Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjät voisivat tehdä muutamia poikkeuksia

Vierailija
15.04.2018 |

Itse syön mummilassa lihaa. Mummin lihapullia jne. Juhlissakaan en tilaa erikseen vaihtoehtoa. Painotan toki kasviksia, enkä ota isointa pihviä, mutta minusta tuntuu kohtuuttomalta, että minun vuokseni tehdään erikseen tietynlaista ruokaa. Kavereiden luokse otan tietysti mukaan omat piirakat. En sitten ole juhlaväen silmissä kasvissyöjä, mutta mitäs väliä sillä on.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä mikään kasvissyöjä olekaan, kasvispainotteinen ehkä.

Itse en ole kasvissyöjä mutta eipä tulisi mieleenkään vaatia sellaisilta "vähän joustavuutta".

Jos joku ei tahdo syödä eläintä ymmärrän sen erittäin hyvin.

Vierailija
2/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavissyönti on aika yleistä nykyään, juhlissakin lienee useampia vegetaristeja.

Tuskin aiheuttaa enemmän tai vähemmän vaivaa jos yksi ilmoittaa olevansa sellainen tai jättää ilmoittamatta.

Ei se ole mikään ihmeellinen ja vaikea ruokavalio toisin kuin monet allergiasyistä tms noudatettavat saattavat olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan totta, hyvä huomio.

Keliaakikotkin voisivat tehdä muutamia poikkeuksia, kylässä ja juhlissa syödä ihan tavallisia viljatuotteita, turha aiheuttaa mitään vaivaa ja tehdä itsestään numeroa.

Ja jos joku ei ymmärrä niin tuo oli sarkasmia.

Vierailija
4/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten jos vapaamielisempi vegaani/kasvissyöjä tekee joskus poikkeuksen, sitten saa kuulla maailman tappiin v*ttuilua siitä, että ethän sinä mikään oikea kasvissyöjä olekaan.

Itse en juurikaan tee "poikkeuksia" mutta toisaalta en myöskään "vaadi" itselleni erityistarjottavia. Pidän joskus varmuuden vuoksi omia eväitä mukana tai syön tarjottavien joukosta niitä ruokia, joita pystyn. En tee kasvissyönnistäni numeroa.

Vierailija
5/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä vaadi mitään erikoisruokaa itselleni missään. Jätän sitten vain syömättä. Ei mun tarvi kenenkään mieliksi lihapullia syödä.

Vierailija
6/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlakutsun yhteydessä tiedustellaan ruokavaliota niin miksi ihmeessä siihen ei vastaisi rehellisesti?

Usein on vaihtoehtoina kasvisruoka/erikoisruokavalio, eiköhän silloin olla valmiita sellaisia tarjoamaan.

Tekonöyristelyä asennoitua "ei minun takia tarvitse vaivautua".

Vierailija
7/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä lihaa, jos ei sitä jostain syystä halua syödä? 

On kai sekasyöjilläkin sellaisia ruokia, joista ei pidä tai muista syistä halua syödä. Jos voi valita, miksi pitäisi syödä jotain väkisin?

Vierailija
8/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee lihasta vatsa ripulille.

Vierailija
9/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapi nähdä pidemmällä aikavälillä miten vegaanius vaikuttaa ihmiseen kun se ei ihmisen luontainen ruokavalio ole ollut kymmeniin tuhansiin ellei satoihin tuhansiin vuosiin. Toimiiko hyvin vai tuleeko jotain seurauksia? Sekasyönnin vaikutukset nähtiin mm. aivojen kasvuna kun saatiin enemmän proteiinia mutta miten lie tilanne kasvissyöjillä esim. 50v päästä. Ei siis v*ttuiluna vaan ihan silkkaa mielenkiintoa.

Vierailija
10/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa ehkä kerran kahdessa viikossa. Syön kyllä kalaa. Kotona en tee lainkaan liharuokia ja hyvin ollaan pärjätty koko perhe. Kylässä, ravintolassa ja työpaikkalounaalla valitsen aina kasvisruoan, jos sellaista vain on saatavilla. Usein kokkaan kotonakin ilman mitään eläinperäistä (en käytä soijaa tai ns. "lihankorvikkeita"). 

Jos luokitella pitää, niin en ole kasvissyöjä (tai vegetaari tai vegaani), vaan sekasyöjä kuten kaikki kasvisruokaa välttelevät. 

Vierailija
11/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan mummilassa mummin tekemää ruokaa, koska ei hän 90-vuotiaana enää osaa alkaa opettelemaan kasvisruokien tekoa. Hänellä on ne muutamat reseptit, joita on aina tehnyt. Makaronilaatikko, lihapullat, jauhelihakastike jne. En halua pahoittaa mummin mieltä sanomalla, että en halua syödä hänen tekemää ruokaa. Sen vuoksi myönnän, että syön lihaa jonkun mieliksi.

Ap

Vierailija
12/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missing the whole fucking point

Vierailija
13/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että 88v mummoni ei tajua kasvissyönnin saatika veganismin päälle ja tarjoaa lihaa. Tuon aina omat ruokani, kun vierailen mummolassa. Tarjoudun myös tekemään koko väelle ruokaa. Juhlissa en yleensä kulje, mutta jos sellaiseen menen niin joko laitan ilmoituksen juhlan pitäjälle ruokavaliostani tai otan omat ruokani mukaan riippuen siitä, että kuinka hyvin tunnen juhlien järjestäjän.

Vierailija
14/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan mummilassa mummin tekemää ruokaa, koska ei hän 90-vuotiaana enää osaa alkaa opettelemaan kasvisruokien tekoa. Hänellä on ne muutamat reseptit, joita on aina tehnyt. Makaronilaatikko, lihapullat, jauhelihakastike jne. En halua pahoittaa mummin mieltä sanomalla, että en halua syödä hänen tekemää ruokaa. Sen vuoksi myönnän, että syön lihaa jonkun mieliksi.

Ap

Ja siksi  haluat että kasvissyöjät tekisivät muutamia poikkeuksia, juhlissa söisivät lihaa jne?

Vierailija
15/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missing the whole fucking point

Joka oli mikä?

Vain kotioloissa voi olla kasvissyöjä, muuten täytyy syödä lihaa ettei aiheuta vaivaa/pahoita kenenkään mieltä?

Vierailija
16/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät saavat syödä ruohot pihasta meilläpäin. Olen kyllä harkinnut tähän homaan vuohen ostamista, jonka sitten laittaisi aina ennen talvea "kylmäksi".

Naapureiden lapset voisivat tykätä, mutta sitten varmaan ihmettelisivät kun seuraavana keväänä olisi taas uusi karitsa.

Sinkkumies

Olipas taas iskevä, näpäkkä ja pisteliään hauska kommentti (paitsi että ei ollut). 

Vierailija
17/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saapi nähdä pidemmällä aikavälillä miten vegaanius vaikuttaa ihmiseen kun se ei ihmisen luontainen ruokavalio ole ollut kymmeniin tuhansiin ellei satoihin tuhansiin vuosiin. Toimiiko hyvin vai tuleeko jotain seurauksia? Sekasyönnin vaikutukset nähtiin mm. aivojen kasvuna kun saatiin enemmän proteiinia mutta miten lie tilanne kasvissyöjillä esim. 50v päästä. Ei siis v*ttuiluna vaan ihan silkkaa mielenkiintoa.

Nykyisen länsimaisen ruokavalion (mm järjetön lihankulutus) näkyy elintasosairauksien kasvun räjähdyksenä. Eli varmasti voivat ainakin verrokeitansa paremmin.

Vierailija
18/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti on vielä ihmisiä joiden mielestä ei ole muuta proteiinia kuin eläinproteiini?

Terkuin kasvissyöjä joka taatusti saa ruuasta enemmän proteiinia kuin moni sekasyöjä.

Vierailija
19/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miusta kasvissyöjät voisivat ainakin heinäsirkkoja syödä?

Vierailija
20/30 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voivatkin. Minä esimerkiksi teen. Mulla on syömishäiriötausta, ja ruokavalion liian tarkka rajoittaminen uhkaa jatkuvasti riistäytyä käsistä. Noudatan sellasta hidasta strategiaa, pyrin vuosien mittaan kehittämään itselleni sopivan, mahdollisimman tarkkaan arvojeni mukaisen ruokavalion ja kulutustavat. Ympäristö ja kestävyys ovat muutenkin mulle ensisijaiset eläinten oikeuksiin nähden, ja esim. hyönteisten, dyykattujen eläintuotteiden, kestävästi tuotettujen nilviäisten, kestävästi kalastettujen kalojen, kestävästi metsästetyn riistan ja vanhojen villa- ja nahkakamojen käytön kanssa mulla ei ole mitään ongelmaa.

En tosiaankaan koe että mulla olisi joku velvollisuus kohteliaisuudesta salailla valintojani. Siksihän ne juuri koetaan niin epämiellyttäviksi ja poliittisiksi (ja kelatkaa nyt tätä hetki. miten voi olla niin yliherkkä että jonkun toisen ruokavaliokin koetaan uhaksi) että muistuttavat siitä että kaikkia voi kohdata sukupolven päästä perikato jos ei toimita. Sillä en tee kellekään palvelusta jos pidän siitä mahdollisimman matalaa profiilia että musta näihin toimiin olisi syytä ryhtyä ripeästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi