Missä vaiheessa pankki kiinnostuu tilille mäjähtäneestä isommasta summasta?
vanhempani antoivat minulle korotonta lainaa 100 000e.
On kulunut noin kuukausi siitä kun rahat tulivat tililleni. Vielä ei kukaan ole kysellyt mistä olen rahat saanut tms.
Toki lainasta on tehty paperit ja maksusuunnitelma( jos en ehdi maksaa, summa varmaan lasketaan mulle ennakkoperinnöksi) eikä siinä ole mitään salattavaa mutta mielenkiinnolla odotan onko summa niin iso että se kiinnostaa pankkia ja tai verottajaa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
vanhempani antoivat minulle korotonta lainaa 100 000e.
On kulunut noin kuukausi siitä kun rahat tulivat tililleni. Vielä ei kukaan ole kysellyt mistä olen rahat saanut tms.
Toki lainasta on tehty paperit ja maksusuunnitelma( jos en ehdi maksaa, summa varmaan lasketaan mulle ennakkoperinnöksi) eikä siinä ole mitään salattavaa mutta mielenkiinnolla odotan onko summa niin iso että se kiinnostaa pankkia ja tai verottajaa?
Pankkia ei kiinnosta. Ilmoittavat verottajalle sinulle maksetut korot ja tilillä olevat varat.
Verottaja vaatii selvitystä rahoituksesta jos ostat omaisuutta josta menee tieto verottajalle.
Ei ottanut pankki yhteyttä n. 200 000 perintörahojen jälkeen.
Mutta kun itse otin, että voisin avata jonkun tilin niille, niin jopa oli sijoitusneuvojaa jonossa tarjoamassa tapaamisaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulta ainakaan koskaan ole pankki kysellyt mitään rahoistani. Joskus sain perintöä 160 000, ei kiinnostanut pankkia.
Luulen että jos joku tuosta "lainasta" kiinnostuu niin verottaja. Siis jos ostat rahoilla vaikka asunnon niin veroviranomainen pyytää selvitystä mistä olet rahat siihen saanut.
Miten ihmeessä ne sitten kyselee, kuuleman mukaan, jo 1000e tilille panosta (tiskillä), että mistä rahat on saatu!? Pankki on velvollinen kysymään.
Jos tilille tulee käteistä niin näkeehän ne sen maksajan ja jos se ok niin eivät kysele. Silloin varmaan tiedusdellaan, jos maksaja hämärä.
Itselleni tuli autoliikkeestä isompi summa, auton myynnistä. Eivät kyselleet, mutta maksaja olikin selvä.
Jos raha summa menee tilisiirtona tililtä toiselle niin ei pankki siitä kysele. Pankillehan on rahan alkuperä selvillä jo lähtö tililtä. Jos taas joku laittaa käteisellä sinun tilille ison summan niin silloin rahan alkuperää kysytään siltä joka rahan tallettaa eikä sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pankkia kiinnostaisi tilisiirto suomalaiselta tililtä suomalaiselle tilille?
Sitten onkin helvetti irti, jos ne rahat on ulkomailta. Sitä vaille, että on käytävä joku lähisukulainen listimässä, että pystyy selittämään rahat perinnöllä.
Minulta kysyttiin, kun isäni laittoi 2000€ tililleni. 😀
Patja on hyvä piilo isommille summille. Ei kannata viedä pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulta ainakaan koskaan ole pankki kysellyt mitään rahoistani. Joskus sain perintöä 160 000, ei kiinnostanut pankkia.
Luulen että jos joku tuosta "lainasta" kiinnostuu niin verottaja. Siis jos ostat rahoilla vaikka asunnon niin veroviranomainen pyytää selvitystä mistä olet rahat siihen saanut.
Kysyykö veroviranomainen siis aina asuntoa ostaessa mistä rahat ovat tulleet?
Mulla nyt kuitenkin on palkkatulot joilla voin rahoittaa asunnon oston.
Jos edellisten vuosien verotietojen mukaan asunnon ostaminen on epätavallista, niin kyselevät. Esimerkiksi tulottoman kotiäidin yksin ostamaa, miehensä rahoittamaa asuntoa pidetään lahjana ja siitä pitää maksaa lahjavero (avio-oikeus toisen omaisuuteen alkaa vasta liiton päättyessä).
Isä antoi minulle 90 tonnia ja 6 kk päästä 60 tonnia ennakkoperintöö. Ei pankki mitään kysellyt ja siitäkin on jo 6 vuotta. Pankki kyseli että haluanko sijoittaa ja tyrkytti sijoitusneuvoja. En ole sijoittanut mihinkään.
Pankki nordea kyseli kun nostin 10000 euroa että mihin käytän rahat mutta ei kysellyt mistä olen saanut rahat.
Kyselevät tai eivät, hyvä että teillä on asiasta kaikki paperit kunnossa.
Isäni laittoi tililleni 2500€, kun olin työttömänä. Pankki kyseli, että mistä rahat tulivat. Kerroin, että köyhänavustusta isältäni.😀
On se kumma, kun kysellään muutamasta satasesta/ tonnista selvityksiä, kun isot tekijät siirtelevät miljoonia, veroparatiisien kautta.
Luultavasti ei kiinnosta niinkään verot vaan se rahanpesu.