Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä syillä olette vaihtaneet päiväkotia?

Vierailija
17.04.2018 |

Haluaisin siirtää lapsen toiseen kunnalliseen päiväkotiin. Syy lähinnä hoidon laatu, lapsella turvaton olo. Lto sanoi, ettei voi vaihtaa enää. Helsingissä asumme, onko näin?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdoimme lapsen päiväkotia huonon ilmapiirin ja henkilökunnan vaihtuvuuden takia. Päiväkodin johtajakin ehti kahden vuoden aikana vaihtua kolme kertaa. Lapset olivat ihan sekaisin, kun aina tuli uusi lto uusien käytänteiden ja ideoiden kanssa. Ystävyyssuhteitakaan ei oikein ehtinyt lapselle tulla, sillä myös lapset vaihtuivat ryhmässä paljon.

Vierailija
22/39 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai samoja mietit kun minä. Itsekään en ole tyytyväinen lapseni päiväkotiin ja jos tietäisitten mistä päiväkodista on kyse niin ette yllättyisi.

Sano suoraan missä ja mitä. Näistä asioista pitää puhua julkisesti niiden oikeilla nimillä. Jos joku päiväkoti on turvaton lapselle niin siitä saa/pitää puhua. Muuten ongelmat vain kasvavat.

No tuota kyseinen päiväkoti on ollut parrasvaloissa negatiivisessa mielessä viime aikona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori ja ilmeisesti aika kokematon lto tuli ryhmään ja samantien meillä alkoi ongelmat. Hän otti lapsen silmätikukseen ja moitti milloin mistäkin. Pyöritteli silmiään, kun lapsella alkoi olla eroahdistusta päiväkotiin mennessä. Vertaili muihin lapsiin ja toi sen julki. Itse aloin olla täysin uupunut ja luulin että ongelmat johtuvat lapsest. Vaihdettiin päiväkotia ja tajusin kuinka kohtuuton lto oli. Nyt vuosia jälkeenpäin melkein suututtaa hänen käytöksensä. Kun olisin silloin tajunnut tehdä valituksen. Hän aiheutti paljon pahaa meidän perheessä.

Ystävättäreni siirsi lapsensa pois päiväkodista kun lapsi kertoi itkien toistuvasti pelkäävänsä ryhmän toista hoitajaa. Hoitaja oli tiuskiva, tyly ja karkea lapsia kohtaan vaikka vanhempien aikana tietysti herttainen.

Ryhmän Lto vähätteli asiaa , hänen mielestään lapsi oli vain "herkkä" ja kyseinen hoitaja ihan ookoo.

Lapsi vaihtoi toiseen päiväkotiin ja aamuitkut loppui siihen.

"Herkkyys" taisi jäädä vanhaan päiväkotiin.

Vierailija
24/39 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat hoitajat erottaa siitä, että lapset puhuvat heistä kotona mieluisia asioita mitä yhdessä tehty.

Simple as that.

Vierailija
25/39 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kävivät Touhulassa, jossa meno muuttui aika levottomaksi, joten hain ihan sillä perusteella että haluamme kunnalliseen.

Ihanaan päiväkotiin lapset pääsivätkin, ero tällä Touhulalla ja nykyisellä kunnallisella kuin yöllä ja päivällä.

Vierailija
26/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli esim. kolmena peräkkäisenä päivänä tekstari että lapset pitäisi hakea pois kun hoitajia on liian vähän eikä turvallisuutta voida taata. Kerran oli 17 lasta yhden hoitajan kanssa, joskus 15 lasta ja keittiötäti, ei hoitajaa ollenkaan. Jatkuvasti haavereita, johtoa ei kiinnostanut, paikkaan haku auki koko ajan mutta työntekijöitä ei vaan ollut, sama meno jatkui. Otin kevääksi lapsen pois päikystä kokonaan ja mummi hoiti (50km matkan päässä) ja tein itse etätöitä kun pystyin. Hain toiseen kunnalliseen, mutta tilaa ei ollut, eikä päästy. Vein sitten yksityiselle, vaikka kirpaisikin ja taloudellisesti oli vaikeaa. Ei ongelmia enää sen jälkeen, pieni päiväkoti, turvallinen ja toimiva. Lapsen kaikki oireet joita aiemmassa päikyssä oli ollut (päänsärky, oksentelu säännöllisesti) katosivat.

Vierailija
27/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset pph:lla ja niin kauan siellä ovat ja pysyvät, ennenkuin eskari alkaa. Suosittelen ehdottomasti tätä hoitomuotoa. En laittaisi omia lapsiani mistään hinnasta päiväkotiin. Ymmärrän, että joissain tilanteissa päiväkoti on ainoa vaihtoehto, esim. Vuorotyöntekijälle/-tekijöille.

Minä taas en ikinä laittaisi pph:lle, jola työskentelee yksin ja jonka tekemisiä ei kukaan toinen aikuinen päivän aikana näe. Lapsuuskodin naapurissa äiti oli pph enkä kamalampaa ja v-mäisempää akkaa tunne. Säälin jo lapsena niitä hänen "hoidossaan" olleita laosiraukkoja. Siksi tämä.

Ihmeellinen ajatusmalli että ikäänkun pph oletusarvoisesti aina kiduttaisi lapsia sillon kun muut ei näe. Yhden lapsuudenkokemuksen perusteella ei voi kyllä yleistää

Vierailija
28/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ottanut huonoa paikkaa ollenkaan vastaan. Jonotimme sitten kymmenen vuotta kunnolliseen päiväkotiin, mutta se kannatti.

Kymmenvuotiaanako se teidän pilttinne sitten meni päiväkotiin??

Meidän perheessä on vitsi, että olen ollut jo yli 40 vuotta Espoon päivähoitojonossa.

Vierailija
29/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat lapset kävivät lähipäiväkodissa hoidossa, ja meno siellä alkoi muuttua kaksi vuotta sitten. En vaihtanut viisivuotiasta enää toiseen päiväkotiin, koska esikoulu on samassa paikassa ja kaikki kaverit siellä sitten. Nyt eskarissa, ja ryhmä on valtava, mutta hoitajat hyviä ja tekevät parhaansa. Muissa ryhmissä hoitajia vaihtuu tiheään ja lapsia valvotaan huonosti. 

Niinpä meidän nuorin ei mennyt päiväkotiin ollenkaan, vaan yksityiselle pph:lle. Enkä ole katunut päivääkään, vaikka kahteen eri paikkaan lapsia päivittäin vien ja niistä haen. Pienemmän hoitaja on sydämellinen ja ihana, ja sen tietää siitä, miten lapsi hänestä puhuu ja miten mielellään hän hoitoon menee. 

Vierailija
30/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset pph:lla ja niin kauan siellä ovat ja pysyvät, ennenkuin eskari alkaa. Suosittelen ehdottomasti tätä hoitomuotoa. En laittaisi omia lapsiani mistään hinnasta päiväkotiin. Ymmärrän, että joissain tilanteissa päiväkoti on ainoa vaihtoehto, esim. Vuorotyöntekijälle/-tekijöille.

Minä taas en ikinä laittaisi pph:lle, jola työskentelee yksin ja jonka tekemisiä ei kukaan toinen aikuinen päivän aikana näe. Lapsuuskodin naapurissa äiti oli pph enkä kamalampaa ja v-mäisempää akkaa tunne. Säälin jo lapsena niitä hänen "hoidossaan" olleita laosiraukkoja. Siksi tämä.

Mitä luulet niille lapsille sitten tapahtuneen perhepäivähoitajan luona? Luulen, että muakin pidetään veemäisenä akkana, koska en juurikaan välitä olla naapureitten kanssa tekemisissä, mutta hoitolapsista ja heidän hyvinvoinnistaan välitän todella. Sitä paitsi mun mieskin on päivät kotona, joten hän näkee kyllä, mitä meillä tapahtuu. Osallistuu jopa itsekin ja touhuaa mielellään lasten kanssa. Opettajana se on hänellä verissä.

Olen samaa mieltä tuosta perhepäivähoidosta,  liian suljettu yhteisö. Ei perhepäivähoitajan miehen kotona olo ainakaan omaa oloani rauhoittaisi pätkän vertaa. Sitten on huolena myös perhepäivähoidossa tarjottavan ruoan laatu. Läheltä tilannetta nähneenä tiedän, että jotkut pph:t tarjoavat lapsille tosi usein makkaraa, nakkeja ja ranskalaisia ym. epäterveellistä, mutta halpaa ja helppoa ruokaa.

Vierailija
31/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet niille lapsille sitten tapahtuneen perhepäivähoitajan luona? Luulen, että muakin pidetään veemäisenä akkana, koska en juurikaan välitä olla naapureitten kanssa tekemisissä, mutta hoitolapsista ja heidän hyvinvoinnistaan välitän todella. Sitä paitsi mun mieskin on päivät kotona, joten hän näkee kyllä, mitä meillä tapahtuu. Osallistuu jopa itsekin ja touhuaa mielellään lasten kanssa. Opettajana se on hänellä verissä.

Olen samaa mieltä tuosta perhepäivähoidosta,  liian suljettu yhteisö. Ei perhepäivähoitajan miehen kotona olo ainakaan omaa oloani rauhoittaisi pätkän vertaa. Sitten on huolena myös perhepäivähoidossa tarjottavan ruoan laatu. Läheltä tilannetta nähneenä tiedän, että jotkut pph:t tarjoavat lapsille tosi usein makkaraa, nakkeja ja ranskalaisia ym. epäterveellistä, mutta halpaa ja helppoa ruokaa.

Minusta on todella typerää mustamaalata koko ammattikuntaa muutaman epäonnistujan takia. Perhepäivähoito on julkista toimintaa, voit itse mennä vaikka joka päivä sinne katsomaan, jos et osaa luottaa. Yksityisistä hoitajista voit itse valita, kenelle lapsesi viet. Nykyään perhepäivähoitajiltakin vaaditaan todella paljon enemmän kuin vaikka 10 v sitten. Ohjaaja valvoo toimintaa, ja oma maine alalla on erittäin tärkeä. Tunnen useita perhepäivähoitajia, ja jokainen heistä tekee parhaansa lasten eteen. Laatu on aivan eri luokkaa kuin laitoksissa. Ja lapsia on kerrallaan hoidossa todella vain se neljä.

Vierailija
32/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdoimme Helsingissä huonosta isosta (kunnallisesta) päiväkodista pieneen yksityiseen päiväkotiin. Suosittelen vaihtoa yksityiseen, voi itse valita paikan. Helsingissä maksetaan tähän hyvät lisät, eli hinta ei ole kovinkaan paljoa kovempi.

Vierailija
33/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siellä lapsia hoitamassa DOWN.

Vierailija
34/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pph on varmaan hyvä jos sattuu osumaan hyvä hoitaja. Mieheni oli lapsena perhepäivähoidossa, ja hoitaja oli hänen mielestään epäreilu sadisti. Itse olen ollut aikanaan päiväkodissa jossa oli sekä kivoja aikuisia että ikäviä aikuisia. Valitsimme yhteistuumin lapsillemme päiväkodin hoitomuodoksi.

Lapsen käyttöksestä vaistoaa millainen hoitopaikka on olkoot sitten mikä tahansa. Isommat osaavat kertoa mikä on huonosti ja siihen sitten reagoitava. Uskoisi että aika usein auttaa parempaan suuntaan kun osaa keskustella rakentavasti, eikä näe ja tuo pelkästään negatiivista.

Vierailija
35/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin hoitoonlähtö oli ihan hirveää tappelua kun poikamme olivat vielä viime vuonna vanhassa päikyssä (meillä myös Touhula). Muutimme ja samalla vaihtui päiväkoti. Nyt on ihana ja ammattitaitoinen henkilökunta.

Hain uuteen paikkaan ennen kuin olimme edes lyöneet muuttoa lukkoon, joten kai sitä uutta paikkaa voi hakea ihan muuten vaan?

Vierailija
36/39 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat olleet vain ryhmäperhepäiväkodissa ja perhepäivähoitajalla. Olen itse työskennellyt niin monessa päiväkodissa, etten todellakaan laita lastani sellaiseen. Jo eskariin siirtyminen on jokaisen lapsen kohdalla ollut askel kehnompaan suuntaan. Päiväkoteihin voi käydä tutustumassa ja melkein voi sanoa, että pian päiväkotiin kävelemisen jälkeen on näppituntuma paikan ilmapiiristä. Jos nykyinen päiväkoti ei tunnu hyvältä, niin ei muuta kuin siirtojonoon tai katselemaan muita hoitomuotoja.

Perhepäivähoitoa on nykyisin tarjolla mitättömän vähän, koska palvelua on ajettu alas. Jos mahdollista, voi yrittää rakentaa hoitopiirin parin muun perheen kanssa. Hoitopiirissä huonona puolena hoidon järjestäminen itse hoitajan sairastuessa tai lomaillessa. Jos alueelta löytyy ryhmäperhepäiväkoti, niin suosittelen lämpimästi. Ryhmiksessä on kodinomaista menoa ja pieni ryhmä, mutta silti useampi hoitaja. Myös hyvä perhepäivähoitaja on ehdottomasti parempi kuin huono päiväkoti. Perhepäivähoitajiin voi käydä tutustumassa, kysellä ruuasta, jutella muiden vanhempien kanssa jne.

Vierailija
37/39 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisissä ja kunnallisissa päiväkodeissa työskennelleenä minäkin suosittelisin ehdottomasti perhepäivähoitajaa tai ryhmäperhepäiväkotia. Lisäksi yksi mahdollisuus (rahatilanteen salliessa) on palkata hoitaja myös kotiin. Toki hyvä tutustua tulevaan hoitopaikkaan etukäteen, kannattaa kysyä rohkeasti mieltä askarruttavista asioista. 

Ikävää sanoa, mutta pääsääntöisesti entiset työkaverinikaan eivät haluaisi laittaa omia lapsiaan päiväkotiin, sillä arki on usein yhtä kaaoksen hallintaa nykyisillä lapsimäärillä. Itse vaihdoin kokonaan alalta pois, sillä en jaksanut enää työskennellä ympäristössä, jossa en pystynyt takaamaan lasten turvallisuutta. Jatkuvasti homma pyöri vajaalla miehityksellä. Erityistä tukea tarvitsevia lapsia on nykyään monessa ryhmässä, mutta he eivät välttämättä saa tarvitsemaansa apua/ avun saaminen on pitkässä kuusessa. 

Vierailija
38/39 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdettiin koska ryhmässä oli erityislapsi joka häiriköi päiväunia. Huusi ja rääkyi siellä eikä häntä poistettu huoneesta. Todella monen lapsen unet häiriintyivät

Vierailija
39/39 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto ja hoitaja nukuttivat ryhmää mahd pitkään, joskus jopa hakuaikana n. puoli neljä/neljä vielä nukuttiin. Yritin keskustella ja kertoa miten sotkee lapsen unirytmin kotona (nukkumaan 01 ja ylös 07). He eivät pystyneet asialliseen keskusteluun lainkaan, vaan vika oli minussa kun "haluan omaa aikaa ja laitan lapsen kotona nukkumaan klo 18"). Totuus oli n. 20.30 sänkyyn ja iltasatu vielä.

Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa yksityiseen, ihanaan pieneen päiväkotiin. Huh huokaus mikä parannus.

Tähän täytyy kyllä todeta että ei voi pitää paikkaansa yhdessäkään kunnallisessa päiväkodissa, niissä on välipala tiettyyn aikaan ja se tarjotaan joka ipanalle joka paikalla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi