Miksi autismitapaukset on kasvaneet niin paljon?
http://www.powerwatch.org.uk/news/images/20130214-autism-rf-time.jpg
70-luvulta tähän asti autismi on kasvanut räjähdysmäisesti
Kommentit (32)
Oli noita ennenkin, mutta ei niitä diagnosoitu. Olen varma että se vuotta ylemmällä luokalla ollut erikoinen tyyppi olisi luokiteltu jotenkin autistiseksi. Lisäksi vielä 70-luvulla koulu oli pelkkää yksitoikkoisuutta ja rutiinimaista toistoa. Luokassa riitti opettajalle, että oppilas piti turpansa kiinni. Ja jos ei pitänyt sai potkut koulusta, mikä oli ainoa parannuskeino. Paitsi jos oli rikkaan perheen tenava, mikä antoi luvan kaikkeen, koska opettaja kävi kylässä vanhempien luona. Lisäksi joskus 70-luvulla lääninmielisairaalat olivat tosi isoja laitoksia, miten paljon sielläkin mahtoi olla porukkaa väärillä diagnooseilla.
Diagnostiikka on nykypäivänä selvästi parempi joten autismi kirjo tunnistetaan herkemmin.
Autismi periytyy helposti, esim. jos aspergerisä tai -äiti saa vaikka 3 lasta, niin näistä kolmesta voi vaikka kaikilla olla jotain autismin kirjoon yhdistettävää oireilua. Eli autistien määrä kasvaa potentiaalisesti.
Minä sain AA-ryhmästämme autismidiagnoosin kerrottuani puheenvorossani viihtyväni paremmin yksin kuin ryhmässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin ja päihteiden käytön arkipäiväistyminen. Pitkään, liian pitkään on tuudittauduttu siihen, että on turvallista nauttia alkoholia annos tai kaksi raskaana ollessa. Vasta viime vuosina vasta havahduttu siihen, että turvallista annosrajaa ei ole olemassa vaan alkoholista pitää pidättäytyä kokonaan. Ongelmana edellleen on , että äidit ovat huolettomia asian suhteen. Ja usein alkoholia on voitu myös nauttia reippaasti ennen kuin on havahduttu raskauden olemassaoloon. Juodaan mielin positiiviseen raskaustestiin asti.
Minulla on kaksi autistista lasta, ikinä en ole käyttänyt pisaraakaan alkoholia raskausaikana, enkä myös muutenkaan. Alkoholisti saa FAS-lapsia, ei autisteja.
Itse veikkaan tarkentunutta diagnostiikkaa, ravintoa ja ympäristömyrkkyjä.
Hold on, en ole vetämässä yhtäläisyysmerkkejä autismin ja alkoholismin välille, en todellakaan. Mietin pikemminkin näin, että autismia esiintyy tietyssä määrin myös optimaalisissa olosuhteissa, mutta lisääntyneiden tapausten osalta alkoholin ja päihteiden arkipäiväistyminen lisää autismia.
Kyllä tiedän, että alkoholi aiheuttaa FASia. Mielestäni pientä alkoholimäärää on pidetty turvallisena liian pitkään. Yhtä annosta alkoholia ei edes noteerata alkoholin juomiseksi.
Vierailija kirjoitti:
http://www.powerwatch.org.uk/news/images/20130214-autism-rf-time.jpg
70-luvulta tähän asti autismi on kasvanut räjähdysmäisesti
On selvää että periytyvät sairaudet ja oireyhtymät lisääntyvät sukupolvien mukana. Me monistumme kuin ketjukirje tai pyramidi. Siinä selitys. Geeneissä periytyy paljon ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska nyt ne osataan tunnistaa. Pätee myös syöpiin yms.
Mun tuttava on lääkäri, ja sanoi että 80-luvulla ei tavannut yhtään autismitapausta. Kyllä autismi on monesti nii selvä, että jos niitä olis ollu yhtä paljon nii luulisi että oltaisiin tunnistettu.
Tuttavasi voipi heittää voltin. Asperger ei ole selvä, normipsykiatritkaan eivät pysty diagnoisimaan etenkään aikuisilla vaan tarvitaan moniammatillinen tiimi ja laajat tutkimukset. Lisäksi naisten tyypilliset piirteet eroavat miesten piirteistä minkä takia naiset ovat tänäkin päivänä vahvasti alidiagnosoituja.
Minua pidettiin erikoisena lapsena, mutta sen pidemmälti asia ei ketään kiinnostanut koska olin älykäs. Kasarilla noteerattiin vain älylliset kehitysvammat, aspergerit taas ovat usein keskivertoa älykkäämpiä.
Lopputulos: paska lapsuus jonka jälkiä korjaillaan nyt aikuisena
t. se 40-v asperger
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska nyt ne osataan tunnistaa. Pätee myös syöpiin yms.
Mun tuttava on lääkäri, ja sanoi että 80-luvulla ei tavannut yhtään autismitapausta. Kyllä autismi on monesti nii selvä, että jos niitä olis ollu yhtä paljon nii luulisi että oltaisiin tunnistettu.
Tuttavasi voipi heittää voltin. Asperger ei ole selvä, normipsykiatritkaan eivät pysty diagnoisimaan etenkään aikuisilla vaan tarvitaan moniammatillinen tiimi ja laajat tutkimukset. Lisäksi naisten tyypilliset piirteet eroavat miesten piirteistä minkä takia naiset ovat tänäkin päivänä vahvasti alidiagnosoituja.
Minua pidettiin erikoisena lapsena, mutta sen pidemmälti asia ei ketään kiinnostanut koska olin älykäs. Kasarilla noteerattiin vain älylliset kehitysvammat, aspergerit taas ovat usein keskivertoa älykkäämpiä.
Lopputulos: paska lapsuus jonka jälkiä korjaillaan nyt aikuisena
t. se 40-v asperger
Autismia todetaankin varsinkin nykyään hyvin nuorilla jo, ihan vuoden tai parin ikäisillä. Ja tarkoitan vaikeaa autismia jonka kyllä pikku lapsellakin huomaa selvästi.
Eipä ole autisteilla/autistien vanhemmilla helppoa, jos ihmisten tieto ja ymmärrys ko. häiriöstä ihan yleisesti on samaa tasoa kuin osalla kommentoijista...