Jos ei vaan pysty parempaan ja vanhempi haukkuu
Onko täällä muita, jotka ovat joutuneet kokemaan vanhempansa taholta haukkumista itsestään ja siitä millaisia ovat? Ja syynä on vain se, että vaikka teet parhaasi, niin et pysty siihen, mitä vanhempi vaatii, et vain pysty parempaan, vaikka yrittäisit? Ja joita ei itseään edes motivoi se suoritustaso, jota vanhempi vaatii, mutta joita haukutaan tai haukuttiin jatkuvasti, ellei se toteudu?
Olen alkanut mittiä, olenko jonkinlainen ad(h)d-aikuinen, kun tuntuu, että mikään ei onnistu ja samoin, että itsetuntoni on nuijittu tosi alas, kun standardit, joihin on vaadittu ylettyvän, eivät kohtaa.
Ylipäätään kritisoin kasvatusta ja vanhempaa ja ihmistä, joka vaatii omaa suoritustasoaan muilta, varsinkin lapsiltaan, eikä näe heitä omina itsenään, sellaisina kuin he ovat ja hyvinä sellaisina, kuin omat lapsensa tai tuttavansa, joista ihmisen kuuluisi välittää, ovat.
Kommentit (4)
Minun vanhempani on haukkunut minua laiskaksi ja etten yritä ja vaikka miksi ja kun pahoitan siitä mieleni ja sanon, ei ota kuuleviin korviinsakaan sitä, että olisi loukannut minua. Tällainen suhdehan voi olla myös aikuisella kumppaniinsa, siinä on vaan se ero, että se kumppani ei ole auktoriteettisi koskaan, ja hänen kuuntelemisensa on valinta. Lapsuus vanhemman kanssa, joka vaatii sellaista, mihin et yllä, ei ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan eivät aliarvioi.
On se eräänlaista aliarvioimista, koska lapsen kykyjä ei arvosteta silloin ollenkaan. Ne eivät ole mitään, eivätkä riitä mihinkään. Että kyllä siinä aika pahasti mitätöidään ihmistä.
ap
Mulla on itsetunto ihan romuna sen takia, millaisen kasvatuksen sain, ja elämä yhtä kärsimystä sen takia. Oman vanhemman vuoksi elämäni on ja on ollut yhtä kärsimistä huonouden tunteista, enkä ole itse saanut valita mikä riittää.
Vanhempani ei ota syytöksiä tästä kuuleviin korviinsakaan. Miten pilaan hänen vanhuutensa samalle mitalle? Haukkumalla hänet huonoksi vanhukseksi vai? Hän ei piittaa, ei hänellä ole näitä samoja itsetunto-ongelmia kuin minulla. Mietin vain, että joku heikko kohta luulis hnelläkin olevan, mikä? Ja kuinka siihen iskeä?
Millaisia heikkoja kohtia vanhempiene puolustuksessa siitä, miten täydellisiä olivat, olette havainneet? Te, joilla vanhemmat esittävät täydellistä?
ap
Ainakaan eivät aliarvioi.