Suomalaisten juhlapukeutuminen
Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
---- Löysin juuri nettihuutokauppapalvelusta loistavasti istuvan silkkisen polvipituisen laivastonsinisen iltapuvun kaasoasuksi melko vaativaisen morsiamen häihin ---
Eihän polvipituinen ole iltapuku.
Polvipituinen onkin passeli häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelaisille olisi hyvä järjestää erillinen etikettikurssi. Kai asioita käytiin jotenkin läpi kotitaloustunneilla, mutta ei ainakaan meillä erityisen syvällisesti. Kotoahan tuo oppi pitäisi tulla luonnostaan, mutta kun ei välttämättä tule.
Miksi joillekin on kunnia-asia pukeutua juhliin huolimattomasti. Tässäkin ketjussa moni ihan etsimällä etsii juhlavaatteiden ostamisesta ongelmia (kenties etsivät ongelmia muutenkin kaikesta elämässä) ja sitten, kun ehdotetaan klassisia perusvaatteita jotka sopivat pienillä muutoksilla juhlaan kuin juhlaan, se ei käy koska se olisi niin kamalan *tylsää*. Jos ei kerran jaksa etsiä persoonallisia juhliin sopivia vaatteita, kannattaa valita ihan suosiolla jakkupukuja ja kynähameita jne. Voi olla itsensä mielestä tylsä, mutta on edes tyylikäs.
Mitäs siellä opetettaisiin? Ja vähän luulen ettei siitä olisi hyötyä. Ne, joita kurssi kiinnostaa, luultavasti käyttäytyvät hyvin. Ne, joita ei kiinnosta, eivät aio tapojaan muuttaa.
- Sopivia ja ei sopivia vaatetuksia / asusteita erilaisiin juhliin (talvi vai kesä, häät vai hautajaiset, päivä- vai iltajuhlat, rennot vai ei-rennot jne.). Esim. Asoksen nettisivuilta ja YouTubesta demonstroimalla, koska kuulijakunta on nuorta.
- Miten pukeutua edullisesti juhliin
- Miten asustaa samat juhlapuvut erilaisiin juhliin
- Mitä pitää ottaa huomioon, kun valitsee juhlapukua erilaisille vartalotyypeille (rintava, ei rintava, päärynä, omena, tikku, pitkä, lyhyt, lahkeiden ja hihojen pituudet, juhlien luonne jne.)
- Miten tuoda esiin parhaita puoliaan fiksusti
Ja sitten ihan muuten voitaisiin opettaa juhlaetikettiä liittyen ruokailuun, kutsuihin vastaamiseen, yleiseen käyttäytymiseen ja eri-ikäisten ihmisten kanssa seurusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Hitto ärsyttää nämä tekosyyt. Ei vain tässä ketjussa vaan ihan muutenkin.
- Ei voi pukeutua siististi juhliin, koska vartalotyyppi, missään kaupassa ei ole, liian tylsiä vaihtoehtoja, en edes kokeile nettikauppoja, koska maksaa...
- Ei voi laittaa hiuksia kauniisti, koska hiuslaatu, pitäisi kuivata, en osaa, en mene kampaajalle...
- Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat, joten en panosta yhtään jonkun toisen juhlien takia
Näillä tyypeillä on varmaan itselläkin huonosti istuvat, olkaimettomat hääpuvut. Kenties punamustina.
Niinpä. Kyllä ne italialaisetkin voivat olla pieniä ja pyöreitä, mutta niinpä vain naisellisesti ja juhlavasti osaavat pukeutua. Ei vartalotyyppi, ilmasto eikä edes raha määritä juhlapukeutumista, vaan asenne. Se suomalainen asenne: paras alipukeutua, ettei vaan ylipukeudu!
Kun joskus näkee kaupungilla more is more-asenteen naisen, niin ilahdun. Harvoin vain niin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelaisille olisi hyvä järjestää erillinen etikettikurssi. Kai asioita käytiin jotenkin läpi kotitaloustunneilla, mutta ei ainakaan meillä erityisen syvällisesti. Kotoahan tuo oppi pitäisi tulla luonnostaan, mutta kun ei välttämättä tule.
Miksi joillekin on kunnia-asia pukeutua juhliin huolimattomasti. Tässäkin ketjussa moni ihan etsimällä etsii juhlavaatteiden ostamisesta ongelmia (kenties etsivät ongelmia muutenkin kaikesta elämässä) ja sitten, kun ehdotetaan klassisia perusvaatteita jotka sopivat pienillä muutoksilla juhlaan kuin juhlaan, se ei käy koska se olisi niin kamalan *tylsää*. Jos ei kerran jaksa etsiä persoonallisia juhliin sopivia vaatteita, kannattaa valita ihan suosiolla jakkupukuja ja kynähameita jne. Voi olla itsensä mielestä tylsä, mutta on edes tyylikäs.
Mitäs siellä opetettaisiin? Ja vähän luulen ettei siitä olisi hyötyä. Ne, joita kurssi kiinnostaa, luultavasti käyttäytyvät hyvin. Ne, joita ei kiinnosta, eivät aio tapojaan muuttaa.
- Sopivia ja ei sopivia vaatetuksia / asusteita erilaisiin juhliin (talvi vai kesä, häät vai hautajaiset, päivä- vai iltajuhlat, rennot vai ei-rennot jne.). Esim. Asoksen nettisivuilta ja YouTubesta demonstroimalla, koska kuulijakunta on nuorta.
- Mitä pitää ottaa huomioon, kun valitsee juhlapukua erilaisille vartalotyypeille (rintava, ei rintava, päärynä, omena, tikku, pitkä, lyhyt, lahkeiden ja hihojen pituudet, juhlien luonne jne.)
Ja sitten ihan muuten voitaisiin opettaa juhlaetikettiä liittyen ruokailuun, kutsuihin vastaamiseen, yleiseen käyttäytymiseen ja eri-ikäisten ihmisten kanssa seurusteluun.
No mites eri-ikäisten kanssa seurustellaan?
Niin se etiketti? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---- Löysin juuri nettihuutokauppapalvelusta loistavasti istuvan silkkisen polvipituisen laivastonsinisen iltapuvun kaasoasuksi melko vaativaisen morsiamen häihin ---
Eihän polvipituinen ole iltapuku.
Polvipituinen onkin passeli häihin.
Polvipituinen on kyllä erittäin passeli häihin ja onneksi kaasopuvuksi siten armelias, että lienee käyttöä jatkossakin! Iltapuku voi olla polvipituinen tai lähes täysipitkä, sen sijaan juhlapuku ulottuu maahan asti ja on muutenkin juhlavampi materiaaleiltaan. Iltapuku ja juhlapuku menevät usein sekaisin, eivät kuitenkaan ole ihan täysin yhteneviä 😊
Italialaiset voivat olla hyvin pieniä ja pyöreitä, mutta toisin kuin suomalaiset, he ovat yleensä pieniluisia ja sirorakenteisia. Kun suomalainen ikääntyy, tulee väistämättä muutoksia myös vartaloon, vyötärö katoaa yms., joita ei millään laihdutuskuureilla saa muuttumaan. Todella, tällaiselle perussuomalaiselle vartalolle ei ole olemassa nykyään kaupoissa vaatteita, ei juhlavaatteita eikä mitään muutakaan. Kun on savolainen malli eli pitkä selkä ja lyhyet jalat, mekot eivät tule kysymykseen eivätkä puolihameet senkään vertaa. Pitkät housut ja tunika ovat melkein ainoat mitä voi käyttää, jos siis löytää sopivia niistäkään. Netistä on todella hankala ostaa kun ei yhtään tiedä miten kangas istuu päällä ja kyllä laatukin arveluttaa. Nuorena oli paljon helpompaa, kaupoissa oli sentään tarjontaa ja oli tietenkin itsekin hoikka, ainoa ongelma oli ettei ollut rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto ärsyttää nämä tekosyyt. Ei vain tässä ketjussa vaan ihan muutenkin.
- Ei voi pukeutua siististi juhliin, koska vartalotyyppi, missään kaupassa ei ole, liian tylsiä vaihtoehtoja, en edes kokeile nettikauppoja, koska maksaa...
- Ei voi laittaa hiuksia kauniisti, koska hiuslaatu, pitäisi kuivata, en osaa, en mene kampaajalle...
- Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat, joten en panosta yhtään jonkun toisen juhlien takia
Näillä tyypeillä on varmaan itselläkin huonosti istuvat, olkaimettomat hääpuvut. Kenties punamustina.
Niinpä. Kyllä ne italialaisetkin voivat olla pieniä ja pyöreitä, mutta niinpä vain naisellisesti ja juhlavasti osaavat pukeutua. Ei vartalotyyppi, ilmasto eikä edes raha määritä juhlapukeutumista, vaan asenne. Se suomalainen asenne: paras alipukeutua, ettei vaan ylipukeudu!
Kun joskus näkee kaupungilla more is more-asenteen naisen, niin ilahdun. Harvoin vain niin käy.
Tämä on ihan totta, mutta katselepa suomalaisten markettien (ja markettien siksi, että pikkuputiikit ja tavaratalot ovat kalliita) vaatevalikoimaa, niin jos olet vähänkin keskiverrosta poikkeava, on vaikea saada vaatteita. Mulla esim kengännumero on 34 ja koitapa löytää kauniita aikuisen naisen juhlakenkiä Suomesta. Niihin kun ei oikein voi tunkea villa- tai urheilusukkaa täytteeksi kuten kävelykenkiin tai talvikenkiin. Sen vuoksi ostankin aina ulkomaanreissuilta. Olen myös varsin lyhyt, mutta rintava ja oli aivan upeaa ekalla Floridan reissullani huomata, että en ollut siellä pituudeltani edes small vaan regular. Nykyisin ostankin aika paljon vaatteita sieltä, kun aika ajoin joudun työn puolesta käymään Floridassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei löydy kunnollisia juhlavaatteita, ovat sellaisia hihattomia lyhyitä vartalonmyötäisiä pikkujoulumekkoja tai vaihtoehtoisesti pitsihihat. Aikuiselle naiselle tai vähän muodokkaammalle ei löydy pitkillä hihoilla tai pidempää mallia jos ei halua esitellä sääriään.
No mitä sinä nyt sekoilet? Minä olen aikuinen, läski ja köyhä, silti ei ole ikinä ollut vaikeuksia löytää budjettiini sopivia kunnollisia juhlavaatteita. Ei kannata yrittää shoppailla Menkkahaukalla jos on ylittänyt teini-iän.
Kaikki nämä "Suomesta ei löydy" ja "liian kallista", johtuu siitä ettei edes olla viitsitty käydä missään muualla kuin pyörähtämässä pikaisesti jossain kiinarättejä myyvässä teinien ketjuliikkeessä ja todettu, että eioo.
Antaisitko vinkkejä toiselle aikuiselle, läskille ja semiköyhälle?
Joku kirjoitti ketjun alkuosassa, että on vaikea löytää kunnollisia juhlavaatteita. Olen samaa mieltä. Haluaisin ostaa kauniin, moneen tilaisuuteen sopivan juhlamekon. Olen itse pitkä, hoikka, rintava ja tosi pitkäjalkainen. Mekot, jotka on tarkoitettu esim. polvimittaisiksi, ulottuvat itselläni noin puoleen reiteen, eli ovat omaan makuuni aivan liian lyhyitä. Myös kaula-aukot ovat helposti liian avoimia tai sitten vain rintavarustus ei mahdu mekkoon, vaikka muuten olisikin oikea koko. En oikein pidä paljaista käsivarsista, eli voisi olla hihat suunnilleen kyynärtaipeeseen asti. Monet juhlamekot kuitenkin ovat hihattomia. Vaikka minulla onkin pitkät ja hoikat jalat, niin minulla on ihan aina mustelmia säärissä ja muuallakin, jonka takia en halua paljastella sääriäni juurikaan. Talvella toki voin käyttää tummia sukkahousuja, mutta keväällä / kesällä tummat sukkahousut ovat vähän tyylittömät. Olen yrittänyt myös löytää jotain säärille sopivaa meikkivoidetta, jotta kauneusvirheet saisi piiloon, toistaiseksi tuloksetta. Eli mekko voisi olla melko pitkä. Pitemmät mekot kuitenkin ovat lähes poikkeuksetta iltapukuja tai sitten ranta-asuja. Koska tosiaan olen pitkä jo luonnostaan, niin en haluaisi käyttää korkeita korkoja, mutta matalat taas eivät ole juhlavat. Lisäksi jalkani ovat kapeat, joten mitkään perus avokkaat eivät pysy jalassa, vaan pitää aina olla jonkinlainen kiinnityssysteemi nilkassa. Lisäksi en suostu käyttämään polyesteriä, koska se vain on niin kamala materiaali, mutta polyesteriä kuitenkin näköjään tungetaan lähes kaikkiin vaatteisiin. Että hankalaa on... Olisin valmis myös maksamaan juhlamekosta aika paljon, jos vain sopiva löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutellaan mukavia, hymyillään, vastataan asiallisesti ja kysytään vastakysymyksiä. Voidaan kätellä tavatessa (vahva puristus). Sanotaan nimi ihan kuuluvasti. Opetellaan ottamaan kontaktia itsenäisesti muiden vieraiden, saati juhlakalujen, kanssa, vaikka he ovat tuntemattomia.
Näin siis esimerkiksi jos, god forbid, teini joutuu keskustelemaan veteraani-ikäisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on kieltämättä petrattavaa asianmukaisen pukeutumisen suhteen. Mökki- ja kotivaatteet voivat olla mitä hyvänsä, sellaisia joissa kukin tuntee olonsa mukavimmaksi. Kuitenkin arkena ihmisten ilmoilla ja erityisesti töissä (jopa ilman rajoittavaa (jakku)pukupakkoa) olisi syytä kiinnittää huomiota siistiin, ehjään, joskin toki omien mieltymysten mukaiseen, vaatetukseen. Tilannetaju on avainasia, ei hinta, merkki tai muodikkuus.
Omalle vartalotyypille sopivat mallit voi selvittää helposti vaikka lähimmässä city-marketissa sovittamalla eri mallisia vaatteita. Panostus vaatii 15 - 30 min. Vartalosta ja koosta riippuen kannattaa korostaa parhaita puoliaan (jokainen varmastikin tunnistaa omansa) eli esim. sääriä, dekolteeta tai vyötäröä. Toisaalta myös löllyvät allit, keskivartalon paksuus, lyhyet jalat yms. ovat helposti häivytettävissä oikeanlaisella vaatevalinnoilla. Jos tuntee olonsa neuvottiin ajaksi, makutuomariksi voi hyvin pyytää omasta mielestä tyylikkään ystävän, sisaruksen, lapsen tai puolison. Jos eivät kehtaakaan suoraan kertoa, mikä näyttää kamalalta, osaavat todennäköisesti ottaa kantaa siihen, mikä näyttää parhaalta mallilta ja väriltä. Siitä sitten ammentaa vinkkiä tuleviin vaateostoksiin!
Itse olen varattomimmasta päästä, työttömän perheen yo-opiskelija, joka käy matalapalkkaisessa osa-aikatyössä. Köyhyydellä ei mielestäni voi puolustella asiatonta ja epäkunnioittavaa pukeutumista. Löysin juuri nettihuutokauppapalvelusta loistavasti istuvan silkkisen polvipituisen laivastonsinisen iltapuvun kaasoasuksi melko vaativaisen morsiamen häihin hintaan 20 € + postitus. Tähän auttoi juuri se, että 1) Tiedän tarkalleen oman kokoni 2) Ymmärrän ruumiinrakenteeni haasteet sekä vahvuudet 3) Olen aikojen saatossa kokeillut eri merkkien mekkoja, joten tiedän suurin piirtein, miten asettuvat koon ja mallin puolesta juuri minulle. 4) Ymmärrän, että tällä pienellä panostuksella voin näyttää kohtuullisen kauniilta (kenties eri kengillä, laukulla, koruilla somistettuna) monissa tulevissa tilaisuuksissa.
Muita vinkkejä juhlapukeutumiseen, joka kestää aikaa
- osta pääsääntöisesti klassisia malleja (a-linjainen/kynämäinen polvipituinen hameosa ellei vaadita kokopitkää)
- yläosan on tyylikästä peittää ainakin syvin rintavako vaikka muuten avoin tai olkaimeton olisikin
- tarkista materiaali: laadukas kestää aikaa, käyttöä ja pesuja
- suosi mieluiten (omaan väritykseen sopivia) maltillisesti kuvioituja mekkoja klassisin värein, kuten musta, punainen, sininen, valkoinen, harmaa tai beige
- seksikkyys on sallittua, mutta hyvä pitää hillityissä mittasuhteissa (joko ihan pikkuisen kaula- aukkoa TAI reittä)
- ellei tyylitaju ole pettämätön, yksinkertaisuus on valttia, eli malttia strassien, helmien ja jopa pitsin kanssa
- näyttävyyttä ja vaihtelevuutta voi täten luoda hienovaraisemmin asusteilla, meikillä ja kampauksellePukeudut tylsästi, mutta ok se on oikeutesi. Sitä paitsi kaikilla ei ole aikaa sovitella ja jahtailla itselleen just sopivia vaatteita. Eri valmistajien koot vaihtelevat niin suuresti, että sovittamatta on mahdotonta tietää istuuko vaate vai ei. Samoin materiaalin laadusta ei voi tietää pelkän kuvan ja kuvauksen perusteella.
Viestistäni on varmasti helppo uskoa, että pukeudun tylsästi! Pointti oli antaa vinkkejä, miten kuka tahansa voi onnistua helposti, halvalla ja melko vaivatta näyttämään kohtuullisen tyylikkäältä! Klassisuus on helppo valinta, ellei vaatteet kiinnosta tai epäilee omaa tyylitajuaan. Tällä hetkellä päälläni on vihreä a- linjainen vähän alle polvipituinen nahkahame, valkoinen kerrostetuilla hihoilla varustettu peittävä villaneule, pitkä näyttävä statement-kaulakääty, 80 den mustat sukkikset ja nahkaiset mustat pienellä korolla varustetut nilkkurit. Ei varmaan kaikkien makuun, mutta tuskin sentään täysin persoonaton valinta?
No varmasti olet mielestäsi persoonallinen. Ei tarvitse minulle selitellä.
En toki väitäkään olevani todella originelli lumihiutale! 😉 Missaat kuitenkin mielestäni pointin: ensin perusasiat kuntoon (minkä voi myös hoitaa suhteellisen vaivatta sekä edullisesti), sen jälkeen voi vähän kokeilla omia rajojaan vaikka ensin yksittäisillä asusteilla.
Jos on epävarma omasta tyylistään tai haluaa pidemmän tähtäimen säästöä juhlapukeutumisessa, kannattaa satsata klassisuuteen (ei mene muodista) ja laatuun (jopa nettikirppiksillä saat kysymällä tiedon merkistä/materiaaleista), jotka kestävät aikaa. Päräyttävää ilmettä voi sitten hakea vaikkapa korvakoruilla tms.
Kyllä, kaikilla merkeillä on omat kokonsa ja mallinsa. Hmm, jos hypoteettisesti vaikka suunnittelee ostavansa pikkujouluihin punaisen ja keskivartalosta rypytetyn jersey-mekon edullisesti, voi joskus kaupungilla käydessään sovittaa vaikkapa Ralph Laurenin vastaavaa: tunnustella oman kokonsa, sopivan helman pituuden, kaula-aukon mallin, hihallisuuden jne (15 min stokkalla/sokoksella. .). ja metsästää Ralph Laurenin samantyylisen murto-osalla ovh. hintaan esim. tori.fi -palvelusta. Näin olen toiminut menestyksekkäästi jo vuosia. Joskus voi toki tulla ikäviä huteja, mutta sanoisin että on pääosin toimiva konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti ketjun alkuosassa, että on vaikea löytää kunnollisia juhlavaatteita. Olen samaa mieltä. Haluaisin ostaa kauniin, moneen tilaisuuteen sopivan juhlamekon. Olen itse pitkä, hoikka, rintava ja tosi pitkäjalkainen. Mekot, jotka on tarkoitettu esim. polvimittaisiksi, ulottuvat itselläni noin puoleen reiteen, eli ovat omaan makuuni aivan liian lyhyitä. Myös kaula-aukot ovat helposti liian avoimia tai sitten vain rintavarustus ei mahdu mekkoon, vaikka muuten olisikin oikea koko. En oikein pidä paljaista käsivarsista, eli voisi olla hihat suunnilleen kyynärtaipeeseen asti. Monet juhlamekot kuitenkin ovat hihattomia. Vaikka minulla onkin pitkät ja hoikat jalat, niin minulla on ihan aina mustelmia säärissä ja muuallakin, jonka takia en halua paljastella sääriäni juurikaan. Talvella toki voin käyttää tummia sukkahousuja, mutta keväällä / kesällä tummat sukkahousut ovat vähän tyylittömät. Olen yrittänyt myös löytää jotain säärille sopivaa meikkivoidetta, jotta kauneusvirheet saisi piiloon, toistaiseksi tuloksetta. Eli mekko voisi olla melko pitkä. Pitemmät mekot kuitenkin ovat lähes poikkeuksetta iltapukuja tai sitten ranta-asuja. Koska tosiaan olen pitkä jo luonnostaan, niin en haluaisi käyttää korkeita korkoja, mutta matalat taas eivät ole juhlavat. Lisäksi jalkani ovat kapeat, joten mitkään perus avokkaat eivät pysy jalassa, vaan pitää aina olla jonkinlainen kiinnityssysteemi nilkassa. Lisäksi en suostu käyttämään polyesteriä, koska se vain on niin kamala materiaali, mutta polyesteriä kuitenkin näköjään tungetaan lähes kaikkiin vaatteisiin. Että hankalaa on... Olisin valmis myös maksamaan juhlamekosta aika paljon, jos vain sopiva löytyisi.
Sinun asemassani teettäisin puvun omien toivomusteni mukaan. Ihmisillä on kamala pelko ompelijan kustannusten suhteen, mutta kokemukseni mukaan ei mariaalitoiveista riippuen välttämättä maksa kovin paljoa enempää kuin juhlapukuliikkeiden tilauksesta teetetyt valmismallit! Erityisesti, jos satut liikkumaan melkein missä päin tahansa Aasiaa, kannattaa hyödyntää edullisia räätälinpalveluita! Itsellä samankaltaisia ongelmia erittäin lyhyenä ja hoikkana, mutta isorintaisena.
Mieheni isä tuli viime kesän häihimme pikkutakissa ja kuluneissa canvas-housuissa, siis sellaiset vaaleat kesähousut. Osa vieraista oli toki farkuissa, mutta sulhasen isältä olisin odottanut enemmän. Pukua on kyllä käyttänyt sisartensa pyöreillä. Oma vikamme, kun ei laitettu kutsuun pukukoodia... Häämme oli suht rennot, mutta joka tapauksessa arvokas tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutellaan mukavia, hymyillään, vastataan asiallisesti ja kysytään vastakysymyksiä. Voidaan kätellä tavatessa (vahva puristus). Sanotaan nimi ihan kuuluvasti. Opetellaan ottamaan kontaktia itsenäisesti muiden vieraiden, saati juhlakalujen, kanssa, vaikka he ovat tuntemattomia.
Näin siis esimerkiksi jos, god forbid, teini joutuu keskustelemaan veteraani-ikäisten kanssa.
Jos on introvertti tai vastaavaa, ei toi kontaktin ottaminen niin helppoa ole. Ja jos ei hymy tule luonnostaan, ei sitä mielellään pakota.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni isä tuli viime kesän häihimme pikkutakissa ja kuluneissa canvas-housuissa, siis sellaiset vaaleat kesähousut. Osa vieraista oli toki farkuissa, mutta sulhasen isältä olisin odottanut enemmän. Pukua on kyllä käyttänyt sisartensa pyöreillä. Oma vikamme, kun ei laitettu kutsuun pukukoodia... Häämme oli suht rennot, mutta joka tapauksessa arvokas tilaisuus.
Ikävää, että petyitte juhlavieraiden pukeutumiseen. Kuvittelisi nyt, että ihmiset tajuaisivat edes alkeellisia man hääetiketin...
Suosittelen vastaisuudessa merkkaamaan tarkkaan kutsuun halutun formaaliuden, koska osa ihmisistä ei muuten vaan ota onkeensa.
Mekkojen vihaajille tiedoksi: useimpiin juhliin voi laittaa myös juhlavan puseron ja hameen. Jakkupukukin käy, myös housuilla. Nykyään juhlavista materiaaleista tehdään housujakin, niihin voi yhdistää sopivan puseron.
Jos vihaa ostoksilla käyntiä, voi tilata vaatteensa netistä. Katsoo vaan ensin tilaamista mittataulukot ja mahdolliset vaatteen arvostelut. Itse olen tilannut netistä enimmät vaatteeni jo kymmenen vuotta eikä ole tarvinnut palauttaa kuin ihan muutaman kerran.
Ei kaikkien tarvitse toistensa klooneiksi alkaa, eikä kaikkien tarvitse koittaa muuntautua 12-senttisissä koroissa sujuvasti sipsuttavaksi tyrmääväksi kaunottareksi. Jos haluaa päästä helpolla, tylsä perusasu on ihan ok. Eivät nämä tämän ketjun alipukeutujat ole pistäneet silmään siksi että ovat kahdeksanlonkeroisia ja kolme metriä pitkiä, vaan siksi että ovat olleet lähtökohtaisesti normaalin näköisiä ihmisiä jotka vaan eivät ole vaivautuneet näkemään yhtään vaivaa kunnioittaakseen juhlaa osallistumalla tunnelman luomiseen.
Vain se on kukkua ettei jollekulle millään käy juhliin muut kun ryönäiset mökkivaatteet, tai että ihminen joka ei ole eläkkeellä vaikeiden epämuodostumien takia ei kerta kerta kaikkiaan löydä mitenkään asiallista päällepantavaa juhliin. Tässä nyt kuitenkin on puhuttu kevätjuhlista, perhejuhlista ym. tavallisten ihmisten juhlista eikä mistään Oscar-gaaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalta mekko on yksi hankalimpia vaatteita naiselle istuvuuden puolesta. Mikäli olet rinnoista eri kokoa kuin vyötäröltä ja lanteilta niin istuvan valmisvaatteen löytäminen on mahdotonta. Lisää vaikeusastetta tuo se jos selkä on kokojen standardi mittaa pitempi tai lyhyempi. Tällöin kaikki muotolaskokset ja leikkaukset osuu vääriin kohtiin.
Tietysti, jos ihminen on vakaasti päättänyt ettei pysty pitämään mitään muuta kuin hupparia ja revittyjä farkkuja, niin eihän sitä sitten pysty.
Tosin silloin vika on yleensä päässä, ei vartalossa.
Kuinkamiksimiten kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kikikiki kirjoitti:
Eräät sukulaiseni tulivat ristiäisiin ihan tavallisissa vaatteissa, hieman erottuivat joukosta..
Ja mitä sitten?
Olisiko mielestäsi ollut mukavampaa, etteivät olisi tulleet ollenkaan?
Olisi.
Jos ylä-ja alaosa ovat eri paria, voi valita mekon sijaan hameen ja puseron samaa materiaalia jolloin lopputulos näyttää mekolta mutta on sopivampi. Näitä näkee myynnissä koko ajan. Samoin, jos mekkokangas joustaa yhtään, se auttaa.
Minkä tahansa valmisvaatteen voi myös viedä ompelijalle istuvuuden parantamiseksi.
Tietysti, jos ihminen on vakaasti päättänyt ettei pysty pitämään mitään muuta kuin hupparia ja revittyjä farkkuja, niin eihän sitä sitten pysty.