Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin katosi puhelinetiketti? Viestejä pukkaa vuorokauden ympäri!

Vierailija
17.04.2018 |

Miksi nykyään monet lähettelevät toisille viestejä keskellä yötä? Se ei ole hyvää käytöstä. Pitäisi ymmärtää se, että viestit voivat herättää nukkuvan, ellei toisen puhelin ei ole yöllä sattunut olemaan äänettömällä.

Joka päivä ei aina muista säätää erikseen puhelimesta yöksi ääniä pois ja päiväksi jälleen päälle. Herääminen turhan takia harmittaa.

Yleensä yöaikaan viestitteleville olla ei edes vaikuta olevan mitään kovin tähdellistä asiaa. Eikö viestin lähettäminen silloin voisi suosiolla odottaa aamuun?

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä puhelimessä ei saa profiileita säädettyä automaattisesti äänettömälle vaikka 23-07... tai mihin aikaan haluaakin olla häiriöttömänä. Sen lisäksi voit määrittää henkilöt joiden puhelut soi aina.

Tai otat vaan viestit äänettömälle yöksi ja annat puheluiden soida normaalisti läpi yön.

Tai sitten laitat vaan yöhäiriköt estolistalle ja niiden viestit ei häiritse sinua enää ikinä.

Sukulaiset olisivatkin varmasti mielissään siitä, jos näiden viestien takia katkaisisin heihin kokonaan välit. 🤔

Mä olen katkaissut, eikä mua kiinnosta olivatko he asiasta mielissään vaiko  eivät. Mä en vastaa puhelimeen klo 22 jälkeen, enkä  viesteihin.

Vierailija
62/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kuvastuu hyvin ajan henki. Käytöstavat voivat kaikessa olla vaikka kuinka huonot, koska vika on aina huonon käytöksen vastaanottajassa; hänhän ei toiminut, kuten minä ajattelin/minun mielestäni kuuluu toimia.

Pätee nykyajan whatsUPPi-kulttuurissa ja nykysukupolven älykkyydessä ja sosiaalisissa taidoissa ihan kaikkeen muuhunkin kuin luurin käyttöön. Minä. Minä. Ja vielä kerran...

Tässä kuvastuu hyvin ajan henki. Koko muun maailman tulee elää MINUN vuorokausirytmissäni, koska olen ulkoistanut vastuuni. En itse huolehdi siitä, että minulla on rauha silloin kun haluan, vaan vaadin koko muun maailman kunnioittavan sitä – tekemättä itse mitään asian eteen. Minä. Minä. Ja vielä kerran...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen työntekijät soittaa ja viestittää ihan milloin sattuu. Oli sit mikä tahansa pyhäpäivä, juhannus, myöhäinen ilta/aamu tms. Kaikki pääasiassa alle 30 v miehiä. Ymmärrän, jos on poikkeus tai hätä, mutta kun ei. :D

Minullekin kaksi työntekijää kolmesta lähettelee viestejä ihan mihin aikaan sattuu iltamyöhään ja yksi jopa yöllä. Nuoria naisia. 

Vierailija
64/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen etiketti vaatii, että vastaat muuaman minuutin sisällä 24/7. Jos et näin toimi, olet epäsosiaalinet jutti, outo erakko.

Vierailija
65/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kuvastuu hyvin ajan henki. Käytöstavat voivat kaikessa olla vaikka kuinka huonot, koska vika on aina huonon käytöksen vastaanottajassa; hänhän ei toiminut, kuten minä ajattelin/minun mielestäni kuuluu toimia.

Pätee nykyajan whatsUPPi-kulttuurissa ja nykysukupolven älykkyydessä ja sosiaalisissa taidoissa ihan kaikkeen muuhunkin kuin luurin käyttöön. Minä. Minä. Ja vielä kerran...

Tämä!

Vierailija
66/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse koen:

Ennen: Kännyköiden viestit ja puhelut olivat sisällöltään tärkeitä, vastasin aina nopeasti kaikkeen.

Nykyään: Viestisovelluksia on hitosti, on fb messenger, wapp, kolme eri säpoa ja sitten ne puhelimen omat viestit ja soitot. Ihmisten viestien sisällön merkitys väheni, puhelin kilisi tauotta. Nyt puhelimeni on suurimmilta osin äänettömällä ja vastaamiseni viesteihin kestää kauan enkä jaksa edes välittää. Pahoitteluni kaikille joilla olisi nopeaa asiaa. 

Oma viestityylini: en todellakaan lähettele viestejä öisin. Tärkeistä asioista muistaa lähettää viestejä muulloinkin kuin öisin. Ja jos oikeasti iskee hätä, on kiva että esim äiti vastaa klo 23 tulevaan puheluun. Tuskin vastailisi jos soittelisin aina klo 23 joutavanpäivänkuulumiset.

Vierailija
67/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri jonka harrastus on soitella aamuneljältä kännipuheluita. 

Minulla menee vielä paremmin, tällaisia kavereita on kolme. Lisäksi työ kansainvälisessä firmassa ja harrastus, jossa viestejä tulee ympäri vuoden.

Kiitos heidän kaikkien, osaan valita ja säätää puhelimen niin, että voin nukkua yöni rauhassa. Vain iäkkäiden vanhempieni ja lasteni soitot tulevat läpi yöllä. Jos niin huonosti on asiat, että viranomaiset ottavat puhelimitse yhteyttä heidän vuokseen, niin ne tiedot jäävät asmuun.

Jo alkuvuosien ( 90 - luvun) nokialaisissa oli profiilit ja "äänettömät" soittoäänet soittajakohtaisesti valittavissa. Ja niin on android luureissa ja oletettavasti myös iphoneissa. Ihmiset eivät vain osaa käyttää puhelimiaan. Minä niitä tuttavilleni säädän lähes päivittäin.

Vierailija
68/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteissähän on juuri se idea et lähettäjä lähettää kun hälle sopii ja vastaanottaja lukee ja vastaa kun hälle sopii.

Omaksi mokasi luen, jos joku mut herättää kun en ole säätänyt asetuksia sopivaksi.

Munkin mielestä aamuisin ei ole soveliasta soitella ennen kymppiä (paitsi työasioita).

Vierailija
69/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tiedät ajat jolloin sinua voi häiritä yhteydenotoilla. Minun on vaikea muista sinun ja 50 muun tuttuni arki- tai lomarytmiä. Kenen vauva nukkuu 12-13 ja kenen 13-15, ja onko rytmi muuttunut viimeviikolla. Kuka herää ennen kukonlaulua, kuka puoliltapäivin ja kuka siinä välillä. Entäs jos laitan ryhmäviestin... kenen ajantajun mukaan mennään.

Jotkut ketjussa sanoo etteivät soita 19 jälkeen, toiset tulevat vasta illaksi kotiin klo 19, kolmannet lähtevät harrastuksiin klo 19... milloin heille voi soittaa?

Sinun on helpompi säätää sitä omaa kännykkäsi ja lähettää omat viestisi silloin kun ehdit ne ajatuksella kirjoittaa.

Vierailija
70/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain sellaisia ystäviä, joista välitän. He saavat lähettää minulle koska tahansa viestiä. Jos herään yöllä, kuten esim. viime yönä, sittenpähän herään ja nukahdan uudelleen. Whatsapp ryhmät olen mykistänyt yöksi.

Miksi teillä on lähipiirissä ihmisiä, jotka kuormittavat teitä ja aiheuttavat teille vain pahaa mieltä? Sanokaa tuollaisille ihmisille baibai.

Vierailija
71/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vain sellaisia ystäviä, joista välitän. He saavat lähettää minulle koska tahansa viestiä. Jos herään yöllä, kuten esim. viime yönä, sittenpähän herään ja nukahdan uudelleen. Whatsapp ryhmät olen mykistänyt yöksi.

Miksi teillä on lähipiirissä ihmisiä, jotka kuormittavat teitä ja aiheuttavat teille vain pahaa mieltä? Sanokaa tuollaisille ihmisille baibai.

Ja lisäys, jos nämä teitä "häiritsevät ihmiset" onkin ystäviänne, miksette vain sano, että älkää viestitelkö yöllä.

Ja näin on ongelma ratkaistu.

Vierailija
72/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen etiketti vaatii, että vastaat muuaman minuutin sisällä 24/7. Jos et näin toimi, olet epäsosiaalinet jutti, outo erakko.

Eikä muuten vaadi mikään  etiketti moista.

Vierailija
73/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit kehitettiin juuri sen takia, että niihin voi myöhemmin palata, jos ei pysty heti vastaamaan.

Ei kukaan soita yöllä, vaan lähettää viestin juuri sen takia, että yöllä ei kuulu soittaa. Puhelinetikettiä ei siis rikota.

Ei teidän tarvi niistä kahvikutsuista yöllä sopia. Vastaatte sitten aamulla tai vaikka päivällä. Tai jos oikein hurjiksi heittäydytte, niin vasta illalla.

Vierailija
74/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti pois yöksi puhelimesta, ongelma ratkaistu, "hätäpuhelut" tulee jos jollain on joku oikea hätä, mutta netin kautta ei piippaa sähköpostit tai viestit. Mä käytän tätä lasten takia koska haluan olla heille aina saatavilla. Suosittelen. Joskus on jäänyt aamulla laittamatta netti päälle, mut se ei ole vaarallista. :D 

Vierailija
75/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestit kehitettiin juuri sen takia, että niihin voi myöhemmin palata, jos ei pysty heti vastaamaan.

Ei kukaan soita yöllä, vaan lähettää viestin juuri sen takia, että yöllä ei kuulu soittaa. Puhelinetikettiä ei siis rikota.

Ei teidän tarvi niistä kahvikutsuista yöllä sopia. Vastaatte sitten aamulla tai vaikka päivällä. Tai jos oikein hurjiksi heittäydytte, niin vasta illalla.

Etiketin ideana on se, että yhteydenpito puhelimitse hoidetaan sellaiseen aikaan, jolloin suurin osa ihmisistä on vielä hereillä. Viestitkin voivat aiheuttaa häiriötä, jos niiden lähettäminen on ajoitettu huonosti. Pikaviestisovellusten yksi idea on siinä, että asioista voi siellä keskustellessaan myös sopia yhdessä toisen kanssa lähes reaaliajassa.

Vierailija
76/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tiedät ajat jolloin sinua voi häiritä yhteydenotoilla. Minun on vaikea muista sinun ja 50 muun tuttuni arki- tai lomarytmiä. Kenen vauva nukkuu 12-13 ja kenen 13-15, ja onko rytmi muuttunut viimeviikolla. Kuka herää ennen kukonlaulua, kuka puoliltapäivin ja kuka siinä välillä. Entäs jos laitan ryhmäviestin... kenen ajantajun mukaan mennään.

Jotkut ketjussa sanoo etteivät soita 19 jälkeen, toiset tulevat vasta illaksi kotiin klo 19, kolmannet lähtevät harrastuksiin klo 19... milloin heille voi soittaa?

Sinun on helpompi säätää sitä omaa kännykkäsi ja lähettää omat viestisi silloin kun ehdit ne ajatuksella kirjoittaa.

Totta, minun on helpompi säätää puhelintani kuin sinun opetella käytöstavat. Ymmärrän hyvin.

Silti se, että viestin kirjoittaa silloin kun ehtii ja sen lukee kun ehtii, tarkoittaa normaalisti päiväaikaa. Ei tarvitse tietää harrastusmenoja eikä työaikoja. Toinen vastaa niiden jälkeen kyllä.

Yöllä viestittely sen sijaan on häiriköintiä ja yö on kaikilla samaan aikaan siitäkin huolimatta, että joku tekee silloinkin töitä. Johan sen kertoo sekin, että ihmiset joutuvat säätämään puhelimiaan, koska muuten häiriköiden viestit herättäisivät öisin

Vierailija
77/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, minun on helpompi säätää puhelintani kuin sinun opetella käytöstavat. Ymmärrän hyvin.

Silti se, että viestin kirjoittaa silloin kun ehtii ja sen lukee kun ehtii, tarkoittaa normaalisti päiväaikaa. Ei tarvitse tietää harrastusmenoja eikä työaikoja. Toinen vastaa niiden jälkeen kyllä.

Yöllä viestittely sen sijaan on häiriköintiä ja yö on kaikilla samaan aikaan siitäkin huolimatta, että joku tekee silloinkin töitä. Johan sen kertoo sekin, että ihmiset joutuvat säätämään puhelimiaan, koska muuten häiriköiden viestit herättäisivät öisin

Hyvin sanottu!

Vierailija
78/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähettele ihmisille öisin tekstiviestejä, mutta yllätyin kerran, kun minulle suututtiin siitä, että olin yöaikaan lähettänyt sähköpostia. Sekin kun oli piipannut kännykässä.

Hassuinta oli, kun törmäsin kerran pieneen käsityöyritykseen (ei ollut suomalainen, muistaakseni amerikkalainen), jossa oli tarkat kellonajat, jolloin sähköpostia sai lähettää. Ettei vauva herää päivä- tai iltaunilta.

Ei pitäisi olla niin vaikeaa muokata älypuhelimen asetuksia, mutta ilmeisesti joillekin on...

Vierailija
79/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä puhelimessä ei saa profiileita säädettyä automaattisesti äänettömälle vaikka 23-07... tai mihin aikaan haluaakin olla häiriöttömänä. Sen lisäksi voit määrittää henkilöt joiden puhelut soi aina.

Tai otat vaan viestit äänettömälle yöksi ja annat puheluiden soida normaalisti läpi yön.

Tai sitten laitat vaan yöhäiriköt estolistalle ja niiden viestit ei häiritse sinua enää ikinä.

Hyvät ihmiset, kaikissa älypuhelimissakaan ei voi laittaa äänettömälle haluamanaan aikana.

Kaikissa puhelimissa ei voi valita kenen puhelut tulevat läpi, joten vanhan äidin takia on pidettävä puhelin äänellä myös yöllä.

Ihan järkyttävä itsekeskeisyyden määrä, jos satojen mielestä on ihan ok häiritä ihmisiä puhelimella yöllä, koska se aika nyt vain sattuu itselle silloin sopimaan?

Vierailija
80/181 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan nuori hyväuninen ihminen, joka voi herätä kahdelta ja silti nukahtaa heti takaisin. Iso osa ei saa enää unta, ja seuraava päivä menee neljän tunnin unilla, kun joku halusi laittaa nimipäiväonnittelut yövuorosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän