Köyhyys on Suomessa mahdotonta
Onko Suomessa mahdollista edes olla köyhä? Kaikki saavat kuitenkin sen verran kovat tuet, jos olisi työtönkin. Jos raha ei riitä päihteisiin, juhliin tai brändivaatteisiin, ei syy ole yhteiskunnassa vaan omissa valinnoissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoo noita ulkomaantuliaisia, jotka tulevat tänne ilman mitään ja pian kulkevat kadulla muotivaatteissa iPhone korvalla, niin sanoisin että ei täällä köyhyyttä ole.
Ne onkin paremmassa asemassa kuin kotoperäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua. Kasvatan yläkoulussa Suomen tulevaisuuden toivoa, nuoria. Jo heistä näkee, ketkä lähtevät yhteiskunnan elätin tielle. Eivät laita rikkaa ristiin sen eteen, että saisivat koulutuspaikan. Ei tule töitä, ei rahaa. Ja yhteiskunnan vika.
Tuossa tapauksessa se on selkeästi yhteiskunnan vika. Itsekin olet asenteinesi jo lannistamassa "tiettyjä" tyyppejä. Opettajat ovat pilanneet monen nuoren itsetunnon.
Sinullakin on tietty ne omat suosikkisi, lellikkisi ja tissiposkesi, joiden numeroita arvostelet yläkanttiin, kehut ansiottomasti, ja sitten on se toinen porukka, joihin suhtaudut avoimen happamasti, ja arvostelet täysin epäreilusti, sekä lyttäät joka käänteessä. Teidät on niin nähty ja koettu.
Nyt olet niin väärässä kuin olla ja voit. Todellakin autan ja tuen, keksin perusteluja ja yritän tehdä kaikkeni, jotta nämä nuoret ymmärtäisivät opiskelun tärkeyden. Olen itse keskiluokkaisesta perheestä, jossa ajoittain oli rahapulaa. Opiskelin itse sinnikkäästi ja tajusin ekassa työpaikassani eka palkka tililäni, että tämä olis se juttu. Kun opiskelee ahkeraan, saa tyltä ja voi toteuttaa unelmiaan. Yritän viedä viestiä eteenpäin, mutta siihen tarttuvat ainoastaan he, joilla on jo kotoa tullut apuja koulunkäyntiin.
paperittomat käyttävät hyvin vähän alkoholia, mutta se ei kerro heidän moraalistaan mitään. Jos päästät hänen kotiisi niin kaikkia pikkujuttuja häviää. Kysymys ei ole edes pettämisestä, vaan mulla tuli vain parin kk:n yhdessäolon jälkeen sellainen tunne että selviän paremmin itse.
Kokekoon joku muu kantapäänsä kautta toisin Mä ajattelen vain lastani / isompaa lasta ja nautin elämästäni yksin. Se mihin on hyvä pohja rakennettu, niin sitä ei saa rikkoa. Kaikem voan mä ammennan hyvästä lapsuudesta ja nostan kädet pystyyn: " Dont touch me"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä hehkuttaa valinnoista mutta ei ymmärrä että ei kaikkea pysty valitsemaan. Esim jos tarjotaan töitä vaikka viereisestä kaupungista, mutta ei pääse julkisilla, ajat ei sovi eikä reitit. Päivät tulee kohtuuttomaksi perheelliselle ja vaikuttaa koko perheeseen. Pitäisi olla oma auto, mutta pitäisi pystyä hommaamaan se ajokortti ensin ja auto. Olisi paljon helpompi ottaa vastaan vaikka yötöitä ja mitä hanttihommia vain. Samoin koulutuspaikat. Ei kaikki ole saavutettavissa vain haluamisesta.
Jos haluaa töitä niin sitten hommaa sen ajokortin ja auton. Itse vietän arkisin nelisen tuntia autossa työmatkan takia mutta teen sen koska haluan käydä töissä.
Millä hommaat jos rahaa ei ole?
Tuossa tapauksessa se on selkeästi yhteiskunnan vika. Itsekin olet asenteinesi jo lannistamassa "tiettyjä" tyyppejä. Opettajat ovat pilanneet monen nuoren itsetunnon.
Sinullakin on tietty ne omat suosikkisi, lellikkisi ja tissiposkesi, joiden numeroita arvostelet yläkanttiin, kehut ansiottomasti, ja sitten on se toinen porukka, joihin suhtaudut avoimen happamasti, ja arvostelet täysin epäreilusti, sekä lyttäät joka käänteessä. Teidät on niin nähty ja koettu.