Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat, jotka kyläillessään moittivat sisustusta tms.

Vierailija
15.04.2018 |

Mitä liikkuu sellaisten ihmisten päässä, jotka kokevat asiakseen kommentoida negatiivisesti, jopa ilkeästi joskus, vierailun emännän/isännän sisustusta, kodin esineistöä jne?

Yhtenä esimerkkinä tuttavapariskunta (tuttuja miehen kautta), jotka yöpyivät meillä, ja kahvipöydässä heti alkuun pariskunnan nainen koki tarpeelliseksi kertoa, kuinka ruma on astiastomme, ja mies siinä säesti vieressä, että kamala on, eikä kellään pitäisi moista hirvitystä olla. Kyseessä Arabian Paratiisi, jonka kyllä uskon jakavan mielipiteitä, ja vaikka itse olen lapsesta asti rakastanut sitä (mummolassa oli Paratiisia), niin ei minua haittaa, jos joku muu ei siitä pidä. Ei mene tunteisiin, vaikka joku taatusti tulee tähänkin ketjuun kertomaan, että onhan se kamala. Mutta tuollaisten vieraiden moukkamaisuus ja päin naamaa täysin tarpeeton arvostelu kyllä kummastuttavat ja myös loukkaavat. Tuskinka niihin pulliin pahaa makua tarttuu, vaikka olisivatkin tarjolla rumalla lautasella. Jos ei tykkää, niin voisiko olla vain hiljaa? Makuja on monia, mutta hyvät tavat pitäisi löytyä yhtenevästi kaikilta.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ilmiön. Itse osaan kyllä pitää suuni kiinni, vaikka mielessäni saatan päivitellä esim. toisen kodin siisteyttä. Mitäpä ne muiden tekemät valinnat minulle kuuluu.

Vierailija
2/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkia mitä moukkia. Usein samat tyypit loukkaantuvat verisesti jos joku arvostelee samalla tavalla heidän valintojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäisi kyllä moiset vieraat pihalle meiltä.

Kotimme on kuin p**seen läpi vedetty, mutta se on kotimme ja sillä hyvä.

Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän.

Vierailija
4/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai itse aloit sitten suureen ääneen arvostella ihmisten käytöstapoja? Asuin kerran kämppiksenä yhden tyypin kanssa, jonka kotikulttuuri oli ollut ilmeisen kilpaileva ja päähän potkiva. Sanoi itsekin että on ollut sosiopaatti lapsesta asti. Pari kertaa kun väänsi itkut hänen kommenteistaan niin alkoi oppimaan ettei niistä ei tule hyvä mieli.

Vierailija
5/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä niillä itsellä mahtaa olla, jotain Ikean halpiskippoja?

Vierailija
6/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paratiisi -astiat on ihania. Ehkä tuttava pariskunnan tyyli on aivan erilainen kuin teillä (esim. kokovalkoinen) niin eivät ymmärrä tai osaa arvostaa teidän oman näköistänne sisustusta. Silti pitäisi tietenkin pitää mölyt mahassa ja kehua vaikka jotain mikä miellyttää omaa silmää. Törkeitä vieraita.

Vierailija
7/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ilmiön. Itse osaan kyllä pitää suuni kiinni, vaikka mielessäni saatan päivitellä esim. toisen kodin siisteyttä. Mitäpä ne muiden tekemät valinnat minulle kuuluu.

Itsellänikin on hyvin tarkka visuaalinen maku, jota useimmat kodit eivät todellakaan vastaa. Mutta ne eivät ole minun kotejani vaan muiden ihmisten, jotka ovat rakentaneet ne itselleen mieluisiksi. Koti on niin henkilökohtainen asia ja alue, ettei kyllä tulisi itselle mieleenkään naureskella toisten valinnoille tai arvostella niitä vain, koska eivät miellytä minun silmääni.

ap

Vierailija
8/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuoruudessani minulla oli tuollaisia vieraita. Kun minulle mieleisiä tavaroita oli tarpeeksi haukuttu, niin aina niitä katsellessa muistui mieleen nuo ilkeät naamat. Myin tavarat kirpparilla, eikä nuo tuttavat enää onneksi kuulu lähipiiriin.

Vierailija
9/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta paratiisi-astiasto on ihan kivan näköinen.

Vierailija
10/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai itse aloit sitten suureen ääneen arvostella ihmisten käytöstapoja? Asuin kerran kämppiksenä yhden tyypin kanssa, jonka kotikulttuuri oli ollut ilmeisen kilpaileva ja päähän potkiva. Sanoi itsekin että on ollut sosiopaatti lapsesta asti. Pari kertaa kun väänsi itkut hänen kommenteistaan niin alkoi oppimaan ettei niistä ei tule hyvä mieli.

Olen valitettavan huono heittämään mitään nasevaa takaisin, kun minut yllätetään. Taisin hymyillä tahallisen teennäisesti ja todeta kyllästyneesti, että "vai niin". Ja toivoa hiljaa mielessäni, että tukehtuisivat pullaan. :D

ap

Vierailija
11/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkia mitä moukkia. Usein samat tyypit loukkaantuvat verisesti jos joku arvostelee samalla tavalla heidän valintojaan.

Tiedän muutaman tällaisen tapauksen.

Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa aina oikeassa, heidän makunsa on se oikea ja kaikkein paras. Totta kai he suuttuvat, jos heidän täydellistä makuaan arvostelee, vaikkakin he itse katsovat oikeutetuksi huomauttaa toisten "huonosta" mausta. Hehän toimivat mielestään vain muiden parhaaksi.

Jonkinasteisesti autismin kirjolla taitavat olla nämä tuntemani ihmiset kaikki.

Vierailija
12/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntteja.

Vierailija
13/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että jos astiasto ei ole tarpeeksi kaunis, niin ei ole pakko syödä eikä meillä viettää aikaa. Mä en alkaisi kuuntelemaan keneltäkään vieraalta mitään paskanjauhantaa muka rumista lautasista, huonekaluista, koriste-esineistä tai yhtään mistään. Tämä on minun kotini, ja jos jokin täällä häiritsee niin paljon, että on pakko ääneen päivitellä, niin siinä kohtaa voi lähteä ihan vaan pois. Todella törkeää käytöstä.

Vierailija
14/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nuoruudessani minulla oli tuollaisia vieraita. Kun minulle mieleisiä tavaroita oli tarpeeksi haukuttu, niin aina niitä katsellessa muistui mieleen nuo ilkeät naamat. Myin tavarat kirpparilla, eikä nuo tuttavat enää onneksi kuulu lähipiiriin.

Se on sääli, jos rakkaisiin tavaroihin "kertyy" ikäviä muistoja ja mielleyhtymiä. :(

ap

Vierailija
15/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut hyvin vaaleaa mutta ei todellakaan kokovalkoista. Sitten kun meillä käy vieraita, jotka ovat tottuneet beige-ruskeisiin tai harmaisiin koteihinsa, alkaa päivittely siitä, miten "kliinistä" ja persoonatonta meillä on.

Omasta mielestäni persoonattomia ovat varsinkin ne kerrostaloasunnot, missä olohuoneessa on vain suuri harmaa löhöilysohva jättikokoisen television edessä eikä yhtään mitään muuta.

Vierailija
16/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttava, jonka kanssa joudun olemaan satunnaisesti tekemisissä. Hän on jostain käsittämättömöstä syystä saanut sitkeästi päähänsä että mulle ei kelpaa muu kuin sellainen vitivalkoinen steriili sisustus. Meillä ei todellakaan ole sellaista. Valkoiset seinät on kun ollaan vuokralla ja iso osa huonekaluista on valkoisia (opiskeluaikana ostettu lähinnä sitä halpaa ikea) mutta kyllä meiltä väriäkin löytyy. Jos nyt sitten satun hänen kuullensa kehumaan jotain kaunista värikästä sisustus juttua, hän huutaa että enpä olisi uskonut sinusta kun sulle aina pitää olla valkoista ja kiiltävää. Tai jotain sellaista nähdessään tokaisee että tähän on just niin sua. Mä oon yleensä näissä tilanteissa ihan hämilläni että mitä hemmettiä. Ja tietysti olen sanonut että sulla on nyt vähän väärät kuvitelmat mun sisustusmausta.

Nyt ollaan sitten ostettu eka oma kämppä ja olen niin innolla suunnitellut tapetteja ja maalivärejä, kun kerrankin voi laittaa just niin kuin on omaan makuun.

Mutta mua vähän jo ahdistaa se hetki kun tämä edellä mainittu tuttava on otettava kyläilemään. Voin vaan jo arvata millainen rääyntä siitä seuraa kun se näkee miten ollaan kotia laitettu.

Vierailija
17/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa aina oikeassa, heidän makunsa on se oikea ja kaikkein paras. Totta kai he suuttuvat, jos heidän täydellistä makuaan arvostelee, vaikkakin he itse katsovat oikeutetuksi huomauttaa toisten "huonosta" mausta. Hehän toimivat mielestään vain muiden parhaaksi.

Heh, tästä tuli mieleen eräs tietämäni henkilö, joka ei onneksi varsinaiseen tuttavapiiriin kuulu. Kutsuu itseään "itseoikeutetuksi tyylipoliisiksi". On opiskellut taiteita ja kulttuurihistoriaa, ja se on kihahtanut nuppiin. Ei silti kykene ymmärtämään tyylien moninaisuutta, vaikka historiassa on nähty monenmoista. Ainoa oikea tyylisuunta on mielellään kokovalkoinen, jota voidaan maustaa mustalla ja harmaan sävyillä. Tiedättehän, juuri sellainen (minun mielestäni) steriili ja hajuton ja mauton. Ei siinä muuten mitään, pitäkööt oman tyylinsä, mutta kun tämä henkilö kokee todellakin olevansa muiden yläpuolella ja saattaa alkaa pitää puolitutuille puheenvuoroa siitä, miksi heidän esineensä X on kertakaikkisen kelvoton tyylillisesti. Suorastaan komediallinen hahmo, on jo niin yliampuva minimalismimaniassaan. Kokee myös kuuluvansa jotenkin "ylempiin" ihmisiin, koska on etäistä sukua jollekin muotoilijalle. :D

ap

Vierailija
18/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sellaiset vieraat joita ei ole nähneet pitkään aikaan, ja ensimmäisiksi sanoikseen muistavat mainita miten olet lihonut?

Ei riitä ymmärrys.

Vierailija
19/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan sosiaalisesti lahjattomia vieraita AP:lla ja vielä yöpymisen tarjosit heille. Ensi kerralla, kun haluavat säästää hotellihuoneen hinnan, ilmoitat vain, että teille ei sovi. Älä lisää kieltoon mitään selityksiä. 

Vierailija
20/49 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tästä tuli mieleen eräs tietämäni henkilö, joka ei onneksi varsinaiseen tuttavapiiriin kuulu. Kutsuu itseään "itseoikeutetuksi tyylipoliisiksi". On opiskellut taiteita ja kulttuurihistoriaa, ja se on kihahtanut nuppiin. Ei silti kykene ymmärtämään tyylien moninaisuutta, vaikka historiassa on nähty monenmoista. Ainoa oikea tyylisuunta on mielellään kokovalkoinen, jota voidaan maustaa mustalla ja harmaan sävyillä. Tiedättehän, juuri sellainen (minun mielestäni) steriili ja hajuton ja mauton. Ei siinä muuten mitään, pitäkööt oman tyylinsä, mutta kun tämä henkilö kokee todellakin olevansa muiden yläpuolella ja saattaa alkaa pitää puolitutuille puheenvuoroa siitä, miksi heidän esineensä X on kertakaikkisen kelvoton tyylillisesti. Suorastaan komediallinen hahmo, on jo niin yliampuva minimalismimaniassaan. Kokee myös kuuluvansa jotenkin "ylempiin" ihmisiin, koska on etäistä sukua jollekin muotoilijalle. :D

ap

Ja tähän lisättäköön, että jos joku todella nauttii minimalistisesta täysin valkoisesta sisustuksesta mustan ja harmaan sävyillä tehostettuna, niin kaikin mokomin. Itse en viihtyisi, jos oma kotini olisi sellainen, mutta voin hyvin kuvitella, että jollekin sellainen taas luo harmonian ja tasapainon tunteen, mikä sitten tekee kodikkuuden. Vanhempani ovat tähän suuntaan kallellaan, ja heille tämä tyyli sopiikin. :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi