Millä hinnalla lähtisit siivooja-kokiksi yksityisperheeseen?
Työaika ma-pe noin 9-17. Ei ikinä viikonlopputöitä, eikä töitä pyhäpäivinä. Lomaa ehkä tavallista enemmän, koska kyseessä yksityisperhe. Luonnollisesti lomaa joulusta uuteenvuoteen, koko heinäkuu, hiihto-ja syysloma ja mahdollisesti yksittäisiä vapaapäiviä silloin tällöin, jos perhe on lomalla tai muualla (ei ketään sotkemassa tai syömässä).
Työtehtäviin kuuluisi lähestulkoon kaikki kotityöt imuroinnista ikkunanpesuun ja vaatteiden silittämisestä lakanoiden vaihtoon. Joka päivä tulisi tehdä päivällinen ja kuoria, pilkkoa, soseuttaa yms. välipalaksi esim. kasviksia valmiiksi.
Perheessä kolme teini-ikäistä lasta ja kaksi aikuista, ei lemmikkejä. Neliöitä rivitaloasunnossa 180.
Kausittaisia töitä olisi sienien ja marjojen puhdistaminen ja pakastaminen ja esim. tyynyjen ja peittojen pesu.
Millä palkalla lähtisit tekemään tällaista työtä?
Kommentit (100)
Itselle olisi 3500 euroa brutto ok korvaus. Se olisi normaalia palkkatyötä siivouksineen mutta sitten se kokkauspuoli lisäksi. Ja työvälineet pitää olla asianmukaiset. Ja minulla on koulutus kumpaankin niin keittiöön kuin siivoukseen.
3000 € brutto. Saman tienaan nyt. Kuulostaa hyvältä paikalta.
En tajua miten voi joka päivä olla monta tuntia siivottavaa. Asuin lapsuuteni isossa omakotitalossa ja se oli aina siisti. Kun syötiin niin laitettiin astiat itse pesukoneeseen. Siivosin oman huoneeni noin kerran viikossa. Imuroin myös koko talon jos pyydettiin. Osasin pyykitkin pestä itse jo teininä. Ikkunat pestiin pari kertaa vuodessa. Sinuna laittaisin lapset hommiin ja opettaisin järjestelmällisyyttä. Jos pitää olla edustuskunnossa niin yleensä ei makuuhuoneisiin vieraat mene. Eli keittiö, eteinen ja olohuone sekä vessat pitäisi joka päivä siivota. Sen tekee tunnissa, pölyjenpyyhintää myöten. Ruoanlaittoon menee 1-2h. Lapset osaavat kyllä omat petinsä laittaa javaihtaa lakanat.
Mutta sopivana palkkana pitäisin noin 2300€/kk +lomaraha. Kummeksun vaan miten ihmeessä voi tulla siivottavaa noin paljon. Olen tehnyt kotisiivousta ja kolmion siivoamiseen minulla kului 2 tuntia.
Esimerkiksi Uunin pyyhin omassakin kodissa heti käytön jälkeen. Kuten vessanpytyn jos jää tahroja. Tarvitsette vain hieman arjenhallintaa. Ikkunanpesun voit ostaa erikseen, siihen menee varmaan noin 4h.
Vierailija kirjoitti:
3000 € brutto. Saman tienaan nyt. Kuulostaa hyvältä paikalta.
Minusta se kuulostaa aivan järkyttävältä. En lähtisi nykyisestä työstäni, mutta tuskin ap minua palkkaisikaan. Olen nimittäin surkea ruoanlaittaja.
Riippuu siitä paneeko se ukko. En siivoaisi enkä osaa laittaa ruokaa. Nätti oon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun kotia pitäisi siivota ja ruokaa laittaa klo noin monta tuntia päivässä? Muissa perheissä, joissa vanhemmat ovat töissä, siivous ja ruuanlaitto hoituu pienemmillä tunneilla.
En ikinä menisi töihin perfektionistille, jollainen aloituksen kaltainen perhe ilmeisesti on. Tai jos kymppitonnin saisi kuussa, niin vuoden verran ehkä viitsisin.
Tässä on nimenomaan kyse siitä, että työ sisältäisi kaikki kotityöt ja kodin olisi oltava päivittäin siisti ja ns. edustuskunnossa. Ei pölyä jalkalistojen tai lamppujen päällä ja ikkunat aina puhtaat jne.
ap
Edustatteko te oikeasti vai haluatko sinä vain leikkiä olevasi edustusvaimo? Istutteko rypyttömällä sohvallanne puvut ja juhlamekot päällä ja katselette ympärillenne onnellisina? Saatko migreenin, jos lampun päällä on pölyhiukkanen, vaikket näe sitä?
Ei, vaan kodin on oltava siinä kunnossa, että sinne voi koska tahansa tulla kuka tahansa. En tarkoita mitään presidenttejä, vaan ihan vaikka asiakkaita tai anoppeja. Mutta siinä kunnossa, ettei varmasti ole klo 17 eteisen lattia täynnä hiekkaa, sängyt petaamatta ja tiskit pöydillä, kun tulen töistä kotiin ja vieras tulee samalla oven avauksella sisään.
ap
Se hiekka tulee yhdellä kerralla kun teinit tulee kotiin. Samoin tiskit.
Pitää siis seurata ja putsata jälkiä koko ajan
Mikähän tässä on epäselvää, työaika 9-17 on TYÖAIKA. Putsaat hiekat ja hoidat tiskit. Siis todellakin koko ajan. En ole ap, mutta mielestäni hyvä paikka jollekin. Itse lähtisin kolmella tonnilla heti. Pääsisi stressaavasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ap varmaan huomaat, muotoilit kysymyksen väärin. Toisaalta vastaajat tekeytyvät tyhmiksi. Tietenkään sellainen, joka on toisella alalla ja tienaa hyvin, ei ole tulossa alle kuuden tonnin. Kysymys olisi pitänyt osoittaa vain alan ihmisille, jotka oikeasti voisivat tuollaisen työn ottaa vastaan.
Mutta asiallisesti puhuen kuvaamasi työ ei vaadi koulutusta eikä ole erityisen vaativaa eikä raskasta. Eikä se siksi voi olla kovin hyvin palkattua. Olen opettaja ja minulle noiden kotihommien teko olisi lepolomaa työhöni verrattuna ja kokisin myös vastuun todella paljon pienemmäksi. Siksi ja koulutukseni vuoksi tienaankin enemmän kuin kodinhoitaja.
Ihmetyttää, mitä oikein ovat työkseen tehneet ihmiset, joiden mielestä kodinhoito ja tavallisen ruuan laitto yhdelle perheelle olisivat kovaa ja raskasta kotiorjan hommaa. Täällä on esitetty kodinhoidosta palkkoja, joita maksetaan ihmisille, joilla on monia alaisia ja jotka ovat vastuussa miljoonakaupoista tmv.
Oikotien palkkavertailun mukaan kodinhoitajan ansio on keskimäärin 2031 euroa kuussa.
Lue viesti nro 6.
Varmaan 4 t käteen netto. Olen itsekin haikaillut taloudenhoitajaa. Pestaisin filippiiniläisen, heistä kokeemusta siivoajina ja siis aivan mielettomiä tyyppejä! Ystävällisyys ja asenne 10+
Minä tein tuollaista työtä joskus nuorena, kun samalla hoidin omaa lasta +työnantajani lasta. en muista palkkaa, mutta tykkäsin työstä, mutta se loppui siihen, kun emäntä löysi kerran sohvan alta yhden legopalikan.
Sain toruja huonosta siivoamisesta.
Olen kuitenkin erittäin siisti ja tunnollinen, mutta kaksi 3-v lasta olivat mokomat ehtineet sen palikan piilottaa:DDDDD
Nykyään voisin tehdä ko. hommaa 2000 netto.
8-12keur/kk. Ei vain ole minulle mielekästä hommaa olla palvelijana. Lopetin asiakaspalvelutyötkin sen vuoksi kokonaan. Kyllä sitä tekemään pystyy ja esittämään iloista (jotta kaikilla on kivempaa), mutta en ihan pikkurahalla lähtisi. Plus kovaa palkkaa lisää se, ettei ole kovin hyvä meriitti CV:ssä ja työstä tietää ettei ole "loppuelämäksi" töitä. Jos itsellä olisi rahaa paljon, niin palkkaisin kyllä kodinhoitajan tai hovimestarin ja puutarhurin ym. Tietenkään en silloin tässä kerrostalokolmiossa asuisi, vaan kartanossa. Menee jo kivasti ohi aiheen tämä :D
Katso alan taulukkopalkat ja suhteuta siihen. Työ on varmaan melko kevyttä, sillä onhan siinä koko päivä aikaa. Ja jos tarjoat vielä ruuankin, löydät varmasti työntekijän ihan normaalilla kokin/siivoojan palkalla. Lisäksi viikonloppuvapaat ja loma-ajat ovat erittäin hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 4 t käteen netto. Olen itsekin haikaillut taloudenhoitajaa. Pestaisin filippiiniläisen, heistä kokeemusta siivoajina ja siis aivan mielettomiä tyyppejä! Ystävällisyys ja asenne 10+
Minä en kestänyt filippiiniläistä. Nöyristeli koko ajan ja halusi tehdä ylitöitä ilman palkkaa. Ei sovi minun luonteelleni.
Varmasti, jos laitat työpaikkailmoituksen, hakijoita riittää. Normaali laitoskokin/siivoojan palkka on varmaan vähän alle 2000e/kk, joten jos laitat palkaksi 2000e/kk niin varmasti saat hakijoita. Tuohon tulee sitten päälle normaalit työnantajamaksut eli kulut lienee kuukaudessa noin 3500 euroa.
Mites, joutuuko työntekijä käymään kaupassa? Annatteko auton käyttöön sitä varten? Millaiset siivousvälineet teillä on kotona? Tuleeko työvaatteet ja -kengät työnantajan puolesta? Suojavarusteet? Kuuluuko tuohon jotain terassinpuhdistusta ja kasvien hoitoa? Pitääkö ruokalistat suunnitella vai teettekö sen itse?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon, että tuossa saa koko päivän menemään. Pyykit, vessa pesut, peilien pyyhintä, imurointi, ruuan laitto, jälkien siivoaminen ja kaikkea muuta askaretta. Joka ei saa aikaa tuohon menemään, ei edes kunnolla hommia tee.
Höpsistä. Se, joka saa noihin kulumaan 8 tuntia joka päivä, tekee kyllä välissä paljon muutakin kuin itse työtä eli ei ole tehokas. Olen ollut kotisiivoojana töissä ja 300 neliön omakotitalon puhdistaa perusteellisesti viikottain viidessä tunnissa yksin. Millaisia hommia tuolla olisi päivittäin; vessan putsaaminen (max. 10 minuuttia), pyykkien ripustaminen (max. 15 minuuttia) imurointi (max 40 minuuttia) ruoan laitto (noin tunti kaikkinensa) ja ruoan laiton jälkien putsaaminen (noin 15 min.). Mitäs sen jälkeen? Ja ihan oikeasti, vaikka perhe kuinka paskaisesti eläisi, niin jokapäiväinen imurointi pitää lattiat niin puhtaina, että ei ole mitään järkeä imuroida koko aluetta 24 tunnin välein.
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon, että tuossa saa koko päivän menemään. Pyykit, vessa pesut, peilien pyyhintä, imurointi, ruuan laitto, jälkien siivoaminen ja kaikkea muuta askaretta. Joka ei saa aikaa tuohon menemään, ei edes kunnolla hommia tee.
Höpsistä. Se, joka saa noihin kulumaan 8 tuntia joka päivä, tekee kyllä välissä paljon muutakin kuin itse työtä eli ei ole tehokas. Olen ollut kotisiivoojana töissä ja 300 neliön omakotitalon puhdistaa perusteellisesti viikottain viidessä tunnissa yksin. Millaisia hommia tuolla olisi päivittäin; vessan putsaaminen (max. 10 minuuttia), pyykkien ripustaminen (max. 15 minuuttia) imurointi (max 40 minuuttia) ruoan laitto (noin tunti kaikkinensa) ja ruoan laiton jälkien putsaaminen (noin 15 min.). Mitäs sen jälkeen? Ja ihan oikeasti, vaikka perhe kuinka paskaisesti eläisi, niin jokapäiväinen imurointi pitää lattiat niin puhtaina, että ei ole mitään järkeä imuroida koko aluetta 24 tunnin välein.
Kovin perusteellinen et ole, jos 300 neliötä puhdistaa 5 tunnissa. Meillä oli pakko laatia siivoojalle yksityiskohtainen lista siitä, mitä pitää siivota, koska jätti säännöllisesti esim. keittiön kaappien ovet pyyhkimättä ja ovenkarmien päälle kertyi pölyä. Käytti mummon 70 neliöiseen kotiin vähän yli tunnin ja väitti tehneenä hyvää työtä. Maksettiin 2 tunnista eli mummo keitti kahvit ja juttelivat 45 min.
Vierailija kirjoitti:
Työaika ma-pe noin 9-17. Ei ikinä viikonlopputöitä, eikä töitä pyhäpäivinä. Lomaa ehkä tavallista enemmän, koska kyseessä yksityisperhe. Luonnollisesti lomaa joulusta uuteenvuoteen, koko heinäkuu, hiihto-ja syysloma ja mahdollisesti yksittäisiä vapaapäiviä silloin tällöin, jos perhe on lomalla tai muualla (ei ketään sotkemassa tai syömässä).
Työtehtäviin kuuluisi lähestulkoon kaikki kotityöt imuroinnista ikkunanpesuun ja vaatteiden silittämisestä lakanoiden vaihtoon. Joka päivä tulisi tehdä päivällinen ja kuoria, pilkkoa, soseuttaa yms. välipalaksi esim. kasviksia valmiiksi.
Perheessä kolme teini-ikäistä lasta ja kaksi aikuista, ei lemmikkejä. Neliöitä rivitaloasunnossa 180.
Kausittaisia töitä olisi sienien ja marjojen puhdistaminen ja pakastaminen ja esim. tyynyjen ja peittojen pesu.
Millä palkalla lähtisit tekemään tällaista työtä?
Ei kellään ole varaa maksaa mulle niin suurta palkkaa että tuota työtä suostuisin tekemään.
Hommaa aupair tai filippiiniläinen taloudenhoitaja.
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa teet, jos tunnissa siitä selviät? Tai mistä lähtee aika kulumaan? Ei sitä perunakattilaa tietenkään vahtia tarvitse, mutta jos teet ruokaa oikeasti kunnolla, niin aikaa kuluu enemmän. Perusperheessä on kiire, siksi lykätään makaronilaatikko uuniin, mutta ns. oikeassa ruuanlaitossa salaatti on muutakin kuin pilkotut kurkut.
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin perusteellinen et ole, jos 300 neliötä puhdistaa 5 tunnissa. Meillä oli pakko laatia siivoojalle yksityiskohtainen lista siitä, mitä pitää siivota, koska jätti säännöllisesti esim. keittiön kaappien ovet pyyhkimättä ja ovenkarmien päälle kertyi pölyä. Käytti mummon 70 neliöiseen kotiin vähän yli tunnin ja väitti tehneenä hyvää työtä. Maksettiin 2 tunnista eli mummo keitti kahvit ja juttelivat 45 min.
Oli pakko tarkistaa asiakastiedoista, kuinka monta neliötä talossa oli, ja pahoittelen virhettäni, kyseessä oli 300-neliöinen talo, josta jätettiin tietyt huoneet siivoamatta. Joka tapauksessa, tuossa talossa käytiin 2 kertaa viikossa ja tulos oli erittäin, erittäin huolellinen. Olin sangen ammattiylpeä siivooja ja jos olisit päässyt tarkastamaan tuloksen, et olisi moitteen sijaa löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa teet, jos tunnissa siitä selviät? Tai mistä lähtee aika kulumaan? Ei sitä perunakattilaa tietenkään vahtia tarvitse, mutta jos teet ruokaa oikeasti kunnolla, niin aikaa kuluu enemmän. Perusperheessä on kiire, siksi lykätään makaronilaatikko uuniin, mutta ns. oikeassa ruuanlaitossa salaatti on muutakin kuin pilkotut kurkut.
Hämmentävää. Olen tottunut laittamaan nelihenkiselle perheelle tavallista kotiruokaa, kuten lihakeittoa, pastaruokia, salaatteja, makaronilaatikkoa jne., kaikkea mitä itse toivovat. Ap itse antoi arvion ruoan laittoon kuluvaan aikaan ja se oli tunti. Nyt on uteliaana kysyttävä, kuinka kauan sitten itse käytät ruoanlaittoon?
Ei tässä kukaan yritä tekeytyä tyhmäksi. Aluksi muutama yritti vastata kuten sinä, että millä hinnalla siihen todennäköisesti saa sopivan henkilön. Ap vastasi, että sitä hän ei kysynyt, vaan hän kysyi, millä hinnalla juuri SINÄ lähtisit (luetun ymmärtäminen, hyvä ope...). No, millä hinnalla irtisanoutuisit nykyisestä opettajan työstäsi, ja lähtisit ap:lle kotihengettäreksi?