Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys on Suomessa mahdotonta

Huolestunut
14.04.2018 |

Onko Suomessa mahdollista edes olla köyhä? Kaikki saavat kuitenkin sen verran kovat tuet, jos olisi työtönkin. Jos raha ei riitä päihteisiin, juhliin tai brändivaatteisiin, ei syy ole yhteiskunnassa vaan omissa valinnoissa.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas... Kaverini muutti juuri ulkomaille ja totesi, että pystyy nyt jopa elämään saamallaan palkallaan, jonka sai Suomessa tukiaisina, johtuen halvemmasta hintatasosta.

Itse käyn päivät siivoamassa ja yritän jaksamiseni mukaan käydä keräämässä öisin pulloja. Täällä on ajettu moni ahtaalle, joten en yhtään ihmettele porukan leipääntymistä. Maksut sen kuin vain nousee, samalla kun palkkoja yritetään kilpailuttaa naapurimaista tulevilla.

Jos en olisi saanut (edes) tuota siivoojan pestiä, niin olisi meikäläisenkin nenä osoittanut halvemman hintatason, mutta silti kohtuullista palkkaa maksavan maan suuntaan. Ei täällä tuilla elä, saati palkalla.

Meillä ei onneksi ole lapsia, joten se on ainoa siunaus.

Muuten yhdessä vaiheessa ihmettelin, miksi toriin on alkanut ilmestyä hillitön määrä koirien ja kissojen ''kasvattajia'', vaikka monella tuntuu olevan kurjat ajat pitää mitään elävää olentoa. Ilmeisesti samasta syystä, miksi jotkut käyvät luovuttamassa sukusolujaan, vaikkei täällä asiat olekaan hyvällä tolalla tulevia polvia ajatelleen: raha.

Vierailija
42/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä aloitus, jokaisella valtiolla on oma köyhyysrajansa. Köyhyysrajan alapuolelle jäävillä tulot eivät riitä kohtuulliseen vähimmäiskulutukseen ja tuo kohtuullinen vähimmäiskulutus riippuu tietenkin elinkustannuksista kyseisessä valtiossa. Suomessa köyhyysrajan alle jää reilu puoli miljoonaa ihmistä, joista noin 100 000 on lapsia.

Tuo virallinen 'köyhyysraja' lasketaan niin että sen alle jäävät ne joilla on rahaa käytettävissä vähemmän kuin 60% mediaanitulosta. Määrittely tarkoittaa sitä että aina on tietty joukko köyhiä vaikka heille annettaisiin rahaa kuinka paljon tahansa. Todellisen köyhyyden kanssa tällä määrittelyllä ei ole mitään tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas. Mä saan kuussa noin 700 euroa. Olen siis kuntoutuksessa erinäisten sairauksen vuoksi. Siitä menee vuokra, laskut ja lääkkeet pakollisina, turha edes haaveilla kunnon syömisistä sun muista. Lääkkeitä en ole syönyt pariin kuukauteen koska ei ole varaa siihen 50€ alkuomavastuuseen. Toimeentulotukea en saa koska olen parisuhteessa.

En mä kai sit tällä 700€/kk köyhä ole. Mutta mistä minä mitään tietäisin.

Suomalainen sosiaaliturva takaa että asumiskulujen jälkeen elämiseen jää n 490e/kk. Poislukien opiskelijat, mutta myös opiskelija voi saada toimeentulotukea jos on käyttänyt opintolainan enimmäismäärän.

Paskapuhetta.

Vierailija
44/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas. Mä saan kuussa noin 700 euroa. Olen siis kuntoutuksessa erinäisten sairauksen vuoksi. Siitä menee vuokra, laskut ja lääkkeet pakollisina, turha edes haaveilla kunnon syömisistä sun muista. Lääkkeitä en ole syönyt pariin kuukauteen koska ei ole varaa siihen 50€ alkuomavastuuseen. Toimeentulotukea en saa koska olen parisuhteessa.

En mä kai sit tällä 700€/kk köyhä ole. Mutta mistä minä mitään tietäisin.

Suomalainen sosiaaliturva takaa että asumiskulujen jälkeen elämiseen jää n 490e/kk. Poislukien opiskelijat, mutta myös opiskelija voi saada toimeentulotukea jos on käyttänyt opintolainan enimmäismäärän.

Paskapuhetta.

Jep. Tuo myytti elää sitkeänä vuodesta toiseen. Jotkut ihan oikeasti uskovat että esim. työttömälle tosiaan annetaan se perusosa, n. 485 euroa käpälään kaikkien välttämättömien kulujen jälkeen. Mutta kun se nyt vaan ei pidä paikkaansa.

Vierailija
45/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsoo noita ulkomaantuliaisia, jotka tulevat tänne ilman mitään ja pian kulkevat kadulla muotivaatteissa iPhone korvalla, niin sanoisin että ei täällä köyhyyttä ole.

Mikä ihmeen oletus on että turvapaikanhakijana tullut olisi köyhä? Köyhät jäävät kotimaahan tai pakenevat korkeintaan naapurimaihin, rikkailla on varaa matkustaa kauas kotimaasta. Monilla on myös paljon omaisuutta ja pankkitilejä ulkomailla, jotka tietysti tukia haettaessa salataan.

Esimerkiksi suurin osa Suomeen 1990-luvun alussa tulleista somaleista oli maansa yläluokkaa. Hyvin toimeentulevia, korkeasti koulutettuja ihmisiä. Osa naisista tosin oli kouluttamattomia kotiäitejä. Näissä somaleissa on mm. lääkäreitä.

Vierailija
46/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain on vialla kun näillä tulijoilla on uudet puhelimet ja merkkivaatteet ja aina uusi kampaus.

Mistä vitusta ne repii rahaa?

Saadaanko täällä samoja tukia edes?

Ihmettelen vaan kun ei minulla rahat riitä ja kerjäläismummot torilla kulkee paremmissa popoissa :(

Olisi sinullakin varaa jos et tuhlaisi tukiasi viinoihin. Samat tuet ne ulkomaalaiset saa.

Miksi kuvitellaan, että he olisivat köyhiä? Ne köyhät irakilaiset asuvat naapurimaissa pakolaisleireillä. Varakkaat tulivat ominpäin Eurooppaan ja niillä on tilit Sveitsissä ym. maissa. Ovat olleet lähellä hallintoa tai ovat sitä heimoa mikä on ollut vallassa.

Vierailija
47/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien varassa elävä saa lähinnä asunnon ja ruuan. Kehitysmaiden slummeissa elävillä on yleensä asunto ja ruoka. Ei siinä loppujen lopuksi niin paljon eroa ole. Suomessa ei voi asua hökkelikylissä koska jokainen vuodenaika on kylmä ja märkä.

Kehitysmaiden slummeissa elävät tekevät joko rehellistä (mutta surkeasti palkattua) tai epärehellisetä työtä 18h vuorokaudessa saadakseen sen ruuanmurun tai roposen jolla ostaa ruokaa. Suomessa tukipaketti kilahtaa tilille, vaikka makaisi sohvalla 24/7.

Eli suomalaistenkin pitäisi ruveta elämään rikoksilla? Kenian työttömyysaste on 42, Afganistanin 35, eipä nuo nyt hirveän työteliäiltä vaikuta.

Vierailija
48/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien varassa elävä saa lähinnä asunnon ja ruuan. Kehitysmaiden slummeissa elävillä on yleensä asunto ja ruoka. Ei siinä loppujen lopuksi niin paljon eroa ole. Suomessa ei voi asua hökkelikylissä koska jokainen vuodenaika on kylmä ja märkä.

Kehitysmaiden slummeissa elävät tekevät joko rehellistä (mutta surkeasti palkattua) tai epärehellisetä työtä 18h vuorokaudessa saadakseen sen ruuanmurun tai roposen jolla ostaa ruokaa. Suomessa tukipaketti kilahtaa tilille, vaikka makaisi sohvalla 24/7.

Eli suomalaistenkin pitäisi ruveta elämään rikoksilla? Kenian työttömyysaste on 42, Afganistanin 35, eipä nuo nyt hirveän työteliäiltä vaikuta.

Keniassa, Afganistanissa ja muissa kehitysmaissa kaikki tekevät töitä, vaikka virallista palkkaa ei maksettaisikaan. Kehitysmaissa ei voi elää laiskana. Siellä ei ole tukia. Suomalaiset köyhät ovat laiskoja pilalle hemmoteltuja p*skoja.

Vierailija
49/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla toimii netti siellä savannin laidalla? Mitä sä siellä teet kun noin kurjaa on? Tuu ihmeessä pois, me muut ollaan täällä lämpenevässä Suomessa!

Vierailija
50/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mun nollatulot on kovia päivärahoja? Soskukaan ei maksa enää ttt:a. Että voikin päihteillä kovasti, kun ei alkoholia juo, bileissä pysty sairauden vuoksi käymään eikä mahdu lääkkeistä ja sänkylevosta turvonneena hienoihin brändikuteisiin. Eiks je? GTFO trolli.

Siihen on varmaan sitten syynsä jos ei _mitään_ tuloja ole? Jäikö joku lappunen täyttämättä, tuliko karenssia työstä kieltäytymisen vuoksi? Ei tt-tukea lopeteta siksi kun huvittaa, jos oikeasti ei ole rahaa edes kaurahiutaleisiin.

On kyllä oltava aika lammas, jos vielä uskoo, että tässä maassa jaellaan sosiaalitukia tavallisille kansalaisille rehellisesti ja tasapuolisesti. :D Voi kun vaan tietäisitte, olkaapa onnellisia että ette. :) Hyvähän se on sunlaisten tulla lässyttämään asioista, joita ette ole itse joutuneet koskaan kokemaan ja joista ette tiedä yhtään mitään. Hyvähän se on terveen, työkykyisen taviksen olettaa, että kaikki köyhät ja nollatuloiset tässä maassa ovat sitä vain tasan omasta syystään, aina. :D

Tietäisittepä kuinka joka kunnassa ja joka puljussa rikotaan TAHALLISESTI sääntöjä ja lakeja JOKA H-LVETIN PÄIVÄ, kun te uuvatit painatte menemään kolmivuorossanne ja nautitte sitä pientä palkkaanne ylpeänä. Olette täysin ulalla "hyvinvointivaltion" nykytilanteesta. :D Nämä sossu- ja kelaämmät ja kuntoutus- ja vakuutuslääkärisedät pitävät huolen siitä, että kaikista sairaimmat ja heikoimmat, jotka eivät enää kykene puolustautumaan, jäävät ilman pennin hyrrää. :)

Kukaan tässä maassa ei valvo näitä tapauksia eikä valituksella ole muutenkaan mitään merkitystä, sillä ei korppi toisen korpin silmää noki. :) Tässä maassa harjoitetaan omankin paikkakuntani toimesta AIVAN TAHALLISTA laitonta tukien eväämistä, aivan harkittua ja tietoista toimintaa, jos ei satu naama ja "selitykset" miellyttämään. Good f-cking luck, jos olet monisairas, jota kukaan lääkäri ei ole 10 v. uskonut eli suostunut tutkimaan julkisella puolella! Silloin ei ole diagnoosejakaan julkiselta, ja vain ne hyväksytään, eli ei heru penniäkään, ei EDES toimeentulotukea, koska ttt vaatii "TYÖKYKYISELTÄ" työnhakua ja todistetta siitä, ja jos et voi todistaa, niin sitten se on kuule 0 e/kk eikä auta valittaa!

Tuletko muka oikeesti mulle väittämään, etten itse tiedä miten omat asiani ovat? Että olen joku idiootti wt enkä osaa hoitaa omia asioitani enkä välitäkään mistään mitään, koska tykkään vaan lorvia ja sitten alkaa huutaa, kun tukien saantiin vaaditaankin vähän enemmän työtä? Hahhah. Ainahan te liian hyvälle tottuneet pumpulissa kasvaneet saatte yrittää.

JOTEN EI, MIKÄÄN LAPPU EI OLE JÄÄNYT TÄYTTÄMÄTTÄ. EI, EI OLE TULLUT KARENSSIA, KOSKA EN OLE OLLUT VUOSIIN TYÖVOIMATOIMISTON ASIAKAS. JA EI, EN OLE KUVITTELEMASI KALTAINEN "TYÖSTÄKIELTÄYTYJÄ", VAAN SAIRAS IHMINEN, JOKA ON TAHALLISESTI HEITTEILLEJÄTETTY JULKISEN TERVEYDENHUOLON TOIMESTA, KOSKA OLEN LIIAN VAIKEA JA KALLIS HOITAA EIKÄ MULLA SATU OLEMAAN KUULUISAA SUKUNIMEÄ. :) Olisihan se toki noloa lääkäreille joutua myöntämään, että eivät ymmärrä perusasioitakaan yleisimmistä harvinaissairauksista. :)

Että jos et jo tajua sitä, että suakin on kusetettu oikein kunnolla uskomaan tähän sanahelinään "hyvinvointiyhteiskunnasta", niin se on voi voi. Täytyy olla yksinkertainen, jos kuvittelee että joku haluaisi oikein vapaaehtoisesti olla tuloton, niin kuin ei tällaisessa tilanteessa yrittäisi ihan kaikkeansa niillä viimeisillä voimillaan. :D Teillä hyväkkäillä on täysin harhainen käsitys TODELLISISTA väliinpuDOTETUISTA. Pisteytysjärjestelmä on jo täällä, on ollut vuosia!

Että näin. Voisitte lässyttäjät joskus edes miettiä mitä ylimielistä p-skaa oikein jauhatte niistä, joiden elämistä ja tilanteista ette tiedä yhtikäs mitään. Jooko, pus? <3 Ja ei tarvi uskoa, ei kiinnosta, painakaa päänne hiekkaan ja uskotelkaa itsellenne, että kaikki ttt:n saajat on vaan heikompaa ainesta, että se on vaan niiden omasta tahdonvoimattomuudesta ja idiotismista kiinni, että ei meillä Suomessa tahallisesti ja rikollisesti savusteta KAIKISTA HEIKOIMMASSA ASEMASSA OLEVIA pois ttt:n piiristä, ei suinkaan! :) Jatkakaa ruususen untanne ihmeessä, kunnes kolahtaa omaan nilkkaan. :)

Tämä on niin totta, mutta ei tätä tule tyhmät tajuamaan, sitä päivää ei tule.

Vierailija
51/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi kirjoitti:

Jaahas... Kaverini muutti juuri ulkomaille ja totesi, että pystyy nyt jopa elämään saamallaan palkallaan, jonka sai Suomessa tukiaisina, johtuen halvemmasta hintatasosta.

Itse käyn päivät siivoamassa ja yritän jaksamiseni mukaan käydä keräämässä öisin pulloja. Täällä on ajettu moni ahtaalle, joten en yhtään ihmettele porukan leipääntymistä. Maksut sen kuin vain nousee, samalla kun palkkoja yritetään kilpailuttaa naapurimaista tulevilla.

Jos en olisi saanut (edes) tuota siivoojan pestiä, niin olisi meikäläisenkin nenä osoittanut halvemman hintatason, mutta silti kohtuullista palkkaa maksavan maan suuntaan. Ei täällä tuilla elä, saati palkalla.

Meillä ei onneksi ole lapsia, joten se on ainoa siunaus.

Muuten yhdessä vaiheessa ihmettelin, miksi toriin on alkanut ilmestyä hillitön määrä koirien ja kissojen ''kasvattajia'', vaikka monella tuntuu olevan kurjat ajat pitää mitään elävää olentoa. Ilmeisesti samasta syystä, miksi jotkut käyvät luovuttamassa sukusolujaan, vaikkei täällä asiat olekaan hyvällä tolalla tulevia polvia ajatelleen: raha.

Vastaus olikin tuossa, että teillä ei ole lapsia. Tule kertomaan sitten kun teillä on niitä lapsia, että miten halpaa ja hyvä kaverilla (ja sulla jos muutat) siellä ulkomailla on.

Vierailija
52/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo 485 € pitää sisällään kaiken muun paitsi asumisesta koituvat kustannukset. Olen tässä pari vuotta sairastellut ja nyt toista kertaa sairaalahoidossa. Jouduin lopettamaan yritykseni, koska en pystynyt sairauteni vuoksi töitä tekemään. Nyt ihan äsken oli tilanne, jossa minulla oli tilillä 3 € ja taskussa yksi kahden euron kolikko sekä vuokra maksamatta. Sain sitten toimeentulotukea sen verran, ettäsillä olisi maksanut puolet vuokrasta. Nyt olen tosiaan täällä sairaalan sängyllä ja se vuokra on edelleen maksamatta. Ja jää maksamattakin kun se saamani toimeentulotuki menee siihen, että saan tämän sairaalareissun maksettua.

Vierailija
53/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin minulla oli rahat tiukassa työttömänä. Hyvä että edes baariin pääsi joka viikonloppu tai sai tupakit ostettua.

Vierailija
54/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muutama satanen nyt niin kova tuki ole. Kaikki ei saa edes sitä.  

Vierailija
55/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keniassa, Afganistanissa ja muissa kehitysmaissa kaikki tekevät töitä, vaikka virallista palkkaa ei maksettaisikaan. Kehitysmaissa ei voi elää laiskana. Siellä ei ole tukia. Suomalaiset köyhät ovat laiskoja pilalle hemmoteltuja p*skoja.

kenialaisten ja afganistanilaisten työn tuottavuus on länsimaiden mittakaavalla nolla, eli ihan sama vaikka ei tekisi mitään.

Ja muutenkin ajatus siitä, että hei otetaanpa mallia _kehitysmaista_vetää kyllä täysin sanattomaksi... xD  juu, että tehdään kuulkaa niinkuin maailman alikehittyneimmissä maissa tehdään...ei taas tiedä pitäskö itkeä vai nauraa...

Vierailija
56/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin minulla oli rahat tiukassa työttömänä. Hyvä että edes baariin pääsi joka viikonloppu tai sai tupakit ostettua.

Ei pidä olla hölmö! Mä ainakin maksan ensin laskut ja sitten lapsen menot ja loput käytän ruokaan. Tiukkaa on eikä meinaa riittää, mutta vain i dari-trolli tekee noin kuin sinä! Tyhmästä päästä kärsii nääs koko oma talous.

Vierailija
57/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan saa jatkuvasti huomautuksia liian pienistä tuista. Kaikkihan täällä on köyhiä.  

Vierailija
58/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa työn tuottavuus ei eroa suomalaisten työttömien tuottavuudesta sanottavasti.

Vierailija
59/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei "nollatuloinen", millä elät jos et saa mitään tuloa? Onko tilanteesi jatkunut pitkään? Miten saat ruokaa? Keräät roskiksista vai varastat? Asutko kadulla? Varmaan siinä vaiheessa kun tuuperrut kadulle aliravitsemuksen takia, pääset sairaalaan syömään.

Vierailija
60/105 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tässä suomalainen köyhyys. Iso asunto jossa kaikki aivan uutta.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005643072.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme