.

Niin taitaa olla. Kusipään asenne taas on sinun ongelmasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuorotyöläinen. Ei tulisi mieleenkään lähetellä esim. lounastauolla (klo 12 yöllä) tekstareita kavereille. Johan se lapsena opetettiin ihan peruskasvatuksessa, että klo 19 jälkeen ei ole sopivaa soitella ilman erittäin painavaa asiaa.

Varmaan kuitenkin postikortin saattaisit kirjoitella siinä lounastauolla ja laittaa postilaatikkoon. Vastaanottaja sitten lueskelee sen omalla ajallaan.

Vierailija
104/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin taitaa olla. Kusipään asenne taas on sinun ongelmasi.

Normaalit aikuiset ovat kusipäitä? :D

Vierailija
105/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri jonka harrastus on soitella aamuneljältä kännipuheluita. 

No tarviiko kaikilla asioilla kehua kun yksinäisillä ei ole kavereita

Vierailija
106/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli hyviä modernin sukupolven pointteja, mutta itse 90-luvulla syntyneenä ja epä-älypuhelimeen tottuneena, ymmärrän hyvin puhelinetikettiä haluavia. Vaikka vastaanottaja voisi räpläillä sen puhelimensa asetuksia niin yhtähyvin minäkin voin olla kohtelias ja lähettää sen viestin varmuuden vuoksi ihmisten aikaan. Ja yleensä niin teenkin - kirjoitan vain ylös itselleni että lähetä tämä viesti myöhemmin seuraavana päivänä. Kai täällä yhä osataan paperia ja kynää käyttää vai onko sekin meidän "vanhojen kaakkien" humputuksia ;) 

Minulle 60-luvulla syntyneelle ei tuota minkäänlaista ongelmaa laittaa kännykkä äänettömälle tai asetukset niin että läpi pääsee vain tietyt numerot halutessa.

Ne joille tuottaa, käyttäkää sitä herätyskelloa ja jättäkää kännykkä yöksi eri huoneeseen.

Vierailija
107/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se etiketti katosi samaa kuumaa lankapuhelimien kanssa, tekstiviestien ja erilaisten viestipalveluiden korvatessa nopeasti perinteisen äänipuhelun. En ole kokenut ongelmaksi noita yöllisiä viestejä, olen niin sikeäuninen että harvoin herään niihin, ja aamullahan ne ovat siellä luurissa sitten odottelemassa. Toisaalta tiedostan, että löytyy myös herkkäunisia ihmisiä, ja pyrinkin rajaamaan viestien lähettelyn välille 07-21.00. 

Monia ratkaisujahan tähän yöllisten viestien ja kilahdusten ongelmaan on olemassa. Ne on aika kattavasti jo tässä ketjussa kerrotukin, yksinkertaisimmillaan puhelimen voi sulkea, äärimmilleen vietynä puhutaan jo toimintojen ja profiilien ajastamisesta. Jokaiselle jotakin. Mutta tuossa pyritään tosiaan vaan ratkaisemaan ongelmaa, joka johtuu siitä että mikään etiketti ei enää säätele kännykän käyttöä, vaan kaikki ovat oletusarvoisesti tavoitettavissa 24/7. 

Näin taisi käydä. Valitettava juttu. Oli mukava saada joskus olla ihan omassa rauhassakin ilman kaikenlaista hälinää ja viestittelyä. Lankapuhelinten aikaan yhteydenoton tarvetta harkittiin nykyistä enemmän, kun puhelut olivat kalliita.

kaikenlaista hälinää anteeksi vaan kun muistisairas äitini on saattohoidossa niin kyllä meille kuuluu tulla se puhelu sitten ihan mihin tahansa kellonaikaan että ei ole kyllä hälinästä silloin kyse että!

Vierailija
108/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli hyviä modernin sukupolven pointteja, mutta itse 90-luvulla syntyneenä ja epä-älypuhelimeen tottuneena, ymmärrän hyvin puhelinetikettiä haluavia. Vaikka vastaanottaja voisi räpläillä sen puhelimensa asetuksia niin yhtähyvin minäkin voin olla kohtelias ja lähettää sen viestin varmuuden vuoksi ihmisten aikaan. Ja yleensä niin teenkin - kirjoitan vain ylös itselleni että lähetä tämä viesti myöhemmin seuraavana päivänä. Kai täällä yhä osataan paperia ja kynää käyttää vai onko sekin meidän "vanhojen kaakkien" humputuksia ;) 

Voi sentään, en ole edes tajunnut sitä, että 1990-luvulla syntyneetkin ovat jo nykynuorten näkökulmasta tässä asiassa "vanhoja" ihmisiä. Niin se aika juoksee!

Olen 1990-luvun alussa syntynyt, ja olen täysin eri mieltä kuin tuo toinen "vanha kaakki". Puhelut on kehitetty sitä varten, että yhteyden saa heti. Viestit voi lähettää koska tahansa, eikä niihin tarvitse saada heti vastausta. Siksi kuka tahansa voi laittaa puhelimensa äänettömälle.

Vierailija
109/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä sanoa että viestejä tulee ympäri maailmaa, ihan mahdotonta ilmoitella kaikille sadoille lähettäjille että minulle ei saa lähettää viestejä Suomen yöaikaan.

Vierailija
110/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma on laittaa nukkumaan mennessä kello soimaan ja samalla puhelin äänettömälle. Ja sama juttu herätessä eli kello pois ja äänet päälle. Itse useinkin laitan ja vastailen viesteihin klo 23 illalla, kun olen vihdoin kotona töistä ja harrastuksista. Koska niihin viesteihin ehtisi vastaamaan, jos klo 21 jälkeen ei saisi mitään lähettää?

Vierailija
111/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui vielä sanoa että viestejä tulee ympäri maailmaa, ihan mahdotonta ilmoitella kaikille sadoille lähettäjille että minulle ei saa lähettää viestejä Suomen yöaikaan.

Tämä ei ole sellaisen ihmisen ongelma, jonka tuttavat asuvat pääosin samassa maassa. Ja joka ei satojen ihmisten kanssa ylipäätään viestittele.

Vierailija
112/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhtään fiksu niin siinä klo 22 jälkeen ei kukaan enää soittele ja viestittele. Tulee antaa iltarauha toisille.

Vierailija
113/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtiiköhän tässä palstaillessa kirjoittaa itselleen muistilapun että puhelin äänettömälle yöksi. :O

Vierailija
114/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole sellaisen ihmisen ongelma, jonka tuttavat asuvat pääosin samassa maassa. Ja joka ei satojen ihmisten kanssa ylipäätään viestittele.

Joo ei ole, mutta niiden muidenpa on. Miksi Australiassa pitäisi kytätä kellosta Suomen aikaa, että voinko laittaa Whatsapp-viestin? Ja muistaa onko se kaveri nyt tänään sitten yövuorossa?

Vierailija
115/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhtään fiksu niin siinä klo 22 jälkeen ei kukaan enää soittele ja viestittele. Tulee antaa iltarauha toisille.

Tuskinpa kukaan fiksu sulle soitteleekaan.

Vierailija
116/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, kun ap! Meitä on suuri joukko ihmisiä, jotka joudumme esim. työmme luonteen tai läheisten takia pitämään puhelimen äänet päällä myös yöllä. Mutta emme todellakaan halua herätä turhanpäiten.

Te, jotka haluatte lähettää viestejä myös keskiyöllä, eiköhän nykyaikana kännykkään voi ajastaa, että keskiyöllä kirjoittamme viestit lähtevät aamulla klo 8.

Silloin ette siirrä vastuutta ajattelemattomuudestanne toiselle.

Problem solved!

Sinulla on ilmeisesti muutama numero joista tuleviin puheluihin pitää mahdollisesti vastata keskellä yötä? No voit hyvin helposti säätää puhelimesi niin, että vain tietyistä numeroista tulevat puhelut hälyttävät. 

Problem solved!

Että pitää tallentaa kaikki hoitajienkin puhelimet jottei sinun tarvitse olla viestimättä iltayhdeksän ja aamu kuuden välillä kaikelle kansalle? Entä jos itse viestit silloin vain niille joista tiedät että heille on ok?

Ethän mene ihmisten ovikellojakaan soittelemaan yöllä vaikka olisit silloin hereillä.

Säädä sitten ne tietämisi yöhäiriköt yöksi hiljaiseksi ja päästä läpi kaikki muut numerot. Mulla oli jo 90-luvulla puhelimessa yöt äänettömällä sellainen jonka kanssa en halunnut viestittää ja äänellisellä sellaiset jotka saa herättää mut :)

Vierailija
117/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella yllättävän harva osaa säätää puhelintaan yömoodiin. Esim. iPhonessa sille on ihan oma pikanäppäinkin alaswipessä, joten ei erityisen hankalaa. Itse pidän puhelinta joko pois päältä tai lentotilassa nukkuessani, sillä en halua säteilyä. Herätyskello olisi kyllä monta kertaa parempi vaihtoehto, mutta jää aina hankkimatta...

Vierailija
118/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes ymmärrä mikä voi olla niin tärkeää että se on lähetettävä heti - vaikkapa sitten keskellä yötä. Ehkäpä tapaamisen sopiminen seuraavalle päivälle, mutta mitä muuta? Ei tule ainakaan minulle mieleen. Introverttina minulla ei ole juurikaan kavereita, jotka lähettelee viestejä tai soittelee keskellä yötä. Sen verran samanlaisia olemme. Mutta kerran minulla oli ekstrovertti kaveri, joka kännissä piti minua viesteillään hereillä vaikka sanoin että "hyvää yötä, menen nyt nukkumaan". Lopulta oli pakko vain pistää äänettömälle ja jättää tyyppi viestittelemään itsekseen.

Vierailija
119/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika. Kyllä se on täysin puhelimen käyttäjän vastuulla säätää puhelimensa asetuksia niin ettei häiriinny ylimääräisistä piippauksista kun ei halua olla tavoitettavissa.

Ei se noin mene. Jos on vaikka päivystys, niin puhelin on auki nukkuessa. Itselläni on vanhojen vanhempien takia puhelin aina äänellisenä. En halua yöllä kenenkään känniviestejä.

Ne viestit saa äänettömälle. Jos joku soittaa, niin silloin puhelin hälyttää. Näin teen itse. Yleensä silloin on tärkeätä asiaa, jos joku haluaa soittaa.

Vierailija
120/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 70-luvulla ja osasin säätä ei-älypuhelinta jo vuonna 1997. Mun mielestä se on kännykän ominaisuus (verrattuna lankapuhelimeen) että se ei soi silloin kun soiminen häiritsee ja saat määritellä sen ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä