Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosi puhelinetiketti? Viestejä pukkaa vuorokauden ympäri!

Vierailija
17.04.2018 |

Miksi nykyään monet lähettelevät toisille viestejä keskellä yötä? Se ei ole hyvää käytöstä. Pitäisi ymmärtää se, että viestit voivat herättää nukkuvan, ellei toisen puhelin ei ole yöllä sattunut olemaan äänettömällä.

Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.

Yleensä yöaikaan viestitteleville olla ei edes vaikuta olevan mitään kovin tähdellistä asiaa. Eikö viestin lähettäminen silloin voisi suosiolla odottaa aamuun?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki jo kertoneet mihin aikaan ja miten heihin saa ottaa yhteyttä?

Vierailija
122/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prioriteetin vuoksi! Aamulla lähdetään töihin, töiden jälkeen hoidetaan kaupat, syömiset, harrastukset, kotiaskareet, muut velvollisuudet ym. Vasta keskellä yötä on aikaa viestittää ennen nukkumaan menoa.

Viestittelyyn sinulla on aikaa vasta keskellä yötä, mutta tänne oli aikaa kommentoida yhdeksän jälkeen aamulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prioriteetin vuoksi! Aamulla lähdetään töihin, töiden jälkeen hoidetaan kaupat, syömiset, harrastukset, kotiaskareet, muut velvollisuudet ym. Vasta keskellä yötä on aikaa viestittää ennen nukkumaan menoa.

Viestittelyyn sinulla on aikaa vasta keskellä yötä, mutta tänne oli aikaa kommentoida yhdeksän jälkeen aamulla?

Saikulla.

Vierailija
124/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma on laittaa nukkumaan mennessä kello soimaan ja samalla puhelin äänettömälle. Ja sama juttu herätessä eli kello pois ja äänet päälle. Itse useinkin laitan ja vastailen viesteihin klo 23 illalla, kun olen vihdoin kotona töistä ja harrastuksista. Koska niihin viesteihin ehtisi vastaamaan, jos klo 21 jälkeen ei saisi mitään lähettää?

Kuitenkin ehdit palstailemaa näin iltapäivällä. Olisiko nyt sopiva hetki laittaa ja vastailla viesteihin?

Vierailija
125/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes ymmärrä mikä voi olla niin tärkeää että se on lähetettävä heti - vaikkapa sitten keskellä yötä. Ehkäpä tapaamisen sopiminen seuraavalle päivälle, mutta mitä muuta? Ei tule ainakaan minulle mieleen. Introverttina minulla ei ole juurikaan kavereita, jotka lähettelee viestejä tai soittelee keskellä yötä. Sen verran samanlaisia olemme. Mutta kerran minulla oli ekstrovertti kaveri, joka kännissä piti minua viesteillään hereillä vaikka sanoin että "hyvää yötä, menen nyt nukkumaan". Lopulta oli pakko vain pistää äänettömälle ja jättää tyyppi viestittelemään itsekseen.

Se, mitä et nyt ymmärrä, on se ettei yöllä lähetettyjä viestejä pidetäkään tärkeinä, ja eikä niitä odoteta luettavan yöllä, vaan ne lähetetään silloin kun on aikaa lähettää ja sinun on tarkoitus lukea ne sitten kun sinulla on aikaa. Viestien olemukseen ei kuulu se, että molempien on oltava viestittelemässä yhtaikaa. 

Olet jo löytänyt "ongelmaan" ratkaisun: puhelin äänettömälle, kun et ole tavoitettavissa. 

Tai jos haluat olla tärkeiden asioiden tavoitettavissa: puheluäänet päälle, viestiäänet pois. 

Vierailija
126/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teillä on viesteissä äänet päällä? On minullakin puhelimessa äänet päällä koko ajan, mutta kaikki viestit äänettömällä. Jos on tärkeä asia, niin kaverit osaa soittaakin.

Vierailija
127/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on opetettu että ilta-aika on syytä rauhoittaa varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia. Klo 21 tai 22 jälkeen soittelen vain jos on elämän ja kuoleman asiasta kyse. Sama pätee tekstareihin.Niin tärkeää asiaa ei voi olla ettei se voisi aamuun asti  odottaa.

Vierailija
128/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähetän viestejä ystävilleni ja he minulle, silloin kun aikaa on. 

Yhden koliikkilapsen ja kahden muun lapsen äitinä päivät ovat sellaista härdelliä, etten kertakaikkiaan pysty keskittymään viestien kirjoitteluun. Voin kyllä lukea viestit, mutten saa järjellisiä vastauksia aikaiseksi. 

Johonkin aikaan yöstä saan kaikki lapset nukkumaan, mutten itse saa heti unta, silloin on hyvää aikaa paneutua viesteihin ja vastailuihin. Olen aina olettanut, että nukkujilla on viestiäänet pois päältä. Ja näin ainakin tuttavillani on. 

Vierailija
129/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes ymmärrä mikä voi olla niin tärkeää että se on lähetettävä heti - vaikkapa sitten keskellä yötä. Ehkäpä tapaamisen sopiminen seuraavalle päivälle, mutta mitä muuta? Ei tule ainakaan minulle mieleen. Introverttina minulla ei ole juurikaan kavereita, jotka lähettelee viestejä tai soittelee keskellä yötä. Sen verran samanlaisia olemme. Mutta kerran minulla oli ekstrovertti kaveri, joka kännissä piti minua viesteillään hereillä vaikka sanoin että "hyvää yötä, menen nyt nukkumaan". Lopulta oli pakko vain pistää äänettömälle ja jättää tyyppi viestittelemään itsekseen.

Se, mitä et nyt ymmärrä, on se ettei yöllä lähetettyjä viestejä pidetäkään tärkeinä, ja eikä niitä odoteta luettavan yöllä, vaan ne lähetetään silloin kun on aikaa lähettää ja sinun on tarkoitus lukea ne sitten kun sinulla on aikaa. Viestien olemukseen ei kuulu se, että molempien on oltava viestittelemässä yhtaikaa. 

Olet jo löytänyt "ongelmaan" ratkaisun: puhelin äänettömälle, kun et ole tavoitettavissa. 

Tai jos haluat olla tärkeiden asioiden tavoitettavissa: puheluäänet päälle, viestiäänet pois. 

En kyllä ymmärrä miksi päivästä ainoastaan yöllä on aikaa viestitellä tai kertoa asiansa kaverille. Itselläni ainakin tuossa vaiheessa on mielessä enemmänkin nukkumaanmeno kun jonkun asian jakaminen kaverin kanssa ellei sitten tosiaan ole seuraavaa päivää koskeva akuutti asia. Ja kuten sanoin niin heivasin tuon kaverin jo männiköön joka viestitteli öisin. Hänen kanssaan ei muutenkaan oikein sovittu yhteen. Loput kavereistani noudattaa samaa kaavaa kuin minäkin.

Vierailija
130/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma on laittaa nukkumaan mennessä kello soimaan ja samalla puhelin äänettömälle. Ja sama juttu herätessä eli kello pois ja äänet päälle. Itse useinkin laitan ja vastailen viesteihin klo 23 illalla, kun olen vihdoin kotona töistä ja harrastuksista. Koska niihin viesteihin ehtisi vastaamaan, jos klo 21 jälkeen ei saisi mitään lähettää?

Kuitenkin ehdit palstailemaa näin iltapäivällä. Olisiko nyt sopiva hetki laittaa ja vastailla viesteihin?

Viestejä illalla odotellessa, johon vastata.

Vierailija
131/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on opetettu että ilta-aika on syytä rauhoittaa varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia. Klo 21 tai 22 jälkeen soittelen vain jos on elämän ja kuoleman asiasta kyse. Sama pätee tekstareihin.Niin tärkeää asiaa ei voi olla ettei se voisi aamuun asti  odottaa.

Ymmärrän tuon soitteluasian, mutta miksi tekstarit olisivat pannassa? Jos lapsiperheessä halutaan keskittyä lapsiin, kannattaa jättää se kännykän seilailu pois illalla ja lukea viestit aamulla. Oma valinta.

Minulla on pieniä lapsia, enkä todellakaan kykene aamulla lähettämään yhtään mitään viestejä. Herään siihen, että vauva huutaa ja isommat vaativat aamupalaa. Lähetän viestit illalla, useimmiten kun mies kylvettää lapsia, lukee iltasatua tai kun lapset ovat nukahtaneet.

Vierailija
132/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajien ongelma, kun ei viitsitä puhelinta laittaa äänettömälle.

Vierailija
133/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi päivästä ainoastaan yöllä on aikaa viestitellä tai kertoa asiansa kaverille. Itselläni ainakin tuossa vaiheessa on mielessä enemmänkin nukkumaanmeno kun jonkun asian jakaminen kaverin kanssa ellei sitten tosiaan ole seuraavaa päivää koskeva akuutti asia. Ja kuten sanoin niin heivasin tuon kaverin jo männiköön joka viestitteli öisin. Hänen kanssaan ei muutenkaan oikein sovittu yhteen. Loput kavereistani noudattaa samaa kaavaa kuin minäkin.

Et ymmärrä, että ihmisillä voi olla erilainen päivärytmi kuin sinulla?

Se, että sinulla on mielessä nukkumaanmeno, ei tarkoita että koko maailmaa alkaisi ramaisemaan saman tien. 

Itse käyn useimmiten nukkumaan klo 2. Viestittelen usein klo 22 jälkeen, se on minulle alkuiltaa. Osa viestinsaajista vastaa saman tien, osa yöllä, osa seuraavana aamuna tai vasta päivän päästä. Kaikki sopii minulle. Tämä on viestien hienous. Viestiä voi, kun itselle sopii.

Vierailija
134/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on raivostuttavaa joutua venkslaamaan ääniä päälle ja pois vaan koska jollain on otsaa alkaa pommittamaan keskellä yötä turhilla jutuilla. On käynyt monta kertaa niin että jos joudun laittamaan puhelimen yöllä äänetömälle, se on unohtunut vaihtaa aamulla ja tärkeitä puheluita mennyt ohi. 

Vierailija
135/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinulla on mielessä nukkumaanmeno, ei tarkoita että koko maailmaa alkaisi ramaisemaan saman tien. 

Itse käyn useimmiten nukkumaan klo 2. Viestittelen usein klo 22 jälkeen, se on minulle alkuiltaa. Osa viestinsaajista vastaa saman tien, osa yöllä, osa seuraavana aamuna tai vasta päivän päästä. Kaikki sopii minulle. Tämä on viestien hienous. Viestiä voi, kun itselle sopii.

Lähinnä olen jaoitellut että päivästä varsinkin ilta ja yö on ihmisen omaa yksityistä aikaa, ehkä enimmäkseen biologisista syistä että ihmiset tuppaavat lepäämään ja nukkumaan silloin. Moderni aika toki on muuttanut joidenkin kohdalla tätä. Huolestuttavaa silti jos ainoa hetki päivästä jolloin voi olla sosiaalinen tai olla yhteydessä muihin, tapahtuu juuri tuolloin. 

Vierailija
136/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on raivostuttavaa joutua venkslaamaan ääniä päälle ja pois vaan koska jollain on otsaa alkaa pommittamaan keskellä yötä turhilla jutuilla. On käynyt monta kertaa niin että jos joudun laittamaan puhelimen yöllä äänetömälle, se on unohtunut vaihtaa aamulla ja tärkeitä puheluita mennyt ohi. 

Samaa asiaa olen myös harmitellut.

Vierailija
137/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä olen jaoitellut että päivästä varsinkin ilta ja yö on ihmisen omaa yksityistä aikaa, ehkä enimmäkseen biologisista syistä että ihmiset tuppaavat lepäämään ja nukkumaan silloin. Moderni aika toki on muuttanut joidenkin kohdalla tätä. Huolestuttavaa silti jos ainoa hetki päivästä jolloin voi olla sosiaalinen tai olla yhteydessä muihin, tapahtuu juuri tuolloin. 

Tulkitsit väärin. Olen sosiaalinen ja yhteydessä muihin pitkin päivää, ihan livenä. Saatan myös puhua puhelimessa tovin. Mutta viestien kirjoitteluun rauhallisin hetki on illalla. 

Vierailija
138/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimissa on nykyään asetukset, että osan äänistä voi suodattaa pois, ja että se menee päälle tiettyyn aikaa ja lähtee tiettyyn aikaan pois. Jos odottaa jonkun puheluita/viestejä, voi tämän lisätä listaan, ja asettaa, että tästä listasta kaikki kuuluvat aina. Itse ilta- ja yötyöläisenä sekä päivystäjänä oli tämä pakko hankkia, koska te aamuihmiset luulette että vain teidän aikanne on normaalia aikaa, ja myös minun pitäisi sitä noudattaa. Herään vasta 15-16 aikaan ja lähden siitä töihin, viestit jää lähettämättä jos saan niitä lähettää vain vapaapäivinä.

Vierailija
139/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellenikin, 90-luvun alkupuolen lapselle, on pienestä pitäen iskostettu soveliaan puhelinetiketin periaatteet, ja säädyllisyyden nimissä olen aina pyrkinyt niitä noudattamaan. Kuitenkin lankapuhelinkulttuurin katoaminen ja uudet internet-pohjaiset pikaviestipalvelut ovat murtaneet aiemman "8-21" -yhtenäiskulttuurin. Onko sitten aina oltava tavoitettavissa? Mielestäni se on jokaisen itse ratkaistavissa.

Olen luonut päässäni (kenties sattumanvaraisen?) kategorisoinnin, jossa eri viestinnän muodot rakentuvat hierarkkisesti kiireellinen-kiireetön -akselille: sähköposti, facebook-messenger, whatsapp ja tekstarit ovat mielestäni edellämainitussa järjestyksessä sellaisia, joihin voi reagoida omien aikataulujensa puitteissa. Sähköpostiin voi tilanteesta riippuen vastata viikonkin varoitusajalla, tekstariin puolestaan mieluummin ennemmin kuin myöhemmin; esimerkiksi seuraavana aamuna. Nämä viestintämuodot hiljennänkin yöksi erillisellä profiiliasetuksella, jonka päällesäätämiseen nukkumaanmenon yhteydessä kuluu noin 3 sekuntia.

Sen sijaan puheluiden haluan tulevan läpi, koska yleensä hätätilanteessa ne ovat ensisijainen yhteydenottokanava. Lukemattomia kertoja olen säästynyt turhilta herätyksiltä ja kerran, onneksi, saanut yöllä puhelimitse reaaliaikaisen ilmoituksen läheisen sairaskohtauksesta.

Vierailija
140/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen muun tavoin ihmettelen, mikä siinä nykypuhelimien erittäin monipuolisten ääniasetusten käytössä on ongelma?

Itselläni kaikki viestiäänet ovat aina pois päältä, sillä koen viestien olevan sellaisia, että ne voi lukea kun on sopiva hetki, samoin niihin vastaaminen.

Puheluista otan aina nukkumisen ajaksi äänet pois ja muutoinkin puhelin usein täysin äänettömällä jos haluan olla rauhassa.

Vikisijät voivat vikistä aivan vapaasti, elämäntapavalittajat eivät voi tehdä pieniä helpottavia toimenpiteitä sillä sittenhän valittamisen aiheet saattaisivat loppua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän