Illan provo. Riita ylioppilasjuhlien paikasta
Isäni osti uuden vaimonsa kanssa ison talon muutama kuukausi sitten ja he pitävät itsestäänselvänä, että juhlat pidetään siellä, koska ei äitini kaksioon mahdu. Minä asun jo omassa asunnossani ja käyn töissä. Se on selvä, ettei äidin kaksioon mahdu, mutta sekä äitini että isän entinen vaimo, joka on minulle se oikea äitipuoli, tuntisivat olonsa vieraaksi isän talossa. Isäni on siis eronnut jo toistamiseen.
Tätä isän taloa puoltaisi tietenkin se seikka, että isän suku on paljon isompi vs. äidin yksi veli vaimoineen ja kaksi serkkuani äidin puolelta.
Minä olen ilmoittanut, että vuokraan juhlapaikan ja maksan kaikki kulut itse. Pystyn myös leipomaan paljon itse ja työnantajan kanssa olen sopinut, että saan lakkiaisia edeltävän perjantain vapaaksi ylioppilaslahjaksi, pieni työnantaja on kyseessä. Isän uusi on tästä nyreissään, enemmänkin ehkä kuin isäni. Äiti ja entinen äitipuoleni ovat keskenään aina olleet asiallisissa väleissä ja nykyään jo oikeastaan ystävät. Äitipuoli on minua ja siskoa hoitanutkin enemmän kuin isä silloin kun ollaan isäviikoilla oltu. Minusta tuntuu, että tämä uusi isän vaimo yrittää nyt vain jotenkin leikkiä äitipuolta, vaikka me siskon kanssa ollaan oltu jo käytännössä melkein aikuisia hänen tultuaan kuvioon. Ei ole ikinä edes yötä oltu samassa talossa hänen kanssaan. Myönnän suoraan, etten pidä hänestä.
Koska täällä kaikkea pidetään provona, niin kysyn, että mitä mieltä olette asiasta? Eihän tuloksiakaan ole tokiaan tullut, mutta oletettavasti nyt hylätyt ovat erittäin epätodennäköisiä. Omasta mielestäni erillinen juhlapaikka on neutraalein ja paras vaihtoehto äidille, äidin suvulle ja sille "oikealle" äitipuolelle ja on ihan hyvä ratkaisu myös isän suvulle. Suvun ulkopuolelta tulevia on aika vähän.
Kommentit (12)
Päätä sinä itse.
Se on parasta, ja voit olla ylpeä ja iloinen jälkeenkin päin, että teit kuten halusit.
Onnea valkolakista!🌹
Minä myös kannatan ulkopuolista tilan vuokrausta
Pidä suunnitelmasta kiinni, vaikutat todella fiksulta nuorelta joka osaa ajatella asiaa kaikkien kannalta. Neutraali juhlapaikka on varmasti järkevin vaihtoehto.
Erillinen juhlapaikka on hyvä, mutta sinuna ajattelisin itseäni ja pyytäisin vanhempia osallistumaan tasapuolisesti tilavuokraan tai vaikka sitten tarjottaviin
Jos todellakin olet aito kirjoittaja, olet superfiksu. Harva tuore ylioppilas maksaa itse juhlansa. Ja koska olet päivän pääsankari ja vieläpä maksaja, sinä päätät. Uudella äitipuolella saa olla vaikka sata miljoonaa hernettä nenukissaan, mutta hän ei ole mitenkään osallinen sinun kasvutarinaasi, vain hänen täytyy nyt kasvaa ihmisenä.
Onnea tuoreelle ylioppilaalle! Nauti saavutuksesta täysin rinnoin äläkä anna toisarvoisten ihmisten pilata juhlapäivääsi.
No hulluahan tuollainen vieraan ihmisen emännöimät omat yo-juhlat olisi, juhlapaikan vuokraaminen on tuossa tilanteessa ihan ok. Voiko äitisi auttaa sinua leipomisessa ja muissa järjestelyissä, vaikka juhlat eivät hänen luonaan olekaan?
Erillinen juhlapaikka on sopivan neutraali ratkaisu, mutta uskotko vielä löytäväsi paikan tässä vaiheessa. Suurin osa paikoista on varattu ylioppilasjuhlaviikonlopuksi jo monta kuukautta sitten.
Ulkopuolinen paikka, olet ihan oikeassa!
Mutta itse kahdet lakkiaiset järjestäneenä äitinä pidän vähän outona, ettei kukaan sun läheisistä aikuisista tarjoudu kustantamaan kokonaan tai edes osaa juhlistasi. Minusta se oli sellainen kunniakysymys, tavallaan viimeinen juhla, iso asia, jonka minä maksan. Vaikka nuoret saivat muuten päättää puitteet, vieraat ja tarjottavat.
Arvostan asennettasi, sinusta välittyy ikäiseksesi kypsän nuoren ajatus-ja arvomaailma. Olet selkeästi hyvin itsenäinen, muista kuitenkin, että sinullakin on oikeus siihen, että sinusta huolehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen juhlapaikka on sopivan neutraali ratkaisu, mutta uskotko vielä löytäväsi paikan tässä vaiheessa. Suurin osa paikoista on varattu ylioppilasjuhlaviikonlopuksi jo monta kuukautta sitten.
Se on jo järjestyksessä. Mummo, joka on hyvä leipuri, tekee kakun. Mummolla on perinne, että hän tekee kakun lahjaksi aina kun on kutsuttuna johonkin. Hän on ilmoittanut, että sitten kun viimeinen lapsenlapsi pääsee ylioppilaaksi, se on hänen viimeinen kakkulahjaertansa ja jää tästä hommasta eläkkeelle.
Siskon kanssa leivotaan :)
Mutta hyvää yötä, aamulla pitää olla töissä seitsemältä.
Jotkut sukulaiset ovat soitelleet, kun isä ja tämän naisystävä ovat ilmoittaneet, että juhlat on heillä. Mä saan edullisesti lounaskahvion, joka ei ole lauantaisin auki, omistajista toinen on kaverin äiti ja hän on luvannut lahjaksi tulla emännöimään <3. Ihana yo-lahja! Isä ja puoliso jopa kutsuvat ihmisiä heille. Mä olen nyt ilmoittanut, että mun juhlat pidetään siinä kahvilassa ja mä lähetän kutsut itse, heidän ei pidä puuttua asiaan. Nyt ne ovat tietty alkaneet, että äidin pitäisi. Mutta äiti ei ole oikein kunnossa, joten hoidan asiat itse. En tainnut aloitusviestissä mainita, että äidillä on jaksamiseen vaikuttava fyysinen pitkäaikaissairaus, tai en ensin halunnutkaan sitä kertoa, mutta kun jotkut sanovat, että miksi äiti ei järjestä, niin tämä on se syy. Kunhan jaksaa tulla paikalle. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolinen paikka, olet ihan oikeassa!
Mutta itse kahdet lakkiaiset järjestäneenä äitinä pidän vähän outona, ettei kukaan sun läheisistä aikuisista tarjoudu kustantamaan kokonaan tai edes osaa juhlistasi. Minusta se oli sellainen kunniakysymys, tavallaan viimeinen juhla, iso asia, jonka minä maksan. Vaikka nuoret saivat muuten päättää puitteet, vieraat ja tarjottavat.
Arvostan asennettasi, sinusta välittyy ikäiseksesi kypsän nuoren ajatus-ja arvomaailma. Olet selkeästi hyvin itsenäinen, muista kuitenkin, että sinullakin on oikeus siihen, että sinusta huolehditaan.
Jos juhlittava lapsi haluaa kuitenkin maksaa itse kaiken, niin säästyneet rahat voi antaa sitten lahjaksi. Toimii se noinkin.
Minusta saat pitää juhlat missä haluat, kun vanhemmat ovat eroneet. Tuo juhlapaikan vuokraaminen on hyvä ajatus. Turha yrittää kummankaan vanhemman omia juhlia itselleen. Isäsi voi uuden vaimonsa kanssa pitää siellä uudessa talossaan jotkut toiset kekkerit, että pääsevät sitä esittelemään.