Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajille tehdään helpoksi irtisanominen, mut miksi sitä ei tehdä helpoksi työntekijälle?

Vierailija
16.04.2018 |

Eli nyt firma voi pistää pihalle jos tyyliin naama ei miellytä eikä tule seurauksia. Mut entäs jos duunari haluaa pois firmasta, niin sit tulee keppiä. Tulee 3kk:n karenssit ja muut vihat päälle. Työntekijän on vaan kestettävä mulkkua narsistista pomoa joka keksii mitä vitt**maisempia sääntöjä ja nakittaa paskahommiin mielivaltaisesti. Miksi ei myös samat vapaudet työntekijöille? Jos ei kyseinen työ nappaa, niin voi nostaa kytkintä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisoikeus tulee olla molemminpuolinen oikeus.

Tässä omituisesti nykyhallitus aina lähtökohtaisesti pyrkii työntekijän tai työnhakijan asemaa heikentämään kaikin tavoin.

Miksi?

Vierailija
42/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla irtisanomista ollaan tekemässä helpoksi, kuten otsikossa väitetään. Irtisamonisperusteet pysyvät samoina kuin nyt. Ainoastaan henkilöön perustuvissa syissä ei enää vaadita painavaa perustetta irtisanomiselle, vaan asiallinen peruste riittää. Edelleenkään siis mikään tuulesta temmattu peruste ei riitä, vaan sen on oltava todellinen virheeseen tms. perustuva syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomisoikeus tulee olla molemminpuolinen oikeus.

Tässä omituisesti nykyhallitus aina lähtökohtaisesti pyrkii työntekijän tai työnhakijan asemaa heikentämään kaikin tavoin.

Miksi?

Eihän. Työntekijän oikeus irtisanoutua pysyy entisellään.

Vierailija
44/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vaikeaa irtisanomisessa on normaaleilla aloilla? Raksalla sanotaan "huomenna ei tarvi tulla" ja se siitä. 

Vierailija
45/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja irtisano tai halua irtisanoa ketään ellei siihen ole syytä. Mutta vaikka syy olisi, ei irtisanominen ole helppoa.

On työntekijöitä jotka myöhästelee, venyttää taukoja, tekee huonosti työnsä, valittaa työstään tai haluaa valita työtehtävänsä tai työparinsa, haukkuu muut työntekijät ja työnantajan asiakkaalle, huonontavat tarkoituksellisesti muiden työssäviihtymistä. Saatika sitten ne säännöllisen epäsäännölliset saikuttamiset

Minkäs teet, eroon ei pääse

Miten niin ei pääse? Jos työhöntuloaika on selkeästi ilmoiteu, taukojen pituudet samoin, jos niitä ei noudata, varoittus ja seuraavasta irtisanominen. Jos käyttäytyy asiattomasti (ketä hyvänsä kohtaan) varoitus ja seuraavasta pihalle. Saikut syyniin työterveyshuoltoon, jos vähänkin näyttää kummalliselta, kolmikanta pystyyn. Nämä sun antamat esimerkit on itseasiassa helppoja keissejä kaikki, ei vaadi kuin vähän osaamista ja viitseliäisyyttä.

Mutta kun työelämäkään ei ole niin kaavamaista. Kyllä sen näkee, kuka on hyvä  työntekijä ja kuka ei ilman taukojen mittaustakin. Esimerkiksi meillä on perheyrityksessä työntekijä, joka pitää taukonsa silloin kun haluaa, vetää röökiä usein jne. Mutta on taitava, vastuuntuntoinen, ei koskaan sairaana ja on miehen luottotyöntekijä, jonka voi heittää mihin vaan ja osaa aina työnsä tehden ne korkealla moraalilla. Ei hänen kohdallaan voida alkaa taukoja kellottamaan tai nakuttamaan röökistä. Hän on hyvä, hänellä on hyvä palkka ja hän antaa firmalla niin paljon, ettei pikkujuttuihin voi puuttua. Samaan aikaan voi olla työntekijä, joka kyllä tauot pitää tarkasti, mutta joka toinen aamu on "itse kipeä tai lapsi on kipeä" ja muutenkin sluibii heti silmän välttäessä. Millään virallisella tavalla hänelle ei voi varotusta antaa, jos tuolla tauottelijallekaan ei voi.

Ihmiset on yksilöitä ja jokainen työnantaja kyllä näkee, kuka on palkkansa arvoinen ja kuka ei. Ei siinä tarvita mitään keksittyjä selityksiä.

Vierailija
46/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huolestuttaa pienten yritysten tulevaisuus. 

Joutuvat tyytymään toistaitoiseen porukkaan rekrytoinnin vaikeutumisen takia.

Työnhakija menee suurelle työnantajalle töihin vaikka pienemmällä palkalla. Vai sekö tässä olikin ideana?

Vierailija
47/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva haluaa lähteä työstään kortistoon, mutta jos työolot alkaa käydä sietämättömiksi niin joskus on vaan lähdettävä. Se on vääryys, että siitä rangaistaan työntekijää kovalla karenssilla.

Mulla oli tuollainen työpaikka, jossa pomo oli todella asiattomasti käyttäytyvä pikku*mulkku. Ja pienyrittäjä.  Jos talouteni olisi kestänyt karenssin, olisin ehdottomasti eronnut itse työstä. Hain myös koko ajan töitä. Sitten keksin ryhtyä itse mulk*uksi myös. Ennen olin ollut joustava ja "hyvä" työntekijä, vaikka salaa vit*tuuntunut. Uusi minä oli siis vain huono työntekijä, mutta hoidin kyllä minimitasolla työntekijän velvoitteet.  Tiesin, ettei tuo "yrittäjähenkinen pienyrittäjä" sellaisesta diggaa ja tiesin myös, että oli aiemmin potkinut ihmisiä pois ilman riittäviä perusteita (kukaan ei ollut vaivautunut riitauttamaan, varmaan olivat vaan onnellisia pois päästessään). 

Mut mä oli kunnon paskiainen. Sain potkut. Tiesin ettei perusteet riittäneet, vaikka olin ollut paska duunissani... vein liittoon. Ei tullut karenssia ja liiton avulla sain 5kk palkan korvauksena irtisanomisesta. 4kk olin työtön, sitten tärppäsi. Nykyinen työ on jees. 

Vierailija
48/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huolestuttaa pienten yritysten tulevaisuus. 

Joutuvat tyytymään toistaitoiseen porukkaan rekrytoinnin vaikeutumisen takia.

Työnhakija menee suurelle työnantajalle töihin vaikka pienemmällä palkalla. Vai sekö tässä olikin ideana?

Orjatyömarkkinat suuryrityksille on toki Sippen ja Orvon mielessä.

Vierailija
49/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja irtisano tai halua irtisanoa ketään ellei siihen ole syytä. Mutta vaikka syy olisi, ei irtisanominen ole helppoa.

On työntekijöitä jotka myöhästelee, venyttää taukoja, tekee huonosti työnsä, valittaa työstään tai haluaa valita työtehtävänsä tai työparinsa, haukkuu muut työntekijät ja työnantajan asiakkaalle, huonontavat tarkoituksellisesti muiden työssäviihtymistä. Saatika sitten ne säännöllisen epäsäännölliset saikuttamiset

Miten niin ei pääse? Jos työhöntuloaika on selkeästi ilmoiteu, taukojen pituudet samoin, jos niitä ei noudata, varoittus ja seuraavasta irtisanominen. Jos käyttäytyy asiattomasti (ketä hyvänsä kohtaan) varoitus ja seuraavasta pihalle. Saikut syyniin työterveyshuoltoon, jos vähänkin näyttää kummalliselta, kolmikanta pystyyn. Nämä sun antamat esimerkit on itseasiassa helppoja keissejä kaikki, ei vaadi kuin vähän osaamista ja viitseliäisyyttä.

Juuri näin. Todellisuudessa yrittäjät haluavat, että voivat mielivaltaisesti irtisanoa kenet tahansa. Kai se tuo vallantunnetta sitä janoaville pienyrittäjille, kun voi leikkiä isoa herraa ja pompotella alaisiaan miten tahtoo, eivätkä nämä voi sanoa mitään takaisin työpaikan menettämisen pelossa.

Sulla ei ole kyllä ihan kaikki inkkarit kanootissa. Itse en ole uskaltanut palkata ensimmäistäkään työntekijää juuri siitä syystä, että jos tuleekin virhe, sitä ei saa millään oikaistua niin että firma pysyisi vielä sen jälkeen pystyssä. Töitä olisi kahdelle ihmiselle, mutta joudun ne tekemään itse, koska palkkaamisen riskit ovat liian suuret. Ihan kiva lukea palstalta että olen siis koko yritykseni perustanut ihan vain päästäkseni "mielivaltaisesti irtisanomaan" ihmisiä. :/ 

Sama homma. En ole uskaltanut palkata ketään, koska irtisanominen on ollut todella vaikeaa. Ei minulla ole varaa lähteä mihinkään oikeustaisteluun laittomasta irtisanomisesta, jollaiseksi voidaan luokitella melkein mikä vaan, ellei ole työntekijän puolelta räikeistä virheistä kyse. Syyksi ei ole kelvannut liika saikutus, ei väärät henkilökemiat, laiskottelu eikä edes osaamattomuus. Pieni yritys menisi konkurssiin jos palkkaisi ihmisen, joka olisi vain riippakivi ja menoerä. Onneksi muutos on tulossa.

Vierailija
50/50 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Todellisuudessa yrittäjät haluavat, että voivat mielivaltaisesti irtisanoa kenet tahansa. Kai se tuo vallantunnetta sitä janoaville pienyrittäjille, kun voi leikkiä isoa herraa ja pompotella alaisiaan miten tahtoo, eivätkä nämä voi sanoa mitään takaisin työpaikan menettämisen pelossa.

Sulla ei ole kyllä ihan kaikki inkkarit kanootissa. Itse en ole uskaltanut palkata ensimmäistäkään työntekijää juuri siitä syystä, että jos tuleekin virhe, sitä ei saa millään oikaistua niin että firma pysyisi vielä sen jälkeen pystyssä. Töitä olisi kahdelle ihmiselle, mutta joudun ne tekemään itse, koska palkkaamisen riskit ovat liian suuret. Ihan kiva lukea palstalta että olen siis koko yritykseni perustanut ihan vain päästäkseni "mielivaltaisesti irtisanomaan" ihmisiä. :/ 

Sama homma. En ole uskaltanut palkata ketään, koska irtisanominen on ollut todella vaikeaa. Ei minulla ole varaa lähteä mihinkään oikeustaisteluun laittomasta irtisanomisesta, jollaiseksi voidaan luokitella melkein mikä vaan, ellei ole työntekijän puolelta räikeistä virheistä kyse. Syyksi ei ole kelvannut liika saikutus, ei väärät henkilökemiat, laiskottelu eikä edes osaamattomuus. Pieni yritys menisi konkurssiin jos palkkaisi ihmisen, joka olisi vain riippakivi ja menoerä. Onneksi muutos on tulossa.

Eikö se sitten olisi pienyrittäjänkin etu, että työntekijä ei olisi taloudellisten seuraamusten (karenssi, jos itse irtisanoutuu) vuoksi pakotettu sinnittelemään työpaikassa, jossa ei tahdo olla? -46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi