menettetkö 11v lapsienne mukana esim hammaslääkäritarkastukseen ja vaikkapa parturiin/kampaajalle?
Meillä 11v poika ja juuri viime viikolla kävin hänen kanssaan parturissa ja hammaslääkärillä.
Kaverillani vuotta vanhempi tyttö ja tämä kuulemma jo parin vuoden ajan käynyt itsekseen esim kampaajalla. Antaa tytölle rahat mukaan ja hyvin on kuulemma pärjännyt.
Itselleni ei kyllä ole vielä tullut mieleenkään, että poika menisi yksikseen. Olenko liian suojelevainen?
Kommentit (76)
Jää ainakin odotushuoneeseen, lapsen täytyy itsenäistyä. Prisman tai muun marketin parturi on kätevä. Oma 4v jää kiltisti parturiin yksin ja käyn pikaisesti kaupassa sillä välin😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 17-vuotias oli ekaa kertaa yksin hammaslääkärissä vasta muutama viikko sitten. Ja tämä ihan sen vuoksi, kun jotenkin unohdettiin mennä mukaan. Tuli ihan hätä, että miten saa maksettua, mutta onneksi poikaystävä oli siellä mukana ja maksuvalmiudessa. Kampaajallekin mennään aina yhdessä, koska sinne on hankala mennä julkisilla. Harvoin jään katselemaan mitä siellä tapahtuu, tyttö setvii kampaajan kanssa mitä tehdään ja minä tulen sitten takaisin kun on maksun aika.
Ei ole kyse siitä, etteikö tyttö pärjäisi. Mutta nämä hammaslääkäri- ja kampaamoreissut on vähän niin kuin traditio, en ole ihan valmis niistä luopumaankaan. Tuon ikäisen kanssa on vaikea saada yhteistä aikaa muutenkin.
Sori nyt vaan mutta tuossa on kyllä älyttömän iso riski että opetatte tytölle että aina joku muu hoitaa, hänen ei tartte. Ja mitä ihmeen "yhteistä aikaa" on se että heität tytön kampaajalle ja tulet takaisin kun on maksun aika?
Mikäs siinä jos teidän taloudellinen tilanne antaa myöden tukea tyttöä rahallisesti pitkälle hänen aikuisuuteensa mutta normivarakkaassa perheessä olisi kyllä varmaan aiheellista antaa miltei täysi-ikäiselle itselleenkin vähän vastuuta... Vai sen poikaystävän elätettäväksikö meinasitte tytön siirtää jos tytöltä itseltään ei tililtä löydy tarvittaessa edes pariasataa? Tuskin mikään sossuperhe kuitenkaan olette jos yksityiseen on varaa...
Lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen selviytymään vieraista tilanteista. Se että lapsi pärjää ei tarkoita etteikö lapsi voisi tuntea oloansa turvattomaksi.
Aikoinaan 60-luvulla, kun aloitin koulun, ei tullut kysymykseenkään, että vanhemmat olisivat tulleet kouluhammaslääkärin vastaanotolle mukaan. Hammaslääkäri oli koulun vieressä eri rakennuksessa ja opettaja lähetti noin 10 minuuttia ennen vastaanottoaikaa menemään hampaiden pesulle ja odottamaan omaa vuoroa. Minusta ajatus, että vanhemmista toinen olisi tullut mukaan tuntui oudolta.
Hammaslääkäriin olen kuskannut, koska monesti kulkuyhteydet ovat huonot ja matkat suhteellisen pitkät. Parturissa käy nuoremman sisaruksensa kanssa kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan 60-luvulla, kun aloitin koulun, ei tullut kysymykseenkään, että vanhemmat olisivat tulleet kouluhammaslääkärin vastaanotolle mukaan. Hammaslääkäri oli koulun vieressä eri rakennuksessa ja opettaja lähetti noin 10 minuuttia ennen vastaanottoaikaa menemään hampaiden pesulle ja odottamaan omaa vuoroa. Minusta ajatus, että vanhemmista toinen olisi tullut mukaan tuntui oudolta.
Sama omassa nuoruudessani. Meilläkin oli hammaslääkäri koulurakennuksessa ja tietysti olisi ollut outoa, jos vanhemmat olisivat sen vuoksi tullut koululle.
Pari viikkoa sitten käytin tytärtäni hammaslääkärissä, koska matkaa koululta tuli kahdeksan kilometriä ja olisi tarvinnut mennä kahdella eri bussilla. Hoitui näin paljon nopeammin.
Itse olen asunut 15-vuotiaasta asti omillani ja myös hoitanut kaikki ns. Juoksevat asiat itse, paitsi lääkäreihin liittyvät asiat. Nyt olen 25 ja äiti on aina edelleen mukana :D itse koen tavitsevani noissa asioissa äidin tukea ja äiti on sitä mieltä että kun häneltä tukea tarvitaan, niin hän sitä myös tarjoaa. <3
Parturiin on poika saanut mennä itse jo tuossa iässä, mitäs vahinkoa siinä voi sattua. Tuttu parturi.
Lääkärissä käyn vielä 15 v kanssa varmistamassa ja vaatimassa oikeaa hoitoa. Muuten toteisivat vaan ettei tämä varmaan mitään ole ja poika olisi jäänyt ilman hoitoa.
Hammaslääkärissä käy itse, ei siellä tapahdu mitään yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Jää ainakin odotushuoneeseen, lapsen täytyy itsenäistyä. Prisman tai muun marketin parturi on kätevä. Oma 4v jää kiltisti parturiin yksin ja käyn pikaisesti kaupassa sillä välin😊
Pakko olla provo, ei kampaaja ole vastuussa sun tenavasta.
Minä kyllä kysyn lapselta itseltään.
"Sulle tarvisi varata parturiaika. Mille päivälle varaan sen? Ja haluatko pyöräillä sinne itse koulun jälkeen?"
Koska lapsi sanoi joo, hän sai käydä parturissa itse. Nähdäkseni tuollainen on hyvä hänen itsetunnolle, että kokee pärjäävänsä, ja kokee että minä uskon että hän pärjää.
Itsetunnostahan tässä on kyse. Jos lapsi tarvitsee äitiä, olen mukana. Mutta täytyy olla herkällä korvalla, ja välillä kysyä mitä lapsi itse on mieltä, eikä itse pitää häntä liian vauvana. Hän kasvaa hallitsemaan omaa elämäänsä pala palalta, ja oma näkemykseni on että elämänhallinnan tunne on voimaannuttavaa.
Haluan että hänelle jää asioista kokemus, että "jaa, ei tämä tämän vaikeampaa ollutkaan. Helppo juttu"
Ei tarvitse sitten arkisissa asioissa jalat tutista, kun on omilleen muuton aika. Jonka saa tietysti itse päättää, en potkaise ovesta kun on 18 tai edes 20.
Vierailija kirjoitti:
Suostuuko parturi?
Kyllä me mennään mukaan vielä 12v tytön kanssa on ujohko niin ei ehkä parturissa vielä uskalla sanoa mitä halua yms
hammaslääkäriin tyttö ei suostu menemään vaikka vanhempi olisikin mukana kun ei siitö tykkää sama verikokeissa
Vierailija kirjoitti:
Menen mukaan, ei se ole keneltäkään pois. Onneksi asutaan maalla, täällä ei tarvitse osata 6v iässä tehdä ruokaa ja hoitaa omia asioitaan kuten kaupungissa. Ihan normaalia on se, että viedään lapsi hammaslääkäriin ja tarvttaessa kuunnellaan ohjeet tai mennään lapsen kanssa päivystykseen, jos on satuttanut jalkansa. Kaupungissahan lapset osaa itse soittaa taksin ja mennä lääkäriin.
Nyt olet väärässä. Kaupungissa asuu paljon ylisuojelevia perheitä. Jotkut lapset osaavat itse kulkea yleisillä harrastuksiin ja kouluun. Hammaslääkärille pitää viedä lapsi itse. Toista se oli 80-luvulla, kävin itse.
Aikoinaan kun poika kävi hammaslääkäririssä, halusi mut mukaan, n. 15v asti.
Riippuu tietty monesta asiasta, lapsen reippaudesta ja vanhemman työstä voiko irrottautua. Kulkumatka myös ratkaiseva.Meillä hammaslääkäri koulun yhteydessä eli rutiinitarkastukseen poika meni yksin. Kampaajakin kulman takana.