Miksi ihmiset pelkäävät lentokoneessa mutta ei autossa?
Tuossa motarilla kun tulee juoppo Puolalainen rekkamies päälle niin siinä ei paljoa Audin sisällä juhlita.
Kommentit (23)
Minä pelkään autossakin.
Mutta luulen että ihmiset jännittävät enemmän tilanteita jotka tulevat harvemmin vastaan, kuten lentomaktaa.
Kyllä uatoilikin pelottaa. Ei nyt ihan niin, että se ajooni vaikuttaa.
Viimeksi pelotti kun kaupungilla tuli 40km/h alueella vastaan, nokkaani kohti, loivassa kaarteesssa renkaat ulvoen auto, jonka nopeus oli kyllä reilusti yli 100km/h:ssa. Väistin ajoissa. Enkä muista kuin että oli valkoinen auto.
Jos autoon tulee tekninen vika, sen todennäköisesti saa pysäytettyä tien sivuun. Lentokonetta ei niin vain "pysäytetä", joten riski että käy huonosti on suuri. Ylhäältä on pitkä matka tulla turvallisesti alas. Lisäksi ollaan tuntemattomien lentäjien armoilla, hyvässä ja pahassa.
Koska autokolarin sattuessa loppu tulee nopeasti eikä ehdi pelätä. Lentokoneen pudotessa ehtii pelätä kauan ennen rysäystä.
Autokolarista selviää usein hengissä, lento-onnettomuudessa se on kerrasta poikki.
Teknisten virheiden riski, terrorismi, ilmakuopat, laadusta tinkiminen ahneuden takia, sääolot, jos onnettomuus sattuu kaikki kuolevat.
Jatkanko?
En käsitä, että kukaan tahtoo lentoemännäksi tai stuertiksi.
Koiranhomma kurjissa oloissa. Ei taatusti ole kovin terveellistäkään.
no miksi pelätään magneettikuvausputkessa keskellä sairaalaa eikä omassa keittiössä/puutarhassa jakkaralle noustessa?
No kyllä minä pelkään autossa, jos kuskina on joku kaahailija. Tai jos olen kuskina itse ja ympäristössä on liikaa havainnoitavaa.
Lentokoneessa en ole koskaan ollut, mutta luulisin olevani aika luottavaisin mielin.
Jos onnettomuuden todennäköisyys lasketaan yhtä matkaa kohden niin lentäminen on vaarallisempaa kuin autolla ajo.
Lento Helsinki-Tukholma on yksi matka, automatka kotoa kauppaan on yksi matka jne.
Useinhan onnettomuudet lasketaan matkustettua kilometriä kohden, jolloin lentomatkan pituus vääristää tilastoja koska lentomatkat ovat pidempiä kuin automatkat. Lennon vaarallisimmat osuudet ovat nousu ja laskeutuminen, niiden välissä tapahtuu hyvin harvoin vakavaa onnettomuutta. Käytännössä siis 300 km pituinen lento on yhtä vaarallinen kuin 8000 km lento.
Lentokoneessa et voi tehdä mitään onnettomuuden tullessa. Kuolemaa korjaa.
Autoillessa omilla tekemisillä voi vaikuttaa paljonkin. Lisäksi kolareissa ei aina kuole.
Autossa on edes jokin mahdollisuus selvitä. Lentokoneessa tosi pieni. Ja lentokoneessa minua ainakin pelottaa se, jos kone tai itse putoaisi. Ehtisi pitkään pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa motarilla kun tulee juoppo Puolalainen rekkamies päälle niin siinä ei paljoa Audin sisällä juhlita.
Pelot ovat usein irrationaalisia. Ei siinä mitkään tilastofaktat auta. Lentäminen on monen kohdalla aika harvinaista verrattuna vaikka autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos onnettomuuden todennäköisyys lasketaan yhtä matkaa kohden niin lentäminen on vaarallisempaa kuin autolla ajo.
Lento Helsinki-Tukholma on yksi matka, automatka kotoa kauppaan on yksi matka jne.
Useinhan onnettomuudet lasketaan matkustettua kilometriä kohden, jolloin lentomatkan pituus vääristää tilastoja koska lentomatkat ovat pidempiä kuin automatkat. Lennon vaarallisimmat osuudet ovat nousu ja laskeutuminen, niiden välissä tapahtuu hyvin harvoin vakavaa onnettomuutta. Käytännössä siis 300 km pituinen lento on yhtä vaarallinen kuin 8000 km lento.
Ja tämän vahvistava tilasto löytyy osoitteesta ...?
Yläilmoissa kun ollaan, niin se on jotenkin niin ihmiselle (ainakin minulle) vieras elementti. Euroopassa olen ollut useimmissa länsi-Euroopan maissa, ja joissain itä-Euroopankin, mutta aina ollut niissä vain junalla liikenteessä.
Olen vain muutaman kerran eläessäni matkustanut lentokoneessa ja hyvin on kyllä mennyt, mutta en nyt varsinaisesti voi sanoa nauttineeni niistä kokemuksista, enkä mitenkään erityisemmin muutenkaan pidä lentomatkustamisesta.
Kulkisipa vielä matkustajalaivaliikennettä esim. New Yorkiin täältä jostain Euroopasta, niin saattaisin ehkä matkustaakin sinne niillä .
Musta lyhyet lentomatkat on pelottavampia kuin pitkät. Kun istuu koneessa jonku 13h niin se on niin tylsää että jossain vaiheessa alkaa toivomaan että jotain tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Autokolarista selviää usein hengissä, lento-onnettomuudessa se on kerrasta poikki.
Potkurikoneiden aikakaudella oli mahdollista selvitä pakkolaskusta hengissä, ainakin joskus, mutta suihkukoneiden kanssa tilanne taitaa olla toinen.
Automatkan voi keskeyttää milloin vain ja autosta pääsee pois. Lentokoneesta ei pääse ennen kuin se on perillä.
Ainakin siinä autoillessa voi yrittää ennakoida ja olla tilannetietoinen. Mutta lentokoneessa ei oikein voi tehdä mitään jos se meinaa alkaa tulla tonttiin.